Gezondheid alle pijlers

Interventie bij dikke vrienden in heel vies huis

20-09-2009 10:46 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik zit met een vervelend probleem waar ik graag wat advies over wil buiten mijn eigen vriendengroep voordat ik het daar ga voorstellen.

Een bevriend stel wat ik al heel lang ken woont samen in een giga smerig huis. Smerige keuken, rondslingerende etensbakken, uitpuilende kattenbak, goor toilet etc. Ik durf er nauwelijks naar de WC of iets te drinken aan te nemen omdat het glas even wordt omgespoeld en wie weet wel met een smerige theedoek wordt afgespoeld. Laatst zei iemand dat het leek op zo'n huis op TV wat nodig schoongemaakt moet worden. Daarnaast zijn ze beide vreselijk dik. Ze proberen te lijnen maar ik zie ook de nachtelijke eetbuien (en dat is geen gezonde hap) en langzaam verdwijnende discipline. Ik wil niet mijn kop in het zand steken maar ik vind het vreselijk moeilijk om kritiek te geven (mijn leven is misschien ook niet helemaal op orde en ik vind dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden..). Nu overweeg ik om een groep vrienden te mobiliseren en op ze in te praten; interventie. Er wordt over ze gesproken en ik denk dat we die energie aan hun moeten geven. Helaas is dit al een langlopend verhaal en hebben mensen voor mij al heel wat tegenstand gehad bij het geven van kritiek. Ik overweeg om externe hulp in te schakelen maar ik weet zeker dat dat niet gewaardeerd wordt. Wie heeft er tips en misschien wel ervaring met interventies of het aangaan van gesprekken over deze toestanden?
Zou je niet in plaats van met ze te praten, met een groep vrienden het hele huis kunnen schoonmaken? Vaak zien mensen gewoon door de bomen het bos niet meer wat betreft het schoonmaken. Maar als dan eenmaal een begin gemaakt is, wie weet. Succes ermee.
Willen deze mensen wel worden geholpen? Misschien zijn ze hartstikke tevreden hoe ze leven.

Eerst dat even te weten komen.

Willen ze het niet, niet meer over beginnen en je nergens mee bemoeien.

Trouwens, wat gezellig dat jullie "vrienden" groep iemand hebben om over te roddelen.
Ja, dat vind ik echt.
wat is het voor vriendschap als je je vrienden niet in hun waarde laat. Accepteert zoals ze zijn.
quote:Mamasaar schreef op 20 september 2009 @ 10:54:Trouwens, wat gezellig dat jullie "vrienden" groep iemand hebben om over te roddelen. Zorgen maken over je vrienden lijkt me nou niet bepaald hetzelfde als roddelen. Zolang het praten over dat stel door de vriendengroep met de goede intenties gedaan wordt (en zo lees ik het wel), lijkt me er helemaal niks mis mee. Sterker nog: als vrienden ben je het ook aan elkaar verplicht bij te sturen als je een ander ziet afglijden.
Mamasaar: dat vind ik een beetje overdreven. Je hebt negatief roddelen maar ook je gezamenlijk zorgen maken over vrienden en het daar over hebben... ik vind het juist voor TO spreken dat ze erover denkt die vrienden te helpen.

Ik zou zeker wel eerst polsen of ze het zelf ook als een probleem zien en je dan focussen op het huis (ipv hun gewicht). Als je dat niet doet en ze zien het zelf niet als een probleem, zouden ze zich wel eens behoorlijk aangevallen kunnen voelen met een hele vriendengroep op hun dak...
Dat zeg ik....
Uit het bericht blijkt niet dat de mensen er zelf problemen mee hebben. Alleen de mensen uit hun omgeving hebben er problemen mee.
quote:Bertha schreef op 20 september 2009 @ 10:57:

wat is het voor vriendschap als je je vrienden niet in hun waarde laat. Accepteert zoals ze zijn.Bertha, ik heb een tijdje een depressie behoorlijke dip gehad en ben heel blij dat mijn vrienden me niet zomaar accepteerden zoals ik toen was, maar me gewoon het huis uitsleepten of onuitgenodigd langs kwamen (terwijl ik ze zo snel mogelijk weer het huis uit wilde kijken ). Ze willen helpen betekent niet dat je ze niet in hun waarde laat.
Dat zeg ik....
ik vind het verhaal eigenlijk best integer, to maakt zich zorgen en wil hulp bieden maar weet niet goed hoe en wat

toch lees ik ook dat er al kritiek gegeven is en dat dit niet gewaardeerd werd. dus is eigenlijk mijn vraag, waarom zou je nog hulp willen bieden? als er ene kind bij betrokken was geweest zou ik het anders vinden. Maar zij leiden hun eigen leven, vies, ongezond etc, maar goed, ze hebben er alleen zichzelf mee.

Ik zou alleen niet zo snel (meer) bij hen thuis afspreken. Misschien kan je dat ook gewoon aangeven dat je het niet prettig vind om bij hen thuis te zijn omdat je het niet erg fris vind daar. misschien levert het een gesprek op en zo niet, dan hoef jij dara in elk geval niet naar binnen maar heb je wel je standpunt duidelijk gemaakt.

ik hoop trouwens echt wel dat ze geen kinderen krijgen zo, als dat wel zo is zou ik zeker opnieuw de kwestie aankaarten en bij geen gehoor extern aan de bel trekken
Wat moeilijk zeg...

Ik zou denk ik toch voorzichtig het gesprek aangaan. Het klinkt wel alsof ze langzaam afglijden.

En volgens mij heeft dat niets met roddelen te maken. Als je zoiets op tv ziet rolt iedereen over elkaar heen om te roepen hoe smerig etc het wel niet is, en waarom de omgeving daar nooit iets van gezegd heeft.

Succes!
Mamasaar, wordt er in jouw vriendengroep nooit gesproken over elkaar als men zich zorgen maakt????

Dat geloof ik niet.

Ik heb een hele hechte vriendengroep van 12 mensen. Al jaren zijn we goede vrienden van elkaar. We hebben heel veel met elkaar meegemaakt. We delen lief en leed. We hebben relaties uit zien gaan, kinderen geboren zien worden, een vriendin weduwe zien worden op haar 26ste, echtscheidingen omwille van overspel... etc. etc. etc. Dan maak je je zorgen, dan praat je daar over. Dan zeg je ook wel eens 'waarom kan ze godverdomme nooit eens tevreden zijn met wat ze heeft en wil ze altijd meer'. We hebben allemaal een mening en zijn het niet altijd met elkaar eens. Roddelen is zo not done in de wereld, maar realiseer je maar eens hoe snel dat toch wel eens gebeurt omdat je je zorgen maakt, mensen wil helpen, je ergert aan een bepaalde actie, je bepaalde gedachten veroordeelt. Niets mis mee als de kern maar goed is.

TO, hoe vaak is er al specifiek hulp aangeboden aan jullie vrienden??? En op wat voor manier wordt dat afgewezen?
DTEEZ!
quote:Bertha schreef op 20 september 2009 @ 10:59:

Uit het bericht blijkt niet dat de mensen er zelf problemen mee hebben. Alleen de mensen uit hun omgeving hebben er problemen mee.

Als ik binnen kom wordt er verontschuldigt voor de troep.

Het gaat er niet om in dit geval of zij er wel of geen probleem mee hebben, het is onhygiënisch en ik hoor mensen zeggen dat ze er niet teveel drinken zodat ze niet naar de WC hoeven.

Maar goed, ik ben hier niet om mijn bezorgdheid verder te motiveren maar om advies. Ik stel alle reacties zeer op prijs.
Eens met TanteJuul. Als die mensen hun huis als een probleem zien hebben ze hulp nodig, geen praat of kritiek.

Zowel bij het eerste schoonmaken als bij het bijhouden, de planning. Of misschien kunnen ze zich een schoonmaakster veroorloven.

Overigens zou ik zelf ook aan de vriendschap gaan twijfelen als mensen geen glas meer durfden aanraken in mijn huis. Mijn huis is geen plaatje, maar de afwas wordt wel gedaan en de theedoek op tijd vervangen.
@websje. Ik begrijp dat jouw verhaal anders is. Maar uit niets in het bericht blijkt dat de mensen het zelf vervelend vinden. Het is de omgeving die vind dat het niet kan. Er zijn mensen die zo kunnen leven (ik niet hoor btw) Moet je mensen dwingen anders te gaan leven, omdat je als vriend vind dat het niet kan?

Het is lief dat ze zo bezorgd om hen is, maar ik vraag me oprecht af of ze vind dat haar vrienden zo niet kunnen leven omdat ze gruwelt van het huis ed. of omdat ze denkt dat haar vrienden er zelf problemen mee heeft.
quote:royanne77 schreef op 20 september 2009 @ 11:00:

ik vind het verhaal eigenlijk best integer, to maakt zich zorgen en wil hulp bieden maar weet niet goed hoe en wat

toch lees ik ook dat er al kritiek gegeven is en dat dit niet gewaardeerd werd. dus is eigenlijk mijn vraag, waarom zou je nog hulp willen bieden? als er ene kind bij betrokken was geweest zou ik het anders vinden. Maar zij leiden hun eigen leven, vies, ongezond etc, maar goed, ze hebben er alleen zichzelf mee.

Ik zou alleen niet zo snel (meer) bij hen thuis afspreken. Misschien kan je dat ook gewoon aangeven dat je het niet prettig vind om bij hen thuis te zijn omdat je het niet erg fris vind daar. misschien levert het een gesprek op en zo niet, dan hoef jij dara in elk geval niet naar binnen maar heb je wel je standpunt duidelijk gemaakt.

ik hoop trouwens echt wel dat ze geen kinderen krijgen zo, als dat wel zo is zou ik zeker opnieuw de kwestie aankaarten en bij geen gehoor extern aan de bel trekken

Ben het trouwens helemaal met je eens. Mochten er kinderen zijn dan natuurlijk wel ingrijpen.

Mijn ervaringen zijn trouwens wel dat wanneer er "gesproken wordt over de mensen" in een vriendengroep, het meestal ordinair geroddel is. Sowieso wanneer het over negatieve eigenschappen gaat, zeker wanneer ze zo duidelijk aanwezig zijn.
Ja, dat vind ik echt.
bertha ik ben dat niet met je eens. Die mensen trekken dan zelf wel niet aan de bel maar dat kan ook komen omdat ze zich of schamen of idd door de bomen het bos niet meer zien.

Iemand in mijn omgeving zat in zo`n soort zelfde schuitje.. Ik heb toen samen met iemand de stoute schoenen aan getrokken en de persoon in kwestie het huis "uitgestuurd" ( leuk weekendje) in dat weekend hebben wij het huis van top tot teen onder handen genomen.. Alles schoongemaakt, opgeruimd.. nieuw zeil overal neergelegd, geschilderd wat er geschilderd moest worden.. bepaalde oude dingen die vervangen moesten worden ook daadwerkelijk vervangen etc..

De bewoner was superblij.. gaf idd aan het zelf allemaal niet meer te zien... wist eigenlijk niet waar ze moest beginnen en liet het daarom maar..

Nadeel is alleen wel dat nu 4 jaar later het langzaam maar zeker weer begint te vervallen....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik lees nergens dat er hulp is aangeboden, alleen maar dat er kritiek wordt gegeven.

Als jullie ipv kritiek nou eens doelgericht hulp aanbieden in de vorm van opruimen en schoonmaken, dan komt dat al heel anders over.
quote:Mamasaar schreef op 20 september 2009 @ 11:06:

[...]Mijn ervaringen zijn trouwens wel dat wanneer er "gesproken wordt over de mensen" in een vriendengroep, het meestal ordinair geroddel is. Sowieso wanneer het over negatieve eigenschappen gaat, zeker wanneer ze zo duidelijk aanwezig zijn.Nou dat zegt dan meer over jouw eigen vriendenkring dan over die van TO.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Heb dus geen vriendengroep, wel een aantal hele lieve vrienden

Maar goed, de vriendengroepen die ik "ken", waren nogal negatief ingesteld. Waren ook niet mijn vriendengroepen, maar van een toenmalig klasgenootje waar ik toevallig bij op bezoek was.

Dat soort dingen dus.

Maar misschien dat ik hier gewoon te bevooroordeeld insta.
Ja, dat vind ik echt.
Wat heeft dik zijn te maken met een vies huis? ze moeten toch lekker zelf weten of ze dik zijn of niet?
Ik zou ze laten weten dat ik niet meer bij hen op visite wil komen in zo'n varkensstal. Misschien dat dan 't kwartje valt. Zou zeker niet voor hen gaan poetsen, want daarmee verander je hun mentaliteit niet en voor je 't weet is 't weer 'n bende. Als hun vrienden aangeven weg te blijven omdat ze het te onhygienisch vinden om bij hen in huis wat te komen drinken, dan snappen ze de hint misschien. Misschien ook niet, maar dan moet je ze maar laten doen en de vriendschap laten verwateren.
Als je zulke goede vrienden bent praat je toch eerst met ze? I.p.v. dat je met een groep mensen wil gaan praten met ze om te interveneren (hmm is dat nederlands?)
Als die mensne echt zo vies zijn zou ik er echt niet meer heengaan. getver je kan er wel een voedselvergfitigin oplopen ofzo. en dan ook nog hun huis gaan schoonmaken voor ze dan kan je volgende week weer opnieuw beginnen hoor. als ze vroeger toen ze nog normaal deden echt heel leuk warne zou ik dat mischien 1 keer doen, maar daarna is het over hoor.
quote:Very Cherry schreef op 20 september 2009 @ 11:08:

[...]

Nou dat zegt dan meer over jouw eigen vriendenkring dan over die van TO.Nee hoor.
Ja, dat vind ik echt.
Heb je enig idee waarom zij het zover laten komen? Vinden ze het idd prima zo en zijn het opgewekte mensen, of heb je zelf de indruk dat er meer aan de hand is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven