Alweer.......... Tips?

23-09-2009 09:37 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer ruzie.

Ik wil het niet.

Nu zijn we beide aan het werk en we hebben afgesproken om vanavond te gaan fietsen.

Ik wil vanavond niet weer in een onzinnig, doelloos gevecht terecht komen.

Wie o wie heeft tips wat ik het beste kan doen.

Ik neem iig 20 mg rita voor ik naar huis ga. dat helpt wel met rustig blijven maar dan....?

Hoe kunnen we dit uitpraten?
Suzeli, in het vorige topic had je contact gezocht met MEE. Ben je daar al verder mee gekomen?
...
Suzeli, ik heb bewust niet alle reacties gelezen maar meer jouw reacties.

Je schrijft heel duidelijk dat je beseft dat jullie allebei een probleem hebben. Maar tegelijkertijd wat hij allemaal wel en niet doet.

Het ruzie maken gaat zo slecht omdat je heel graag jouw doel duidelijk wil maken en hij dit precies hetzelfde doet. Daarmee hoor je alleen wat jij zegt en wat daar niet mee strookt. En dat over en weer.

Als je goed ruzie wil maken dan zal je naar de ander moeten luisteren. Mond houden, niet onderbreken, maar uit laten praten. En ook weer andersom verwachten dat hij luistert.

Waarom vind je dat ik zelf moet kunnen schoonmaken? Hoe denk je dat ADD voor een invloed heeft op mijn leven? Waarom denk je dat ik hier zo moeilijk over doe?

De kracht van communicatie is een ander in laten vullen zodat het voor een ander gaat leven. Je kunt hem wel iets vertellen, maar dat heeft weinig zin als het niet aankomt. Je kunt hem wel zelf conclusies laten trekken. (tevens de grote valkuil in negatieve zin, maar ook positief te gebruiken)

Aan jou om naar hem te luisteren. Waarom vindt hij dat het wel kan. Hou eens op met ruzie maken en luister eens met interesse naar de ander. Interesse in wat hem bezig houdt in deze ruzie.

Voor de rest kan je hem niet veranderen. Hij is zoals hij is. Je kan alleen je eigen leven aanpakken. Wil jij een schoonmaakster, regel die zelf. Of doe je best en laat wat hij niet goed genoeg vindt aan hem zelf over. Verdeel taken, laat hem helpen in jou organiseren bij het huishouden. Dan betrek je hem erbij, dan ziet hij dat je wil en ziet hij ook meteen wat je niet kan. Gebruik zijn advies, vraag zijn hulp. Voelt ie zich ook weer eens een keer partner. Geldt voor jullie beiden.
Goede post van DNM. Lees die eens echt goed, Suzeli, en heb er vertrouwen in dat je de situatie waarin je nu zit kunt veranderen.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
voorbeeld van dat feestje: als hij langer wil blijven, is het dan niet evengoed egoistisch om te eisen dat hij mee naar huis gaat? je bent geen siamese tweeling, dus waarom vertrekt de een niet en neemt de ander een taxi naar huis?

Ik heb ook ADHD en inderdaad, praatfeestjes kunnen heel vermoeiend zijn. Dus het komt voor dat ik afhaak en alleen naar huis ga, terwijl vriendlief nog even doorfeest. vriendlief hoeft zich niet te verdiepen in mijn diagnose, mar ik heb m wel uitgelegd waar ik moeite mee heb, hoe ik daarmee omga en wat dat vor hem kan betekenen. gelukkig acepteert ie dat vrij makkelijk, en kunnen we er ook best om lachen als ie mijn huissleutels weer eens in het badkamerkastje tegenkomt.

Met een vent die dat niet zou kunnen, kan ik geen relatie hebben. ieman die mij niet accepteert zoals ik ben, houdt niet van me en past niet bij me.

Andersom lijkt het trouwens ook alsof jij weinig accepteert van hem. hij is depressief, hij zit met zichzelf in de knoop en kan jouw chaos er even niet bij hebben. jij wilt dat ie verandert in de man die hij was, zonder rekening te houden met het feit dat hij dat nu niet kan en je eist van m dat ie maar meteen begrip heet voor jouw "gebruiksaanwijzing" . gaat niet werken. leer naar elkaar te luisteren en elkaar te respecteren.

Aan een relatie werken moet je met zijn tween doen. als het werkelijk zo is dat hij niets doet, niet meewerkt en niet wil veranderen, vraag ik me echt af waarom je nog blijft. Dan doe je het jezelf aan.
Helemaal eens met RoK! Als het niet zo'n verschrikkelijk moeilijke en ook trieste materie was, postte ik er volmondig een cheerleader bij...
Inderdaad eens! Verder ga ik er niets meer over zeggen, want de ochtend is voorbijgevlogen zo en ik wil meer met mijn dag dan op het forum zitten.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ik ben het met je eens RoK. Echter zijn er veel situaties wat genuanceerder en heb je te maken met 2 koppige personen waardoor je in de situatie blijft. Stel dat 1 dat weet te doorbreken door oprechte belangstelling te tonen, dan maak je ineens grotere kans naar elkaar te gaan luisteren. Naar elkaar luisteren = begrip.

Wil hij dan echt niet, dan wegwezen.
quote:queenie1 schreef op 23 september 2009 @ 12:31:

Suzeli, in het vorige topic had je contact gezocht met MEE. Ben je daar al verder mee gekomen?

Ja ze is vorigeweek woendsdag geweest.

Kunnen eigenlijk niet veel voor me doen behalve me een lijst met andere behandelaars aanreiken en m evt adviseren in het traject bij het riagg (second opinion)
DNM, ik denk dat hij dat ook niet kán momenteel. Suzeli beschreef uitgebreid dat hij momenteel ook depressieve klachten heeft maar absoluut niet weer naar psycholoog/psychiater wil en geen puf heeft weer aan de AD te gaan. Als dat blijkbaar wel nodig is, kan haar vriend toch ook niet volledig functioneren? Voor iemand zonder verdere eigen klachten is het al moeilijk genoeg om deze situatie te handelen.
quote:Suzeli schreef op 23 september 2009 @ 12:48:

[...]

Kunnen eigenlijk niet veel voor me doen behalve me een lijst met andere behandelaars aanreiken en m evt adviseren in het traject bij het riagg (second opinion)En wat ga je nu doen?
...
quote:Suzeli schreef op 23 september 2009 @ 12:48:

[...]

Kunnen eigenlijk niet veel voor me doen behalve me een lijst met andere behandelaars aanreiken en m evt adviseren in het traject bij het riagg (second opinion)Lieve Suzeli, dat lijkt mij dan weer al heel wat. Wat waren jouw eigen verwachtingen voorafgaand aan dat gesprek? Wat had je gehoopt dat ze zouden kunnen doen voor je?
quote:domnaiefmutsje schreef op 23 september 2009 @ 12:36:

Suzeli, ik heb bewust niet alle reacties gelezen maar meer jouw reacties.

Je schrijft heel duidelijk dat je beseft dat jullie allebei een probleem hebben. Maar tegelijkertijd wat hij allemaal wel en niet doet. da's waar

Het ruzie maken gaat zo slecht omdat je heel graag jouw doel duidelijk wil maken en hij dit precies hetzelfde doet. Daarmee hoor je alleen wat jij zegt en wat daar niet mee strookt. En dat over en weer. klopt ook

Als je goed ruzie wil maken dan zal je naar de ander moeten luisteren. Mond houden, niet onderbreken, maar uit laten praten. En ook weer andersom verwachten dat hij luistert. wat moet ik doen als ik geen antwoord krijg op mijn vragen en hij niet wil luisteren naar mijn antwoorden?

Waarom vind je dat ik zelf moet kunnen schoonmaken? Hoe denk je dat ADD voor een invloed heeft op mijn leven? ik ben PDD-NOS Da's heeeel wat anders (volgens hem) en daar kan ik al helemaal niets mee Waarom denk je dat ik hier zo moeilijk over doe?

De kracht van communicatie is een ander in laten vullen zodat het voor een ander gaat leven. Je kunt hem wel iets vertellen, maar dat heeft weinig zin als het niet aankomt. Je kunt hem wel zelf conclusies laten trekken. (tevens de grote valkuil in negatieve zin, maar ook positief te gebruiken) ga ik proberen

Aan jou om naar hem te luisteren. Waarom vindt hij dat het wel kan. Hou eens op met ruzie maken en luister eens met interesse naar de ander. Interesse in wat hem bezig houdt in deze ruzie.

Voor de rest kan je hem niet veranderen. Hij is zoals hij is. Je kan alleen je eigen leven aanpakken. Wil jij een schoonmaakster, regel die zelf. Of doe je best en laat wat hij niet goed genoeg vindt aan hem zelf over. Verdeel taken, laat hem helpen in jou organiseren bij het huishouden. wil ie niet, 'kunnen we best samen' Dan betrek je hem erbij, dan ziet hij dat je wil en ziet hij ook meteen wat je niet kan. Gebruik zijn advies, vraag zijn hulp. Voelt ie zich ook weer eens een keer partner. Geldt voor jullie beiden.
-
quote:Tia Dalma schreef op 23 september 2009 @ 12:50:

DNM, ik denk dat hij dat ook niet kán momenteel. Suzeli beschreef uitgebreid dat hij momenteel ook depressieve klachten heeft maar absoluut niet weer naar psycholoog/psychiater wil en geen puf heeft weer aan de AD te gaan. Als dat blijkbaar wel nodig is, kan haar vriend toch ook niet volledig functioneren? Voor iemand zonder verdere eigen klachten is het al moeilijk genoeg om deze situatie te handelen.

Soms kan men beter alleen zijn omdat je aan je zelf al meer dan genoeg hebt. Maar je zit in een relatie, wat dan? Dan is het roeien met de riemen die je hebt.

Of uit elkaar..

Of van elkaar (!) begrijpen dat je iets niet kunt opbrengen.

Depressie is net zo legitiem als ADD. Zij kan niet schoonmaken, hij kan nu ff geen relatietherapie aan. Kwestie van respecteren en elkaar het leven een beetje vreugde geven ipv ruzies.

Remedie is voor beiden richten op jezelf ipv storen aan de tekortkomingen van een ander. Dat begint bij Suzeli zelf.
Ach meis... pfff... dat is ook moeilijk. Hij wil niet en je kunt hem niet dwingen. Zorg dat je eigen leven zo comfortabel mogelijk wordt en richt je op jezelf. Je kunt hem wel steunen, maar je kan het niet ook nog eens voor hem doen.

Ik weet niet of het zal leiden tot een breuk. Maar goed ruzie maken gaat alleen werken als de ander er voor open staat.
quote:domnaiefmutsje schreef op 23 september 2009 @ 12:55:

[...]

Remedie is voor beiden richten op jezelf ipv storen aan de tekortkomingen van een ander. Dat begint bij Suzeli zelf.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Hou op met ruzie maken, slik eens gewoon je ergernis in en probeer je dus ook niet te ergeren of stel je verwachtinge tav hem bij.

En bepaalde dingen moet je gewoon doen, zoals een huishoudster aannemen, dat is iets wat jij graag wil en het scheelt ws enorm in de ruzie's, dus gewoon doen dat soort dingen.
Weet je waarom hij nu slecht in zijn vel zit, volgens eigen zegge. Omdat MIJN contract niet verlengd werd. Ik moet maar vrolijk blijven en positief en zorgen dat mijn leven weer een beetje structuur krijgt. en hij is zielig omdat hij zijn VASTE! baan niet leuk genoeg vind en omdat geen collega bij hem op de bus wil zitten en omdat ie verplicht moet sporten voor zijn rug. En ik moet maar vrolijk blijven en niets zeggen als hij sjachie thuis komt en niet zeuren over het riagg (dat ze deels fout zitten) en niet zeuren over lijnen want ik ben toch niets afgevallen. Waarom mag ik niet in de put zitten door ADD-gezeik, werk-gezeik, huis-gezeik, vrienden-gezeik enz enz. Waarom moet ik weer de sterkste zijn? Ik snap het niet. Het enigste wat ik krijg is kritiek.
-
Je bent erg boos, zie ik, misschien is het verstandig om even afstand te nemen van elkaar, met die boosheid ga je helemaal niks oplossen.
quote:domnaiefmutsje schreef op 23 september 2009 @ 12:57:

Ach meis... pfff... dat is ook moeilijk. Hij wil niet en je kunt hem niet dwingen. Zorg dat je eigen leven zo comfortabel mogelijk wordt en richt je op jezelf. Je kunt hem wel steunen, maar je kan het niet ook nog eens voor hem doen. wie steunt mij dan? 'Niemand' heb ik een hele goede relatie mee. Die is er voor me bij wedstrijden, gaat met me mee winkelen, helpt me kleding uitzoeken voor een sollicitatie, gaat mee hardlopen, valt het wel op dat ik al 6 kilo ben afgevallen

Ik weet niet of het zal leiden tot een breuk. Maar goed ruzie maken gaat alleen werken als de ander er voor open staat.Ik wil het goed maken en dingen zo organiseren dat we samen verder kunnen maar ik kan het niet alleen.
-
quote:Suzeli schreef op 23 september 2009 @ 13:05:

Weet je waarom hij nu slecht in zijn vel zit, volgens eigen zegge. Omdat MIJN contract niet verlengd werd. Ik moet maar vrolijk blijven en positief en zorgen dat mijn leven weer een beetje structuur krijgt. en hij is zielig omdat hij zijn VASTE! baan niet leuk genoeg vind en omdat geen collega bij hem op de bus wil zitten en omdat ie verplicht moet sporten voor zijn rug. En ik moet maar vrolijk blijven en niets zeggen als hij sjachie thuis komt en niet zeuren over het riagg (dat ze deels fout zitten) en niet zeuren over lijnen want ik ben toch niets afgevallen. Waarom mag ik niet in de put zitten door ADD-gezeik, werk-gezeik, huis-gezeik, vrienden-gezeik enz enz. Waarom moet ik weer de sterkste zijn? Ik snap het niet. Het enigste wat ik krijg is kritiek.Lees nou je eigen berichten 'ns terug: jullie halen 't slechtste in elkaar naar boven. Neem afstand en ga (een tijdje) uit elkaar.
quote:wie steunt mij dan? 'Niemand' heb ik een hele goede relatie mee. Die is er voor me bij wedstrijden, gaat met me mee winkelen, helpt me kleding uitzoeken voor een sollicitatie, gaat mee hardlopen, valt het wel op dat ik al 6 kilo ben afgevallenRicht je dan 'ns wat meer op jouw eigen sociale leven, jouw familie etc. Je hebt je leven volledig gevormd om 'n man en dat is nu wel werkelijk het slechtste wat je kunt doen.
Dan moet hij tijdelijk weg. Zijn ouders wonen 35 km verderop en zelfs zijn baas heeft een appartement te leen voor een paar dagen. Ik heb 'nix' en 'niemand' maar die houden me 'snachts niet warm.
mijn ouders 200 km verderop

vrienden? alleen gezamelijk en daar loopt het ook erg stroef mee.

Zusje? is druk en woont ook samen, en wil waarschijnlijk ook niets horen over ons / mijn probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven