Werk & Studie alle pijlers

Ziek en moet op gesprek komen

09-10-2009 19:04 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb mij ziek gemeld bij mijn werkgever wegens een operatie. Nu moest ik bij de bedrijfsarts verschijnen, hij heeft geconstateerd dat ik nog minimaal 2 weken rust moet houden. Mijn leiding gevende dringt echter aan op een persoonlijk gesprek. Ik wil dit echter niet. Ik kan geen auto rijden en kan er niet eens komen, dus dan komt ze naar mij thuis zei ze. Maar ik wil helemaal geen gesprek met haar. Het ging erover dat ze met eigen ogen wil zien dat ik geopereerd ben en ze zegt dat ze mijn begeleider in deze is. Maar de bedrijfsarts heeft haar geadviseerd en zijn bevindingen aan haar door gegeven.

Ik wil dit persoonlijke face tot face gesprek dus echt niet, kan ik het maken omdat te zeggen of wordt ik dan ontslagen of inhouding van salaris?

Groet,

Thieke
Ik heb een contract tot mei, jaarcontract, als ik nu blijf weigeren wat zijn dan de consequenties?
Behalve een slechte relatie met mijn baas?
quote:Thieke123 schreef op 09 oktober 2009 @ 20:18:

Ik heb een contract tot mei, jaarcontract, als ik nu blijf weigeren wat zijn dan de consequenties?

wat denkje zelf????

ik zou er niet van op kijken als je contract niet verlengt word........
Wordt sowieso niet verlengd wegens bezuinigingen maar kan ontslag op staande voet of salaris korting?
Sjonge jonge Thieke. Als je deze houding ook op je werk laat zien snap ik eerlijk gezegd wel waarom je leidinggevende een persoonlijk gesprek met je wil.

Het gesprek weigeren kan gezien worden als werkweigering. Werkweigering is reden tot ontslag. Zeker bij een tijdelijk contract.
een jaarcontract zijn ze sowieso niet verplicht om te verlengen. en ik denk dat 'tegendraads' doen er niet aan meewerkt om verlening te krijgen.

tenzij je er niet wil blijven....dan maakt het niks uit wat de consequenties zijn
Waarom weiger je? Het hoeft maar 10 minuten te duren. Kun je je er echt niet overheen zetten?

Je kunt ontslagen worden als je weigert geloof ik.
Ja, ik ben het eens met sprankelend.

Dat is een idee, zoek het hogerop.

Wat een mens, zeg!

Je hebt alle recht om niet open te doen, maar het nare is natuurlijk wat gebeurt er daarna? heb je een vast contract?

Je wordt echt niet ontslagen, hoor. Misschien wordt eeder die kenau op het matje geroepen, zeker als iedereen moeite met haar heeft.

Laat je in elk geval niet onzeker maken. Probeer niet te gaan hakkelen als ze belt. Zorg dat je je woordje klaar hebt.

Sterkte met je genezing!
Nou ik wil gewoon, als ik ziek ben en korter dan 3 weken met een geldig advies van een bedrijfsarts, niet zo gecontroleerd worden. Telefonisch prima maar geen bezoek. Dat vind ik te opdringerig, ben al uitvoerig gecontroleerd en gezien door de arts.
De enige reden die je tot nu toe genoemd hebt is dat je je leidinggevende niet aardig vind. Ik heb zomaar het idee dat dat niet de enige reden is dat je hem/haar niet wilt spreken.

Als dat wel het enige is zou ik me er toch echt overheen zetten en inderdaad vriendelijk lachend koffie zetten en afspraken maken over wanneer je weer komt werken.
Thieke,

ze kunnen het laten vallen onder werkweigering. en werkweigering= ontslag.

maar wat doe je nou moeilijk... zet je principes aan de kant en doe dat gesprekje.
quote:Thieke123 schreef op 09 oktober 2009 @ 20:18:

Ik heb een contract tot mei, jaarcontract, als ik nu blijf weigeren wat zijn dan de consequenties?Uiteindelijk kan de loondoorbetaling opgeschort (uitgesteld) worden of zelfs gestaakt. Daarna zou zelfs ontslag een mogelijkheid kunnen zijn. Er is echter geen enkele reden om het zover te laten komen. Ontvang je leidinggevende, vertel hooguit dat je een gynaecologische operatie hebt ondergaan en spreek daarna over andere dingen. Of je contract verlengd zal worden kan uiteraard niemand hier voorspellen.
quote:Thieke123 schreef op 09 oktober 2009 @ 20:22:

Nou ik wil gewoon, als ik ziek ben en korter dan 3 weken met een geldig advies van een bedrijfsarts, niet zo gecontroleerd worden. Telefonisch prima maar geen bezoek. Dat vind ik te opdringerig, ben al uitvoerig gecontroleerd en gezien door de arts.Lees nog even terug over de rol van de bedrijfsarts en de rol van je leidinggevende. Je hebt gewoon geen gelijk in deze. Dan moet je je daar toch overheen kunnen zetten?
quote:zjena35 schreef op 09 oktober 2009 @ 20:22:

Wat een mens, zeg!

Je hebt alle recht om niet open te doen, maar het nare is natuurlijk wat gebeurt er daarna? heb je een vast contract?

Je wordt echt niet ontslagen, hoor. Misschien wordt eeder die kenau op het matje geroepen, zeker als iedereen moeite met haar heeft.

Laat je in elk geval niet onzeker maken. Probeer niet te gaan hakkelen als ze belt. Zorg dat je je woordje klaar hebt.

Sterkte met je genezing!Je hebt geen gelijk.
quote:zjena35 schreef op 09 oktober 2009 @ 20:22:

Wat een mens, zeg!

Sterkte met je genezing!Je bent niet de enige die een dergelijke reactie geeft. Maar waar is dit nou op gebaseerd? TO heeft juist de plicht om zich te onderwerpen aan de controles van werkgever.
quote:Thieke123 schreef op 09 oktober 2009 @ 20:22:

Nou ik wil gewoon, als ik ziek ben en korter dan 3 weken met een geldig advies van een bedrijfsarts, niet zo gecontroleerd worden. Telefonisch prima maar geen bezoek. Dat vind ik te opdringerig, ben al uitvoerig gecontroleerd en gezien door de arts.

tja en zij wil gewoon een gesprekje met je. haar goed recht als leidinggevende..niks opdringerigs aan

ik krijg een beetje het gevoel dat er meer speelt hoor dan alleen dat je je leidinggevende niet mag........
Ik had laatst ook een geschil met mijn werkgever over het advies van de bedrijfsarts. Contact met hem opgenomen, en hij vertelde me dat mijn werkgever niet verplicht is zijn advies op te volgen, maar dan wel contact moet opnemen met het UWV.

Natuurlijk moet je wel in gesprek blijven met je werkgever. Ik heb steeds contact gehouden.

Maar je werkgever bij je thuis laten komen? Zou ik, al zou mijn relatie met hem/haar nog zo goed zou zijn, ook niet echt op zitten te wachten, en al helemaal niet als ik ziek of net geopereerd ben....

Is het echt verplicht om je werkgever bij je thuis binnen te laten???
Als het puur uit belanstelling en meeleven is, kan ze ook, in plaats van zich op te dringen in jouw rust/ herstelperiode een bloemetje met kaartje bij je thuis laten bezorgen!

Opnieuw contact opnemen met de bedrijsarts, want dit kan niet!
Eerlijk gezegd zou ik ook achterdochtig worden als iemand waaraan ik leiding zou geven thuis zou zitten zonder te willen vertellen waarom. Al heb je een borstvergroting, een enderdarm vernauwing of een schaamlipverkleining laten doen, dan zou ik het wel op prijs stellen als daar gewoon over wordt gepraat. Dan kan je leidinggevende ook een beter beeld krijgen van wanneer ze kan verwachten dat je weer naar het werk komt, of het misschien mogelijk is om vanuit huis wat werk te doen en of ze kan verwachten dat je al wel weer al je normale werkzaamheden aan kan als je weer naar het werk kan.
quote:digijuf schreef op 09 oktober 2009 @ 20:26:

Als het puur uit belanstelling en meeleven is, kan ze ook, in plaats van zich op te dringen in jouw rust/ herstelperiode een bloemetje met kaartje bij je thuis laten bezorgen!

Opnieuw contact opnemen met de bedrijsarts, want dit kan niet!Nogmaals, dit kan wel. Sterker nog, als werkgever zich onvoldoende moeite getroost de reïntegratie van werknemer te bevorderen (en controles zijn daar een onderdeel van) kan hij daarvoor financieel gestraft worden door het UWV.
quote:gonien schreef op 09 oktober 2009 @ 20:25:

Ik had laatst ook een geschil met mijn werkgever over het advies van de bedrijfsarts. Contact met hem opgenomen, en hij vertelde me dat mijn werkgever niet verplicht is zijn advies op te volgen, maar dan wel contact moet opnemen met het UWV.

Natuurlijk moet je wel in gesprek blijven met je werkgever. Ik heb steeds contact gehouden.

Maar je werkgever bij je thuis laten komen? Zou ik, al zou mijn relatie met hem/haar nog zo goed zou zijn, ook niet echt op zitten te wachten, en al helemaal niet als ik ziek of net geopereerd ben....

Is het echt verplicht om je werkgever bij je thuis binnen te laten???Lees maar wat ik een paar pagina's terug heb geciteerd. Ja dus.
quote:digijuf schreef op 09 oktober 2009 @ 20:26:

Opnieuw contact opnemen met de bedrijsarts, want dit kan niet!Dit kan dus wél.
Uggla het gesprek mag niet over medische dingen gaan, alleen over de praktische zaken met betrekking tot het werk. De oorzaak hoef je niet te vertellen.
quote:Uggla schreef op 09 oktober 2009 @ 20:26:

Eerlijk gezegd zou ik ook achterdochtig worden als iemand waaraan ik leiding zou geven thuis zou zitten zonder te willen vertellen waarom. .

idd, dat vind ik dus ook.

niet gek dat leidinggevende "zich opdringt' om te kunnen zien wat TO heeft.

je bent volgens de wet poortwachter ook wel degelijk verplicht te vertellen wat de aard is van je ziekmelden.
Werkgeverscontrole zijn uitgevoerd door de bedrijfsarts, dat is genoeg. Echt.

En het is geen werkweigering.

Zeg, heb je anders rechtsbijstand? Vraag het daar maar eens na.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven