spaargeld

07-12-2009 22:09 130 berichten
Hadden jullie spaargeld voordat je aan een kindje begon? Ik wil eerst graag 25 000 euro op mijn spaarrekening hebben maar mijn vriend vind dit belachelijk.

We kunnen nu 1200 euro per maand sparen dus ik heb zoiets van laten we nu lekker sparen voor als er dalijk iets gebeurd. En hij heeft zoiets van nu kan het nog laat ik nu die xbox,vuurwerk,wintersportvakantie etc kopen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook reuzeverstandig hoor, maar ik krijg van Marcaro erg het idee dat als het spaargeld niet het bezwaar zou zijn, er dan wel weer een volgend bezwaar is (kan niet parttime werken) of nóg een volgend bezwaar (kan geen opvang krijgen). Zo is er altijd wel wat te bedenken. Vandaar dat ik me (hardop) afvroeg of ze nou echt wel zo graag een kind wil. En verder lijkt het me, zoals ik ook al eerder schreef, en Rosalie nu ook aangeeft, belangrijker dat zij en haar vriend wat dit betreft op één lijn komen.
-
Marcaro, ik heb een spaarrekening met een veelvoud van 25000 euro.

Had ik liever niet gehad (want erfenis) maar goed.

Ik was degene die schreef dat ik geen cent had toen ons eerste babietje werd geboren, en dat het de gelukkigste periode in mijn leven was.

En dat de relatie geld/ kinderen in het geheel niet belangrijk is, zolang je precies genoeg hebt om voor het gezin te zorgen, wat zo ongeveer iedereen met een baan wel heeft.

Ik vermoed dat jouw spaarwens eerder met materialistische verlangens te maken heeft dan met een kinderwens. Een echte kinderwens laat zich niet tegenhouden door het nog willen sparen voor een auto of zoiets.

Jij weet heus ook wel dat je je kind kleertjes, eten en veel liefde kan geven, de komende zoveel jaar. Al werk je parttime.

Dus dat sparen slaat nergens op in relatie tot het kind, maar tot andere wensen. Dingen die je wilt hebben.

Juist omdat ik kan vergelijken (geen geld hebben, kinderen krijgen, wel geld hebben al was dat niet de bedoeling) kun je dit van me aannemen: je kind wordt er niet beter van als jij geld op een rekening hebt staan, los van je normale inkomen. En juliie als ouders ook niet.

Jij persoonlijk wellicht wel, als je het zo belangrijk vindt, maar koppel dat dan los van een evntueel kind.
quote:anemoon schreef op 08 december 2009 @ 20:03:

Ik vind het ook reuzeverstandig hoor, maar ik krijg van Marcaro erg het idee dat als het spaargeld niet het bezwaar zou zijn, er dan wel weer een volgend bezwaar is (kan niet parttime werken) of nóg een volgend bezwaar (kan geen opvang krijgen). Zo is er altijd wel wat te bedenken. Vandaar dat ik me (hardop) afvroeg of ze nou echt wel zo graag een kind wil. En verder lijkt het me, zoals ik ook al eerder schreef, en Rosalie nu ook aangeeft, belangrijker dat zij en haar vriend wat dit betreft op één lijn komen.'

Ik zie dit eigenlijk niet als bezwaren om aan een zwangerschap te beginnen maar wel als bezwaren om de wens van een grote buffer op te geven.

Frappant dat er zoveel forummers zijn dat ze ook best haar baby uitzet van marktplaats kan halen en dat dat geld niet uitmaakt enzo. Mij zou het echt wel uitmaken namelijk. Ik zou echt helemaal niet blij zijn met het feit dat ik dingen van marktplaats heb moeten halen omdat mijn vent zonodig alles aan zijn hobbies en uitjes wilde besteden. Ik zou zelf veel en veel liever nieuwe spulletjes kopen, alles naar mijn eigen smaak.

En me dan ook nog zorgen maken om andere zaken mbt het huis, omdat er te weinig buffer is.

En bovendien, er is nog een tussenweg tussen op zwart zaad zitten en je spulletjes krijgen en 25k hebben voor de conceptie.
Een buffer is niet verkeerd vind ik. Maar wil je die magische 25000 bereiken (ik zou er liever iets onder zitten vanwege de belastingsdienst, of je moet ook twee nationaliteiten hebben en meerdere rekeningen hebben geopend) dan zou ik eerst die labzwans van een vriend eruit gooien.
quote:milaatje schreef op 08 december 2009 @ 20:31:

Een buffer is niet verkeerd vind ik. Maar wil je die magische 25000 bereiken (ik zou er liever iets onder zitten vanwege de belastingsdienst, of je moet ook twee nationaliteiten hebben en meerdere rekeningen hebben geopend) dan zou ik eerst die labzwans van een vriend eruit gooien.

Welke regeling mbt belasting bedoel jij?

Je mag pp iets van 20k als spaargeld hebben, belastingvrij. Neem maar even aan dat TO belastingpartner is met haar vriend, en anders binnenkort wel.
Wat die parttime baan betreft: je hebt wettelijk recht om minder te gaan werken. Daar kan geen werkgever omheen. Je moet dan schriftelijk, minimaal 2 maanden van te voren, je aanvraag indienen. Alleen bij sterk wegende bedrijfsbelangen mag een werkgever hier vanaf zien. En het moet wel een hele uitzonderlijke baan zijn, waar niemand anders voor te vinden is, voordat ze het kunnen weigeren.

Natuurlijk zeggen werkgevers dat het niet kan maar als je een onbepaalde tijd contract hebt zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken.

Er is ook geen enkel bezwaar om nog even te wachten als je nog wilt sparen/wereldreis maken/flink stappen etc. Daar moeten jullie gewoon samen uit zien te komen. Ik vind persoonlijk 25.000 euro zeker niet nodig.

Een baby heeft vooral je liefde nodig en als je een kinderwens hebt merk je vanzelf dat de andere problemen minder belangrijk zijn. Er bestaat geen ideaal moment, er is altijd wel iets.
quote:pebbles10 schreef op 08 december 2009 @ 21:06:

Een baby heeft vooral je liefde nodig en als je een kinderwens hebt merk je vanzelf dat de andere problemen minder belangrijk zijn. Er bestaat geen ideaal moment, er is altijd wel iets.

Lijkt mij dat wanneer je een baby hebt je het juist belangrijk vindt dat je cv-ketel werkt, je een dak boven je hoofd hebt, de auto veilig is en werkt, en dat soort dingen.

Als je nu al niet veel hebt, dan ga je ook niet zo veel in inkomen terug wanneer je minder gaat werken en kinderopvang moet gaan betalen. Maar als je nu wel veel hebt, dan is verschil in het financiele plaatje met kind en zonder kind echt groot hoor. Zelfs als ik helemaal niets voor een kind zou kopen dan nog zouden wij er ¤1800 per maand op achteruit gaan. En begrijp me niet verkeerd, ik heb het er voor over, maar als je een koophuis hebt, en auto's nodig enzo, dan is het wel handig dat je daar nu voor zorgt en niet als het te laat is.
quote:marcaro schreef op 08 december 2009 @ 19:29:

Paling, waar heb je het over?? Ik werk nu fulltime en wil dalijk 3 dagen gaan werken.Je schrijft zelf dat je in jou beroep moeilijk parttime kunt werken.
quote:marcaro schreef op 08 december 2009 @ 19:36:

Ik wou net zeggen paling, loop ik dan volgens jou naast mijn schoenen??

Ja, ik vind van wel.

En niet om het feit dat je 25000 euro op je rekening wilt hebben staat, als je dat bij elkaar kunt krijgen , gelijk doen.

Maar om het feit dat jij je zin wat betreft sparen wilt doordrijven.

Je wilt best een compromis sluiten, zolang jij maar niks hoeft toe te geven.

Jij gaat al van jongs af aan zo geweldig goed met geld om.

Allemaal hartstikke leuk voor je, maar je vergeet daarbij geloof ik dat je vriend op een andere manier met zijn (jullie?) geld omgaat.

En jij bent zo te horen niet van plan om daarin wat toe te geven.

Dus idd 12,5 duizend als buffer aanleggen, en ook een xbox kopen.

Ook met minder geld kun je je prima redden.

En ook met minder geld kunnen je kinderen gewoon sporten en mee met een schoolreisje, of denk je dat dat alleen voor de rijken is?

Ook zonder 25000 euro op de rekening kun je een volwaardig leven leiden.
quote:Vl43inder schreef op 08 december 2009 @ 20:38:

[...]

Welke regeling mbt belasting bedoel jij?

Je mag pp iets van 20k als spaargeld hebben, belastingvrij. Neem maar even aan dat TO belastingpartner is met haar vriend, en anders binnenkort wel.Ik heb het over vermogensrendementheffing. Ik weet niet of de partner van TO ook een fiscaal partner is.
Ik snap werkelijk niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan over 25.000 euro. Ik vind het best een reeël bedrag om achter de hand te hebben. Zoveel geld is 25.000 euro namelijk niet.
quote:pebbles10 schreef op 08 december 2009 @ 21:06:

Wat die parttime baan betreft: je hebt wettelijk recht om minder te gaan werken. Daar kan geen werkgever omheen. Je moet dan schriftelijk, minimaal 2 maanden van te voren, je aanvraag indienen. Alleen bij sterk wegende bedrijfsbelangen mag een werkgever hier vanaf zien. En het moet wel een hele uitzonderlijke baan zijn, waar niemand anders voor te vinden is, voordat ze het kunnen weigeren.

Natuurlijk zeggen werkgevers dat het niet kan maar als je een onbepaalde tijd contract hebt zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken.

Er is ook geen enkel bezwaar om nog even te wachten als je nog wilt sparen/wereldreis maken/flink stappen etc. Daar moeten jullie gewoon samen uit zien te komen. Ik vind persoonlijk 25.000 euro zeker niet nodig.

Bij een klein bedrijf (kleiner dan 6 werknemers geloof), kan een werkgever het sowieso weigeren.

Daar liep ik bij mijn oude werkgever tegenaan...
Het probleem lijkt me bij Marcado niet of een buffer handig is en of het belangrijk is wanneer je aan kinderen wil beginnen of niet.

Het probleem lijkt me dat Marcado en vriend heel anders over geld denken. DAAR moet je uitkomen. En dat doe je door erover te praten, beiden wat toe te geven aan de wensen van een ander. Praten over de toekomst, hoe je dat met kinderen erin ziet en ook eerlijk praten over geld en jullie verwachtingen... ik geloof dat dat hier het hoofdprobleem is.

Schrijf het eens op en besluit samen wat jullie plan wordt.

Trouwens; hypothetisch zouden jullie misschien 1200 kunnen sparen per maand, maar ik geloof dat je vriend het daar al niet mee eens is, klopt dat?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:milaatje schreef op 08 december 2009 @ 21:47:

[...]

Ik heb het over vermogensrendementheffing. Ik weet niet of de partner van TO ook een fiscaal partner is.

Milaatje, ik was er eigenlijk vanuit gegaan van wel. TO, misschien handig om iets over te lezen aangezien eea gaat veranderen in 2010 wat dit betreft.

Ben het helemaal met je eens over 25k.
quote:Vl43inder schreef op 08 december 2009 @ 22:35:

[...]

Milaatje, ik was er eigenlijk vanuit gegaan van wel. TO, misschien handig om iets over te lezen aangezien eea gaat veranderen in 2010 wat dit betreft.

Ben het helemaal met je eens over 25k.Oh, gaat dat veranderen dan? Eerder was het 40.000 voor twee personen... (Nu heb ik ook nog geen 25k bij elkaar gespaard helaas )
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Nee, dat gaat niet veranderen (die 40 k) er gaan dingen omtrent fiscaal partnerschap veranderen. Je mag nu jaarlijks kiezen en vanaf 2010 niet meer.
Paling, ik doe mijn werk met nog een collega wij zitten op de planningsafdeling. Ik heb een aantal man onder me en mijn collega heeft een aantal man onder zich. Als ik maar 3 dagen ga werken zou dat betekenen dat mijn collega nooit op de dagen vrij zou kunnen nemen als ik er niet ben en dus nooit ziek zou kunnen worden, want dan zit er niemand. En ten 2e er moet bezetting zijn van 8 tot 18u, mijn collega kan natuurlijk nooit 10u op een dag gaan werken. En aangezien we allebei ons eigen deel hebben qua planning is het gewoon heel moeilijk om het deel van de ander over te nemen omdat je niet weet wat er speelt op dat moment. En iemand anders kan ons daar niet in assisteren.
quote:marcaro schreef op 08 december 2009 @ 22:58:

Paling, ik doe mijn werk met nog een collega wij zitten op de planningsafdeling. Ik heb een aantal man onder me en mijn collega heeft een aantal man onder zich. Als ik maar 3 dagen ga werken zou dat betekenen dat mijn collega nooit op de dagen vrij zou kunnen nemen als ik er niet ben en dus nooit ziek zou kunnen worden, want dan zit er niemand. En ten 2e er moet bezetting zijn van 8 tot 18u, mijn collega kan natuurlijk nooit 10u op een dag gaan werken. En aangezien we allebei ons eigen deel hebben qua planning is het gewoon heel moeilijk om het deel van de ander over te nemen omdat je niet weet wat er speelt op dat moment. En iemand anders kan ons daar niet in assisteren.

Marcaro, ik ben zelf ook ooit in een grijs verleden planner geweest en ik heb nu ook regelmatig te maken met planners.

Er is iets structureel mis met de informatievoorziening van de planners wanneer er altijd 1 van jullie 2 aanwezig moet zijn omdat het anders helemaal fout gaat. Als jij ziek wordt tijdens de vakantie van je collega, dan stort het bedrijf ook niet in elkaar lijkt me.

Jij hebt mensen onder je? Kun je niet een van hen de komende tijd opleiden/instrueren zodat hij/zij jou kan vervangen bij afwezigheid?

Het kan natuurlijk ook betekenen dat jij een stap terug moet als je drie dagen in de week gaat werken. Er zijn wel meer functies waar 4 dagen wel kan maar 3 dagen niet. Mijn man en ik kunnen allebei wel 4 maar niet 3 dagen werken bijvoorbeeld, en dat zouden we ook niet willen. Als er een kind komt gaan we dus allebei een dag minder werken.
En als je allebei ziek wordt, hoe gaat het dan, of als de ene ziek wordt tijdens de vakantie van de ander?

Het lijkt me juist erg verstandig om met je baas hierover te gaan praten.

Jullie kunnen dan samen een oplossing zoeken (alvast een derde persoon opleiden voor jullie werk, als vervanger).

Dat zou ik persoonlijk liever geregeld zien dan een x-aantal euro's op de bank.

Mocht je zwanger raken , dan moet er ook een vervanger geregeld worden voor tijdens je verlof.

En kan 10 uur per dag echt niet ?
quote:marcaro schreef op 08 december 2009 @ 17:13:

En voor de mensen die niet zoveel geld overhouden per maand, zouden jullie niet graag een bankrekening willen hebben met 25 000 euro daarop??

Ben benieuwd hoeveel mensen er nee op zeggen

In mijn situatie zeg ik nee. Niet perse.

Ik haal veel meer voldoening uit het feit dat mijn vriend en ik een supergoede basis hebben en heel veel liefde voor elkaar en voor ons kleine meissie die eind maart geboren wordt.

Met geld koop je spullen, geen liefde.
1200 euro per maand sparen? Heb je zo'n fantastische baan of woon je nog thuis?

Hier wordt per jaar zo'n 1000 euro apart gelegd voor onderhoud aan het huis, verder allebei een inie minie spaarrekening. Kan me er niet druk om maken.
quote:Vl43inder schreef op 08 december 2009 @ 21:15:

[...]

Lijkt mij dat wanneer je een baby hebt je het juist belangrijk vindt dat je cv-ketel werkt, je een dak boven je hoofd hebt, de auto veilig is en werkt, en dat soort dingen.

Als je nu al niet veel hebt, dan ga je ook niet zo veel in inkomen terug wanneer je minder gaat werken en kinderopvang moet gaan betalen. Maar als je nu wel veel hebt, dan is verschil in het financiele plaatje met kind en zonder kind echt groot hoor. Zelfs als ik helemaal niets voor een kind zou kopen dan nog zouden wij er ¤1800 per maand op achteruit gaan. En begrijp me niet verkeerd, ik heb het er voor over, maar als je een koophuis hebt, en auto's nodig enzo, dan is het wel handig dat je daar nu voor zorgt en niet als het te laat is.

Ik vond het reuze meevallen hoeveel we er op achteruit gingen. En we hebben allebei een goed salaris, koophuis en 2 auto's.

Natuurlijk wil je een dak boven je hoofd maar als je cv kapot gaat heb je echt geen 25.000 nodig om dat te reparen. En als de auto kapot gaat kan je desnoods tijdelijk in een oudere, goedkopere auto gaan rijden of met het openbaar vervoer gaan.

Je hebt gewoon niet veel geld nodig om je kind een goede basis te kunnen geven. Een vrijstaand huis, dure auto, mooie kinderkamer en flinke spaarpot zijn leuk maar allemaal niet noodzakelijk.

@marcoco: Kunnen ze voor die 2 dagen niet iemand anders aannemen?
[quote]pebbles10 schreef op 10 december 2009 @ 10:09:

Je hebt gewoon niet veel geld nodig om je kind een goede basis te kunnen geven. Een vrijstaand huis, dure auto, mooie kinderkamer en flinke spaarpot zijn leuk maar allemaal niet noodzakelijk.

/quote]

Nee, al die dingen zijn niet noodzakelijk; maar een goede, gezonde financiële basis is wel noodzakelijk.

Niks zo fnuikend voor je gemoedsrust, relatie en humeur als continu geldproblemen en het ene gat met het andere moeten stoppen. Je hoeft op dit forum maar even rond te kijken om daar voorbeelden genoeg van te vinden.

Een bedrag noemen is natuurlijk altijd discutabel, omdat dat ook samenhangt met allerlei andere omstandigheden.

Ik ben in elk geval blij dat wij een flinke buffer hadden toen onze dochter werd geboren. Als er iets nodig is, kan ik het gaan kopen en hoef niet te schuiven met andere betalingen of te gaan zitten wachten op belastingteruggave of kinderbijslag.

Ook toen mijn man een paar maanden werkloos was en hij maar zo'n 40% van zijn laatsverdiende loon kreeg, hoefden we ons geen zorgen te maken.
nou, volgens mij hebben wij zelfs nog nooit 25.000 euro spaargeld gehad! sterker nog, toen ons mientje werd geboren zaten we nog met een schuld van 12.000 euro, wegens een failliessement van een winkel. die hebben we na een jaar ongeveer in 1 keer afgelost, toen hadden we dus bijna geen spaargeld meer over.

tja en het ligt er maar aan waar je prioriteiten liggen, wij wilden graag een kindje en konden ons zelf daar wel voor wegcijferen, dus toen even een jaartje geen nieuwe kleding etc. voor ons zelf gekocht, alleen maar noodzakelijke dingen.

en ach toen hadden we het niet breed maar wel vooruitzichten, en inmiddels is de situatie veranderd.
Als je het kunt sparen altijd doen. Als je van plan bent om een dakkapel te laten plaatsen en een auto te kopen dan is er van die 25.000 echt niet zoveel meer over.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven