Grote zwarte renspin?

16-11-2009 18:47 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit onderwerp open ik in verband met vergaande lafheid. Ik ben bang voor spinnen. Het is geloof ik nog net geen fobie maar eerlijk gezegd kan ik al flink onder de indruk zijn van een hooiwagentje. Hier in huis zit regelmatig een spinnetje (de hele kleine durf ik zelf op te ruimen en daar ben ik trots op) en in de tuin wemelt het vaak van de kruisspinnen. Al met al kan ik daar tegen. Maar dan heb je ook nog die ene soort. Het is een hele grote spin, kan zeker zo groot worden als de gemiddelde handpalm, is pikzwart en harig en kan heel hard rennen. Ze zitten meestal op de grond, hoewel ik er ook weleens een op de muur heb gezien. Ik zou graag willen weten hoe die spinnensoort heet, hoe ze leven, waar ze voorkomen en nog meer trivia. Om daar achter te komen kan ik natuurlijk googelen. Maar...dat durf ik niet. Ik heb het weleens geprobeerd maar elke site over spinnen is gelardeerd met 'leuke' illustraties van spinnen en zodra mijn netvlies zo'n mooie close up ziet dan kan ik niet meer lezen en alleen nog maar naarstig zoeken naar het rode kruisje.

Daarom wil ik vragen over er forummers zijn die het wel durven en de info over die spin hierheen willen copy-pasten. Wie weet welke spin ik bedoel en wie durft een spinnensite op te gaan?
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 16 november 2009 @ 20:36:

[...]

Tsssk

*Xan is niet thuis om dit te kunnen lezen *Hè jammer, dat was nou net de bedoeling
ik ben er nog. Vanmorgen vroeg opende ik dit topic om het mysterie van de grote zwarte renpsin te ontrafelen en gooide bijna een kop koffie over mezelf heen. Ik heb nu wel bijna alle pagina's gelezen ondank die gezellige foto's. Ik heb gewoon mijn ogen tot spleetjes getrokken en deels mijn mouw voor mijn ogen gehouden todat ik voorbij de plaatjes was.

Nou, nu weet ik het dus eigenlijk nog niet. Het is of een huisspin of een trechterspin. Of is het nu de huisspin uit de familie van de trechterspinnen? Ik denk dat ik 'm het liefste trechterspin noem. Huisspin suggereert dat het beest in mijn huis thuis zou horen en ik weet zeker dat dat niet zo is! Trechterspin dus. Ik vind het jammer om te horen dat ze het liefst met zij tweetjes zijn want ik weet zeker dat er dan nog een paar singles hier ergens in huis zijn. Hier gaan ze dus levend naar buiten want mijn vriend vind het zielig om ze dood te maken. Ik vind dat niet zielig maar heb er 't lef niet voor. Geplette spinnen zijn hier ook niet welkom. Ik kan me niet voorstellen dat ik de moed zou hebben om zo'n geplette toestand op te ruimten en het betreffende boek mag dan van mij ook gelijk weggegooid. Nou, bedankt voor de info!

En die plaatjes natuurlijk, grrrr
Oh gelukkig je leeft nog! Eigenlijk zijn het best schatjes hoor, die lieve snoezige snelle spinnen.
quote:Serafina schreef op 17 november 2009 @ 12:09:

Of is het nu de huisspin uit de familie van de trechterspinnen?Ja dat is het.quote:Serafina schreef op 17 november 2009 @ 12:09:

Ik vind het jammer om te horen dat ze het liefst met zij tweetjes zijnDat is onzin, zie mijn eerdere posting met informatie. Ze leven solitair. Alleen tijdens de paring komen ze samen, en zelfs dan wordt het mannetje in de meeste gevallen na afloop door het vrouwtje aangevallen.quote:Serafina schreef op 17 november 2009 @ 12:09:

Hier gaan ze dus levend naar buiten want mijn vriend vind het zielig om ze dood te maken.Dat is niet zo slim want deze spin staat erom bekend dat hij direct weer terug je huis in loopt. Buiten kunnen ze namelijk niet leven.
Ieww ieww IEWWWWW

Waarom open ik dit?! Gatverdegatverdegatver. Nu moet ik dus eerst iets anders gaan lezen, anders geheid nachtmerrie. brrr...
quote:Douja schreef op 16 november 2009 @ 20:25:

Een jaar of wat geleden hadden wij heel veel last van zulke spinnen. Hele grote exemplaren maar ook wat kleinere. Het was mooi weer dus waren we van plan buiten te eten. Mijn zoon zou even helpen met het dekken van de tafel.Hij zou de sausjes dragen. Helaas is toen de knoflooksaus gevallen en is er een klodder knoflooksaus op zo'n spin terecht gekomen. Ik heb m niet afgepoetst

]]

Hahahaha ik moet hier toch wel om lachen

Zou de spin genoten hebben van de saus?
Viva naar de knoppen.
quote:Java schreef op 19 november 2009 @ 22:38:

[...]

Ja dat is het.

[...]

Dat is onzin, zie mijn eerdere posting met informatie. Ze leven solitair. Alleen tijdens de paring komen ze samen, en zelfs dan wordt het mannetje in de meeste gevallen na afloop door het vrouwtje aangevallen.

[...]

Dat is niet zo slim want deze spin staat erom bekend dat hij direct weer terug je huis in loopt. Buiten kunnen ze namelijk niet leven.

Dus de huisspin uit de familie trechterspin leeft toch solitair? Aha. Over de mannenverslinde eigenschappen van de vrouwtjesspin heb ik inderdaad vaker gehoord, ik hou persoonlijk echt wel van mannen maar ik moet zeggen dat dit toch, op een zieke manier, wel een bepaalde coolfactor heeft. En dat ze buiten niet kunnen overleven is dan maar heel jammer. Als ze bij mij binnen gaan leven heb ik geen leven meer. Ik zie het trouwens niet gebeuren dat ze mijn huis weer inrennen. Ik heb mijn vriend nu zo ver dat hij de spin aan de overkant van de weg in de bossages los laat. Ik vermoed dat die spin dan toch echt de weg niet meer terugvind.

Ik vraag me alleen nog af wat die dingen nou eten. Want ze leven dus op de grond en daar zijn toch geen insecten te vinden?
Maar niet alle vrouwtjesspinnen vermoorden hun man, alleen de zwarte weduwe toch?

De seks moet wel heel goed zijn als je het ervoor over hebt om daarna te sterven...
Viva naar de knoppen.
o getver wat een topic. ik ben zelf ook verschrikkelijk bang voor spinnen. als kleine meid nog niet, juist mee spelen, mee naar huis nemen en aan moeders geven: kijk, weer een huisdiertje erbij! (deed ik ook met kikkers trouwens) maar op een gegeven moment toch een keer een spin te pakken gehad die me gebeten heeft. mega bult op hand en rare tintelingen. ik bleek er allergisch voor te zijn. heb t litteken nog steeds, kleine 16 jaar later. gevolg was alleen wel dat ik er nu bang voor ben geworden. ik ga of met de vliegenmepper of telefoonboek dan op jacht. :-)

ik woon nu op 3 hoog en zo goed als geen last van spinnen, maar ga binnenkort naar een rijtjes huis met tuin... dus krijg ik er weer vaker mee te maken. *zucht*
Daaaaaaaaaaaaag spinnen-deskundigen, mag ik dit topic even uppen?

Ik wil dus ook weten welke spinnen mijn rust hier af en toe komen verstoren. Ze lijken op die van het plaatje op pagina 5 denk ik, zelfde maar ook. Maaarrrrrrr ik weet zeker dat het geen huisspin is.

Dat komt omdat ik er heel veel van in mijn tuin zie. Ze maken wel een trechtervormig web, maar dan in mijn schuurtje en tegen het huis aan beschut door bijvoorbeeld wat bladeren. Af en toe lijken ze verdwaald in mijn huis en rennen dan als idioten rond totdat ze denken dat niemand ze niet ziet en dan zitten ze doodstil. Ik vind ze DOODeng!
Ohja, die ken ik...

Als je ze wilt doodmaken rennen ze op topsnelheid weg en kruipen in een holletje.

Zijn ook niet snel dood trouwens.
En ze raken ook kwijt! Is me al twee keer gebeurd, maar de tweede keer vond ik hem gelukkig weer. Nou ja, eigenlijk was het meer zo dat mijn ex ineens zei: 'Frizz, kom eens hier', terwijl ik over de bank hing om eronder/achter te stofzuigen (daaronder bleek het erg smerig, ontdekte ik nadat ik hem verschoof tijdens de zoektocht). De spin zat dus 30 cm bij mijn hoofd vandaan op de muur.

Ik maak ze uit principe niet dood, maar praktisch gezien denk ik dat er door hun grootte ook teveel smurrie uit zou komen.
Ik las het al in het andere topic ja haha...
Deze vond ik in mijn badkamer vd week, vond ook nog een 2 eurocentje , er even naast gelegd, hij was echt flink, deze Huntsman.

Bijt wel, niet dodelijk, hooguit 2 dagen ziek.

Vond mezelf wel stoer dat ik hem toch gevangen heb.

(moest wel, met 2 pubermeiden en man op t werk)

hij kan ook hard rennen.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 16 november 2009 @ 19:35:

Haha die mannen van tegenwoordig heb je ook niets meer aan he? Ik ben bijv. ook bang voor grote motten. Dat fladdert zo zenuwachtig overal naartoe. Dus dan riep ik hem. Weet je hoe hij ze ving? Met de vliegenmepper. En daarna liet hij mij de smurrie opruimen. GATVER !

Tja motjes heb ik liever ook niet in mn slaapkamer, maar wat wij motjes noemen zijn vaak eigenlijk nachtvlinders.

En als je ze van dichtbij bekijkt hebben ze best wel mooie, tere vleugels, maar dan niet zo fel gekleurd als hun overdag-vriendjes.

Bij ons heeft er weleens eentje aan zo'n vliegenplakstrip gehangen. Zo zielig hoe het beestje in paniek steeds wilder flappert met zn vleugels en dan steeds verder vast komt te zitten...

Als ik hier een spin heb roep ik de spinnenservice (mijn man). Die vangt ze keurig en zet ze buiten. Maar bij een vriendin en daarna in mn eigen woonkamer heb ik het laatst toch maar mooi zelf gedaan. Met een glas en een stevig papiertje inderdaad...
Ow Sarah ga weg!!!!! Wat een vreselijk afschuwelijk beest! Ik schrok me helemaal een hoedje dat iemand die gevonden had in de badkamer en toen pas zag ik dat het om jou ging * fieuw*

Niet dat ik jou dat monster gun, maar dat ie bij jou in de badkamer zit betekend dat er zeker 15000 kilometer tussen hem en mij zat

Wat een goor beest.
Gadverdamme Sarah wat een engerd! Blij dat ik lees dat je een eind weg woont. Ook een heel eind van Italie hoop ik?

Toch raar, ik ben niet bang van slangen en schorpioenen maar van een spin ga ik gewoon echt van mn stokje. En toch ga ik dit tenenkrommende topic zitten lezen brrrrrrrrr
Het maakt niet uit wat voor spin er bij mij liep. De hond heeft hem opgegeten.

(terra, kijk eens, zoek.....smikkelsmikkel)

O wat ben ik blij met m'n hond want mijn vriend heb ik niets aan die is banger als/dan ik/mij voor spinnen.
Tip 1.

Laat in elke kamer 1 hooiwagen/trilspin zitten. Zij vangen die grote monsters, en zuigen ze uit.

Tip 2.

Geef een spin met een vliegenmepper een tik. Niet dóórslaan, anders heb je last van spinnensmurrie/prut/whatever, het is in elk geval bruingrijs en smerig.

Tip 3.

Geef een spin die met de pootjes gestrekt tegen zijn lijf aan ligt nog een beste oplawapper, want hij doet alsof hij dood is, en wacht gewoon tot je uit de buurt bent.

Gekruiste pootjes is (meestal) wel dood.
Oh ja, tip 4.

Koop nóóit een huis met een rieten dak............

Dank voor de tips!
Maar... kan iemand me nou de naam van dit beestje vertellen? Dan kan ik me wat beter aanspreken als ie weer eens mijn huis bestormd...

Deze beestjes heb je in 2 soorten die beiden in en om het huis leven

De grijze variant die je vaak buiten vindt heet Tegenaria Domestica de 2e variant die je veel binnen ziet heet Tegenaria Atrica en varieert in kleur van middenbruin tot zwart Op zijn hollands heet het dier gewoon huisspin.

Deze spin was spin van het jaar 2008. Ze hebben een vreedzaam karakter en zullen zelden bijten. Je ziet ze voornamelijk in de paarperiode, de jongens die zo hard rennen zijn ook vaak de mannetjes die op zoek zijn naar een vrouwtje daardoor komt het dat als je er eenmaal 1 hebt zien rennen er vaak nog een andere is. Normaal leven ze solitair en zijn vaak snachts actief..

Zie je zo'n spin dan kun je hem eenvoudig vangen door er een glas overheen te zetten en een stuk papier er onder te schuiven hij klimt vanzelf het glas wel in Als je hem goed bekijkt en je zal haakjes aan zijn voorste poten zien dan heb je een volwassen mannetje , vrouwtjes laten zich niet vaak zien en hebben geen haakjes aan hun voorste poten.

De mannetjes gebruiken die haakjes om tijdens de paring de tanden van het vrouwtje van zich af te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven