Obsessie

25-10-2009 23:54 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wat in de war en erg verbaasd.

Ik lag vannacht in bed en mijn vriend lag naast me en op een gegeven moment werd hij emotioneel en moest hij iets bekennen...hij had mijn sleutel na laten maken. Zonder dat ik daarvan wist. De laatste tijd hebben we aardig wat problemen. Hij is erg jaloers en achterdochtig wat steeds weer een punt is. Ik merk dat hij heel erg met mij bezig is. Hij zegt ook dat hij vaak slecht slaapt dat hij aan mij denkt en wil laten zien dat hij goed is voor mij. Vorige week hebben we een goed gesprek gehad dat we elkaar beter kunnen loslaten want het kost zoveel energie. Hij zou mij meer ruimte geven. Hij heeft ´problemen´, vooral met zichzelf en ik kan hem er niet meer bij helpen. Ik ben behoorlijk geschrokken. Gisterochtend gingen wij samen weg en toen heeft hij stiekem de extra sleutel gepakt en na laten maken en de hele dag in mijn huis gezeten terwijl hij mij in de waan liet dat hij naar zijn huis ging (is in een andere plaats). Hij belde ´s avonds als verrassing dat hij de trein had gepakt en naar mij toe kwam. Dat was dus niet zo!

Ik heb vannacht gezegd dat hij beter kon gaan. Ik kreeg er een heel naar gevoel over. Hij is gegaan en heeft mij de sleutel gegeven en zei dat hij voorlopig geen contact meer zoekt. Wie heeft dit soort dingen ook wel eens meegemaakt? De laatste tijd staat ie steeds vaker plotseling op de stoep. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Moet ik bang zijn dat ie nog een sleutel heeft? Voel me in de war. Waarom vertrouwt hij mij niet (heb nl nog nooit zoveel gevoeld voor iemand wat hij weet en waarom gaat hij zo ver dat het nu dus stukloopt?)
Nee, allebei.
quote:hanZie schreef op 28 oktober 2009 @ 20:35:

Wat erg dat je vriend hier meteen als een gevaarlijke gek weggezet wordt. Stel jezelf eens voor dat je zelf dingen meemaakt waardoor je anders reageert dan normaal of ernstig in de war of depressief raakt en dat je vriendin je dan direct laat vallen. Dat is toch verschrikkelijk? Iedereen kan psychische problemen krijgen. Na al deze reacties snap ik wel waarom daar nog zo'n taboe op ligt.

Hoezo taboe, er word hier toch openlijk over gepraat? En mensen delen hun ervaringen, en als je dan de verhalen leest, vind ik de reactie van vriendin TO niet heel raar.

Maarre, Mores, wat ik me nog wel afvraag, zou je misschien niet eens contact met zijn ouders of iemand anders in zijn naaste omgeving moeten hebben? Ik snap dat je het met hem even gehad hebt, maar als je nog wel om hem geeft en graag wil dat het goed met hem gaat, is het dan geen goed idee om te kijken of anderen, die hem nog wel kunnen en willen helpen, wel doorhebben hoe het met hem is?
Heb ik al een paar weken geleden contact mee opgenomen. Zij vinden dat ik van hem af moet, dat hij zichzelf moet helpen. Ik begrijp ook wel dat iedereen vijandig over hem praat (door zijn boosheid en ego gedrag), maar ik geef wel om hem. Heb echt alles uit de kast gehaald. Al is het nu wel een rare situatie. Ik moet geen contact meer hebben maar maak me wel zorgen! En ook raar dat ie plotseling nu wel sterk is en mij loslaat. Hoop dat jullie dat kunnen begrijpen van mij?
Hier helaas ook herkenning. Het beste is waarschijnlijk om z.s.m. je sloten te veranderen. Mocht hij later toch je huis in komen en je hebt de sloten niet veranderd dan wordt het erg lastig om hier iets tegen te doen. Jouw verhaal tegen dat van hem, zeg maar.

Verder zou ik hem niet meteen van je Hyves etc. gooien, omdat hij daar misschien nog agressief (niet per se fysiek) van zou kunnen worden. Laat niets meer van je horen, wimpel mailtjes af en hoop dat het dood bloedt. Actie kun je altijd nog ondernemen.
quote:Zamirah schreef op 28 oktober 2009 @ 21:38:

Nou daar ligt geen taboe op hoor Hanzie. Wat een crap verkondig jij hier zeg!!!

Het is bewezen dat er een duidelijk verband is tussen jaloers gedrag en geweld.

Daar ligt wel een taboe op. Ik kan me voorstellen dat mensen niet durven te zeggen dat ze psychische problemen hebben omdat ze meteen als gevaarlijke gekken worden weggezet. Dat lees je hier toch ook. Dus wat is nu de crap? Ik kan me voorstellen dat als je te maken hebt gehad met iemand die echt gestoord is dat je anders kijkt maar dat wil niet zeggen dat iedereen met waarschijnlijk psychische problemen heel gevaarlijk kan worden.

Nou kastanjez wat wordt er hier openlijk gepraat. Als je dit openlijk praten vindt (op een anoniem forum schrijven dat iemand een gevaarlijke gek is) dan heb je het niet helemaal begrepen.
quote:mores schreef op 28 oktober 2009 @ 22:49:

Heb ik al een paar weken geleden contact mee opgenomen. Zij vinden dat ik van hem af moet, dat hij zichzelf moet helpen. Ik begrijp ook wel dat iedereen vijandig over hem praat (door zijn boosheid en ego gedrag), maar ik geef wel om hem. Heb echt alles uit de kast gehaald. Al is het nu wel een rare situatie. Ik moet geen contact meer hebben maar maak me wel zorgen! En ook raar dat ie plotseling nu wel sterk is en mij loslaat. Hoop dat jullie dat kunnen begrijpen van mij?Hoe lang heb je een relatie met hem gehad?
Het gedrag van iemand die geobsedeerd is door een partner kan behoorlijk veel leed veroorzaken op het moment dat diegene niet erkend dat hij/zij een probleem heeft. Een partner moet dan heel sterk in zijn/haar schoenen staan om het probleem van zich af te houden. Wanneer een partner er niet goed mee om kan gaan kan diegene door de geobsedeerde persoon tot 'het probleem' bestempeld worden.
quote:hanZie schreef op 29 oktober 2009 @ 09:31:

[...]

Daar ligt wel een taboe op. Ik kan me voorstellen dat mensen niet durven te zeggen dat ze psychische problemen hebben omdat ze meteen als gevaarlijke gekken worden weggezet. Dat lees je hier toch ook. Dus wat is nu de crap? Ik kan me voorstellen dat als je te maken hebt gehad met iemand die echt gestoord is dat je anders kijkt maar dat wil niet zeggen dat iedereen met waarschijnlijk psychische problemen heel gevaarlijk kan worden.

Nou kastanjez wat wordt er hier openlijk gepraat. Als je dit openlijk praten vindt (op een anoniem forum schrijven dat iemand een gevaarlijke gek is) dan heb je het niet helemaal begrepen.Je hebt psygische problemen en psygische problemen Hanzie, je doet nu net of iedereen die psygische problemen heeft voor gevaarlijke gek word versleten, obessie van een ander is idd gevaalijk ik zou niet weten waarom mensen elkaar niet voor dit soort figuren mogen waarschuwen!
quote:hanZie schreef op 29 oktober 2009 @ 09:31:

[...]

Nou kastanjez wat wordt er hier openlijk gepraat. Als je dit openlijk praten vindt (op een anoniem forum schrijven dat iemand een gevaarlijke gek is) dan heb je het niet helemaal begrepen.

Ik zal het nog maar eens herhalen voor jou, want blijkbaar kun je niet lezen:

Het verband tussen extreme jaloezie en relationeel geweld is onderzocht en bewezen.

Er is onderzoek naar gedaan. Dus: als je je verstand enigszins op een rijtje hebt, kun je voor jezelf nagaan hoe de vlag erbij hangt.

En dat blijkt ook wel uit het verhaal van Mores. Haar vriend is/was extreem jaloers, en dat uit zich nu in sleutels namaken. Dat is diefstal, en diefstal is een vorm van geweld.

Dat belooft nog wat voor de toekomst. Nog iets: de ervaring heeft geleerd dat het alleen maar erger wordt.

Je kunt dus voorspellen welke kant het op gaat, en hoe hoog de kans daarop is in procenten.
De Blijf van mijn Lijf huizen zitten vol.
Acties van een geobsedeerd persoon hoef je niet te pikken. Het is ook aan te raden om na te gaan waarom jij juist met deze persoon een relatie bent aangegaan... Vaak heeft het met een leegte/zwakte in jezelf te maken. Hoe moeilijk dat misschien ook is om onder ogen te zien... Zonder jou kon hij namelijk niet zo doen, snappie? In het begin van een relatie kunnen zulk soort personen ook heel charmant zijn, misschien soms bij het overdreven af. Mogelijk streelde dat dan jouw ego en had je dat nodig? Zocht je die periode dat je hem leerde kennen voornamelijk bevestiging en goedkeuring buiten jezelf?
quote:ronniemitchel schreef op 29 oktober 2009 @ 10:03:

[...]

Je hebt psygische problemen en psygische problemen Hanzie, je doet nu net of iedereen die psygische problemen heeft voor gevaarlijke gek word versleten, obessie van een ander is idd gevaalijk ik zou niet weten waarom mensen elkaar niet voor dit soort figuren mogen waarschuwen! Waar schrijf ik dat je een ander niet mag waarschuwen?

Daarnaast hoeft het niet gevaarlijk te zijn. Het scheelt al dat hij zelf verteld heeft wat hij gedaan heeft. Een echt gevaarlijk iemand vertelt dat waarschijnlijk niet (behalve als diegene echt bang wil maken door te dreigen maar dat maak ik niet op uit dit verhaal). Dat soort dingen vertel je omdat je hulp wilt en omdat je snapt dat je te ver gegaan bent.
TO is dit dezelfde vriend (scharrel) waar je het over hebt in je andere topics? Geen gek idee om de woorden van myway dan op je in te laten werken en er iets mee te doen. Succes!
Hanzie, ja heb hier eerder gepost over hem alsmede ook een excollega;-) maar da´s al lang geleden. Ik ken deze man in kwestie al heel lang en sinds ruim een jaar hadden we een serieuze relatie. Was eerst ook vaak gedoe, ging om spanning denk ik al wilde ik meer. Dat sloeg om dat hij steeds meer gevoel voor mij kreeg en ervoor wilde gaan. Hebben ook hele fijne en intense momenten beleefd. Op het moment dat ik hem voor het eerst zag stond ik in vuur en vlam en natuurlijk moet ik bij mezelf nagaan waarom ik zoveel pik (is nieuw voor mij) van iemand. Heb het momenteel zwaar. Niets gehoord, en ik weet dat het beter is, maar net alsof het nooit heeft bestaan. Ik weet dat ik niet 1000 excuses e.d. mag verwachten maar van obsessie naar silent treatment? Hoort bij het verwerken denk ik. Hoop dat deze onrust snel weggaat. Zal misschien komen doordat ik weekend heb en teveel tijd heb voor mezelf. Hoop dat ik me snel beter voel.
quote:myway schreef op 30 oktober 2009 @ 09:19:

Acties van een geobsedeerd persoon hoef je niet te pikken. Het is ook aan te raden om na te gaan waarom jij juist met deze persoon een relatie bent aangegaan... Vaak heeft het met een leegte/zwakte in jezelf te maken. Hoe moeilijk dat misschien ook is om onder ogen te zien... Zonder jou kon hij namelijk niet zo doen, snappie? In het begin van een relatie kunnen zulk soort personen ook heel charmant zijn, misschien soms bij het overdreven af. Mogelijk streelde dat dan jouw ego en had je dat nodig? Zocht je die periode dat je hem leerde kennen voornamelijk bevestiging en goedkeuring buiten jezelf?Helemaal mee eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven