Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Ik kan best wel lachen hoor om jullie vrolijke plaatjes, maar ik ben bloedsjaggerijnig. En ik krijg vandaag met iedereen ruzie.

Als dat zo doorga dan kan ik beter weer gaan roken.
pfff loop ook even te flippen. Kop op Lapin!! Hou vol! Tuurlijk kun je niet net zo goed gaan roken!! Dat zou superzonde zijn! Heb je de afgelopen dagen voor NIKS lopen stressen en moet je weer helemaal opnieuw beginnen binnenkort!! Niet doen! Ga even een rondje hardlopen ofzo. Ren de longen uit je lijf, voel je hart bonken, zeker weten dat je dan geen peuk meer hoeft. Ik ga ook rennen nu!
quote:lapin schreef op 16 oktober 2009 @ 17:32:

Ik kan best wel lachen hoor om jullie vrolijke plaatjes, maar ik ben bloedsjaggerijnig. En ik krijg vandaag met iedereen ruzie.

Als dat zo doorga dan kan ik beter weer gaan roken.

Zo ECHT NIET! dus he ...

Ga even in je NL stopt-boek lezen, neem er een glas wijn bij. Ga lekker vrijen met je man , wandelen met je honden, ik heb gehoord van sartan dat keukenkastjes soppen ook zeer louterend werkt.

Probeer dit gevoel los te koppelen van die sigaretten, lapin. daarmee houdt je jezelf ook voor de gek! Toen je nog rookte had je nooit irritaties? Geen pms?

Ga anders toch op zoek naar iets van een hulpmiddel als het je zo zonder te zwaar is.

Misschien de natuurlijke variant van champix iets voor je, tabex??

Komop, je kunt het écht!!!
Computer says nooooo
Ja, oke, het gaat wel weer. Het ging de eerste 3 dagen zo lekker en nu de 4e en 5e dag lijkt het opeens veel moeilijker. Ik mis het zo erg, dat even lekker zitten en ontspannen. Ik heb een dubbele whisky genomen voor het eten samen met Lapinlief. Was ook wel lekker.

Jikkie, gaat het met jou ook weer? Lekker gelopen?
Ik heb ook zo'n zin. Maar de chagrijn is hier wel over. En ik doe het niet.

Al zes dagen bijna. Nog 1 dagje en dan is het een week. Al een week. Jippie
Het enige wat je moet doen is het laten.
quote:mocy schreef op 17 oktober 2009 @ 04:31:

Het enige wat je moet doen is het laten.

Ja zeg inderdaad, waar doen we nu zo moeilijk over.

Gewoon niet meer doen.
Klinkt misschien voor sommigen die het moeilijk hebben soms wat vervelend, maar het is inderdaad wél de key.

Je moet die emoties echt loskoppelen.

Je rookt gewoon niet meer. Punt. Klaar.

Point-finit-de-la-ligne!

Zolang je blijft denken "ik voel me rot omdat ik niet meer rook, als ik nu een sigaretje zou op steken, voelde ik me vast beter, maar dat "mag" niet meer -nooit meer!- want ik ben gestopt. Ik moet stoppen, want het is ongezond etcetc.." maak je het jezelf echt moeilijk.

Je rookt niet meer.

Dus die peuk Is-Geen-Issue.

Het is een 'klik' die je moet maken die echt gemakkelijker klinkt dan het is, maar als je hem gemaakt hebt, is het eigenlijk erg eenvoudig!

Goed weekeinde!

Oh ja: voor wat leedvermaak en gelijke emoties: zoek anders even het begin van ons oude topic op, lach je je rot en zul je vast veel herkenning vinden in alle opstartperikelen van het niet-rokers bestaan
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 15 oktober 2009 @ 10:41:

De voordelen van niet roken:

- je huid gaat er mooier uit zien (teint)

- rimpels komen nu en stuk later

- heb je jezelf weleens op een foto gezien en het vreemde gezicht dat je trekt als je een trekje van zo'n peuk neemt? Daar ben je mooi vanaf. vanaf nu zie je er altijd goddelijk uit!

- je krijgt een enorme dosis zelfvertrouwen

- je ruikt niet meer uit je mond

- je hoeft niet meer na te denken of je kauwgum moet nemen bij een spontane ontmoeting met iemand, (bijv. als je in een kroeg een beetje dicht bij iemand moet staan om elkaar te verstaan)

- je nagels blijven mooi blank

- je vermindert drastisch de risico's op kanker

- je vermindert drastisch de risico's op hart-en vaatziekten

- nu kun jij eindelijk ook gewoon lekker blijven zitten in een restaurant en niet zo stumperig 4x op een avond buiten te gaan staan kleumen

- als je dan toch in dat restaurant bent: het eten smaakt je veel beter!

- je conditie verbetert merkbaar - je hebt meer adem

- geen rokershoestje meer 's ochtends, als je hem nog niet had: ook geen kans meer op

- je spaart klauwen vol met geld uit! Gemiddeld een leuke stedentrip - plus paar mooie schoenen per jaar

- geen stress meer als je sigaretten bijna op zijn en het is zondag vroeg in de avond

- geen stress op een bijeenkomst/feest/ etc als je ergens binnen komt en je weet dat het lang gaat duren en ws geen gelegenheid hebt tot roken

- genieten in het vliegtuig: vroeger had je nu trek in een sigaret ... begon je vanaf ongeveer boven de Atlantische Oceaan weer af te tellen naar "uur nul" wanneer je weer geland was. Dan snel koffer en -- he he .. eindelijk roken (en dan smaakte die peuk vaak niet eens na al die uren, maargoed, je had hem toch maar weer mooi op)

- over vliegen gesproken: heb jij ook wel eens in zo'n kansloos rookhol op Heathrow of Kuala Lumpur Airport gestaan? En ondanks de stank er toch maar tussen staan met je sigaretje ... want straks kan het 12 uur niet..

Ik gooi deze nog maar eens in de herhaling

Gisteren was een lastige dag hier. Ik had erg slecht geslapen en was doodmoe. Dus als ik weer ga roken dan slaap ik weer beter......

Trok ik een trui uit de kast gister, trek hem aan en denk: getver! Eerst maar in de was. Nog een paar weken en dan ruikt alles weer lekker fris!!

Roken is géén optie! Nico sucks!
Ja als het zo simpel was had niemand er moeite mee.

Jonna ik slaap ook slecht. Maar ik heb nu al geen behoefte meer in een sigaret. Schoondochter was gisteren aan het roken en ik wilde echt vragen of ik een trekje mocht. Gewoonte, want toen ik erover na ging denken had ik er niet eens zin in.

Dus zover ben ik al dat ik er niet eens meer zin in heb.
quote:Zoebie schreef op 17 oktober 2009 @ 11:06:

Ja als het zo simpel was had niemand er moeite mee.

.Toch is het werkelijk zo simpel.
Computer says nooooo
Pfff dipdag. Dus hier even weer moed halen. Straks weer bewegen, dat helpt steeds enorm. En de Summer-theorie: roken is geen optie meer! En de theorie die ik eerder hier las: niet IK wil roken maar mijn VERSLAVING wil dat ik dat doe! Ga weg Nico! Sukkel!! Sterkte en plezier weer allemaal. Fijn weekend nog.
quote:summer73 schreef op 17 oktober 2009 @ 09:44:

Oh ja: voor wat leedvermaak en gelijke emoties: zoek anders even het begin van ons oude topic op, lach je je rot en zul je vast veel herkenning vinden in alle opstartperikelen van het niet-rokers bestaan Oude topic hier....
Jikkie, bewegen helpt inderdaad heel erg goed. En je gedachten even flink ergens anders op richten.

Mijn dag vandaag bestond uit:

- gras maaien en tuin winterklaar maken

- honden heel lang uitlaten

- alvast het eten voor vanavond klaarmaken

- even terug naar bed met de tv aan

- honden weer uitgelaten

- getennist en gegolfd met de WII

- heel lekker en uitgebreid gegeten

- en zometeen weer de honden uitlaten

Ik heb nu na 6 dagen niet-roken al zoveel meer energie. Vroeger zou ik na zo'n dag kapot geweest zijn s'avonds, maar ik voel me nog steeds fit. Heb alleen spierpijn van het vele sporten met de WII.

Nu alleen die verslavende neiging nog helemaal uit mijn leven bannen. Het lichamelijke hebben we nu wel gehad denk ik, nu nog de psychische verslaving.
Zo, klinkt goed Lapin. Hoe gaat het met je man? Houdt hij het, net zoals jij, ook heel goed vol?
He Boefus, ja gaat prima met hem. Hij rookte ook niet zoveel als ik, 1 pakje per dag.

Ik heb net de teller gedownload en geinstalleerd. Ik heb al 300 sigaretten niet gerookt en er 1 dag bij mijn leven bij gekregen. Dat is leuk

Ik heb het oude topic ook nog even in gekeken. Je was toen net gestopt Sartan. Leuk om terug te lezen zeker?
Lapin wat goed van je. Het bewegen komt er hier nog niet van. 'k Heb nog geen goede plek voor de Wii. Moet eerst plaats maken. Alle kamers en ook de zolder staan te vol

Maar ik zit nu ook al op een week. En ik heb er ook geen moeite meer mee. De behoefte lijkt weg te zijn. Wat gek eigenlijk.
quote:lapin schreef op 17 oktober 2009 @ 23:09:

Ik heb het oude topic ook nog even in gekeken. Je was toen net gestopt Sartan. Leuk om terug te lezen zeker?

Zeker weten en voor iedereen volgens mij hardstikke herkenbaar. Als ik het terug lees krijg ik flashbacks van hoe moeilijk ik het bij tijd en wijle heb gehad maar ook van hoeveel steun ik hier aan dit forum had met al de mede sToppers en oudgedienden die me bijstonden. Ik durf gerust te zeggen dat het zonder dit forum misschien niet onmogelijk maar dan toch een heel stuk moeilijker was geweest om vol te houden. Dussssss......

fijne dag verder!
quote:Zoebie schreef op 18 oktober 2009 @ 08:51:

Lapin wat goed van je. Het bewegen komt er hier nog niet van. 'k Heb nog geen goede plek voor de Wii. Moet eerst plaats maken. Alle kamers en ook de zolder staan te vol En meteen een tóp klusje voor als je een trekmomentje hebt!
Ik geloof dat vandaag de dag is dat ik weer een niet-roker word... Heb het de laatste weken zo vaak overwogen. Gezien het feit dat ik in een rotperiode zat, heb ik het steeds uitgesteld, maar wordt daar de rotperiode beter van? Ik rook pas drie maanden weer, maar heb al een rokershoestje, een rocheltje en moeite met diep ademhalen. Ik word vaak moe van mijn sigaret, 6 van de 10 smaken me niet echt, en ik rook veelal uit verveling... Maar ik rook wel. Steek er steeds eentje op, ook als ik eigenlijk geeneens trek heb om te roken. Ik weet niet of ik gemotiveerd genoeg ben, maar eigenlijk is er geen enkel excuus om te blijven roken...
...
Vlammetje, kom op geef jezelf een schop onder je kont en stop. Je weet allang dat dit zo niet kan. Niet alleen is er "eigenlijk" geen enkel excuus om te blijven roken, er is geen enkel excuus om nog door te gaan. Kappen met die hap!!!

Je kan het! Echt. Gewoon niet meer opsteken die rotpeuk. Ieuw!

Sinds ik vanmorgen half 7 huiswaarts ging na het stappen heb ik nog geen sigaret aangeraakt. Twee keer vandaag gedacht: Hmm, zal ik, maar niet gedaan dus. Wel de hele dag een verrot hoestje gehad, dat ik normaal dichtsmeerde met een paar sigaretjes...
...
Vlammetje, ik was 8 maanden een niet roker tot die ene sigaret langskwam. Na bijna 4 maanden roken met bijbehorende hoestjes (vooral 's nachts), kortademigheid, roken om het roken nu sinds bijna 2 weken weer gelukkig een niet roker. Vandaag ook weer eens serieus begonnen met trainen voor de Dam tot Damloop van 2010.

Bewegen, doelen stellen en nooit weer roken!

Sterk van je dat je de momenten hebt kunnen weerstaan! Ik las vandaag nog ergens dat je lijf de smerigheid er nu aan het uit hoesten is, dus verwar dit hoestje niet met het rokershoestje

Ik heb het eerste topic weer grof gelezen, echt leuk!

Wat ik me afvraag, zijn Anemoon, Ildiko, Chardonnay en Redlock sToppers gebleven?
Jonna, dit is de de derde keer dat ik stop. Mijn rookverleden: 5 jaar roken, 5 jaar stoppen, 1 jaar roken, 2 jaar stoppen, 1 jaar roken, 5 jaar stoppen, 3 maanden roken... Ik ken de valkuilen, ik weet dat een avondje roken voor mij niet mogelijk is. ik weet ook dat ik als ik rook meteen rook als een ketter. En toch ben ik weer begonnen. In een zwak moment, een moment waarop het me niet boeide of het vies of ongezond was, een moment met erg veel drank. Ik wilde eerst niet stoppen, ik wilde roken. Ik wilde de afleiding, de roes. ik werd namelijk in het begin echt high van het roken. Maar nu rook ik er soms zo twee achter elkaar door, omdat 1 niet genoeg is! En ik mer nu al, na drie maanden, wat het met mijn lichaam doet. En met mijn portemonnee. En hoe erg mijn zoontje het vindt dat ik rook. Ik wil niet de rest van mijn leven een roker zijn, en ik zie in dat mijn problemen niet minder worden als ik rook. Wat rot is blijft rot, ook met een sigaretje. Ik zie wel op tegen het aankomen, dus haal maar veel rauwkost en appels in huis!
...
Deze keer heb ik gezegd dat ik me niet druk ga maken om mijn gewicht. Dat is maar voor later 'zorg'.

Een van de redenen dat we nu nooit meer gaan roken is een kleinzoon van bijna 7 maanden. Ik ruik rook mezelf als ik hem oppakte.....bah!

Dus Vlammetje, je gewicht is even niet belangrijk! Wel jouw roken! Of liever gezegd jouw NIET roken!!

Dag 1 van de heel veel dagen niet meer roken is voorbij! Laat de rest maar komen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven