borstvoeding of flesvoeding en waarom?

18-09-2009 15:09 396 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag willen weten wie van de moeders kiest voor borstvoeding of flesvoeding, en waarom???

Ik ben zelf niet zwanger, maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik weleens hierover nadenk wat ik later zou doen....
Mijn spitsuur viel/valt iets later vandaag
Nou ja, ik moest ook nog een beetje bijlezen.

@Noa: Dat hele 'hamburgertjes' verhaal... Zo hoeft het echt niet te gaan. Ik heb alleen bij de eerste een beetje hulp gehad met aanleggen en dat ging volgens mij zonder ongewenste intimiteiten. Er zijn ook kindjes die heel makkelijk toehappen.
.
quote:MiracleGirl schreef op 18 september 2009 @ 15:09:

Ik zou graag willen weten wie van de moeders kiest voor borstvoeding of flesvoeding, en waarom???

Ik ben zelf niet zwanger, maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik weleens hierover nadenk wat ik later zou doen....

Bij de eerste borstvoeding: omdat dat de gezondste keuze is, omdat het ook de meest logische keuze is en.. het is ook nog een goedkope keuze.

Bij de tweede: borstvoeding om bovengenoemde reden én omdat ik inmiddels wist hoe geweldig ik het vond te geven en hoe makkelijk het was. EN hoe ongemakkelijk ik flesvoeding vond.
Later is nu
Ik heb er niet voor gekozen, maar het is fv geworden

Ik wilde wel bv, maar het lukte niet. (ong. 4 dagen)

Achteraf gezien moet ik bekennen dat ik er ook niet het 'type' ben om bv te geven.

Daarmee bedoel ik dat ik me er ongemakkelijk onder voelde.

Is niet echt uit te leggen, maar ik denk dat Iris dat ook bedoelde.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Daarnaast is fv ook heel intiem en gezellig, vind ik.

Dat is niet alleen voorbehouden aan bv.
quote:qwertu schreef op 18 september 2009 @ 20:00:

Mijn hemel, Rollergirl, wat een insinuaties! Ik was even mijn kind van het kinderdagverblijf aan het halen en d'r eten aan het geven hoor. Ik wist niet dat je je tegenwoordig moest afmelden voor een discussie. Hemeltjelief qwertu! Wie heeft dat nou weer beweerd? quote:Ik heb je links bekeken, maar ik snap alleen nog maar minder hoe je tot zulke stellige uitspraken komt. De onderzoeken die ik aanhaal, zijn metastudies. Die hebben al dit soort losse onderzoeken naast elkaar gelegd en daar uit gedestilleerd wat er wél aan te tonen is en wat niet.Ik heb eerder in dit topic een dergelijke metastudie geciteerd, maar laat maar zitten, jij gelooft stellig in wat jij hebt gelezen, dan kan ik op jouw verzoek hier nog tig linkjes gaan zetten en nogmaals die meta studie kan quoten, maar dan komt er een wel weer een ander weerwoord. Je vraagt heel expliciet om feiten en onderzoeken, maar als ik die geef leg je die toch naast je neer. What's the point.
.
quote:MiracleGirl schreef op 18 september 2009 @ 15:09:

Bij zoon 1 koos ik voor borstvoeding, wilde het in ieder geval proberen. Het ging prima, nooit pijn, ontstekingen of andere ellende gehad. Toen ik weer ging werken ben ik overgestapt op flesvoeding omdat ik niet wilde kolven op mijn werk. En ik hoopte stiekem dat ie zou gaan doorslapen op flesvoeding. Wat niet het geval was. Maar pffff wat een gedoe. Ik ben niet geschikt voor al dat afwassen, uitkoken, aantal voedingen en aantal mililiters per dag in de gaten houden etc.

Dus zoon 2 geef ik inmiddels ruim 7 maanden borstvoeding. Dan maar even kolven. Dat nadeel weegt voor mij niet op tegen de nadelen van flesvoeding.
anoniem_3323 wijzigde dit bericht op 18-09-2009 22:11
Reden: tikfoutje...
% gewijzigd
Borstvoeding. Natuurlijk.

1e kind 9 maanden

2e kind 2 jaar en 4 maanden
Jeetje.... 2 jaar en 4 maanden
Ik gaf flesvoeding want mijn borsten gaven geen melk en mijn baby had honger.
Oeh, weer een borstvoeding versus flesvoeding topic...

Ik was en ben erg pro-borstvoeding. Al voor ik überhaupt zwanger werd heb ik veel erover nagedacht. Toen ik zwanger werd, ben ik er ook vanuit gegaan dat ik borstvoeding zou gaan geven. (Natuurlijk wel met in mijn achterhoofd dat als het echt niet zou lukken, er natuurlijk een alternatief is.) Voor mij is het simpel: iets wat de natuur zo 'bedacht' heeft, vind ik echt vele malen beter dan iets wat ze al jaren proberen na te maken in fabrieken (en wat nog nooit volledig is gelukt). Bovendien ben ik ontzettend allergisch, reden genoeg om het te gaan proberen.

Na de bevalling is 'Miep' binnen een uur aangelegd. Zo'n bijzonder moment! Echt heel intiem. Het viel mij die eerste weken wel tegen hoeveel 'werk' borstvoeding leren geven is, ik dacht: 'dat doe ik wel even.' Niet dus, je moet echt de tijd en de rust kunnen vinden om het onder de knie te krijgen. Hulp van de lactatiekundige was bij mij (en bij veel vrouwen gok ik zo) geen overbodige luxe. Maar die investering is het absoluut dubbel en dwars waard. Het loopt nu allemaal lekker, ik heb genoeg productie, hoef er weinig voor te laten, voel me nog steeds vrij, voeden kan ik steeds discreter (even oefenen, dan lukt het wel), en het belangrijkste: ik kan Miep zo de beste start mee geven die in mijn macht ligt. Kortom: (bijna) alleen maar voordelen. Het enige nadeel vind ik dat ik werk in een groep met vrouwen, en dat zelfs daar niet voldoende bekend is over het kolfrecht.

Ik vind het wel jammer dat er vaak zoveel vooroordelen zijn over het (langer) geven van borstvoeding. Zo heb ik al gehoord dat ik een geitenwollensok ben, maffioso, er is mij al vaker gevraagd of ik nou niet een keer moet stoppen (na drie maanden), waarom ik al die moeite (welke moeite) doe... Enzovoorts. De volgende opmerking van een vriendin sloeg alles: 'ik ben niet zo'n type wat te pas en te onpas haar tiet ontbloot.' Nee, dat moet je inderdaad wel zijn als je borstvoeding geeft... Tsjonge, wat een onbegrip zeg.

Ik respecteer iedereen zijn of haar keuze. Maar ik vind het wel jammer dat er zo weinig vrouwen goede hulp krijgen als de borstvoeding niet goed loopt in de kraamtijd en daardoor snel opgeven (met een gevoel van falen). Ik denk dat betere hulp in de opstartfase ervoor kan zorgen dat meer vrouwen borstvoeding blijven geven... Dat scheelt de gezondheidszorg ook nog eens klauwen vol geld.
Calvijn, ik denk dat er meer mensen zijn die zo lang voeden dan je denkt alleen loopt niet iedereen er mee te koop en merk je het vaak niet omdat het dan meestal 's ochtends en 's avonds thuis is.
quote:calvijn1 schreef op 18 september 2009 @ 22:12:

Jeetje.... 2 jaar en 4 maandenGoed he
quote:Mirjam762 schreef op 18 september 2009 @ 22:27:

[...]

Goed he Dat zou dus voor mij een nachtmerrie zijn, zo'n groot klein kind aan mijn borst. En daar bedoel ik echt helemaal niets vervelends mee naar jou toe en andere moeders die dat hebben gedaan.
Ja, weet je wat het is Iris, voor een ander is het ineens een groot kind aan de borst. Maar voor jezelf gaat het natuurlijk heel geleidelijk, van een pietepeuterig klein baby'tje naar een grote baby naar een peutertje. Een vriendin van mij gruwelt er ook van, maar toen ik het haar zo uitlegde kon ze zich er wel iets bij voorstellen dat het anders is als het om jezelf en je eigen kind gaat
Lijkt me niet dat iedereen 2 jaar moet voeden ( mag natuurlijk wel,..) Maar laten we in nederland eens een voorbeeld nemen aan Noorwegen waar deze zogenaamde keuze waar een aanstaande moeder voor staat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Daar begint 98% van de moeders met bv omdat het daar als logisch gevold van een zwangerschap wordt gezien. In Nederland halen we net de 80% geloof ik maar zitten we al op 50% na 3 weken,... jammer toch? Inderdaad gaat het vaak mis in de begeleiding maar ook maatschappelijk zit er hier een hoop mis. Bij de eerste tegenslag roept je schoonmoeder "agut,...geeft die kleine toch een flesje"
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 22:41:

[...]

Dat zou dus voor mij een nachtmerrie zijn, zo'n groot klein kind aan mijn borst. En daar bedoel ik echt helemaal niets vervelends mee naar jou toe en andere moeders die dat hebben gedaan.Haha, ik zat ook maar te dollen met dat "goed he", juist omdat ik weet dat het mensen prikkelt. Ik vond het heel natuurlijk en voor mij had het ook nog wel een paar maanden langer mogen duren, maar het is nu ook prima; ik kan me niet herinneren dat het een keer de laatste keer was dat ze bv kreeg (niet een echt "stop-moment" dus). Perfect, het stopte gewoon een keer.
Ik Mirjam de hand schudden:Mijn oudste heeft 3 jaar borstvoeding gehad. Mijn jongste van 1,5 krijgt het nog steeds. Ik geef nu dus onafgebroken 3 jaar en 3 maanden borstvoeding waarvan 15 maanden aan 2 kinderen tegelijk.

Dit had ik trouwens van te voren nooit kunnen bedenken!
quote:La India schreef op 18 september 2009 @ 22:48:

Maar laten we in nederland eens een voorbeeld nemen aan Noorwegen waar deze zogenaamde keuze waar een aanstaande moeder voor staat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Daar begint 98% van de moeders met bv omdat het daar als logisch gevold van een zwangerschap wordt gezien. Inderdaad, heb een Noors familielid en van haar weet ik dat je daar echt raar wordt aangekeken als je géén bv geeft. Het hoort er gewoon bij, of je het nu heel leuk vindt, neutraal of helemaal niet. Je geeft minstens een half jaar borstvoeding, punt uit.
Ik zag net de commercial van Nutrilon voorbijkomen. Dat kan ook niet goed zijn, je krijgt er zo'n glow-in-the-dark kind van, compleet met blauwe straling om zijn lijf
quote:Mirjam762 schreef op 18 september 2009 @ 22:50:

[...]

Haha, ik zat ook maar te dollen met dat "goed he", juist omdat ik weet dat het mensen prikkelt.

En juist daarom was het zo'n goed antwoord.

Omdat je iemand dus met de mond vol tanden zet eigenlijk.

Wél handig 's nachts als je op de tast op zoek moet naar je kind om aan te leggen (oh nee, dat hoeft dan natuurlijk ook niet...)
quote:Sientje 2 schreef op 18 september 2009 @ 22:51:

Mijn oudste heeft 3 jaar borstvoeding gehad. Tsssk, altijd weer baas boven baas haha. Mijn dochter heeft nu ook geen zuigreflex meer; ze snapt er niets meer van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven