Brood bak vragen

18-09-2009 15:52 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een pak mix gehaald voor volkoren brood en wil dus zelf brood gaan bakken. Nu heb ik 2 vragen.

Vraag 1: kan ik het brood in een cakevorm doen of zijn er andere vormen voor?

Vraag 2: er moet iets van 25 gram boter in, is dat gewoon boter die je ook op je brood smeert of bakboter of roomboter of ?

Wie kan mij helpen aan antwoorden?
Bakboter en boter die je op je brood smeert, zijn niet geschikt om mee te bakken. Gebruik daar roomboter voor.

In plaats van een broodvorm kun je best een cakevorm gebruiken. Je kunt van het deeg trouwens ook andere vormen maken, dat maakt niks uit.

Ik bak nooit met bakmix, maar maak mijn brood gewoon van bloem, gist, beetje zout en water. Olie of boter gebruik ik nooit. Je kunt mijn recept ook gebruiken, lijkt me een stuk goedkoper dan een pak kant-en-klare mix (waar volgens mij nog veel meer inzit dan alleen bloem en gist, maar dat weet ik niet zeker want ik koop het nooit).

Gedroogde gist in een kommetje doen met een beetje lauw water en een schep suiker. Tien minuten wachten tot de gist gaat werken. Het water verandert in een dikke schuimige drab.

500 gram bloem in een kom doen, theelepel zout erbij. In een kuiltje het gistmengseltje doen. Door elkaar kneden. Er moet nog meer water bij, gebruik daar ook lauwwarm water voor tot alles niet meer aan je vingers plakt maar een lekker elastisch deeg vormt. Het moet net zo voelen als play-doh die je een tijdje hebt gekneed, dus zacht, soepel en een beetje warm.

Zet de bol deeg in de kom weg op een warme plek, bijvoorbeeld in de vensterbank in de zon. Doe plasticfolie over de kom. Wacht tot het deeg twee keer zo groot is geworden. Dat kan anderhalf tot twee uur duren.

Haal het deeg uit de kom en kneed de lucht eruit. Vorm het dan tot het brood dat je wilt bakken. Je kunt een platte plak deeg bijvoorbeeld oprollen en in een cakevorm stoppen. Of je maakt er een bol van. Of allemaal kleine bolletjes. Of een platte lap, waar je lekkere vulling op legt (geitenkaas, kruiden, olijven, zongedroogde tomaten, waar je maar trek in hebt) en dan dubbelvouwt. Dek het gevormde deeg weer af met plasticfolie en laat een uurtje op diezelfde warme plek staan tot het weer is gerezen.

Verwarm de oven voor op 200 graden en bak je brood. Het is klaar als het hol klinkt als je erop klopt. Een plat brood duurt ongeveer 35 minuten, een brood in de cakevorm misschien iets langer.
Er was een tijdje geleden een topic over zelf (gevuld) brood maken. Misschien heb je daar iets aan Gevuld brood
Peas on earth!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 18 september 2009 @ 16:32:

Er was een tijdje geleden een topic over zelf (gevuld) brood maken. Misschien heb je daar iets aan Gevuld brood

Jaaaaa daar heb ik wat aan, bedankt.

Ga mijn broodmix mooi in 2 verdelen. 1 gewone en 1 gevuld. Jammie. Blijkbaar heeft TO daar hetzelfde pak als ik want ik hoef ook alleen maar boter en water toe te voegen. Zij gebruikt margarine dus dan ga ik er toch maar van uit dat ik gewoon de boter kan gebruiken die ik op mijn brood smeer.
Ik heb niet de wijsheid in pacht maar ik gebruik roomboter, ik maak elke week zelf brood. En kan in cakevorm en zonder, zie foto;

uit cakevorm;

Zo op bakplaat;

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Er is een verschil tussen margarine die je op je brood smeert en margarine om mee te bakken. Zou margarine uit een knijpfles of zo'n pakje gebruiken. Anders zonde van alle moeite!
Dus de bertoli uit zo'n knijpfles kan ook?
MV, dat ziet er heerlijk uit!
Als je je best doet om er echt iets lekkers van te maken, kun je volgens mij beter roomboter halen in plaats van nepboter (sorry, maar dat is margarine nou eenmaal) te gebruiken.
vraagje aan de ervaren bakkers:

wij (man en ik ) proberen al een aantal weken een en ander:

Strak volgens recept, maar eerst rees het deeg niet goed.

Dus wat geprobeerd met hoeveelheden gist erin, en vorige week uiteindelijk toch maar weer met de hoeveelheid gist volgens het recept en heel lang laten rijzen, weer kneden etc. En ja: toen hadden we zowaar een goed uitziend brood! Echter: de smaak blijft een beetje 'gisterig'!! Beetje zurig dus! Ik vond het brood ook wat donker eruit zien en niet heel luchtig, beetje zwaar...

Weet iemand hier iets tegen?

We vrezen als we minder gist erin doen, dat het dan weer onvoldoende rijst, maar zo'n gistig smaakje is het ook net niet.

We blijven proberen, en zoeken de ultieme tip!!
Zo nu en dan bak ik brood met een broodbakmachine. Ik gebruik dan olijfolie (extra virgine) of druivenpitolie (neutraal van smaak t.o.v. olijfolie).
Ik gebruik hele goeie extra vergine, net als Cole. Mijn ervaring is dat het brood dan wat langer lekkerder blijft dan met boter..
Hoi, wat ook wel eens wil werken is het toevoegen van een of twee fijngestampe tabletjes vitamine C. Die kun je gewoon in de vijzel gooien en dan door het deeg. Je proeft er niets van maar het rijst beter en blijft langer vers.
ik gebruik juist wel weer boter, gewoon blue band en tot op heden is dit voor mij de beste combi

een cakevorm kan prima, maar je kunt ook gewoon op de bakplaat bakken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
@captivating: gebruik je verse gist of gedroogde gist? En zet je de gist voordat je het mengt met de bloem aan het werk met wat water en suiker of niet?
quote:sartan schreef op 18 september 2009 @ 19:00:

Hoi, wat ook wel eens wil werken is het toevoegen van een of twee fijngestampe tabletjes vitamine C. Die kun je gewoon in de vijzel gooien en dan door het deeg. Je proeft er niets van maar het rijst beter en blijft langer vers.Wow dat wist ik niet, zal je voortaan dr. Sartan noemen . Weer wat geleerd.
quote:mylenevalerie schreef op 18 september 2009 @ 19:05:

[...]

Wow dat wist ik niet, zal je voortaan dr. Sartan noemen . Weer wat geleerd.Haha da's teveel eer hoor ik heb het ook maar van een forum gehaald. Was nogal kritisch maar heb het geprobeerd en het werkt zeker! Met als risico dat het als reclame wordt gezien het is het forum van bakkerswereld dot org. Supergoeie tips en recepten daar!
die vitamineC vind ik ook een hele goeie tip
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:sartan schreef op 18 september 2009 @ 19:12:

[...]

Haha da's teveel eer hoor ik heb het ook maar van een forum gehaald. Was nogal kritisch maar heb het geprobeerd en het werkt zeker! Met als risico dat het als reclame wordt gezien het is het forum van bakkerswereld dot org. Supergoeie tips en recepten daar!Ik ga het zeker zelf proberen en dan zal ik het ook binnenkort op mijn website www.prikeenvorkje.nl zetten. Goeie tip. Ik heb alleen vitamine pillen van a tot z hier thuis dus zal ze eerst even moeten kopen. Maar bedankt.
Geïnspireerd door dit topic en een workshop historisch koken heb ik een zak 'kant en klaar deeg' gepakt dat ik normaal gebruik voor de broodbakmachine. Volgens de instructies heb ik dit gekneed, laten rijzen en in een cakevorm gedaan. Het staat nu na te rijzen.

Ik heb altijd een beetje opgezien tegen het kneden van deeg (langdurig klusje, op je gevoel werken, het deeg blijft overal aan plakken en de keuken eindigt als rampgebied).

Nu ik de stoute schoenen heb aangetrokken, blijkt dit dus enorm mee te vallen. Ik vind het heerlijk om zo'n bal deeg te kneden. Het is bijna therapeutisch.

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Hm, het heeft nu bijna 60 minuten nagerezen, maar rijst niet zoveel dat het boven het bakblik uitkomt (dat moet volgens de beschrijving op het pak meel). Grom.

Weet iemand wat ik fout doe?
Kleine update: het brood is net uit de oven en het ziet er goed uit. En het klinkt ook hol.

Maarrrrr, hoe gaat het smaken.
Brood ziet er goed uit en heeft een lekkere krokante korst. Het brood is redelijk lucht, maar mijn vrouw (die heel kritisch is) vindt het van binnen nog wat plakkerig smaken/aanvoelen.

Verder heb ik er geen zout, melk of suiker bijgedaan, maar dat stond niet op de verpakking. Het zout mis je wel een beetje.

* * Als mensen feedback willen geven n.a.v. deze beschrijving, dan graag * *
Hey Cole, ik weet niet hoe het met de temperatuur waar je op hebt laten rijzen zit misschien is het daarom niet zo hoog gerezen? Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik kant en klaar mixen alleen nog maar gebruik voor gevulde broden nadat ik een paar keer geëxperimenteerd heb met "echt zelf" bakken --> met mooie bloem en volkorenmeel van de molen, boter zout suiker en gist. Zo'n brood kost maar een paar dubbeltjes en is véééél lekkerder!
@Sartan: Ik had nu zin om brood te bakken, maar had niets anders in huis en mijn kind had geen zin om met mij mee naar de winkel of naar een molen te gaan om 'echt meel' te halen.

Wat voor gist gebruik jij trouwens? Ik heb in de koelkast nog een paar zakjes droge gist liggen, maar ik lees ook dat recepten aangeven dat je verse gist (is dit het goede woord) kunt gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven