Gezondheid alle pijlers

baarmoederverwijdering

27-07-2009 20:00 569 berichten
Omdat ik al jaren erg veel last heb tijdens menstruatie en dit ook gemiddeld zo'n 2,5 week in de 4 weken ben,wil de gynaecoloog nu mijn baarmoeder verwijderen.

Ik heb natuurlijk een folder met de nodige informatie meegekregen maar hoor liever verhalen van vrouwen die dit ook hebben laten doen.Gynaecoloog weet nog niet of mijn eierstokken kunnen blijven zitten,dit ligt aan de endometriose.Als eierstokken er ook uit moeten zal ik dus tot aan de overgang medicijnen moeten slikken of ik kom gelijk in de overgang.Ik ben 34 jaar.Heb 3 kinderen dus geen kinderwens meer.

Iemand hier die me wat meer kan vertellen??

Liefs Coebergh
Ik ben 38. Heb geen kinderen, en had geen dringende kinderwens, maar het zou nog wel een optie zijn geweest als ik tijdig een juiste partner zou ontmoeten (ben nu alleenstaand).

Bij mij was er ook geen andere optie dan de boel eruit te halen. En sinds ik de foto's van mijn baarmoeder / vleesbomen heb gezien, ben ik het er ook helemaal mee eens.

De gyn had ook gezegd dat de kans klein was dat hier een kind in zou kunnen groeien, en daar ben ik het sinds de foto's mee eens. Dus het is nu ook okee voor mij (had er eerst namelijk toch wel moeite mee).

@ Gucochli:

Mag ik jou dan de brutale vraag stellen, of het bij jou ook om vleesbomen gaat?
Vanochtend bij de huisarts zijn de nietjes eruit gehaald. De wond heelt mooi, op één klein stukje na, waar ik nu een hechtpleister op heb.

De huisarts zei nu ook (evenals een aantal weken geleden de internist in het ziekenhuis) dat hij in zijn hele loopbaan nog nooit zulke grote vleesbomen heeft gezien. Hier ben ik toch wel van onder de indruk.

Mijn buik voelt ook zo plat en leeg. Ik moet er echt aan wennen en vind het zelfs een beetje eng. Ik ben gewoon gewend aan mijn volle buik en het volle gevoel. Maar het is wel heerlijk dat het met lopen zo veel lichter voelt en ik zoveel meer lucht krijg nu (mijn longen bleken namelijk ook te weinig ruimte te hebben door de vleesbomen).

Ik kan me voorstellen dat jullie nu nog nieuwsgieriger worden naar de foto's, maar ben er nog niet over uitgedacht. Ik weet namelijk dat hier vrienden lezen, en die hebben de foto's ook gezien. En die zullen ze onmiddellijk herkennen. Dus daar moet ik ook even over nadenken, of ik wil dat zij weten wie ik ben hier op het forum.
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders bij google afbeeldingen naar "uterus myomatosus", daar heb je veel plaatjes met baarmoeders met vleesbomen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Bij mij was er ook geen andere optie dan de baarmoeder verwijderen, ik mocht na mijn bevalling totaal geen buikspieroefeningen doen, want mijn baarmoeder kon scheuren. Aangezien ik na 5 maanden nog steeds zo'n buik had, zat er weinig kans in dat ik die vlug kwijt zou zijn. Nu voelt het inderdaad 'leeg' vanbinnen, maar vind het wel een zalig gevoel, niet meer dat constant drukkend gevoel meer. Ik ben 2,5 kg vermagerd en mijn buik is 1,5 à 2 cm minder (nu nog mét vocht in, wat precies ook iedere dag iets minder wordt).
Kan een baarmoeder scheuren door vleesbomen?

En ik las hier geloof ik ook, dat vleesbomen ook kunnen scheuren?

Ben daar even benieuwd naar, wat er allemaal wel niet had kunnen gebeuren als ik 8 weken geleden niet naar mijn huisarts was gegaan....
Scheuren misschien niet, maar wel een bloedvaatje(s) kapot drukken waardoor het vloeien niet meer te stoppen is. Nu zullen mijn bloedverdunners er ook ook niet bij geholpen hebben denkt de gyn. Maar een hb dat zakt van zondagavond tot donderdagavond van de al niet florisante 6,9 naar 5,7 wordt toch een beetje penibel. Uiteindelijk vrijdagmorgen geopereerd en na de de ok was het nog 4,4, maar twee zakken bloed doen wonderen.
Okee, ik snap het.

Mijn hb was ook zo laag, maar heb medicijnen, en het is gelukkig alweer gestegen. Het is nog niet helemaal goed, maar ik ben wel goed op weg.
quote:singalala schreef op 06 november 2009 @ 15:19:

Kijk anders bij google afbeeldingen naar "uterus myomatosus", daar heb je veel plaatjes met baarmoeders met vleesbomen.

Ik heb dus gegoogeld...........ben er wel van geschrokken....... zitten behoorlijk schokkende foto's bij. Ben d'r helemaal van onder de indruk

Verana, ik snap ook wel dat je die foto's er liever niet op zet. Is ook behoorlijk privè. Nu ik gegoogeld heb, heb ik al wel een idee wat een vleesboom ed. inhoud
Ga morgen ook even googlen....

Ben benieuwd of die er net zo uitzien als die van mij!
Ik heb ook effe gekeke op google jee wat is dat raar om te zien.

Echt schokkend zoals woopie al zegt bah bah.

Nu ben ik helemaal blij dat die zooi er uit is.

Ik vloeide ook contant maar hier dacht de gyn dat het alleen van die grote poliepen af kwam. Maar ik had ook meerdere vleesbomen.

Verana ik geloof ook wel dat het persoonlijk is.

Zo zien we ook ongeveer hoe het er uit heeft gezien.

Ik voel mij kei goed, heb vandaag al gestofzuigd en gedwijld en heel de beneden gepoetst. Ben wel bekaf maar ach het wordt vanzelf wel weer beter.
Poliepen zijn ook een vorm van vleesbomen. Dus als je poliepen hebt die uit je baarmoedermond hangen, heb je ook kans dat je meer vleesbomen in je baarmoeder hebt zitten.quote:Verana schreef op 06 november 2009 @ 17:27:

Kan een baarmoeder scheuren door vleesbomen?

En ik las hier geloof ik ook, dat vleesbomen ook kunnen scheuren?

Ben daar even benieuwd naar, wat er allemaal wel niet had kunnen gebeuren als ik 8 weken geleden niet naar mijn huisarts was gegaan....

Scheuren van je baarmoeder zal niet snel gebeuren. ze groeien meestal toch redelijk langzaam en je baarmoeder is nogal flexibel, denk aan tweelingzwangerschapen ed

Wel kan het zijn dat wanneer je een vleesboom met een steeltje hebt aan de buitenkant of aan de binnenkant van je baarmoeder dat deze draait, de vleesboom krijgt dan geen bloed meer en sterft af. En afstervend weefsel door bloed/zuurstoftekort, dat veroorzaakt heel veel pijn.

Maar meestal heb je enkel () last van veel bloedverlies, evt bloedarmoede hierdoor, pijnlijke menstruaties, een opgeblazen buik en moeite met zwanger worden/blijven.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Verana schreef op 06 november 2009 @ 14:34:

@ Gucochli:

Mag ik jou dan de brutale vraag stellen, of het bij jou ook om vleesbomen gaat?

Ik heb ook (gelukkig) al 2 kinderen, de jongste is net 1 geworden. Ik heb geen vleesbomen maar endometriose, dit is veroorzaakt door de ziekte van Crohn (lees littekenweefsel). Bij mij hebben ze 6 jaar geleden mijn dikke darm, endeldarm en anus verwijderd. Ik heb toen een eindstandige ileostoma gekregen. Na de bevalling van de oudste zou ik een stoma correctie krijgen maar die is helaas fout gegaan. Ik ben 2 weken na de operatie geopereerd aan een darmperforatie op 7 plaatsen. Mijn buik is toen een half jaar open gebleven om te kunnen spoelen. In totaal heb ik meer dan 20 operaties gehad waarvan 8 grote aan mijn buik. Daarom zie ik er ook tegen op.

Sorry voor het vervelende verhaal :-l
Gucochli jee wat een verhaal, ja en dan nu die baarmoeder.

Ik geloof dan wel dan je ertegen op ziet.

Kunnen ze niet wat anders proberen voor je endometriose?

Via een kijkoperatie ofzo?

Bij mij zat er ook heel veel endometriose, vandaar altijd de buikpijn. Het zat overal aan vast.

Maar ik had ook vleesbomen en poliepen er zitten.

Wanneer is de planning voor jou operatie nu?

Heel veel sterkte maar weer.
quote:gucochli schreef op 06 november 2009 @ 22:03:

[...]

Ik heb ook (gelukkig) al 2 kinderen, de jongste is net 1 geworden. Ik heb geen vleesbomen maar endometriose, dit is veroorzaakt door de ziekte van Crohn (lees littekenweefsel). Bij mij hebben ze 6 jaar geleden mijn dikke darm, endeldarm en anus verwijderd. Ik heb toen een eindstandige ileostoma gekregen. Na de bevalling van de oudste zou ik een stoma correctie krijgen maar die is helaas fout gegaan. Ik ben 2 weken na de operatie geopereerd aan een darmperforatie op 7 plaatsen. Mijn buik is toen een half jaar open gebleven om te kunnen spoelen. In totaal heb ik meer dan 20 operaties gehad waarvan 8 grote aan mijn buik. Daarom zie ik er ook tegen op.

Sorry voor het vervelende verhaal :-lVooral vervelend voor jou! En het verwijderen van je baarmoeder, met zoveel verklevingen inwendig, een huid die bestaat uit littekenweefsel, darmen die al lek zijn gegaan.... dat is een stuk heftiger dan een gewone baarmoederverwijdering Pfffft, daar zou ik ook enorm tegen op zien. Ik hoop dat het allemaal goed en ongecompliceerd verloopt voor je.
@ Gucochli:

Wat een verhaal! Helaas voor jou, geloof ik zo Singalala, dat jouw baarmoederverwijdering heftiger zal worden dan een "gewone".

Heb je een half jaar in het ziekenhuis moeten verblijven toen je buik open moest blijven om te spoelen?

Kan me voorstellen dat je erg opziet tegen weer een buikoperatie! Vooral omdat het in jouw geval toch wat meer haken en ogen heeft.

@ Singalala:

Je verhaal over scheuren van baarmoeder / vleesbomen is duidelijk! Ik had inderdaad weleens gehoord dat er steeltjes aan vleesbomen kunnen zitten.

Maandag krijg ik ook te horen wat er aan de binnenkant van mijn baarmoeder zit. Aan de foto's te zien, is het daar ook bezaaid met vleesbomen. Ben erg benieuwd wat ze erover te zeggen hebben.
Even gegoogled op uterus myomatosus, zoals Singalala zei.

Nu zijn ze er groter dan die van mij, maar die van mij zijn inderdaad errug groot!

Ik zei al tegen mijn huisarts: ze gaan de foto's vast gebruiken als lesmateriaal. Hij zei dat hij dat wel bijna zeker wist.

Nu vind ik het prima als ze de foto's gebruiken, maar zou het toch wel zo netjes vinden als ze me dit even zouden melden, en het liefst nog toestemming zouden vragen, die ik overigens zonder twijfel geef.

Half december heb ik nog een controle-afspraak bij de gynaecoloog, ik zal er dan eens naar vragen.

Ik zal nogmaals even serieus overwegen of ik de foto's hier ga plaatsen. Omdat het gewoon echt wel een beetje uniek is.

Moet ik wel helemaal uitzoeken hoe ik foto's kan plaatsen hier, want daar heb ik geen idee van.
Ik zou dat best wel eens willen zien!

Ik weet niks van mijn baarmonster, alleen dat er vleesbomen zaten, voor de rest geen foto's gezien ofzo.

Je mag ze me ook mailen, yasmijndewinter@hotmail.com
Je kunt foto's plaatsen als je naar tinypic.com gaat, en hier je foto upload. Dan kun je de code kopieren die met [img] begint in het tweede scherm.

En of ie wel of niet als lesmateriaal in aanmerking komt, dat ligt er aan of je in een universitair ziekenhuis bent geopereerd of niet. Bij universataire centra zullen ze er eerder wat aan hebben. Maar tegenwoordig zijn "echte organen" niet meer zo nodig voor onderwijs, een scan is een stuk makkelijker te bewaren voor onderwijs
TIP

Als je foto's hier wil plaatsen en alleen diegene wil laten zien die jij wilt moet je eerst vrienden worden met hen en daarna kan je ze wel via je eigen map hierop zetten. Maar alleen diegene waar je vrienden mee bent dus kunnen het zien en dus niet iedereen. Dus wel zo fijn.

Ik zelf heb ook foto's van de wond erop staan, van het begin.

En diegene die ze wilde zien heb ik vriendjes gemaakt.

Zo kon niet iedereen de foto's zien.
Mijn baarmoeder kon scheuren omdat ik echt een enorm dikke buik had toen ik zwanger was (iedereen dacht tweeling of drieling) - omwille van mijn kleintje, de vleesbomen en ik had ook enorm veel vruchtwater -, en daardoor was mijn baarmoeder enorm uitgerokken en verzwakt. Vandaar dat ik niks van buikspieroefeningen mocht doen. Die mag ik binnen een paar weekjes doen :D. Ik voel me heel goed trouwens, volgende week zaterdag is er een verjaardagsfeestje en daar ga ik zeker toch een uurtje naartoe. Of het langer wordt, zie ik wel eens ik er ben :D
Ik ga degenen die de foto's willen zien, inderdaad vriendjes maken, en dan de foto's bij mijn profiel zetten.

Nu heb ik zonet geprobeerd de foto's in mijn profiel te plaatsen, en hij doet wel uploaden, maar vervolgens staat hij er helemaal niet in (hoop niet dat het nu ergens anders staat, en iemand zich helemaal wezenloos schrikt).

Kan iemand mij vertellen hoe ik die foto's bij mijn profiel moet plaatsen?

Ik zal jullie alvast een vrienden-uitnodiging sturen!
@ Coebergh en Woopie:

Ik heb jullie al een vrienden-uitnodiging geprobeerd te sturen, maar krijg bij jullie beiden de melding dat "het contact niet gevonden kan worden".

Dus zouden jullie mij eerst willen melden of jullie de uitnodigingen hebben ontvangen, voordat ik de andere dames uitnodigingen probeer te sturen?

Pfffff, wat ben ik toch ook en digibeet...
Die uitnodiging heb ik niet ontvangen........
verana de foto staat er nog niet op bij jou??

Jij was mijn vriendje al, ik zie dat jij nu 3 vriendjes hebt.

Woopie zelf effe vriendjes maken met verana misschien lukt dat wel
De optie vriendjes maken doet het momenteel niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven