
Spreekbeurt frustratie !!
dinsdag 20 oktober 2009 om 12:49
Ohhh, ik ben even zó kwaad op mijn dochter! Ik heb net echt een fikse uitbarsting gehad.
Die stomme spreekbeurten ook altijd. Ik moet haar cónstant achter haar vodden aanzitten dat ze er aan moet beginnen, dat ze nog maar 3 weken de tijd heeft, dat ze alles nog moet doen. Ze is zo lui en laks hierin, ik word er doodmoe van.
Nu net weer. Dat slome gedoe, het schiet niet op. Voor de duizendste keer gezegd dat ze er aan moet beginnen. Ik heb haar voorgaande spreekbeurten altijd vrijwel helemaal zelf gemaakt, ze zit nu in groep 7, ik ben daar klaar mee! Ze moet het zelf een keer leren, een keer initiatief tonen, dat mag nu wel, met bijna (over twee weken) 11 jaar.
Dus hè hè, madam gaat beginnen. Ze heeft haar tekst voor de helft af en ik ga dat nakijken. Ze zit naast me, met een ongeïnteresseerde houding. Ik lees de tekst hardop, op voorlees toon, hoe ze het moet doen in de klas, en om te kijken of de zinnen lekker lopen. Daar is niets geks aan, toch?
Maar zij gaat heel hard zuchten en zegt op een hele nare, arrogante toon: 'Pfff.. mam, hou alsjeblieft op met dat voorlezen ok. Ik wéét het al.'
Nou, echt. Er sprong even iets in me, ik ben echt kwaad geworden. Hoezo, je weet het al?! Je weet nog niets want je bent er net aan begonnen! En ik lees dit zo VOOR JOU!! Ik zit je dus wéér te helpen, en voordat je het weet flans ik weer die hele spreekbeurt zelf in elkaar, inclusief alle plaatjes zoeken en bijpassende voorwerpen.
Grrr, ik ben dat lakse, ongeïnteresseerde gedoe even zo zat..
Hoe gaat dit er bij jullie aan toe? Please zeg me dat ik niet de enige ben met dit soort frustraties!
Die stomme spreekbeurten ook altijd. Ik moet haar cónstant achter haar vodden aanzitten dat ze er aan moet beginnen, dat ze nog maar 3 weken de tijd heeft, dat ze alles nog moet doen. Ze is zo lui en laks hierin, ik word er doodmoe van.
Nu net weer. Dat slome gedoe, het schiet niet op. Voor de duizendste keer gezegd dat ze er aan moet beginnen. Ik heb haar voorgaande spreekbeurten altijd vrijwel helemaal zelf gemaakt, ze zit nu in groep 7, ik ben daar klaar mee! Ze moet het zelf een keer leren, een keer initiatief tonen, dat mag nu wel, met bijna (over twee weken) 11 jaar.
Dus hè hè, madam gaat beginnen. Ze heeft haar tekst voor de helft af en ik ga dat nakijken. Ze zit naast me, met een ongeïnteresseerde houding. Ik lees de tekst hardop, op voorlees toon, hoe ze het moet doen in de klas, en om te kijken of de zinnen lekker lopen. Daar is niets geks aan, toch?
Maar zij gaat heel hard zuchten en zegt op een hele nare, arrogante toon: 'Pfff.. mam, hou alsjeblieft op met dat voorlezen ok. Ik wéét het al.'
Nou, echt. Er sprong even iets in me, ik ben echt kwaad geworden. Hoezo, je weet het al?! Je weet nog niets want je bent er net aan begonnen! En ik lees dit zo VOOR JOU!! Ik zit je dus wéér te helpen, en voordat je het weet flans ik weer die hele spreekbeurt zelf in elkaar, inclusief alle plaatjes zoeken en bijpassende voorwerpen.
Grrr, ik ben dat lakse, ongeïnteresseerde gedoe even zo zat..
Hoe gaat dit er bij jullie aan toe? Please zeg me dat ik niet de enige ben met dit soort frustraties!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:17
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 13:10:
Ik heb op ouderavonden al lang aangegeven dat ik erg veel heb geholpen met haar spreekbeurten. En het schijnt dat dit vrij normaal is, of vaak voorkomt, aldus haar meester en juf.
En ik heb haar ook zelf veel laten doen in de zin van haar er constant bij betrekken, samen de tekst doornemen, haar dingen laten herschrijven en de uiteindelijke presentatie moest ze natuurlijk helemaal zelf doen.
Maar nu wil ik gewoon dat ze álles zelf doet. Alleen dit gaat gewoon niet, ze doet er zo laks over!Er is een wereld van verschil tussen haar alles zelf laten doen (wat je nu wil) en haar er bij betrekken wat je in het verleden hebt gedaan. Ze is niet laks, ze heeft gewoon het hele leerproces van het maken van dit soort stukken nooit geleerd, omdat het altijd voor haar werd gedaan. Overigens is er geen docent die haar op een spreekbeurt zal laten zitten.
Ik heb op ouderavonden al lang aangegeven dat ik erg veel heb geholpen met haar spreekbeurten. En het schijnt dat dit vrij normaal is, of vaak voorkomt, aldus haar meester en juf.
En ik heb haar ook zelf veel laten doen in de zin van haar er constant bij betrekken, samen de tekst doornemen, haar dingen laten herschrijven en de uiteindelijke presentatie moest ze natuurlijk helemaal zelf doen.
Maar nu wil ik gewoon dat ze álles zelf doet. Alleen dit gaat gewoon niet, ze doet er zo laks over!Er is een wereld van verschil tussen haar alles zelf laten doen (wat je nu wil) en haar er bij betrekken wat je in het verleden hebt gedaan. Ze is niet laks, ze heeft gewoon het hele leerproces van het maken van dit soort stukken nooit geleerd, omdat het altijd voor haar werd gedaan. Overigens is er geen docent die haar op een spreekbeurt zal laten zitten.

dinsdag 20 oktober 2009 om 13:19
quote:nessemeisje schreef op 20 oktober 2009 @ 13:17:
Overigens zou ik er ook geen zin in hebben als mijn moeder zich er zo tegen aan zou bemoeien;
"Ik lees de tekst hardop, op voorlees toon, hoe ze het moet doen in de klas, en om te kijken of de zinnen lekker lopen."Dat probeerde ik dus ook, al dan niet wat langdradig uitgelegd, te zeggen. Zou ze eens moeten proberen... Ruzie gegarandeerd!
Overigens zou ik er ook geen zin in hebben als mijn moeder zich er zo tegen aan zou bemoeien;
"Ik lees de tekst hardop, op voorlees toon, hoe ze het moet doen in de klas, en om te kijken of de zinnen lekker lopen."Dat probeerde ik dus ook, al dan niet wat langdradig uitgelegd, te zeggen. Zou ze eens moeten proberen... Ruzie gegarandeerd!
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:19
Hier godzijdank nog geen spreekbeurtfrustratie dit jaar (help, er komt er 1, en 2 werkstukken, of net andersom), maar wel sinds week 2 van het schooljaar al huiswerkfrustratie. Heb vaak het gevoel dat het mijn huiswerk is in plaats van dat van zoon (groep 7).
En nee, ik help niet inhoudelijk. Wel met plannen, met begrijpen van de tekst, met luisteren als hij hardop werkt, met aanjagen, motiveren, hardop vloeken als het niet lukt. Met mobiliseren van leerkracht en intern begeleider als ik het alleen niet aan kan.
Ondertussen vraagt zoon zich af waar ik me druk om maak. Weigert aangeboden hulp op een botte manier. Stelt vooral zo veel mogelijk zo lang mogelijk uit. Laat materiaal op school liggen zodat er niet mee valt te werken en zoekt daarvoor geen oplossing.
En tja, als hij niet wil, dan wordt het maar tijden aanwijzen en in die tijden wordt er huiswerk gemaakt, zo niet, dan zit je maar stil maar komt er ook geen tv of computer.
Bij mijn zoon is het helaas niet alleen een motivatieprobleem, maar ook een leerprobleem. Het is dus zaak niet alleen tijden aan te wijzen, maar ook te helpen bij het structureren van het werk en leerstrategieen maken. Eigenlijk het kind begeleiden bij het leren om zelfstandig te leren dus.
Weet je zeker dat je dochter het werk overziet?
En nee, ik help niet inhoudelijk. Wel met plannen, met begrijpen van de tekst, met luisteren als hij hardop werkt, met aanjagen, motiveren, hardop vloeken als het niet lukt. Met mobiliseren van leerkracht en intern begeleider als ik het alleen niet aan kan.
Ondertussen vraagt zoon zich af waar ik me druk om maak. Weigert aangeboden hulp op een botte manier. Stelt vooral zo veel mogelijk zo lang mogelijk uit. Laat materiaal op school liggen zodat er niet mee valt te werken en zoekt daarvoor geen oplossing.
En tja, als hij niet wil, dan wordt het maar tijden aanwijzen en in die tijden wordt er huiswerk gemaakt, zo niet, dan zit je maar stil maar komt er ook geen tv of computer.
Bij mijn zoon is het helaas niet alleen een motivatieprobleem, maar ook een leerprobleem. Het is dus zaak niet alleen tijden aan te wijzen, maar ook te helpen bij het structureren van het werk en leerstrategieen maken. Eigenlijk het kind begeleiden bij het leren om zelfstandig te leren dus.
Weet je zeker dat je dochter het werk overziet?
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:20
[quote]gizz schreef op 20 oktober 2009 @ 13:17:
[...]
Er is een wereld van verschil tussen haar alles zelf laten doen (wat je nu wil) en haar er bij betrekken wat je in het verleden hebt gedaan. Ze is niet laks, ze heeft gewoon het hele leerproces van het maken van dit soort stukken nooit geleerd, omdat het altijd voor haar werd gedaan. Overigens is er geen docent die haar op een spreekbeurt zal laten zitten.[/quote]
Of die haar een lager advies geeft (zoals werd geopperd) omdat haar spreekbeurt niet goed is gegaan.
[...]
Er is een wereld van verschil tussen haar alles zelf laten doen (wat je nu wil) en haar er bij betrekken wat je in het verleden hebt gedaan. Ze is niet laks, ze heeft gewoon het hele leerproces van het maken van dit soort stukken nooit geleerd, omdat het altijd voor haar werd gedaan. Overigens is er geen docent die haar op een spreekbeurt zal laten zitten.[/quote]
Of die haar een lager advies geeft (zoals werd geopperd) omdat haar spreekbeurt niet goed is gegaan.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:21
Ok, bedankt voor jullie inbreng en tips!
Fijn dat ik het even van een andere kant kan 'zien'.
Ik ga het inderdaad maar zo doen nu. Alleen wat aanwijzingen en tips geven en that's it. Ze weet namelijk echt wel hoe het moet, kan ook goed voorlezen en presenteren, dus ik moet het laten gaan.
En als ze het niet af krijgt door haar eigen laksheid, dan moet ze haar neus maar een keer stoten. Het zij zo.
Ik snap namelijk heel erg goed wat jullie zeggen en ben uiteraard niet van plan om nog langer de gemakkelijke back up te zijn. Vandaar dat ik zeg dat ik het nu welletjes vind, aangezien ze in groep 7 zit.
Het ging me meer om die hele houding van haar, zó vermoeiend.
Fijn dat ik het even van een andere kant kan 'zien'.
Ik ga het inderdaad maar zo doen nu. Alleen wat aanwijzingen en tips geven en that's it. Ze weet namelijk echt wel hoe het moet, kan ook goed voorlezen en presenteren, dus ik moet het laten gaan.
En als ze het niet af krijgt door haar eigen laksheid, dan moet ze haar neus maar een keer stoten. Het zij zo.
Ik snap namelijk heel erg goed wat jullie zeggen en ben uiteraard niet van plan om nog langer de gemakkelijke back up te zijn. Vandaar dat ik zeg dat ik het nu welletjes vind, aangezien ze in groep 7 zit.
Het ging me meer om die hele houding van haar, zó vermoeiend.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:23
quote:nessemeisje schreef op 20 oktober 2009 @ 13:17:
Overigens zou ik er ook geen zin in hebben als mijn moeder zich er zo tegen aan zou bemoeien;
"Ik lees de tekst hardop, op voorlees toon, hoe ze het moet doen in de klas, en om te kijken of de zinnen lekker lopen."Tsja, eh.. ik doe dat heus niet om haar te pesten hoor. Ook hier leert ze wat van.
Overigens zou ik er ook geen zin in hebben als mijn moeder zich er zo tegen aan zou bemoeien;
"Ik lees de tekst hardop, op voorlees toon, hoe ze het moet doen in de klas, en om te kijken of de zinnen lekker lopen."Tsja, eh.. ik doe dat heus niet om haar te pesten hoor. Ook hier leert ze wat van.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:25
Ik vind een kind met hersens voor HAVO/VWO laten afzakken naar VMBO wegens gebrek aan motivatie overigens geen optie. Zoals gezegd, inhoudelijk helpen zit er niet in (kan ook niet, tenzij voor spreekbeurt of werkstuk). Maar die tijden van huiswerk aanwijzen, dat toch echt wel. Mede omdat ik als jongere heb gemerkt dat een jongere dat stukje eigen verantwoordelijkheid nog niet (altijd) aan kan.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:26
Ook onze zoon heeft ontzettend veel hulp nodig bij zijn spreekbeurten, hij overziet het gewoon niet.
Mijn man heeft een lap tekst voor hem uitgeprint... die mocht hijzelf aan stukken knippen en in hoofdstukken verdelen. Daarna hebben ze daar samen een samenvatting van gemaakt en met behulp van een powerpoint presentatie heeft hij zijn spreekbeurt toen gedaan.
heb je je dochter al gevraagd of zij kan aangeven waar ze je nodig heeft?
Mijn man heeft een lap tekst voor hem uitgeprint... die mocht hijzelf aan stukken knippen en in hoofdstukken verdelen. Daarna hebben ze daar samen een samenvatting van gemaakt en met behulp van een powerpoint presentatie heeft hij zijn spreekbeurt toen gedaan.
heb je je dochter al gevraagd of zij kan aangeven waar ze je nodig heeft?

dinsdag 20 oktober 2009 om 13:27
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 13:23:
[...]
Tsja, eh.. ik doe dat heus niet om haar te pesten hoor. Ook hier leert ze wat van.Ze leert er meer van als ze het zelf aan jou voordoet. Zinnen die ik perfect uit kan spreken, kunnen namelijk zo bij iemand anders tongbrekers worden. Ik heb tijden geoefend op She sells sea shells at the sea shore. Kan dus prima voordoen hoe iemand hem uit moet spreken. Betekend niet dat die ander het dan gelijk kan.
[...]
Tsja, eh.. ik doe dat heus niet om haar te pesten hoor. Ook hier leert ze wat van.Ze leert er meer van als ze het zelf aan jou voordoet. Zinnen die ik perfect uit kan spreken, kunnen namelijk zo bij iemand anders tongbrekers worden. Ik heb tijden geoefend op She sells sea shells at the sea shore. Kan dus prima voordoen hoe iemand hem uit moet spreken. Betekend niet dat die ander het dan gelijk kan.

dinsdag 20 oktober 2009 om 13:28
quote:mamzelle schreef op 20 oktober 2009 @ 13:25:
Ik vind een kind met hersens voor HAVO/VWO laten afzakken naar VMBO wegens gebrek aan motivatie overigens geen optie. Zoals gezegd, inhoudelijk helpen zit er niet in (kan ook niet, tenzij voor spreekbeurt of werkstuk). Maar die tijden van huiswerk aanwijzen, dat toch echt wel. Mede omdat ik als jongere heb gemerkt dat een jongere dat stukje eigen verantwoordelijkheid nog niet (altijd) aan kan.Stel dat je een kind op alle vlakken veel helpt en het zich niet doorontwikkeld, kan er best een ander advies gegeven worden. Nu zal een VWO-er niet zakken naar het VMBO, maar HAVO en VMBO zou best kunnen. Op 1 spreekbeurt zal dat wel loslopen.
Ik vind een kind met hersens voor HAVO/VWO laten afzakken naar VMBO wegens gebrek aan motivatie overigens geen optie. Zoals gezegd, inhoudelijk helpen zit er niet in (kan ook niet, tenzij voor spreekbeurt of werkstuk). Maar die tijden van huiswerk aanwijzen, dat toch echt wel. Mede omdat ik als jongere heb gemerkt dat een jongere dat stukje eigen verantwoordelijkheid nog niet (altijd) aan kan.Stel dat je een kind op alle vlakken veel helpt en het zich niet doorontwikkeld, kan er best een ander advies gegeven worden. Nu zal een VWO-er niet zakken naar het VMBO, maar HAVO en VMBO zou best kunnen. Op 1 spreekbeurt zal dat wel loslopen.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:28
En ze zit toch op school om te leren? Die spreekbeurt telt misschien wel mee voor haar rapport. Één mislukte spreekbeurt is niet bepalend voor haar schoolniveau. Hoe ze nu met haar spreekbeurt en wellicht het mislukken omgaat is wél bepalend voor haar schoolcarriere.
Stel dat ze volgend jaar naar de havo gaat. Dan zal ze toch zelf initiatief moeten tonen en als ze dat niet geleerd heeft, dan krijgt ze toch echt problemen.
En die houding... ze is 11 dus nog een kind... dus nog iemand die leunt op haar moeder.
Stel dat ze volgend jaar naar de havo gaat. Dan zal ze toch zelf initiatief moeten tonen en als ze dat niet geleerd heeft, dan krijgt ze toch echt problemen.
En die houding... ze is 11 dus nog een kind... dus nog iemand die leunt op haar moeder.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:29
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 13:23:
[...]
Tsja, eh.. ik doe dat heus niet om haar te pesten hoor. Ook hier leert ze wat van.Nee, ze leert er niets van als jij het voorkauwt. Ze leert van haar klasgenoten, die hetzelfde niveau hebben, dezelfde moeilijkheden en dezelfde interesses. En natuurlijk doe je het niet om haar te pesten, je doet het om haar te helpen presteren. Met als gevolg dat ze het in groep 7 nog steeds niet zelfstandig heeft gedaan. Dus je hebt het tegendeel bereikt. Ik zou het enorm demotiverend vinden als bijna-puber zijnde.
[...]
Tsja, eh.. ik doe dat heus niet om haar te pesten hoor. Ook hier leert ze wat van.Nee, ze leert er niets van als jij het voorkauwt. Ze leert van haar klasgenoten, die hetzelfde niveau hebben, dezelfde moeilijkheden en dezelfde interesses. En natuurlijk doe je het niet om haar te pesten, je doet het om haar te helpen presteren. Met als gevolg dat ze het in groep 7 nog steeds niet zelfstandig heeft gedaan. Dus je hebt het tegendeel bereikt. Ik zou het enorm demotiverend vinden als bijna-puber zijnde.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:30
quote:mamzelle schreef op 20 oktober 2009 @ 13:25:
Ik vind een kind met hersens voor HAVO/VWO laten afzakken naar VMBO wegens gebrek aan motivatie overigens geen optie. Zoals gezegd, inhoudelijk helpen zit er niet in (kan ook niet, tenzij voor spreekbeurt of werkstuk). Maar die tijden van huiswerk aanwijzen, dat toch echt wel. Mede omdat ik als jongere heb gemerkt dat een jongere dat stukje eigen verantwoordelijkheid nog niet (altijd) aan kan.
Absoluut, maar dat vind ik wel wat anders. In jouw situatie verplicht je het kind gewoon om op dat moment iets voor school te gaan doen (hetzij huiswerk, spreekbeurt of werkstuk) Ik werd ook wel eens door mijn moeder naar boven gestuurd om te gaan leren.
En als leerkracht adviseer ik ouders ook wel om samen met hun kind de topotoets voortebereiden, want sommige kinderen vinden leren heel lastig.
Maar het is wat anders als ouders het niveau proberen op te krikken terwijl het er niet inzit (ik bedoel overigens niet dat dat aan de hand is met dit spreekbeurtgeval)
Ik vind een kind met hersens voor HAVO/VWO laten afzakken naar VMBO wegens gebrek aan motivatie overigens geen optie. Zoals gezegd, inhoudelijk helpen zit er niet in (kan ook niet, tenzij voor spreekbeurt of werkstuk). Maar die tijden van huiswerk aanwijzen, dat toch echt wel. Mede omdat ik als jongere heb gemerkt dat een jongere dat stukje eigen verantwoordelijkheid nog niet (altijd) aan kan.
Absoluut, maar dat vind ik wel wat anders. In jouw situatie verplicht je het kind gewoon om op dat moment iets voor school te gaan doen (hetzij huiswerk, spreekbeurt of werkstuk) Ik werd ook wel eens door mijn moeder naar boven gestuurd om te gaan leren.
En als leerkracht adviseer ik ouders ook wel om samen met hun kind de topotoets voortebereiden, want sommige kinderen vinden leren heel lastig.
Maar het is wat anders als ouders het niveau proberen op te krikken terwijl het er niet inzit (ik bedoel overigens niet dat dat aan de hand is met dit spreekbeurtgeval)
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:31
Ze heeft onlangs de voorleeswedstrijd gewonnen van heel haar school.
Ze kan goed voorlezen. Ik denk dat dit óók komt omdat ik altijd vaak met haar gelezen heb, van jongs af aan, haar zelf boeken laat lezen en vaak voor heb gelezen. Haar laten horen hoe het 'leuk klinkt', hoe je de zin het beste laat lopen en met welke intonatie.
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?
Ze kan goed voorlezen. Ik denk dat dit óók komt omdat ik altijd vaak met haar gelezen heb, van jongs af aan, haar zelf boeken laat lezen en vaak voor heb gelezen. Haar laten horen hoe het 'leuk klinkt', hoe je de zin het beste laat lopen en met welke intonatie.
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:33
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 13:31:
Ze heeft onlangs de voorleeswedstrijd gewonnen van heel haar school.
Ze kan goed voorlezen. Ik denk dat dit óók komt omdat ik altijd vaak met haar gelezen heb, van jongs af aan, haar zelf boeken laat lezen en vaak voor heb gelezen. Haar laten horen hoe het 'leuk klinkt', hoe je de zin het beste laat lopen en met welke intonatie.
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?
Nee natuurlijk is dat niet verkeerd. Dat weet je zelf ook wel. Je moet alleen wel een goede balans hebben en niet alles voorkauwen en voordoen. Ze mag best eens op haar bek gaan. Daar leren kinderen van. Ohja!! Als ik niks doe, dan krijg ik een slecht cijfer dus de volgende keer doe ik wel mijn best.
Lezen met kinderen is juist hartstikke goed voor de ontwikkeling maar ze moeten ook zelf dingen ontdekken en doen.
Ze heeft onlangs de voorleeswedstrijd gewonnen van heel haar school.
Ze kan goed voorlezen. Ik denk dat dit óók komt omdat ik altijd vaak met haar gelezen heb, van jongs af aan, haar zelf boeken laat lezen en vaak voor heb gelezen. Haar laten horen hoe het 'leuk klinkt', hoe je de zin het beste laat lopen en met welke intonatie.
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?
Nee natuurlijk is dat niet verkeerd. Dat weet je zelf ook wel. Je moet alleen wel een goede balans hebben en niet alles voorkauwen en voordoen. Ze mag best eens op haar bek gaan. Daar leren kinderen van. Ohja!! Als ik niks doe, dan krijg ik een slecht cijfer dus de volgende keer doe ik wel mijn best.
Lezen met kinderen is juist hartstikke goed voor de ontwikkeling maar ze moeten ook zelf dingen ontdekken en doen.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:34
Ik denk dat je haar er meer mee helpt om nu te leren zelfstandig te werken. Voor je het weet zit ze op de middelbare school en daar moet ze het ook alleen doen. Dan gaat het niet meer om spreekbeurten maar om SO's en proefwerken. Dat kan je niet voor haar doen! Ik denk dat het veel erger is wanneer ze dan door de mand valt ipv nu. Op de basisschool heeft ze één vaste leraar, op de middelbare school tig. Voordeel van één leraar is dat deze het kind beter kent en zodoende ook beter kan ondersteunen.
Ik wil niet zeggen dat je haar helemaal in haar sop gaar moet laten koken maar leer haar zelfstandig te werken.. Dat doe je iig niet door haar werkstukken te maken! Leer haar waar haar zwkte zit en ondersteun haar hierbij.
Dat ze nu een keer flink haar neus stoot zal overigens echt geen invloed hebben op haar uiteindelijke schooladvies. De citotest is een IQ-bepaling en over het algemeen komt daar goed uit wat voor onderwijsniveau iemand aankan (daargelaten natuurlijk de faalangstigen, kinderen met zware dyslexie etc.).
Ik wil niet zeggen dat je haar helemaal in haar sop gaar moet laten koken maar leer haar zelfstandig te werken.. Dat doe je iig niet door haar werkstukken te maken! Leer haar waar haar zwkte zit en ondersteun haar hierbij.
Dat ze nu een keer flink haar neus stoot zal overigens echt geen invloed hebben op haar uiteindelijke schooladvies. De citotest is een IQ-bepaling en over het algemeen komt daar goed uit wat voor onderwijsniveau iemand aankan (daargelaten natuurlijk de faalangstigen, kinderen met zware dyslexie etc.).

dinsdag 20 oktober 2009 om 13:34
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 13:31:
Ze heeft onlangs de voorleeswedstrijd gewonnen van heel haar school.
Ze kan goed voorlezen. Ik denk dat dit óók komt omdat ik altijd vaak met haar gelezen heb, van jongs af aan, haar zelf boeken laat lezen en vaak voor heb gelezen. Haar laten horen hoe het 'leuk klinkt', hoe je de zin het beste laat lopen en met welke intonatie.
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?Dit is natuurlijk wat genuanceerder dan je eerdere woorden waar wij op reageerden, daar leek het alsof je haar alles aan het voorkauwen was. Dat is waar ik ontzettend op tegen ben. Ze kan het nu, laat het haar verder zelf doen. Ze heeft die hulp duidelijk niet meer nodig. Laat het gaan!
Ze heeft onlangs de voorleeswedstrijd gewonnen van heel haar school.
Ze kan goed voorlezen. Ik denk dat dit óók komt omdat ik altijd vaak met haar gelezen heb, van jongs af aan, haar zelf boeken laat lezen en vaak voor heb gelezen. Haar laten horen hoe het 'leuk klinkt', hoe je de zin het beste laat lopen en met welke intonatie.
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?Dit is natuurlijk wat genuanceerder dan je eerdere woorden waar wij op reageerden, daar leek het alsof je haar alles aan het voorkauwen was. Dat is waar ik ontzettend op tegen ben. Ze kan het nu, laat het haar verder zelf doen. Ze heeft die hulp duidelijk niet meer nodig. Laat het gaan!
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:35
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 13:31:
Ze heeft onlangs de voorleeswedstrijd gewonnen van heel haar school.
Ze kan goed voorlezen. Ik denk dat dit óók komt omdat ik altijd vaak met haar gelezen heb, van jongs af aan, haar zelf boeken laat lezen en vaak voor heb gelezen. Haar laten horen hoe het 'leuk klinkt', hoe je de zin het beste laat lopen en met welke intonatie.
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?
Nee helemaal niet. Voorlezen is een van de belangrijkste dingen. Maar jouw voorbeeld kwam op mij over als: "en nu zal ik je eens laten horen hoe je het straks aan de klas moet gaan vertellen"
Maar bedoelde je dit ook zo?
In dit geval zou ik haar inderdaad laten voorlezen wat ze al heeft en dat jij haar dan tips geeft.
En voorlezen dat kan ze, wat goed van haar dat ze de voorleeswedstrijd heeft gewonnen!
Ze heeft onlangs de voorleeswedstrijd gewonnen van heel haar school.
Ze kan goed voorlezen. Ik denk dat dit óók komt omdat ik altijd vaak met haar gelezen heb, van jongs af aan, haar zelf boeken laat lezen en vaak voor heb gelezen. Haar laten horen hoe het 'leuk klinkt', hoe je de zin het beste laat lopen en met welke intonatie.
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?
Nee helemaal niet. Voorlezen is een van de belangrijkste dingen. Maar jouw voorbeeld kwam op mij over als: "en nu zal ik je eens laten horen hoe je het straks aan de klas moet gaan vertellen"
Maar bedoelde je dit ook zo?
In dit geval zou ik haar inderdaad laten voorlezen wat ze al heeft en dat jij haar dan tips geeft.
En voorlezen dat kan ze, wat goed van haar dat ze de voorleeswedstrijd heeft gewonnen!

dinsdag 20 oktober 2009 om 13:35
volgens mij heeft je dochter juist een talentje in presenteren als ze ook voorleeskampioen is geweest. dus heeft ze al helemaal geen hulp nodig van jou.
ik was vroeger ook voorleeskampioen en heel goed in presenteren. maar ook ik was laks, waarschijnlijk omdat ik er zo goed in was.
ik stond gewoon, ook al in groep 7, een uur eerder op om de spreekbeurt uit mijn hoofd te leren.... haalde altijd 8en en 9s ervoor.
ik was vroeger ook voorleeskampioen en heel goed in presenteren. maar ook ik was laks, waarschijnlijk omdat ik er zo goed in was.
ik stond gewoon, ook al in groep 7, een uur eerder op om de spreekbeurt uit mijn hoofd te leren.... haalde altijd 8en en 9s ervoor.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:36
quote:La Vie en Rose schreef op 20 oktober 2009 @ 13:31:
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?
Er is nogal een verschil tussen helpen (zoals met voorlezen) of :"Ik heb haar voorgaande spreekbeurten altijd vrijwel helemaal zelf gemaakt" Dat laatste vind ik verkeerd. Vooral omdat het kind het waarschijnlijk uiteindelijk echt wel zelf had gedaan, alleen niet in het tempo waarin jij wilde.
Helpen zoals luisteren en tips geven is echt helpen.
Uiteindelijk doet ze het zelf, maar haar hierin helpen, of voorbeelden geven, is dat verkeerd?
Er is nogal een verschil tussen helpen (zoals met voorlezen) of :"Ik heb haar voorgaande spreekbeurten altijd vrijwel helemaal zelf gemaakt" Dat laatste vind ik verkeerd. Vooral omdat het kind het waarschijnlijk uiteindelijk echt wel zelf had gedaan, alleen niet in het tempo waarin jij wilde.
Helpen zoals luisteren en tips geven is echt helpen.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:37
Hier ook een luie dochter die pas op, let wel, de ochtend van de spreekbeurtdag aan het werk gaat!
En ik ook zit achter haar vodde aan, maar krijg dan snauwerige antwoorden voor terug.
Mijn dochter had wonder boven wonder een voldoende en kreeg óók nog eens een herkansing! Dusz,....
herhaling is mooi, maar het zal ook weer een herhaling van bovenstaande worden vrees ik.
En ik ook zit achter haar vodde aan, maar krijg dan snauwerige antwoorden voor terug.
Mijn dochter had wonder boven wonder een voldoende en kreeg óók nog eens een herkansing! Dusz,....

dinsdag 20 oktober 2009 om 13:38
Nou ja, genuanceerder... ik schreef in mijn OP dat ik dit dus ook deed, vandaag, maar dan bij de tekst van haar spreekbeurt.
Dat hoef ik misschien niet meer te doen, want het komt waarschijnlijk irritant voor haar over omdat ze dat al zelf kan. True. Maar goed, zo ben ik.. moet ik afleren dus.
Ik ben het in ieder geval niet eens met wat jullie zeggen dat ze daar totaal niets van leert, want ze heeft duidelijk wel wat geleerd van het feit dat ik dit 'altijd al' gedaan heb. Snap je?
Dat hoef ik misschien niet meer te doen, want het komt waarschijnlijk irritant voor haar over omdat ze dat al zelf kan. True. Maar goed, zo ben ik.. moet ik afleren dus.
Ik ben het in ieder geval niet eens met wat jullie zeggen dat ze daar totaal niets van leert, want ze heeft duidelijk wel wat geleerd van het feit dat ik dit 'altijd al' gedaan heb. Snap je?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:39
Ben ik dan de enige die een week van tevoren (maximaal dan hè?) eens naar de bieb ging om wat boeken te halen? Dan die boeken bijna letterlijk combineerde voor een werkstuk of uit m'n hoofd leerde voor een spreekbeurt? (Overigens zonder hulp van ouders, dat dan weer wel.)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0