Einde vriendschap?

22-11-2009 19:24 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Ik ben een man, 32 jaar, single. Heb een hele goede vriendin, nu al 4,5 jaar, waarmee ik dacht een hele hechte band te hebben. Ik noem haar gemakshalve A. A is 30 jaar en heeft een relatie met een vrouw, hier B genoemd. Zij is 29.

Er gaat een heel verhaal aan vooraf, maar ik wil het nu even hebben over een situatie waarin ik verkeer en me werkelijk geen raad weet.

A heeft momenteel geen baan. Zij en B hebben het financieel erg zwaar en ik heb aangeboden wat verlichting te geven. Dit in de vorm dat ik elke maand haar een bedrag van 150 euro zou geven, zodat ze in ieder geval haar betalingsregeling met een schuldeiser kon nakomen. Anders kwamen daar weer extra kosten bij.

Goed, ik ben zelf ook geen financiele instelling, maar ik kon het missen. Heb geen vrouw of kinderen, anders was het voor mij echt anders geweest. Nu blijkt dat A heeft gesolliciteerd en een grote kans heeft op die baan. Geweldig natuurlijk, dus ik stuurde een sms waarin ik ook gelijk zei dat ik dan dat bedrag niet meer hoefde te geven aan haar.

En toen begon het. Kreeg een boos en gefrustreerd smsje terug, waarom ik zoiets besliste zonder te overleggen met haar en dat ze echt teleurgesteld was. Dat juist ik zou moeten weten dat ze het hard nodig heeft en dat ze altijd van op aan kon. En ik stond echt perplex. Ik heb wat smsjes teruggestuurd en daarin getracht één en ander uit te leggen en dat het van mijn kant toch logisch was. Ik wil er wel even bij zeggen dat ik liever niet sms, maar zij neemt geen telefoon op en heeft dan geen behoefte aan praten.

Er is heel veel voorbij gekomen via de sms. Uitspraken dat ik onbetrouwbaar ben, niet stabiel, dat ze niet met mij getrouwd is, en nog veel meer. Dit is niet de vriendin waarmee ik een vriendschap had en het is ook gewoon voorbij. Dat denk ik dan. Het maakt me ook boos. Door zoiets als geld? Ze had toch ook kunnen aangeven dat ze graag wat langer had gehad?

Ik weet ook niet meer wat ik moet doen. Snap er werkelijk niets meer van. Misschien dat ik niet helemaal volledig ben geweest, excuses, maar als er opmerkingen zijn, zal ik ze beantwoorden.
quote:iris1969 schreef op 23 november 2009 @ 14:04:

Ik heb het idee dat er in deze vriendschap een rollenpatroon is geslopen, waarbij vriendin A. bij TO aanklopt om haar te helpen haar financiële problemen op te lossen en in ruil daarvoor biedt ze haar vriendschap aan. Ze biedt ook aan schoon te komen maken, maar dat wil TO niet als tegenprestatie voor het geld (=loon voor geleverde dienst), hij wil dat het een gift is, die hij uit liefde geeft. A mag vervolgens wel uit haarzelf komen schoonmaken zodat ze kan laten zien dat zij ook heel veel om hem geeft. Dat is toch ook geen gezonde gedachtengang, lijkt me.
ze kan ook wat anders doen om te laten zien dat ze om heem geeft. Bepalen dat zij bij zijn besluiten (alsof ze getrouwd zijn) betrokken moet worden is daar niet één van. Ook het niet opnemen en onbereikbaar zijn niet.

het heeft denk ik ook geen nut om dit haar duidelijk te willen maken want ze wil het niet inzien. Dat is juist het probleem. Iemand met karakter zou zo een vriend wel op waarde schatten en doen wat ze moet doen.
Ik denk dat TO de gift zuiver een gift wilde laten zijn door geen tegenprestatie te verwachten en dus haar daarom ook niet wilde laten schoonmaken.

Waarschijnlijk dacht hij haar een plezier te doen door haar als vriendendienst te laten schoonmaken, maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo'n slimme gedachtengang. Schoonmaken bij een vriend is naar mijn mening niet echt iets waarmee je je vriendschap toont, omdat het dan toch iets "dienstbaars" heeft en dus ongelijkwaardigheid creëert. Ze had dan dus beter een bloemetje kunnen geven, maar zelfs dat heeft ze niet gedaan.

Verder begrijp/geloof ik haar aanbod om schoon te maken eerlijk gezegd niet, want ze is soms te moe om de telefoon op te nemen, maar ze kan wel schoonmaken? Ik denk dat ze dondersgoed wist dat dit een loos aanbod was dat TO toch niet zou aannemen.

Ze hoeft echt niet iedere keer haar dankbaarheid te tonen of ondergeschikt te zijn, maar haar vriendschap intrekken vind ik emotionele chantage.
Eens met Noa, deze dame volgens mij helaas geen zuivere koffie. En dat is dan ook gelijk het verschil met de forummers hier die over hun financiële problemen vertelden en de steun die zij ontvingen en hoe ze vervelend ze zich soms daaronder voelden, want zij werden niet boos of bot of namen de telefoon niet op of deden opeens de deur niet meer open als ze iets niet zinde.
quote:iris1969 schreef op 23 november 2009 @ 14:42:

Ze had dan dus beter een bloemetje kunnen geven, maar zelfs dat heeft ze niet gedaan.

omdat ze geen echte vriendin is.

Verder begrijp/geloof ik haar aanbod om schoon te maken eerlijk gezegd niet, want ze is soms te moe om de telefoon op te nemen, maar ze kan wel schoonmaken? Ik denk dat ze dondersgoed wist dat dit een loos aanbod was dat TO toch niet zou aannemen.

omdat ze geen echte vriendin is.

Ze hoeft echt niet iedere keer haar dankbaarheid te tonen of ondergeschikt te zijn, maar haar vriendschap intrekken vind ik emotionele chantage.

omdat ze geen echte vriendin is.als ze wel een echte vriendin is komt ze er op terug en biedt ze haar excuses aan.
Eerlijk gezegd hoop ik dat ze niet terug komt Noa, want ik vrees dat het hele circus dan weer van voor af aan begint .
ze komt alleen terug als ze wat nodig heeft. Ik raad hem dus aan gewoon even ook radarstilte aan te houden en te kijken wat er gebeurt. Maar ga vooral niet achter haar aan. Jouw punt is wel duidelijk gemaakt ook al was het per sms.

mocht ze wel terugkomen dan is TO groot en wijs genoeg om te weten wat hij dan moet doen.

en anders is er dit Forum nog
quote:Logitech schreef op 23 november 2009 @ 13:54:

Dat is het meisje is wat ik veel heb bijgestaan.

Ben jij het jongetje dat haar bijstaat? Ze is 30! Jij bent maar 2 jaar ouder.

Ik noem zelf mensen tot op hoge leeftijd 'jongen' of 'meid', maar in de context van afhankelijkheid, vraag ik me af of het niet veelzeggender is.

quote:Ik heb in een ellelang smsje uitgelegd dat ze niet zo moet denken over mij, want ik ben niet onbetrouwbaar of onstabiel.Dit is nou precies wat ik bedoel met een patroon waarin je vast zit: jij bent in elk geval niet onstabiel of onbetrouwbaar. Jij niet.

Daaraan hou je vast. Heb je haar nodig als contrast, zodat jij je betrouwbaar en stabiel kunt voelen?

Klinkt wellicht als kritiek, maar is een vraag.
quote:iris1969 schreef op 23 november 2009 @ 14:42:

Schoonmaken bij een vriend is naar mijn mening niet echt iets waarmee je je vriendschap toont, omdat het dan toch iets "dienstbaars" heeft en dus ongelijkwaardigheid creëert. Nee, het is andersom. Ik heb wel eens bij vrienden schoongemaakt en die schamen zich juist, dat ze dat zelf niet redden en dat je ziet wat voor troep het is.
quote:Logitech schreef op 23 november 2009 @ 13:54:

Op dit moment bel ik het liefst op en word ik eens een keer goed kwaad. Bereik er niets mee en dat stopt me dan ook.

Waarom doe je dat niet? Je bereikt ermee dat je je hart kunt luchten, dat je haar duidelijk maakt wat het met je doet. Je moet je dan echter wel laten kennen en da's natuurlijk niet zo comfortabel.

Laat jij je wel kennen in deze vriendschap?

Klinkt alweer als kritiek, maar ik ben zelf zo iemand die vaak te laks is om goed ruzie te maken of kwaad te worden en daarmee heb ik ook wel eens een vriendschap naar de knoppen geholpen. Als je echt een goede vriend bent, lijkt me dat je dat kwaad worden er wel voor over kunt hebben.
Dat kan best hoor Korenwolf. Hoe dan ook vind ik schoonmaken bij vrienden geen goed idee, omdat het problemen kan geven, net als geld geven of lenen....
Ik kan me wel vinden in je gedachtengang Korenwolf, de TO zit zelf ook veel te vast in zijn rol van "kom maar bij mij dan help ik je wel" en zijn gedachten van "ik heb mijn leven wel goed op orde".

Zo te lezen laat hij ontzettend over zich heen lopen in deze vriendschap én voelt hij zich tegelijkertijd superieur, zonder dat hij het in de gaten heeft.
Een heleboel reacties met daarin net zoveel opmerkingen en/of vragen.

Allereerst even een correctie: het is geen meisje, maar een vrouw. Macht der gewoonte :-) geeft absoluut niet aan dat ik daardoor minder over iemand denk.

Ik heb haar niet nodig om voor mezelf te weten dat ik betrouwbaar en stabiel ben. Alleen vind ik het gewoonweg min en jammer als iemand die je dierbaar is, het tegendeel beweert. Dat ik dit trachtte uit te leggen, kwam door een sms van haar waarin ze zomaar een aantal conclusies uitte die kant noch wal raakte. In mijn boosheid en frustratie heb ik daarop gereageerd, waar ik nu denk dat dat niet zo slim was.

Of ik me laat kennen in deze vriendschap? Absoluut. Ik ben niet bang voor een confrontatie om de lucht te klaren. En daar ligt nu ook het punt. Op het moment dat zij normaal had gevraagd waarom dat geld wilde gaan stoppen, op het moment zij haar contract heeft, hadden we een normaal gesprek kunnen hebben waarin ik mijn beweegredenen uitleg. In plaats daarvan krijg ik dit op mijn bord met daarna RUST.

Waarom ik nou niet bel? Ze neemt niet op. Heel simpel. Dat doet ze echt niet. Ik voel me dan nog rotter, want zij ziet wel dat ik het weer probeer.

Ik zit echt niet in een "kom maar mij dan help ik je wel" rol. Er zijn tijden geweest waarin ik me gewoon lekker op de achtergrond heb gehouden en me nergens mee bemoeide. Vaak genoeg dat ik zoiets heb dat ik niet degene ben met wie zij een relatie heeft en dat haar partner het op moet lossen.

Ik heb het geld geven uit louter goede bedoelingen. Had echt niet kunnen vermoeden dat het zo uit de hand zou lopen, want dan was ik er niet aan begonnen. De enige conclusie die ik kan trekken is dat als de vriendschap zich herstelt er geen plek is voor hulp of wat dan ook. En dat zal ik ze zeggen ook.
goed zo.

nu gewoon niet meer bellen en wachten wat er gebeurt.

neem je macht terug in eigen hand en laat haar merken dat ze te ver is gegaan.

mocht je nog graag je hart willen luchten bel dan niet, ga gewoon 1x langs. zorg dan wel dat je je verhaal kan doen, en niet weer de deksel op je neus krijgt.
Je bent toch geen filantropische instelling?

Hoe haalt ze het zich eigenlijk in haar hoofd om jou onbetrouwbaar en niet stabiel te noemen, terwijl jij degene bent die haar helpt omdat ze zelf onder andere met schuldeisers te maken heeft?

Ook zegt ze dat jullie niet getrouwd zijn. En zo is het maar net. Als een "goede" vriend of vriendin dat in die situatie naar mijn hoofd geslingerd had, dan belde ik niet met haar, maar met de bank, om per direct die overboekingen stop te zetten.
Is misschien al gezegd (ik heb niet alles bijgelezen), maar sms haar anders iets als 'ik vind het voor onze vriendschap belangrijk jou te spreken. Het is jouw keuze je telefoon niet op te nemen, maar dan kies ik ervoor de vriendschap te beëindigen. Ik vind namelijk dat je me nu niet als vriend behandelt.'
Wat zou je nu het liefst willen?
quote:korenwolf schreef op 23 november 2009 @ 16:27:

Scheiden :-)

Nee, het op een volwassen manier uitpraten van deze onzin en dan daarna harde afspraken maken met als uitgangspunt dat er simpelweg geen plek is in onze vriendschap voor dit soort hulp. Ieder voor zich. Punt.

@ Laura

Ik heb op een sms de woorden "laat me met rust" gekregen

@ Wakker

Ik ben niet rouwig om het geld wat verloren is gegaan, dat had ik al zo beschouwd. Wel zie ik nu pas in dat het zorgt voor verkeerde machtsverhoudingen die nergens in thuis horen. Niet in een relatie, niet in een vriendschap.

@ Noa

Ik loop liever niet het risico voor een dichte deur te moeten staan. Heb wel mijn trots :-)
nou als ze jou zoiets smst dan moet jij gewoon dit sturen en dan klaar:

"als ik had geweten dat je zo een trut bent, en me op deze manier bedankt voor mijn vriendschap had ik het je nooit gegeven. Succes verder met je leven maar ik kom daar niet meer in voor. Niet omdat jij het niet wilt, maar omdat IK het niet meer wil. Toch bedankt voor het al dan niet te laat tonen van je ware gezicht"
quote:

korenwolf schreef op 23 november 2009 @ 16:27:

Dat zegt eigenlijk wel genoeg. Scheiden is een begrip tussen partners met een rechterlijke status als huwelijk of geregistreerd partnerschap, maar je kan ook van je vrienden scheiden, hoor. Je noemt het dan niet zo, maar je gaat ook uit elkaar.

Maar opvallend is dat je dit zo zegt, dat is eigenlijk wat ik bedoel te zeggen.
quote:Muis66 schreef op 23 november 2009 @ 17:45:

quote:

korenwolf schreef op 23 november 2009 @ 16:27:

Dat zegt eigenlijk wel genoeg. Scheiden is een begrip tussen partners met een rechterlijke status als huwelijk of geregistreerd partnerschap, maar je kan ook van je vrienden scheiden, hoor. Je noemt het dan niet zo, maar je gaat ook uit elkaar.

Maar opvallend is dat je dit zo zegt, dat is eigenlijk wat ik bedoel te zeggen.Dat zal een hele opluchting voor B zijn vermoed ik. Scheiden was meer als grap bedoeld, maar ja, het houdt een keer op.
Ik vind het ook wel frapant dat je het over "scheiden" hebt, want dat geeft wat mij betreft wel aan dat je toch wel wat te diep in deze relatie gedoken bent om alleen maar van een vriendschap te spreken. Je hoeft heus niet verliefd op haar te zijn, maar moet toch wel toegeven dat je drang om haar te helpen en te beschermen is wel wat te ver gegaan.

Ik durf overigens te wedden dat je haar nooit een structuele financiële bijdrage had gegeven als ze een mannelijke partner had gehad. Niet alleen had hij waarschijnlijk nooit toegestaan dat je je op een dergelijke manier met hun financiën had bemoeid, ook jij had het dan vast niet in je hoofd gehaald dit dan te doen.

Verder vrees ik dat het rationeel uitpraten met deze dame helaas een utopie is. Niet alleen nu, maar ook in het verleden heeft ze al bewezen dat ze hier niet toe is staat is. Ze hult zich liever als een boos klein kind in een mokkend zwijgen of overlaat jou met verwijten en beschuldigingen.

Mocht het je toch lukken de lucht te klaren, maar je blijft bij je besluit om de financiële kraan dicht te draaien, dan vrees ik dat dat niet de vriendschap is waar zij op zit te wachten, want dan valt er voor haar niets meer bij jou te halen en daar zal ze dus waarschijnlijk nooit in mee gaan.

Je kunt dus in mijn ogen twee dingen doen: op dezelfde voet als nu verder gaan of stoppen met deze vriendschap en volgens mij is vrijwel iedereen in dit topic van mening dat het laatste wellicht het beste voor je is.
Ik vind haar op dit moment ook gewoon een enorme trut en dat druk ik nog vriendelijk uit, maar geloof me... Op het moment dat ik eerder op zo'n manier zoiets met haar had meegemaakt, was een tweede keer niet gebeurd.Ondanks haar eerdere buien of weet ik veel wat heb ik het in deze vorm niet ervaren.

Ik ben altijd in staat geweest om met haar rationeel te kunnen praten. Vaak niet op het moment supreme, maar toch, ze kan echt wel voor rede vatbaar zijn. Waarom nu niet? Ik heb werkelijk geen idee! Anders had ik hier mijn verhaal niet gedaan.

Ja, we zijn te diep gedoken in deze vriendschap. Het is niet zo dat ik dit zou doen in andere vriendschappen. En ik geloof ook niet dat zij dit van anderen zou accepteren, maar dat weet ik niet zeker. Ze heeft natuurlijk ook nog haar ouders.

Ik weet van mezelf zeker dat ik het niet zou accepteren van mijn partner als man zijnde. Is het echt belangrijk om te weten of ik dit wel of niet zou doen, mocht zij met een man zijn?

In de 4,5 jaar dat ik haar ken, is nimmer het gevoel gekomen dat zij een geldwolf zou zijn. In dat licht is haar reactie op dit alles gewoon vreemd.

Ik wil haar echt niet verdedigen, maar ik wil wel gewaarheidsgetrouw blijven antwoorden. Het is heel makkelijk de kroon van iemands hoofd te halen. Daarmee praat ik niet deze actie goed, want die zal voor onze vriendschap verregaande gevolgen hebben, mocht deze zich herstellen...
quote:Noa_73 schreef op 23 november 2009 @ 17:14:

nou als ze jou zoiets smst dan moet jij gewoon dit sturen en dan klaar:

"als ik had geweten dat je zo een trut bent, en me op deze manier bedankt voor mijn vriendschap had ik het je nooit gegeven. Succes verder met je leven maar ik kom daar niet meer in voor. Niet omdat jij het niet wilt, maar omdat IK het niet meer wil. Toch bedankt voor het al dan niet te laat tonen van je ware gezicht"Bijvoorbeeld ja. Laat me met rust? Prima, die kun je krijgen, dag hoor en geen dank.
quote:Logitech schreef op 23 november 2009 @ 19:04:

Ik vind haar op dit moment ook gewoon een enorme trut en dat druk ik nog vriendelijk uit, maar geloof me... Op het moment dat ik eerder op zo'n manier zoiets met haar had meegemaakt, was een tweede keer niet gebeurd.Ondanks haar eerdere buien of weet ik veel wat heb ik het in deze vorm niet ervaren.

Waarschijnlijk omdat je niet eerder de geldkraan hebt dichtgedraaid.

Ik ben altijd in staat geweest om met haar rationeel te kunnen praten. Vaak niet op het moment supreme, maar toch, ze kan echt wel voor rede vatbaar zijn. Waarom nu niet? Ik heb werkelijk geen idee! Anders had ik hier mijn verhaal niet gedaan.

Ze is in het verleden waarschijnlijk weer voor reden vatbaar geweest, omdat ze wist dat ze je dan weer voor haar karretje kon spannen. Nu lijkt het erop dat ze haar macht wat te veel kwijt is geraakt en zet ze het zware geschut in, namelijk met dreigen de vriendschap te verbreken.

Ja, we zijn te diep gedoken in deze vriendschap. Het is niet zo dat ik dit zou doen in andere vriendschappen. En ik geloof ook niet dat zij dit van anderen zou accepteren, maar dat weet ik niet zeker. Ze heeft natuurlijk ook nog haar ouders.

Ik weet van mezelf zeker dat ik het niet zou accepteren van mijn partner als man zijnde. Is het echt belangrijk om te weten of ik dit wel of niet zou doen, mocht zij met een man zijn?

In de 4,5 jaar dat ik haar ken, is nimmer het gevoel gekomen dat zij een geldwolf zou zijn. In dat licht is haar reactie op dit alles gewoon vreemd.

Ik denk ook niet zo zeer dat ze een geldwolf is, maar dat ze het wel handig vond om iemand te hebben die altijd bereid was haar shit op te ruimen.

Ik wil haar echt niet verdedigen, maar ik wil wel gewaarheidsgetrouw blijven antwoorden. Het is heel makkelijk de kroon van iemands hoofd te halen. Daarmee praat ik niet deze actie goed, want die zal voor onze vriendschap verregaande gevolgen hebben, mocht deze zich herstellen...

Ze zal ook ongetwijfeld leuke kanten hebben anders was je vast geen 4,5 jaar bevriend met haar geweest geweest, maar nu heeft ze naar mijn mening toch echt haar masker laten vallen en is haar ware aard tevoorschijn gekomen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, dat blijkt maar weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven