borstvoeding of flesvoeding en waarom?

18-09-2009 15:09 396 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag willen weten wie van de moeders kiest voor borstvoeding of flesvoeding, en waarom???

Ik ben zelf niet zwanger, maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik weleens hierover nadenk wat ik later zou doen....
Rollergirl, de meeste mensen met kinderen hebben rond dit tijdstip wel wat beters te doen. Overigens vraag ik me af hoe jij weet of de door jou aangehaalde samengevatte onderzoeken niet gesponsord zijn door flesvoedingsfabrikanten?

(en ik heb ook wel iets beters te doen rond dit tijdstip!)
Die opmerking had ik wel verwacht, maar het is wel te opvallend. Je bent hier de hele tijd aan het posten (qwertu), vraagt heel expliciet om onderzoeken 'en anders moet ik mijn ongelijk toegeven' en als je die publicaties krijgt voorgeschoteld, ben je pleitte, Lekker makkelijk, en dan het slappe excuus dat je wat beters te doen hebt. De hele tijd op het forum zitten en dan ineens spontaan na het krijgen van een link ervan door zijn.

Maar goed, vind het wel genoeg zo. Succes verder met dit topic.
Ho, nee, geef eerst eens antwoord op mijn vraag, nu doe je precies waar je Q van beschuldigt
En om sponsoring te checken, je kunt bij de onderzoeken zien door wie het is uitgevoerd. Oa: Departments of Pediatrics, McGill University Faculty of Medicine, Montreal, Canada.
quote:wen schreef op 18 september 2009 @ 18:15:

Ho, nee, geef eerst eens antwoord op mijn vraag, nu doe je precies waar je Q van beschuldigtantwoord gegeven.
Duh, dat kan ik ook nog wel zien.
Wat onderzoeken ook aantonen, ik heb er geen spijt van dat ik zo lang borstvoeding heb gegeven en zoals het er nu voorstaat zal ik de tweede ook weer zo lang mogelijk borstvoeding geven. Als blijkt dat de verschillen tussen borstvoeding en flesvoeding kleiner zijn dan normaal dan is dat maar zo, dan heb ik er nog steeds geen spijt van dat ik er toch voor heb gekozen, maar op de een of andere manier vind ik dat soort reacties vaak wel een heel hoog 'nananananana'-gehalte hebben. Even die zelfingenomen borstvoedingsmoeders op hun plek zetten, dat idee.

Misschien is het zo niet bedoeld, maar dat gevoel krijg ik er wel bij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat een mooie reactie Susan
Onzin susan, echt onzin. Het hele topic stellen de meesten, dat je vooral moet doen waar je ZELF in gelooft en achter staat. Jij moet het uiteindelijk doen, het is jouw kindje en jouw lichaam en leven. Het punt waar over wordt gediscussieerd is of je keihard kan beweren dat BV veel beter is of niet. En hoe voorlichting en onderzoek van elkaar verschillen.

Al geef je tot je dood BV, dat is jouw zaak en jouw leven en dat van je kind. Zolang je een kind geen schade toebrengt zijn mensen/ouders vrij om te kiezen toch? Alhoewel ik denk dat een tiener aan de tiet geen goed plan is
quote:wen schreef op 18 september 2009 @ 18:19:

Duh, dat kan ik ook nog wel zien.Het is potdomme een wonder dat je dat kunt tussen al je drukke bezigheden met kind door
Rollergirl, oké, gelukkig dan. Wat mij betreft moeten anderen het ook zelf weten, ik zou hooguit denken dat ik het anders had gedaan, maar ik zou nooit een ander overhalen om borstvoeding te geven. Ik vind het jammer dat veel mensen denken dat iemand die voor zichzelf fanatiek is met borstvoeding, dat ook is voor anderen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Rollergirl schreef op 18 september 2009 @ 18:15:

En om sponsoring te checken, je kunt bij de onderzoeken zien door wie het is uitgevoerd. Oa: Departments of Pediatrics, McGill University Faculty of Medicine, Montreal, Canada.Oh vergis je hier niet in, dit zegt niet. Het kan best zo zijn dat deze onderzoeken aan de uni via een derdegeldstroom van een flesvoedingsfabrikant gefinancieerd zijn en dat heeft echt wel een invloed op het onderzoek. Ik zeg niet dat het zo is maar wil je er wel op wijzen dat onderzoek op de universiteit niet per definitie zo wetenschappelijk onafhankelijk is als het soms lijkt.
Wit bloempje, je leest dingen die er niet staan. Overigens vind ik vrouwtjes (sorry, ik hanteer je zelfgekozen verkleinwoordjes) die vinden dat iedereen dingen zou MOETEN eng. Ik zeg niet dat je FV MOET geven, ik zeg dat ook dat een bewuste, weloverwogen keuze kan zijn. Dat is iets anders.

Waarom zou je borsten geen tietjes mogen noemen? Tietjes is een aandoenlijk woord. Een mooi, serieus weloverwogen FVmoederwoord misschien. Ik vind hamburgertjes ook weerzinwekkend. Zeker als die hamburgertjes een dwarsdoorsnede hebben van 15 cm en er een uit de kluiten gewassen tepel op prijkt.

Zo, Miracle Girl, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, hè. Dit is dus het effect van het openen van zo'n topic

Maar om je vraag te beantwoorden; ik kies bewust voor FV om alle redenen die ik eerder heb genoemd.
Heeft er al iemand opgemerkt dat de adviezen van de WHO m.n. relevant zijn voor ontwikkelingslanden, waar slechtere hygiëne, slechte waterkwaliteit, mindere kwaliteit van de melkpoeder, gebrekkige consumenteninformatie enz belangrijke factoren zijn? Uiteraard is het kwalitatieve verschil tussen borstvoeding en flesvoeding in zulke landen veel groter.

Ik ben er van overtuigd dat de aanbevelingen van de WHO in onze westerse context minder relevant zijn en dat je je kind niet tekort doet met flesvoeding.

En dat zeg ik terwijl ik mijn oudste zoon 24 maanden borstvoeding heb gegeven en nu met mijn jongste alweer 16 maanden bezig ben. Ik heb voor borstvoeding gekozen en daar ben ik heel blij mee.

Waarom krijgt dit soort discussies toch zo vaak van die fundamentalistische trekjes? Laat iedereen toch haar eigen keuze maken. De overgrote meerderheid zal dat heus wel op weloverwogen gronden doen, hoor.
mahna mahna tuduuuudududu
Ik ben zelf zo'n ontaarde moeder met Flesvoeding (en ook nooit bv geprobeerd), een carriere en 4 later 5 dagen kdv.

Flesvoeding want:

dan zie ik hoeveel mijn kind binnenkrijgt

dan kan Mr. Zwieber ook voeden (goed voor de band tussen papa en kind)

Gegarandeerd geen tepelkloven en dat soort ellende.

Die drie argumenten (en met name de laatste) gaven voor mij persoonlijk de doorslag. Nooit spijt van gehad trouwens. En ja, ik werd heel vreemd aangekeken dat ik dit al op voorhand besloten had en ook geen bv wilde proberen.
Zwieber, vice versa geldt hetzelfde. Als een overheid een pro-BV beleid voert bijvoorbeeld en "onafhankelijke" instituten sponsort.
quote:Noa79 schreef op 18 september 2009 @ 17:10:

Dat gedweep met "natuurlijk", bah. Ik stuur mijn vent ook niet elke dag uit jagen en verzamelen in zijn zelfgeschoten en ontworpen pantervelletjesonderbroek, omdat het zo natuurlijk is.

FV dus. Aan mijn tietjes geen polonaise. Geen ontstekingen, geen kraamhulp die mijn tepels tot "hamburgertjes" vouwt -letterlijke tekst van een vriendinnetje , niet het gevoel uitgemolken te worden, niet tot jankens aan toe BV omdat anderen dat verwachten.

Mijn natuurlijke vent is wetenschapper. Ik heb hem -ja dat is ook natuurlijk, een man opdrachten geven- laten uitzoeken wat nu het beste is. Want je wil toch HET BESTE VOOR JE KIND.

Colostrum is niet na te maken en een goede basis voor een goede start. Daar zijn de dames en heren wetenschappers het over eens. En colostrum koop je nu eenmaal niet in een pakje nutricia. MAAR... het verschil met FV is miniem. Dat geklets over afweerstofjes gaat overigens alleen op als je als mama antistofjes hebt aangemaakt.

Daarna -dus praktisch na een week- maakt het niets meer uit en wordt er vooral BV gegeven omdat het de mama zo'n lekkere taak geeft en het het CB lekker opgeilt. Je laat dan immers zien dat je een goede mama bent en HET BESTE VOOR JE KIND WILT. Voeden zal je kreng, tot je erbij neervalt. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Ik wil een ontspannen mama zijn, met ontspannen tietjes en een ontspannen vent die heerlijk natuurlijk flesjes geeft. Ik bouw toch ook geen bugaboo uit takjes en mos, omdat het zo natuurlijk is.

Met BV moet je overigens vitamine D en K bijvoeren, omdat de natuur daar niet genoeg van in BV doet. Misschien zijn vitamine D en K niet natuurlijk.

Zelden zo gelachen om een antwoord als om die hamburgertietjes!

Verder sta ik hier volledig achter, zeker omdat het verschil blijkbaar zo ontzettend klein is tussen BV en FV.

Leven en laten leven, dat is mijn motto (zouden meer mensen moeten doen )
Feesie, goed punt. Mijn natuurlijke wetenschapper zegt ook altijd dat er elders omstandigheden zijn waar bv beter kan zijn voor moeder en kind. Bijvoorbeeld in derdewereldlanden zonder schoon water voorziening.
quote:Noa79 schreef op 18 september 2009 @ 18:48:

Zwieber, vice versa geldt hetzelfde. Als een overheid een pro-BV beleid voert bijvoorbeeld en "onafhankelijke" instituten sponsort.Yep, absoluut.
Verschil is natuurlijk wel dat er bij borstvoeding geen commercieel belang gemoeid is, en met flesvoeding wel.

(wat overigens ook duidelijk een argument was voor inderdaad die overheidscampagne om koemelk te promoten, de enorme melkplas die er lag en die geld kostte)

Nog één ding, en dan smeer ik hem uit dit topic (in mijn eerste reactie zei ik nota bene niet te gaan discussiëren het zit in mijn aard geloof ik)

In flesvoeding zit natuurlijk ook vitamine D en K toegevoegd. En aangezien mijn kind en ik voldoende buiten komen, geef ik haar geen vitamine D, dat krijgt ze zo al voldoende binnen. Het is niet zo dat de natuur te weinig vitamine D in de melk doet, kinderen komen gewoon te weinig buiten tegenwoordig.
.
.
Wat een discussie en dat tijdens het 'spitsuur'!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven