Is dit onaardig?

16-10-2009 10:01 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd hoe jullie over het volgende denken:

Mijn familie (ouders en zus) vinden het erg gezellig om regelmatig met zijn allen op vakantie te gaan. Zo zijn we in het voorjaar een week weggeweest om het zoveel jarige huwelijk van mijn ouders te vieren. Mijn man vond dit best moeilijk (moest zich erg aanpassen). Nu heeft mijn zus weer een weekend geboekt voor mijn moeder haar verjaardag. Mijn man heeft aangegeven niet mee te gaan omdat hij vlak na het weekend een belangrijk tentamen heeft. Ik vind dat hij gelijk heeft want we zijn voor mijn gevoel net terug en hij heeft er echt geen tijd voor. Mijn vader vindt echter dat het tentamen wel een goed excuus is maar dat als er iets anders achter zou zitten(bv. geen zin) hij dat niet kan maken. Ik denk echter dat als hij geen tentamen had gehad hij ook niet was gegaan. Ik schrok ervan dat mijn vader hierin zo stellig is en vind eigenlijk dat mijn man niet verplicht kan worden om elke keer met mijn familie mee te gaan, ook al is het voor een belangrijke gebeurtenis. Wat vinden jullie?
quote:hinde schreef op 16 oktober 2009 @ 11:08:

[...]

Tja zo ken ik er nog wel een paar. Ik zou met zoveel dingen een ander een plezier doen .... Vermoeiend hoor als je je leven zo moet leiden dat je altijd aardig gevonden moet worden door anderen. Enne, het leidt tot niets hoor. Ze oordelen net zo hard als je wel 10 keer meegegaan bent om 'aardig' te zijn maar dan op een ander punt een misstapje begaat.

Ik scheer niet alle over een kam maar zo gaat het heul vaak wel.

Ik moet hier gewoon om lachen. Jij hebt het over 'je leven zo moeten leiden', ik heb het over 'zo nu en dan een ander een plezier doen'.

Volgens mij reageren op dit topic veel mensen die sowieso niks van hun schoonouders moeten hebben en bij het woord alleen al op hun achterste benen staan.
Wat heerlijk al die mensen hier die alleen maar bezig zijn om hun eigen behoeften tevreden te stellen. Alleen maar doen wat ze leuk vinden. Zo zit de wereld toch gewoon niet in elkaar? Soms doe je gewoon dingen omdat je een ander er gelukkig mee maakt. En juist daardoor maakt het mij dan ook weer gelukkig.

En idd, wat al gezegd is, het is je goed recht om die keus te maken en niet mee te gaan. Maar sta dan niet verbaasd dat een ander dat niet zo aardig vindt.
quote:Celeone schreef op 16 oktober 2009 @ 11:03:

[...]

Ik zou liever zeggen; omdat ik vind dat er niks mis mee is om iets te doen waar anderen blij van worden. Het draait niet altijd maar om mij en waar ik wil of geen zin in heb. Vind ik persoonlijk wel een prettig leefinstelling.Maar waar houdt het dan op? Een weekendje met schoonouders is 'n kleine moeite, maar wat als je daarnaast ook alle andere verplichte nummertjes af zou moeten lopen in (schoon)familiekringen? Ja, maar als je naar tante Truus d'r verjaardag gaat, dan mag je niet wegblijven bij de verjaardag van ome Joop etc. etc. etc. Ik zou daar gewoon bij voorbaat voor passen: mensen die er voor mij toe doen, daar wil ik zeker tijd mee doorbrengen, maar massale familiegebeurtenissen laat ik aan mij voorbij gaan.
Celeone, ik denk dat jij gewoon niet snapt hoeveel irritatie het kan opleveren om elke keer iets te doen waar je absoluut geen zin in hebt.

En iemand een plezier doen, dat kan je ook van de andere kant zien door iemand gewoon in zijn/haar waarde te laten.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Lunax schreef op 16 oktober 2009 @ 11:13:

Wat heerlijk al die mensen hier die alleen maar bezig zijn om hun eigen behoeften tevreden te stellen. Alleen maar doen wat ze leuk vinden. Zo zit de wereld toch gewoon niet in elkaar? Soms doe je gewoon dingen omdat je een ander er gelukkig mee maakt. En juist daardoor maakt het mij dan ook weer gelukkig.

En idd, wat al gezegd is, het is je goed recht om die keus te maken en niet mee te gaan. Maar sta dan niet verbaasd dat een ander dat niet zo aardig vindt.Moet jij door iedereen aardig worden gevonden dan?
Ja, dat vind ik echt.
quote:Lunax schreef op 16 oktober 2009 @ 11:13:

Wat heerlijk al die mensen hier die alleen maar bezig zijn om hun eigen behoeften tevreden te stellen. Alleen maar doen wat ze leuk vinden. Zo zit de wereld toch gewoon niet in elkaar? Soms doe je gewoon dingen omdat je een ander er gelukkig mee maakt. Zou jij er serieus gelukkig van worden als iemand naar jouw feestje/weekendje komt enkel en alleen om jou 'n plezier te doen? Ik word alleen gelukkig van mensen die komen omdat ze graag willen komen.
quote:elninjoo schreef op 16 oktober 2009 @ 11:14:

[...]

Maar waar houdt het dan op? Een weekendje met schoonouders is 'n kleine moeite, maar wat als je daarnaast ook alle andere verplichte nummertjes af zou moeten lopen in (schoon)familiekringen? Ja, maar als je naar tante Truus d'r verjaardag gaat, dan mag je niet wegblijven bij de verjaardag van ome Joop etc. etc. etc. Ik zou daar gewoon bij voorbaat voor passen: mensen die er voor mij toe doen, daar wil ik zeker tijd mee doorbrengen, maar massale familiegebeurtenissen laat ik aan mij voorbij gaan.Ben het met je eens Nin.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Celeone schreef op 16 oktober 2009 @ 11:09:

[...]

Precies en dat is volgens mij ook de reden waarom schoonvader er doorheen prikt. Wees dan in ieder geval nog eerlijk en ga gewoon die discussie aan met je schoonvader.En jij denkt dat daar geen herrie van komt?
Ja, dat vind ik echt.
quote:Mamasaar schreef op 16 oktober 2009 @ 11:14:

Celeone, ik denk dat jij gewoon niet snapt hoeveel irritatie het kan opleveren om elke keer iets te doen waar je absoluut geen zin in hebt. Waarom zou ik dat niet begrijpen?
quote:elninjoo schreef op 16 oktober 2009 @ 11:14:

[...]

Maar waar houdt het dan op? Een weekendje met schoonouders is 'n kleine moeite, maar wat als je daarnaast ook alle andere verplichte nummertjes af zou moeten lopen in (schoon)familiekringen? Ja, maar als je naar tante Truus d'r verjaardag gaat, dan mag je niet wegblijven bij de verjaardag van ome Joop etc. etc. etc. Ik zou daar gewoon bij voorbaat voor passen: mensen die er voor mij toe doen, daar wil ik zeker tijd mee doorbrengen, maar massale familiegebeurtenissen laat ik aan mij voorbij gaan.Schoonouders staan voor mij dichtbij genoeg om die af en toe een plezier te doen ja. Die doen er voor mij toe, zoals jij het zegt.
quote:elninjoo schreef op 16 oktober 2009 @ 10:03:

Niemand moet zich laten verplichten. Heeft je man geen trek in familieweekendjes of vakanties, dan moet ie gewoon lekker thuis blijven zonder dat scheve gezichten oplevert.

Hier ben ik het grotendeels wel mee eens. Er zouden geen verwijten moeten zijn als hij niet mee gaat. Natuurlijk is het jammer, maar een volgende keer beter. En je schreef dat je vriend een andere keer wel gezellig is meegegaan. Dus dat vader nu zo stellig reageert is jammer. Zeker aangezien er een heel duidelijke reden is. Maar dit soort stelligheden werken vaak averechts. Nu heeft jouw vriend al helemaal geen zin meer en misschien een volgende keer dat hij wel kan ook niet. Ik begrijp wel dat het voor vader heel belangrijk is. Hij brengt het alleen niet heel tactisch zo.

Ik zou zelf ook al heb ik niet altijd zin wel iets doen voor mijn naaste familie, als ik weet dat het voor hun heel belangrijk is. En dat zou ik ook doen voor de naaste familie van mijn lief. Het gaat er voor mij niet altijd om of ik zelf iets fijn vind, maar hoeveel plezier ik de naaste familie ik ermee kan doen. Beetje de balans erin houden. Ik heb het idee dat jij en je vriend dat ook zo zien.
quote:Mamasaar schreef op 16 oktober 2009 @ 11:15:

[...]

Moet jij door iedereen aardig worden gevonden dan?

Neuh, maar je hoeft ook niet altijd je eigen zin te doen. Ik ben het héél erg eens met Lunax. En Celeone.

En ik vind dat sommigen hier het inderdaad ontzettend overdrijven. Toegeven aan een weekendje weg staat gelijk aan je eigen leven niet kunnen leiden? Kom op zeg. Als het zo'n opoffering vergt om iets te doen/mee te gaan met je schoonfamilie dan speelt er wel wat meer dan een onschuldig bedoeld familieweekendje.
quote:Mamasaar schreef op 16 oktober 2009 @ 11:16:

[...]

En jij denkt dat daar geen herrie van komt? Dat zal er zeker wel van komen, maar zeggen dat je niet komt omdat je een tentamen hebt, terwijl iedereen eigenlijk wel weet hoe het zit, leidt net zo goed tot herrie.

[...]

Moet jij door iedereen aardig worden gevonden dan?Ik niet en ik weet zeker dat dat voor Lunax ook geldt. Ik vind het een rare vraag op haar reactie.
Ik vind het belangrijk dat iereen die me kent me aardig vindt. En doe er moeite voor om dat zo te houden.

Geef mensen ook vaak gelijk in hun onzinnige theorien.

Luister naar hun interessante verhalen. Geef cadeautjes aan hun kinderen als deze jarig zijn. Luister naar hun muziek en bespreek hun boekenkast.

Pas mijn mening over politiek graag aan zodat we elkaar begrijpen tijdens gesprekken.

Ik word vaak uitgenodigd voor gezellige avondjes.

Ik vind dat heerlijk.

[...]

Moet jij door iedereen aardig worden gevonden dan?

Nee. Ik hoef niet door iedereen aardig gevonden te worden. Er zijn ook legio mensen die mij niet aardig vinden

Maar ik ben er wel van overtuigd dat de wereld niet bestaat voor mijn plezier. En dat ik soms dingen moet doen die ik minder leuk vind alleen om een ander blij te maken. Wat ik al zei, het blij maken van een ander maakt mij ook weer blij.
dit zou ik meteen in de kiem smoren en duidelijk tegen paps zeggen dat als hij geen zin heeft, jij niet vind dat hij mee hoeft.

Zou pa zich tot zoiets laten verplichten? Als ik het zo lees niet.....
quote:Lunax schreef op 16 oktober 2009 @ 10:53:

[...]

Dan heb jij toch een beetje een vertekend beeld van de meeste families lijkt mij. Als mijn familie mij uitnodigd voor een weekje vakantie kan ik er toch echt vanuit gaan dat ze dat doen omdat ze er zin in hebben om een week mij door te brengen. Dat ze het leuk vinden om tijd met mij door te brengen. Niet omdat ik nou eenmaal lid ben van het gezin Vertekend beeld? Ik zeg alleen hoe het hier met schoonfamilie is. Het is dat het familie is officieel maar anders zouden we niets met elkaar hebben. Er is niets waar ik het met ze over kan hebben, we hebben geen gedeelte interesses, we zien ALLES anders etc. Alleen het feit dat ik toevallig met Mr. Zwieber geeindigd ben, bindt ons. Dat is het. Echt niet meer hoor.
quote:elninjoo schreef op 16 oktober 2009 @ 11:15:

[...]

Zou jij er serieus gelukkig van worden als iemand naar jouw feestje/weekendje komt enkel en alleen om jou 'n plezier te doen? Ik word alleen gelukkig van mensen die komen omdat ze graag willen komen.Ik persoonlijk niet. Maar ik zou me voor kunnen stellen dat mijn ouders (héél belangrijk voor mij) het leuk zouden vinden om eens iets met hun hele gezin + aanhang te doen. Het feit dat ik geen goede band met mijn broer heb, weerhoud me dan niet om toch naar dat weekend met mijn ouders (en broer en gezin) te gaan. Ik maak mijn ouders blij. Hoe mooi kan je het hebben?
quote:Lunax schreef op 16 oktober 2009 @ 10:54:

[...]

Dus heel sec genomen ga jij niet naar de begravenis van je beste vriendin omdat jij er een week slecht van slaapt?

Ik zit werkelijk met open mond te lezen....Ik weet het niet. Maar om het afscheid nemen hoeft het niet, want dat doe ik op een andere manier. Ik vind overigens dat jij wel heel snel oordeelt, hoe weet jij hoe ingrijpend ik een begrafenis ervaar?
quote:Zwieber schreef op 16 oktober 2009 @ 11:24:

[...]

Vertekend beeld? Ik zeg alleen hoe het hier met schoonfamilie is. Het is dat het familie is officieel maar anders zouden we niets met elkaar hebben. Er is niets waar ik het met ze over kan hebben, we hebben geen gedeelte interesses, we zien ALLES anders etc. Alleen het feit dat ik toevallig met Mr. Zwieber geeindigd ben, bindt ons. Dat is het. Echt niet meer hoor.Hiermee nuanceer je het op je eigen situatie. Net zette je het zo breed neer dat het leek of je zei dat je er bij voorbaat al bij iedereen vanuit ging dat je op zulk soort gelegenheden alleen werd uitgenodigd omdat je nou eenmaal familie bent. En dan nogmaals hoor, ik kan me voorstellen dat je in een situatie zoals jij die nu schetst niet heel veel zin hebt in zo'n weekend. Maar ach, ik heb ook niet altijd overal zin in. Soms doe je dingen nou eenmaal gewoon omdat je een ander er een plezier mee doet.
Gewoon niet doen.

Een uitje moet leuk zijn en geen verplichting.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:Lunax schreef op 16 oktober 2009 @ 11:24:

[...]

Ik persoonlijk niet. Maar ik zou me voor kunnen stellen dat mijn ouders (héél belangrijk voor mij) het leuk zouden vinden om eens iets met hun hele gezin + aanhang te doen. Het feit dat ik geen goede band met mijn broer heb, weerhoud me dan niet om toch naar dat weekend met mijn ouders (en broer en gezin) te gaan. Ik maak mijn ouders blij. Hoe mooi kan je het hebben?Als je ouders weten dat jij en je broer elkaar niet liggen, dan snap ik niet dat zij er blij van worden dat ze jullie gezamenlijk mee krijgen. Een weekend met ieder kind afzonderlijk zou toch veel relaxter zijn voor hen?
quote:HansHier schreef op 16 oktober 2009 @ 11:21:

Ik vind het belangrijk dat iereen die me kent me aardig vindt. En doe er moeite voor om dat zo te houden.

Geef mensen ook vaak gelijk in hun onzinnige theorien.

Luister naar hun interessante verhalen. Geef cadeautjes aan hun kinderen als deze jarig zijn. Luister naar hun muziek en bespreek hun boekenkast.

Pas mijn mening over politiek graag aan zodat we elkaar begrijpen tijdens gesprekken.

Ik word vaak uitgenodigd voor gezellige avondjes.

Ik vind dat heerlijk.
quote:Zwieber schreef op 16 oktober 2009 @ 11:26:

[...]

Ik weet het niet. Maar om het afscheid nemen hoeft het niet, want dat doe ik op een andere manier. Ik vind overigens dat jij wel heel snel oordeelt, hoe weet jij hoe ingrijpend ik een begrafenis ervaar?Het is geen oordeel. Het is oprechte verbazing. Niemand gaat graag naar een begrafenis. Veel mensen slapen er weken slecht van. Ik droom nu (jaren later) nog wel eens van de begrafenis van een goede vriend van mij. De geur van lelie's wordt ik nog steeds misselijk van (6 jaar na dato) maar ik ga wel naar de volgende begrafenis. Dat gaat namelijk niet om mij. Het gaat niet om mijn comfort. Voor mij ook echt in de categorie, we moeten allemaal weleens dingen doen die we niet graag doen of waar we zelfs last van hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven