Grote zwarte renspin?

16-11-2009 18:47 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit onderwerp open ik in verband met vergaande lafheid. Ik ben bang voor spinnen. Het is geloof ik nog net geen fobie maar eerlijk gezegd kan ik al flink onder de indruk zijn van een hooiwagentje. Hier in huis zit regelmatig een spinnetje (de hele kleine durf ik zelf op te ruimen en daar ben ik trots op) en in de tuin wemelt het vaak van de kruisspinnen. Al met al kan ik daar tegen. Maar dan heb je ook nog die ene soort. Het is een hele grote spin, kan zeker zo groot worden als de gemiddelde handpalm, is pikzwart en harig en kan heel hard rennen. Ze zitten meestal op de grond, hoewel ik er ook weleens een op de muur heb gezien. Ik zou graag willen weten hoe die spinnensoort heet, hoe ze leven, waar ze voorkomen en nog meer trivia. Om daar achter te komen kan ik natuurlijk googelen. Maar...dat durf ik niet. Ik heb het weleens geprobeerd maar elke site over spinnen is gelardeerd met 'leuke' illustraties van spinnen en zodra mijn netvlies zo'n mooie close up ziet dan kan ik niet meer lezen en alleen nog maar naarstig zoeken naar het rode kruisje.

Daarom wil ik vragen over er forummers zijn die het wel durven en de info over die spin hierheen willen copy-pasten. Wie weet welke spin ik bedoel en wie durft een spinnensite op te gaan?
Kikkers en padden vind ik dan weer niet eng. Die pak ik van de weg op omdat ik het zielig vind als ze overreden worden
Een topic over een topic is ontstaan. Er zijn dames die niet in dit topic durven te duiken. whahaha. Het is me het avondje wel weer!

BRRRRRRRRRRRR
quote:Star schreef op 16 november 2009 @ 20:18:

Kikkers en padden vind ik dan weer niet eng. Die pak ik van de weg op omdat ik het zielig vind als ze overreden worden Zolang ze rustig blijven zitten vind ik het ook oke. Maar dat gespring daar schrik ik dan weer van. Ze zijn zo onberekenbaar daardoor. Net als sprinkhanen. Die heb ik op Vlieland een keer op me gehad, midden in een volle zaal waar een live bandje aan het spelen was. Iedereen luisterde aandachtig naar de muziek en toen ineens PLOINK, * kijk* , WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA stond ik ff voor lul. Al die lui naar mij kijkend, lachend. Gelukkig waren er genoeg mensen die het beest voor me wilden vangen. zucht.
Leuk verhaal
quote:Poezewoes schreef op 16 november 2009 @ 20:12:

[...]

Oh ja, jij had ook zo'n kikkervangende kat..... Gilde de kikker ook? Vréselijk vind ik dat!

Ik heb er dit jaar nog niet één binnen gehad (afkloppen), vorig jaar bijna elke week één in de herfst. Wel een grote buit muizenlijkjes dit jaar.....

Ja, ik heb al een heel aantal kikkers gered van ons Grijze Monster

Ook een paar muizen, ééntje heeft het helaas niet overleefd
Peas on earth!
*overweegt of ze Het Kikkerverhaal zal vertellen, van de kikker die ineens op mijn hoofdkussen zat*

Jaaa...
Peas on earth!
Arrggghh ik krijg nu overal de kriebels van dit topic!!

Die vrouw is gek; zou dat echt een (echte en levende) spin zijn? Hij ziet er een beetje verfromfraaid uit.
Hee, deze heeft een afstandbediening. Waar zit de antenne nou?

nou Branwen.. dood of levend..geen van beide zou ik doen BRRRR
Die Afghanistan spinnen lijken wel cavia's. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zit te griezelen bij dit topic maar ook wel met lachen, die platgeplette spin onder het hoofdkussen,
Een jaar of wat geleden hadden wij heel veel last van zulke spinnen. Hele grote exemplaren maar ook wat kleinere. Het was mooi weer dus waren we van plan buiten te eten. Mijn zoon zou even helpen met het dekken van de tafel.Hij zou de sausjes dragen. Helaas is toen de knoflooksaus gevallen en is er een klodder knoflooksaus op zo'n spin terecht gekomen. Ik heb m niet afgepoetst

Belachelijk dat sommige forummers tòch foto's hebben geplakt, terwijl Serafina juist uitlegt dat ze niet tegen die foto's kan, en daarom dit topic heeft geopend om informatie te verkrijgen zonder foto's!

@Serafina: Zeer waarschijnlijk bedoel je de Huisspin (ook wel Trechterspin genoemd). Ik heb daar 1 jaar geleden ook een topic (zonder foto's) over geopend. Zie De Gewone Huisspin: Meer dan voorgaande jaren?

@ Valesca en Elmira:

Het gaat hier niet om een Wolfspin, want dat is echt een tuinspin, die je niet in huis aantreft. Bovendien wordt de Wolfspin altijd rondrennend in groepen waargenomen, niet solitair.

@Serafina:

Informatie van gardensafari.net:

De trechterspinnen maken een web dat er een beetje trechtervormig uitziet. De bewoner houdt de wacht aan het uiteinde van die trechter. Het web wordt door een aantal soorten vaak in de hoek van een gebouw gebouwd en die soorten noemen we wel de "huisspinnen". De mannetjes van de trechterspinnen zijn opvallend groot: vaak net zo groot als de vrouwtjes, zij het wat slanker. Ze maken echter de indruk groter te zijn, omdat ze veel langere poten hebben dan de wijfjes. De grote lelijkerd hieronder is wel de één van de grootste spinnen die je in West-Europa thuis kunt aantreffen, vooral door de grote poten. Het is de gewone huisspin. Er zijn zo'n vier spinnensoorten die meestal als huisspin worden aangeduid en deze komt het meest voor. 's Nachts gaat vooral het mannetje vaak aan de wandel, overdag zit hij meestal bij zijn web.

Informatie van wikipedia:

De huisspin (Tegenaria domestica) behoort tot de familie trechterspinnen (Agelenidae) en is nauw verwant aan de veldtrechterspin (Tegenaria agrestis). Hoewel de beet van de huisspin pijnlijk kan zijn, zijn de dieren maar weinig agressief.

Het vrouwtje van de huisspin bereikt een lichaamslengte van ongeveer 7-11 mm, het mannetje 6-9 mm (exclusief poten). Het mannetje heeft een relatief langwerpiger achterlijf en langere poten. De afstand tussen de poten kan tot 2,5 cm bedragen.

Huisspinnen weven gewoonlijk een vlak web met een trechtervormig aanhangsel aan een van de uiteinden. De webben kunnen een aanzienlijke omvang bereiken zolang de spin zijn gang kan gaan. Als er een prooi in het web belandt springt de huisspin tevoorschijn om de prooi te overmeesteren. Huisspinnen zijn vooral 's nachts buitengewoon actief. Hun aanwezigheid is niet seizoensgebonden en voor zover hun leefgebied leefbaar blijft kunnen ze het hele jaar door worden waargenomen.

De huisspin komt zowel in Europa als het grootste deel van de Verenigde Staten algemeen voor. Men neemt aan dat Britse kolonisten de dieren als verstekelingen over de Atlantische Oceaan naar de nieuwe wereld hebben gebracht.

De huisspin is solitair en is hoofdzakelijk 's nachts actief. Ze vervaardigen elke nacht een nieuw trechtervormig web. Als het dier zeer hongerig is, verlaat hij het nest om op jacht te gaan, maar over het algemeen zal het prooidieren vangen die zich op het web wagen. Hij jaagt ze naar buiten waar hij ze vangt. Vervolgens draagt hij ze terug het nest in, om de prooi met een enzymenvloeistof te injecteren en leeg te zuigen.

Als een mannetje wil paren, beweegt hij ritmisch het web van een vrouwtje met zijn poten. Hierdoor begrijpt het vrouwtje dat het geen prooidier is. In sommige gevallen zal het vrouwtje de benen nemen, anders komt het tot een paring, waarbij het mannetje sperma inbrengt met zijn pedipalpen (tastorganen die veel weg hebben van een kort paar pootjes).

Na de paring bestaan er drie mogelijke scenario's:

* het vrouwtje valt het mannetje aan (in de meeste gevallen);

* het mannetje verlaat het nest zonder te worden aangevallen (komt weinig voor);

* het vrouwtje accepteert de voortdurende aanwezigheid van het mannetje (zeer uitzonderlijk).

Na een rijping van enkele dagen legt het vrouwtje enkele honderden eitjes die ze tegen rovers beschermt. Een vrouwtje kan tot vijf jaar oud worden.
En dit is een nachtlampje:

In mijn vorige huis had mijn slaapkamer een dakraam. Op een avond lag ik vroeg in mijn tweepersoonsbed, nog even te lezen. Ineens hoorde ik 'plofffff' en vervolgens wat gekraak. Ik draaide me om en..... daar zat een kikker op het andere hoofdkussen naar mijn te kijken

Ik ben nog nooit zo hard uit bed gerend

Heb vervolgens wel heldhaftig de kikker gevangen met een plastic bakje en hem buiten gezet.

Daarna heb ik:

1. mijn bed verschoond uit angst voor kikkerdrek

2. mijn hele slaapkamer doorzocht op meer kikkers

Peas on earth!
Vroeger gingen wij kikkers vangen en ze daarna 'africhten' echt polderlol
Trouwens... ik begin me nu toch wel zorgen te maken om TO. Ze blijft nu wel erg lang weg. Vrees het ergste.
Dat is toch een heerlijk verhaal Prinses, had hem gekust, dan had je misschien nu een Prins gehad?
quote:wolletje schreef op 16 november 2009 @ 20:24:

nou Branwen.. dood of levend..geen van beide zou ik doen BRRRRNee da's waar.
quote:Nastik schreef op 16 november 2009 @ 20:25:

En dit is een nachtlampje:

[afbeelding]Het zal de kleur en de vorm zijn, maar deze groene vind ik een stuk minder eng dan die van die andere plaatjes. Niet dat ik 'm nu tegen wil komen, dat zéker ook weer niet, maar die andere bezorgen me alleen al rillingingen als ik ze op een plaatje zie, en deze niet.
quote:Margaretha2 schreef op 16 november 2009 @ 20:28:

Dat is toch een heerlijk verhaal Prinses, had hem gekust, dan had je misschien nu een Prins gehad?Die prins heb ik nu ook, alleen jammer dat 'ie banger voor kikkers is dan ik
Peas on earth!
quote:Margaretha2 schreef op 16 november 2009 @ 20:28:

Dat is toch een heerlijk verhaal Prinses, had hem gekust, dan had je misschien nu een Prins gehad?Ja kijk nou waar ze nou mee opgescheept zit
quote:Margaretha2 schreef op 16 november 2009 @ 20:25:

maar ook wel met lachen, die platgeplette spin onder het hoofdkussen, het was echt smerig hoor hihihi
quote:Star schreef op 16 november 2009 @ 20:33:

[...]

Ja kijk nou waar ze nou mee opgescheept zit

Tsssk

*Xan is niet thuis om dit te kunnen lezen *
Peas on earth!
Ja dat geloof ik Wolletje, ik zit er ook van te griezelen, maar ik ben niet doodsbang, het is een soort 'lekker' griezelen waarbij ik ook wel kan lachen als ik die geplette spin voor me zie (en die lach gaat wel gepaard met kippenvel hoor).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven