Moeder wil niet meer...

08-11-2009 15:02 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Na het altijd alleen op te willen lossen heb ik nu toch wat hulp nodig.

Net mijn moeder voor de zoveelste keer huilend aan de telefoon gehad. (Mijn ouders zijn al 15 jaar gescheiden.) Weer ruzies met mijn zus gehad (20) om haar gedrag. Al zo'n 7 jaar heeft ze een zware pubertijd die zich uit in jatten (ook van mij en moeder), vechten, opgepakt worden door de politie enz enz. Met veel pijn en moeite heeft ze een niveau 2 opleiding gehaald. Mijn moeder bracht haar bijna elke ochtend omdat ze anders niet ging. En nu kan ze geen baan houden, 3 maanden is echt haar record. Nu is het weer zo ver en als ze geen geld heeft wordt ze lastig en glijd ze als het ware weer af. Ze gaat weer met verkeerde vrienden om, jat weer van mijn moeder en mishandeld haar bijna geestelijk door de vreselijke dingen die ze tegen mijn moeder zegt. Ik kan hier niet alles opschrijven i.v.m. herkenning maar wat we met haar meegemaakt hebben gaat héél, héél ver.

Mijn zus wil zich laten afkeuren en zo een uitkering krijgen en daar dan poetshuizen bij nemen. Dit gaat natuurlijk zo makkelijk niet maar de gedachte alleen al!

Net mijn moeder dus aan de lijn, het is nu zo ver dat het van haar allemaal niet meer hoeft! Als ze de honden niet had dan was ze er al lang niet meer geweest zegt ze. Haar kinderen zijn volwassen dus die moeten het zonder haar kunnen redden. Ik heb meteen gezegd dat dat een vreselijke opmerking om te maken is want wij zijn er ook nog en hoe oud je ook bent en hoe gelukkig je ook bent je moeder heb je altijd nodig,

Uiteindelijk heeft ze opgehangen omdat mijn zus weer thuis kwam en ik weet even niet meer wat te doen. Mijn zus blijft toch altijd mijn zus ik wil haar niet afvallen en ik weet dat als ik haar aanspreek ze alles ontkent. In haar ogen heeft ze nooit schuld. En ik weet natuurlijk ook niet hoe het zich precies afspeelt want ik ben er niet bij. Maar ondertussen heb ik wel mijn moeder aan de lijn die niet meer wil leven!

Waarschijnlijk ben ik heel veel relevante informatie vergeten dus als je iets wilt weten vraag maar raak. Wil dit gewoon even zo snel mogelijk van me af typen in de hoop dat er iemand is die... ja wat hoop ik eigenlijk? Iemand die tips heeft voor me? Ik weet het zelf niet eens.
quote:Moonlight82 schreef op 08 november 2009 @ 15:22:

Zou het kunnen dat je moeder depressief is?

Even los van je zus - als ze zegt dat ze alleen nog voor de honden leeft, omdat jullie volwassen zijn... Dat zou een gedachte kunnen zijn van iemand met een ernstige depressie.

Lijkt me goed om nu voor haar hulp te zoeken en later pas te kijken hoe het met zus moet.

Wat naar dat jij dit op je bord krijgt. Sterkte.

Ja dat ze een depressie heeft is voor mij duidelijk. Ze zegt letterlijk: naar mijn werk gaan is mijn uitstapje. Ik ben blij als ik maandag mag gaan en vrijdag baal ik als ik naar huis moet. Zit ik hier weer tussen die muren. Ik heb verder niks!

En hoe hard het ook is, ik heb ook mijn leven en niet altijd de tijd of de energie om er langs te gaan.
quote:Moonlight82 schreef op 08 november 2009 @ 15:22:

Etiketjes plakken is gevaarlijk.

Maar reden dat ik zo tegenstrijdig reageer dan de rest is dat ik veel herken. Moeder suicidale gedachten krijg je niet zomaar. Dat gaat vaak gepaard met depressie. En... het gedrag van TO's zus lijkt erg op dat van een borderliner. Waarmee ik dus absoluut niet wil zeggen dat ze dat heeft. Maar zus zomaar loslaten lijkt me echt niet goed. Door de dingen die ze doet geeft ze aan dat ze niet in staat is om eigen boontjes te doppen. Dat ze hulp nodig heeft.
Ik stel een vraag, ik plak expres geen etiketje.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:TouchOfPink schreef op 08 november 2009 @ 15:21:

Mijn vader en moeder zijn 15 jaar geleden gescheiden. Ze hebben altijd veel strijd gehad waar mijn zusje vaak handig gebruik van heeft gemaakt. Ik heb hem hier al over gebeld hij belt binnenkort mijn zusje. Maar omdat hij er verder van af staat is het voor hem moeilijk in te schatten dat de situatie echt serieus is.

Het zou goed zijn als jullie vader zich dichterbij plaatst, vanuit het idee dat het zijn dochter ook betreft en hij daarin ook jullie kan ondersteunen!

quote:Als ik het hier zo lees zal ik ten eerste op heel korte termijn mijn zusje maar eens aanspreken. Met de kans dat ze niks meer met me te maken wil hebben.

Ik ben even advocaat van de duivel: lieve schat, wat is daar op korte termijn schadelijk voor jou aan? Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, maar nooit zal op komen dagen... (been there done that, geloof me daarin even op mijn blauwe ogen)

quote:En ten tweede zal ik toch met mijn moeder om de tafel moeten gaan zitten om mn zus het huis uit te krijgen. God wat moeilijk! Mijn moeder heeft geen geld om een kamer of wat dan ook voor haar te regelen. Sterker nog mijn moeder is een lening aan het terug betalen die ze voor zus had afgesloten zodat die een studie kon volgen. Nu heeft zus geen baan dus is moeder de lul. Die komt maar net uit.

Lieve meid, jouw zuster heeft heldere ideeen om in haar inkomen te voorzien. Ik stel voor dat ze die op korte termijn ten uitvoer gaat brengen op eigen kracht, door een kamer te huren en de lening aan je moeder terug te gaan betalen uit haar uitkering plus poetshuizen. Zij acht dit allemaal haalbaar dus laat het haar maar ondervinden. Jullie houden zus onbedoeld in stand door haar het hand boven het hoofd te houden omdat je (terecht) bang bent dat het niet goed komt. Toch zal ze zelf echt eens op haar muil moeten gaan...

En het feit dat jouw moeder al niet eens meer thuis in haar eigen huis is door het volk dat zus in huis haalt, of een weekend weg durft te gaan met jou erbij wegens gedrag van jouw zus, is toch ten hemel schreiend! Tijd dat zus haar macht over jullie kwijtraakt en alle relaties weer in gezonde proporties komen!
quote:Moonlight82 wrote on 08 November 2009 @ 15:22:

Even los van je zus - als ze zegt dat ze alleen nog voor de honden leeft, omdat jullie volwassen zijn... Dat zou een gedachte kunnen zijn van iemand met een ernstige depressie.

Lijkt me goed om nu voor haar hulp te zoeken en later pas te kijken hoe het met zus moet.

Wat naar dat jij dit op je bord krijgt. Sterkte.Ik denk beide zaken van evengroot belang zijn, eerlijk gezegd, maar zus even uit beeld zetten, is haalbaarder dan die vermeende (komt verkeerd over, zo bedoel ik het niet) mogelijke depressie op pauze zetten. En nog maar een aanvulling: op basis van wat je vertelt, vind ik de situatie van je moeder misschien toch nog wel wat nijpender dan die van je zus..

Overigens, waarom ga je ervan uit dat haar moeder een kamer voor haar moet gaan bekostigen? Als ze dat al doet ter overbrugging, kan het niet meer dan een lening worden, lijkt me, maar wenselijk is dat je zus een baan gaat zoeken (kutbaantjes zijn er namelijk wel nog altijd in overvloed, ondanks de economische malaise) en haar eigen boontjes echt gaat doppen...
quote:TouchOfPink schreef op 08 november 2009 @ 15:23:

Ze had haar gewoon eerder het huis uit moeten laten plaatsen want nu is er natuurlijk geen enkele instantie meer die haar helpt.Instanties zijn verplicht te helpen. En feit dat jouw zus zulke erge dingen doet is echt geen reden om een hulpvraag te weigeren. Sterker nog, het is reden om te accepteren.
TOP, goed te horen dat je moeder nog werkt. Voor een werkend persoon is het makkelijker op de been te blijven dan voor iemand die geen daginvulling heeft.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Sterker nog mijn moeder is een lening aan het terug betalen die ze voor zus had afgesloten zodat die een studie kon volgen. Nu heeft zus geen baan dus is moeder de lul. Die komt maar net uit.Wat??? Je moeder is niet de lul! Je zus moet haar eigen kamer gaan betalen! Ze is geen 12 meer. Het lijkt alsof je haar in bescherming neemt. Waarom? Volgens mij krijg je er niks voor terug.
quote:Moonlight82 schreef op 08 november 2009 @ 15:28:

Ik stel een vraag, ik plak expres geen etiketje.Ik bedoelde ook niet dat je een etiketje had geplakt. Ik probeerde alleen voor mezelf duidelijk te maken dat ik hoewel ik enkele namen heb genoemd het niet mijn bedoeling was een etiket te plakken. Sorry dus dat je het anders hebt opgevat. Was niet tegen jou gericht.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 08 november 2009 @ 15:28:

[...]

Instanties zijn verplicht te helpen. En feit dat jouw zus zulke erge dingen doet is echt geen reden om een hulpvraag te weigeren. Sterker nog, het is reden om te accepteren.

Welke instantie is precies waartoe verplicht, HP? Er bestaat geen hulpvraag vanuit diegene die die hulp mogelijk nodig zou hebben in jouw oordeel, en het betreft een situatie in de huiselijke sfeer die vooralsnog niet gewelddadig danwel anderszins juridisch/strafrechtelijk is...

Ik heb destijds ook voor de kat zijn kut viool bij mijn eigen ha gestaan hoor!
Maatschappelijk werk, ggz... psychologische hulp.

Huisartsen zijn inderdaad soms niet altijd even adequaat als het gaat om het inschakelen van gerichte hulp. Ik werd doorverwezen naar maatschappelijk werk. Maar MW zei... wat moeten we doen om jou te helpen. Ik: geen idee, daarvoor kom ik bij u. MW. als jij het al niet weet hoe moet ik het dan weten. Ik : laat dan maar. Een jaar later was de situatie dermate geescaleerd dat ik een zelfmoordpoging deed. Deze mislukte. De crisisdienst van de RIAGG kwam op visite en in no time had ik hulp. Goede hulp.
quote:Ligeia schreef op 08 november 2009 @ 15:28:

[...]

Ik denk beide zaken van evengroot belang zijn, eerlijk gezegd, maar zus even uit beeld zetten, is haalbaarder dan die vermeende (komt verkeerd over, zo bedoel ik het niet) mogelijke depressie op pauze zetten. En nog maar een aanvulling: op basis van wat je vertelt, vind ik de situatie van je moeder misschien toch nog wel wat nijpender dan die van je zus..

Overigens, waarom ga je ervan uit dat haar moeder een kamer voor haar moet gaan bekostigen? Als ze dat al doet ter overbrugging, kan het niet meer dan een lening worden, lijkt me, maar wenselijk is dat je zus een baan gaat zoeken (kutbaantjes zijn er namelijk wel nog altijd in overvloed, ondanks de economische malaise) en haar eigen boontjes echt gaat doppen...

Ja dat bedoel ik een beetje. TO kan niet toveren helaas, en moet dan stap voor stap iets aanpakken.

Anders wordt het alles bij elkaar te veel en te groot.

Stel dat haar moeder depressief is (dus stel... dit is geen etiketje), dan lijkt het me belangrijk dat ze daarover blijft praten en leert wat een depressie inhoudt. Dus dat levenstwijfel daarbij hoort, maar ook weer over kan gaan.

TO, functioneert je moeder nog 'normaal'? Doet ze nog het huishouden, heeft ze een dag- en nachtritme? Laat ze de honden uit?

Heeft ze medicatie? Gebruikt ze alcohol?

(die laatste vraag staat raar in het rijtje... ik bedoel natuurlijk niet dat alcohol onder normaal functioneren hoort)
Als het goed is, is er een Algemeen Maatschappelijk Werk in de buurt. Daar kan je vaak bij een inloopspreekuur je verhaal doen. Zij horen de kanalen te weten voor eventuele verdere hulp, of ze kunnen zelf hulp bieden.
quote:hompeltjepompeltje wrote on 08 November 2009 @ 15:28:

[...]

Instanties zijn verplicht te helpen. En feit dat jouw zus zulke erge dingen doet is echt geen reden om een hulpvraag te weigeren. Sterker nog, het is reden om te accepteren.Reken niet al te veel op de hulp van instanties die Nederland rijk is, want dat zou je nog rauw op je dak kunnen vallen. Wat ze zou kunnen doen, is zich melden bij Maatschappelijk Werk en het CWI en direct een aanvraag voor WW(B) doen. Dan kan ze meteen proberen haar geweldige plannen ten uitvoer te brengen (lees: Work First) en zien dat het allemaal zo fabeltastisch niet is...

Mijn vader en moeder zijn 15 jaar geleden gescheiden.

Ik heb hem hier al over gebeld hij belt binnenkort mijn zusje. Maar omdat hij er verder van af staat is het voor hem moeilijk in te schatten dat de situatie echt serieus is.

Als ik het hier zo lees zal ik ten eerste op heel korte termijn mijn zusje maar eens aanspreken.

Jouw zus is de verantwoordelijkheid van jullie ouders; als ik jou was, zou ik mij hier niet mee bemoeien want voordat je het weet ben jij de gebeten hond.

Het klinkt alsof jullie vader zich liever er niet mee bemoeit. Het is voor hem moeilijk in te schatten dat de situatie echt serieus is? Hoezo, jij vertelt hem dit toch. En je moeder toch ook? Wat moet er gebeuren dat hij zich realiseert dat deze situatie serieus is?
quote:paloma wrote on 08 November 2009 @ 15:39:

[...]

Jouw zus is de verantwoordelijkheid van jullie ouders; als ik jou was, zou ik mij hier niet mee bemoeien want voordat je het weet ben jij de gebeten hond.

Het klinkt alsof jullie vader zich liever er niet mee bemoeit. Het is voor hem moeilijk in te schatten dat de situatie echt serieus is? Hoezo, jij vertelt hem dit toch. En je moeder toch ook? Wat moet er gebeuren dat hij zich realiseert dat deze situatie serieus is?

In principe ben ik het eens met het eerste gedeelte van je eerste zin, maar dit gaat ten koste van de gezondheid van moeder én zusje..

Is het zo erg om de gebeten hond te zijn als dat betekent dat je wel mooi hebt kunnen helpen een stuk rust/ruimte in te bouwen voor (in dit geval) de moeder? Dat zou mij dus écht niet interesseren.
quote:paloma schreef op 08 november 2009 @ 15:39:

En dadelijk pleegt moeder zelfmoord en mag TO de rest van haar bestaan, leven met de gedachte dat ze niet heeft ingegrepen toen de signalen werden afgegeven.
Pffff, dit lijkt eng veel op het verhaal van mijn broertje... Ook 20, woont thuis en regelmatig onhandelbaar. Vervelende daarbij is echter dat hij psychologisch beperkt is. Daardoor kunnen mijn ouders hem niet zomaar uit huis zetten, want dan ligt hij binnen een week in de goot of rijdt hij zich tegen een boom. We zitten vast, en het doet zo'n pijn om te zien hoe mijn ouders hieraan onderdoor gaan...
is wel eens onderzocht of jouw zus niet bordeline of iets dergelijks heeft? (ik noem maar wat, heb er geen verstand van) Lijkt mij toch geen normaal gedrag, tenzij ze misschien verslaafd is aan het een of ander, of dus iets heeft wat buiten haar schuld ligt.
quote:elfje26 wrote on 08 November 2009 @ 15:57:

is wel eens onderzocht of jouw zus niet bordeline of iets dergelijks heeft? (ik noem maar wat, heb er geen verstand van) Lijkt mij toch geen normaal gedrag, tenzij ze misschien verslaafd is aan het een of ander, of dus iets heeft wat buiten haar schuld ligt.Even off topic (want ik lees het geregeld terug), maar 'iets buiten haar schuld' wil niet zeggen dat de omgeving dan maar de klappen moet opvangen. Ze moet geholpen worden, dát is zeker, maar dat begint bij haar moeder. En dat dat lastig wordt, kan ik me heel goed voorstellen, maar onvoorwaardelijk aanpassen aan dochterliefs situatie kan gewoonweg niet...
quote:Tia Dalma schreef op 08 november 2009 @ 15:28:

Lieve meid, jouw zuster heeft heldere ideeen om in haar inkomen te voorzien. Ik stel voor dat ze die op korte termijn ten uitvoer gaat brengen op eigen kracht, door een kamer te huren en de lening aan je moeder terug te gaan betalen uit haar uitkering plus poetshuizen. Zij acht dit allemaal haalbaar dus laat het haar maar ondervinden. Jullie houden zus onbedoeld in stand door haar het hand boven het hoofd te houden omdat je (terecht) bang bent dat het niet goed komt. Toch zal ze zelf echt eens op haar muil moeten gaan...

En het feit dat jouw moeder al niet eens meer thuis in haar eigen huis is door het volk dat zus in huis haalt, of een weekend weg durft te gaan met jou erbij wegens gedrag van jouw zus, is toch ten hemel schreiend! Tijd dat zus haar macht over jullie kwijtraakt en alle relaties weer in gezonde proporties komen!Prachtpost!! Helemaal mee eens...
Sorry allemaal had mijn zusje aan de telefoon. Die is in de verdediging gesprongen en niks is haar schuld. WIlde eigenlijk boos ophangen maar heb gezegd dat zij dan bij mij terug moet komen. Verder geprobeerd te praten maar ze vindt zichzelf echt het slachtoffer.

Ga nu naar mijn moeder schrijf hier later weer verder. Bedankt alvast!!
Jonge mensen van 20 worden toch geacht voor zichzelf te kunnen zorgen?

Als de situatie anders was, bijv. dat je zus alle moeite doet en geen baan kan vinden, dan is het logisch(er) dat een moeder te hulp schiet.

Maar dit lees ik nergens. En ik denk dat jouw zus gewoon moet leren voor zichzelf te zorgen. Nu neemt jouw moeder haar dat allemaal (goedbedoeld) uit handen.

Mijn dochter was 20, toen haar vriendje naar het buitenland ging. Een fout vriendje...maar ze wilde hem toch achterna. Dan kun je als moeder hoog en laag springen, maar je moet je kind ook (leren) loslaten en haar eigen fouten laten maken.

Dus ik heb haar laten gaan....ze heeft het in het begin best moeilijk gehad, want ze zat op MEAO en ging in een pizzeria werken in het buitenland...

Gelukkig kreeg ze zelf na een paar jaar door dat het vriendje fout was. Maar ze was/is een doorzetter en heeft op eigen kracht een leuke baan gevonden, is daar nu bedrijsleidster en zit nog steeds in het buitenland. Is inmiddels 37 en met een leuke man getrouwd!

Ze zei eens: Dankzij jouw vertrouwen in mij en jouw manier van mij zelfstandig laten zijn kon ik dit bereiken...

Als je zus op zichzelf woont, zal ze heus wel eens de fout ingaan. Maar van vallen en opstaan wordt een mens groot.
Ja, van hard op je bek gaan, leer je het snelst. Nogmaals heel veel succes ermee!...
quote:hompeltjepompeltje schreef op 08 november 2009 @ 15:45:

[...]

En dadelijk pleegt moeder zelfmoord en mag TO de rest van haar bestaan, leven met de gedachte dat ze niet heeft ingegrepen toen de signalen werden afgegeven.

En TO moet de rest van haar leven, op elke signaal gaan ingrijpen omdat zij anders met de gedachte moet leven dat het haar schuld was dat haar moeder -of wie dan ook- zelfmoord heeft gepleegd?

Lijkt mij een tikkeltje vergezocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven