Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Hi Chickie, ghe,.. veel plezier
Weet niet hoe het met de rest gaat, maar met mij gaat het goed! Nergens meer last van, zelfs het zeurderige gevoel in mijn buik is weg. Helemaal oke dus.
Dropje, fijn dat het weer helemaal goed gaat! Hoe lang is het nu geleden? En hoe lang heb je last gehad van vloeien en die 'buikpijn'?

Het vloeien is bij mij nog maar minimaal, inlegkruisje voor de zekerheid en zit af en toe een drupje op..

Merk wel dat ik sinds dit weekend een iets zeurderig gevoel heb onderin mijn buik.. Heel apart dat dat pas na een week zo is.. Kan ook niet echt verklaren wanneer dat gevoel het ergste is..

Wanneer had jij weer seks dropje? Hoe was dat de eerste keer weer? Pijnlijk of viel het je mee? Mijn vriend is nogal groot/lang geschapen, dus die komt vaak wel tegen mijn baarmoedermond aan.. Moeten we maar ff kijken of het wil.. Heb wel weer zin eigenlijk..

Donderdag is het bij mij 2 weken geleden. Volgende week donderdag weer naar de gyn en dan krijg ik de uitslag.. Maar maak me daar eigenlijk niet druk om..
.
Goed nieuws Bubbles! Mag je zeker blij mee zijn!

Ik heb vanmiddag controle bij de gyn na mijn lis, is vandaag 3 weken geleden en gaat eigenlijk helemaal super! Seksen doen we al weer een week en dat gaat prima Soms beetje gevoelig als ie iets te diep komt, maar dat lijkt me logisch.. Bloeden is helemaal over en alles functioneert weer normaal
hey chick en bubbles,

Allebei goed nieuws. Fijn zeg!!

Bubbles, wanneer heb jij nu je volgende controle, is dat over 6 maanden?

Chick: na 3 weken controle na lis? Wat controleren ze dan? (pap-uitstrijkje?) Via het ziekenhuis heb ik gehoord dat controle op zo'n korte termijn geen zin heeft omdat alles "in balans" moet komen. Nagevraagd ivm mij reis, controle kan dan pas na een half jaar.
.
Vivamies, ik kreeg de uitslag van het weefsel dat was weggehaald en ze heeft even gekeken hoe de wond was genezen.

Beide was goed! Weefsel was voldoende weggehaald (schone snijvlakken) en de wond zag eruit alsof er nooit iets was gebeurd Nu hoef ik pas weer in APRIL heen en dan doet ze een uitstrijkje..

Die gyn is trouwens niet echt snugger.. Ze riep een naam op die erg veel op de mijne leek. Ik twijfelde of ze mij bedoelde, keek rond, niemand reageerde, dus ik stond toch maar op.. Zat ik binnen begon ze ineens over endometriose.. Ik dacht wtf, dus ik zei dat ze iets niet goed had.. Had ze dus een verkeerde ponskaart gepakt (die mevrouw was er dus ook helemaal niet) Uiteindelijk mijn kaart gepakt en mijn gegevens erbij.. O ja, zegt ze, de lis.. Ze heeft zelf die lis bij me gedaan, dan ben je toch wel erg slecht in gezichten onthouden.. Vond het erg raar iig..
.
hee chickie,

netjes dat ze je wond controleren en fijn dat ze voor zover alles weg konden halen.

Ik vind het trouwens wel belachelijk slordig hoor dat ze je door elkaar hebben gehaald met een ander. ja het zijn mensen maar het gaat ook om mensen en daardoor hoor je desnoods driedubbel te checken.

Hier behoorlijk wat emotionele dagen (mn als mensen vragen heehallooooo hoe is het?)gehad maar sinds gister gaat het weer goed. Ik denk dat dat nu wel blijft tot de lis op de 16e weer goed. Mijn controle zal dan ook ergens in april zijn.
oh ja,..ik ben ineens een week te laat ongesteld (normaal meestal 1 of 2 dagen te vroeg) en heb een hele dikke opgezette buik (normaal nooit last van). Herkennnen jullie dat?
Hallo Dames,

Hoe is het met jullie?

Hier is het weer oke, ben nu gewend aan het idee dat er iets met me is. Ik heb ook het idee dat het spoelen met tea tree oil (verdund) meteen al zijn vruchten afwerpt. Het doorzichtige vocht dat op het laatste van mijn menstruatie altijd meekwam sinds ik het spiraaltje had (heb ik 3 jr met veel problemen gehad en is er nu 1,5 jr uit) is plotseling weg(sinds ik spoel)! Ik weet dat het waarschijnlijk naief is om te denken maar ik heb sterk het vermoeden dat die mirena de hele situatie flink verergerd heeft en er misschien wel voor gezorgd heeft dat het hpv zijn negatieve werk kon doen (daarmee zeg ik niet dat dat bij anderen ook gebeurt, ik denk dat mijn lichaam gewoon slecht tegen dat ding kon en de plaatselijke weerstand sterk heeft doen dalen) maja zoiets is natuurlijk nooit te bewijzen. Mij helpt het in ieder geval om er mee om te gaan. Over een week is mijn lis,....
Hey meiden!

@Chickk: Wat goed om te horen meid! Fijn! Nu kun je het lekker even loslaten (wat ik ook heb gedaan, haha, vandaar dat ik hier minder vaak te vinden ben..) en hoef je er pas weer aan te denken als het april is!

@Bubbles: Ook al zo'n goed nieuws! Gelukkig maar. Nu weer mee met het bevolkingsonderzoek toch?

@Vivamies: Spannend, zal aan je denken volgende week. Wanneer moet je ook alweer precies? Probeer je er niet al te druk om te maken, bij mij viel het reuze mee! Je bent voor je het in de gaten hebt weer klaar.
Hoi Lies,

Volgende week maandag ben ik aan de beurt,......(letterlijk en figuurlijk )
Hi allemaal, ik val hier zomaar binnen, sorry daarvoor...

Heb nog niet alles gelezen, ga dat komende week eens doen.

Ik heb 2 weken geleden een uitstrijkje laten maken n.a.v. de oproep van het bevolkingsonderzoek.

In mijn agenda gezet dat ik vandaag moest bellen, en zo gedaan. (vrij rustig, want ik had niets gehoord, dus zou het wel goed zitten.)

Ik kreeg echter te horen dat ik 3B heb, en moet 20 november naar de gynaecoloog voor een colposcopie. De huisarts wilde me vorige week bellen, maar ze hadden mijn nummer niet, vandaar dat ik het vanmorgen pas te horen kreeg. (ergens maar goed ook, want ik was vorige week een paar daagjes in Londen, moet er niet aan denken dat ik daar was gebeld, was daar in mijn uppie)

Heb me al aardig ingelezen op internet, en lees ook diverse verhalen, geruststellende maar ook onrustmakende.

Ik hou me maar voor dat mocht er iets zijn, ik er op tijd bij ben, en ze er iets aan kunnen doen.

Maar toch kwam het even koud op mijn dak vanmorgen...

Zit al een jaar aardig in de stress door problemen rondom ziekte van mijn moeder, en dit kan er net even niet bij....

Zoals ik al zei, ik ga dit topic van de week eens uitgebreid doorlezen, en wil iedereen sterkte toewensen !

Wilde even mijn ei kwijt, en dan is het fijn om dat hier even van je af te schrijven.
Hai Snoopy,

Welkom bij de club,.... ik kan je aanraden bij de colposcopie van te voren een paracetamol te nemen: het is goed mogelijk dat ze ook biopts afnemen (Monsters/hapjes) om te kijken hoe diep het zit. Dat kan een vervelend gevoel zijn en paracetamol helpt enorm

Sterkte en denk maar zo: je bent er op tijd bij dus hartstikke goed dat je je uitstrijkje hebt laten maken.
Dank je wel voor de tip Vivamies !

Ben vandaag ook een stuk rustiger dan gisteren, heb me even ingelezen op internet, en ben nu wat beter geinformeerd.

Het enige wat ik nu kan doen is de colposcopie afwachten, en hopen dat alles uiteindelijk meevalt.

Kan je eigenlijk ook autorijden na de colposcopie ? Heb vandaag een folder van het ziekenhuis binnengekregen, en lees daar niets over. En is het verstandig om maandverband o.i.d. mee te nemen ?
ja hoor. De colposcopie stelt niets voor. Ze gaan met contrast vloeistof kijken naar de afwijkende cellen en nemen dus waarschijnlijk biopts af. Het is handig om je eigen maandverband mee te nemen (anders krijg je dat spul van het ziekenhuis). Na biopts ga je nl bloeden. Bij mij hield dat ongeveer 3 dagen aan. Ik had er verder lichamelijk geen last van.

Maandag moet ik zelf voor de lisexcisie. mijn uitstrijkje uitslag was pap3a met matige dysplasie en van de biopts cin 2-3.
de eerste schok "dat er wat met je is"heb ik als het rotste tot nu toe ervaren. Dat was na de uitslag pap3a. Nu ik sinds 2 weken aan het idee gewend ben voel ik me een stuk stabieler (minder emotioneel)

Heb jij lichamelijke klachten?
Thanx voor de tips Vivamies ! Jij alvast heel veel sterkte maandag.

Heb dus inmiddels veel gelezen hierover, en ben bijna helemaal op de hoogte van alle termen en woorden.

Net wat je zegt, de schok dat het uitstrijkje niet goed was, en er wellicht iets met je is was het schokkendst, ook omdat ik zelf belde (omdat ze mijn nummer niet hadden) en ik ervan uit ging dat alles okee zou zijn.

Heb eigenlijk helemaal geen klachten, uitstrijkje is gemaakt nav oproep bevolkingsregister (ben dit jaar 40 geworden)

Als ik nu terugkijk heb ik wel af en toe wat steken in mijn buik gehad, maar of dat de baarmoeder is geweest ? Geen idee...

Ik slik de Cerazette, waarbij je uiteindelijk niet meer menstrueert, en heb ook geen doorbraakbloedingen gehad.

Ben wel erg moe, maar door omstandigheden ben ik vorig jaar overspannen geweest, en wijt dat aan het feit dat ik wellicht gewoon nog niet op mijn oude energieniveau zit.

Tevens is de situatie waardoor ik overspannen ben geworden, niet echt verbeterd (zieke moeder, ze heeft Korsakov, en allerlei toestanden daar omheen)

Dus de vermoeidheid wijt ik eigenlijk daar aan.
.
Dank je Bubbles ! Als ik rationeel nadenk weet ik het ook allemaal wel, maar als ik emotioneel ga nadenken, tja...

Ben me er goed van bewust dat MOCHT het iets zijn, ik op tijd ben.

En idd, positief denken, zover komt het bij ons allemaal niet !

Sterkte voor iedereen !
.
En hier de volgende...

In mei liet ik een uitstrijkje maken voor het bevolkingsonderzoek. Ik kreeg de uitslagen (pap2) en de mededeling dat er in december een vervolguitstrijkje gemaakt zou worden.

Nou gebeurt dat bij mij om de haverklap dat de eerste keer pap2 is en het vervolguitstrijkje beter is dus ik plan alvast die voorlopige afspraak. Maand later valt er een rekening in de bus van het ziekenhuis voor lab werk.

Ik ben dus gaan bellen, want voor het bevolkigsonderzoek hoef je niet te betalen. Bleek een vervolgonderzoek in opdracht van de huisarts geweest te zijn. Ik dus de HA gebeld. Die was op vakantie en assistente van vervanger kon er niks over terugvinden.

Week later belt HA me. 1000 excuses, hij had een fout gemaakt.... of ik even langs kon komen. Zo gezegd zo gedaan. Bleek dat hij de kweek opnieuw had later beoordelen, volgens het protocol te snel, maar er was wel een zwaardere afwijking uitgekomen en dus kreeg ik een verwijziing naar de gynaecoloog.

2 weken later door haar een uitstrijkje laten maken, nog steeds pap2 maar er onrustig. Omdat ik toch geen kinderen wil (ben gesteriliseerd) vond zij het beter niet af te wachten en gewoon een lisecisie te doen.

Afgelopen dinsdag om 8.30 moest ik me melden op de dagbehandeling. 15 min later lag ik op de OK en weer een half uur later kon manlief me weer ophalen (heb plaatselijke verdoving gehad).

Om 16.00 de gigantische tampon verwijderd (wat een lucht!) en dat was het dan. Woensdag veel helder vocxht gevloeid, donderdag erge buikpijn gehad, maar dat was dan gelukkig ook alles.

Ik werk in de thuiszorg en mijn werkgever vond het beter dat ik een weekje thuisbleef (werk deels in de wijk en deels op kantoor en dat kan ik ook van huis uit doen) en morgen start ik weer.

Ik loop nog steeds leeg wat vocht betreft en het lijkt steeds meer te gaan stinken, maar verder is het me allemaal wel meegevallen tot nu toe.

23 nov krijg ik de uitslag, dus dat is nog even afwachten, maar ik ben blij dat ik het heb laten doen. Ik denk altijd heel nuchter: je kan dit maar beter kwijt dan rijk zijn.
Oh die gigantische tampon loste bij mij gewoon op, apart ding zeg.. Gewoon een complete verfrol die ze erin duwen Maar ik hem niet weer gevonden..

Bubbles, ik moet zeggen dat ik niet echt zo emotioneel ben geweest, ik kan heel snel relativeren en na kort zoekwerk op internet bleek het allemaal wel mee te vallen idd. Ook de gyneacoloog legde het uit als een voorstadium van iets wat uit kan groeien tot BMHK.. En dat het een heel lang proces is idd.

Vivamies, sterkte vandaag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven