Woensdag gehaktdag.
donderdag 23 augustus 2007 om 14:34
Het ouderwetse balletje gehakt is natuurlijk niet te versmaden. Maar wat kan je heerlijk varieren met gehakt.
Deel met ons jouw recept van jouw verrukkelijk balletje gehakt. Welke kruiden moeten we echt eens proberen, of welk sausje erbij, oma's gehaktbal recept, of evt. andere gehakt recepten die we niet mogen missen.
Verras ons.
Deel met ons jouw recept van jouw verrukkelijk balletje gehakt. Welke kruiden moeten we echt eens proberen, of welk sausje erbij, oma's gehaktbal recept, of evt. andere gehakt recepten die we niet mogen missen.
Verras ons.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
donderdag 23 augustus 2007 om 14:48
Heerlijk en heel toevallig ga ik vandaag gehaktballen maken!
Mijn balletjes en jus:
Half om half gehakt
Uitje fijn snijden
ei
knoflook
paneermeel
zwarte peper
peterselie fijn snijden
een klein beetje sojasaus (zoute)
nootmuskaat
Dit allemaal goed door het gehakt mixen en hier ballen van draaien. Daarna de ballen ook nog eens door de paneermeel heen rollen. De ballen even goed aanbakken. Daarna nog een gesnipperd uitje erbij bakken, een beetje gemberpoeder erbij gooien en een gesneden tomaatje meebakken. Een halve kop water erbij gooien, een beetje sojasaus erbij doen en een beetje ketchup (wordt de saus dikker van)...naar smaak nog een beetje zout of een maggiblokje bij doen. Dit alles minstens een half uur laten stoven en eventueel nog wat water bij gooien zodat je lekker veel jus hebt. Ik gooi hier altijd nog een verse madam jeanette bij (surinaamse peper) en laat deze mee stoven.
Krijg er meteen honger van!
Mijn balletjes en jus:
Half om half gehakt
Uitje fijn snijden
ei
knoflook
paneermeel
zwarte peper
peterselie fijn snijden
een klein beetje sojasaus (zoute)
nootmuskaat
Dit allemaal goed door het gehakt mixen en hier ballen van draaien. Daarna de ballen ook nog eens door de paneermeel heen rollen. De ballen even goed aanbakken. Daarna nog een gesnipperd uitje erbij bakken, een beetje gemberpoeder erbij gooien en een gesneden tomaatje meebakken. Een halve kop water erbij gooien, een beetje sojasaus erbij doen en een beetje ketchup (wordt de saus dikker van)...naar smaak nog een beetje zout of een maggiblokje bij doen. Dit alles minstens een half uur laten stoven en eventueel nog wat water bij gooien zodat je lekker veel jus hebt. Ik gooi hier altijd nog een verse madam jeanette bij (surinaamse peper) en laat deze mee stoven.
Krijg er meteen honger van!
Perfectionisme is niet perfect...
donderdag 23 augustus 2007 om 14:49
Wat ik zo lekker vind is Griekse gehaktballetjes. Voor lunch met stokbrood (evt. met tzaziki saus), als bijgerecht als je allemaal Griekse recepten maakt, bij een buffet, op zondagmiddag als borrelhapje.
Ik maak ze zo vaak, je zal er niet mee blijven zitten, gegarandeerd!
Gemarineerde gehaktballetjes.
Keftedakia me saltsa.
Gemarineerde gehaktballetjes, deze moeten een paar uur van te voren worden gemaakt of liever de dag ervoor.
300 g mager rundergehakt
50 gr wit broodkruim
1 ei, geklopt
1 tl mosterd
1 el fijngehakte peterselie
gedroogde oregano
1 ui
zout en peper
2 teentjes knoflook
olijfolie
400 gr tomatenblokjes uit blik (of vers)
gehakte verse peterselie
verwarm de oven voor op 230 gr.
Doe alle ingredienten, behalve de tomatenblokjes, in een kom en meng ze goed. Draai met vochtige handen balletjes van 2,5cm en leg die op een ingevette bakplaat (zelf doe ik op een rooster met bakpapier)
Bak de balletjes 20 min. Keer de balletjes na 10 min. Laat ze op keukenpapier uitlekken en leg ze in een grote platte ovenschaal.
Laat de tomatenblokjes uitlekken in de vergiet. Doe er nog wat kruiden naar smaak bij. Saus over de balletjes gieten en een paar uur of dag laten staan.
Verwarm de oven voor op 200 gr. en bak de gehaktballetjes 25-30 min. Keer ze af en toe. Bestrooi met de verse kruiden en opdienen.
Ik maak ze zo vaak, je zal er niet mee blijven zitten, gegarandeerd!
Gemarineerde gehaktballetjes.
Keftedakia me saltsa.
Gemarineerde gehaktballetjes, deze moeten een paar uur van te voren worden gemaakt of liever de dag ervoor.
300 g mager rundergehakt
50 gr wit broodkruim
1 ei, geklopt
1 tl mosterd
1 el fijngehakte peterselie
gedroogde oregano
1 ui
zout en peper
2 teentjes knoflook
olijfolie
400 gr tomatenblokjes uit blik (of vers)
gehakte verse peterselie
verwarm de oven voor op 230 gr.
Doe alle ingredienten, behalve de tomatenblokjes, in een kom en meng ze goed. Draai met vochtige handen balletjes van 2,5cm en leg die op een ingevette bakplaat (zelf doe ik op een rooster met bakpapier)
Bak de balletjes 20 min. Keer de balletjes na 10 min. Laat ze op keukenpapier uitlekken en leg ze in een grote platte ovenschaal.
Laat de tomatenblokjes uitlekken in de vergiet. Doe er nog wat kruiden naar smaak bij. Saus over de balletjes gieten en een paar uur of dag laten staan.
Verwarm de oven voor op 200 gr. en bak de gehaktballetjes 25-30 min. Keer ze af en toe. Bestrooi met de verse kruiden en opdienen.
donderdag 23 augustus 2007 om 15:59
Siciliaanse gehaktballen
2/3 kopje broodkruimels
3 el melk
1/3 kopje geraspte parmezaan
1/2 grote ui fijngesneden
3 el vers gesneden basilicum
1 ei
1 teentje knoflook, geperst
Citroenrasp van 1 citroen
ca. 500 gram gehakt
2 el gehakte geroosterde pijnboompitjes
Bereiding
Oven voorverwarmen op 180 C.
Broodkruim met melk mengen, 5 minuten laten staan. Daar de kaas, uien, basilicum, ei, knoflook en peper naar smaak doen. Goed mengen, dan gehakt, pijnboompitjes en zout naar smaak toevoegen. Goed mengen en hier balletjes van maken.
Op bakpapier leggen en in de oven in 30 minuten gaar roosteren.
Je kunt ze ook gewoon in de pan aanbakken, dan in een ovenschaal doen met versgemaakte tomatensaus en wat plakjes mozzarella erop.
Koud zijn ze echt heerlijk op een broodje!
2/3 kopje broodkruimels
3 el melk
1/3 kopje geraspte parmezaan
1/2 grote ui fijngesneden
3 el vers gesneden basilicum
1 ei
1 teentje knoflook, geperst
Citroenrasp van 1 citroen
ca. 500 gram gehakt
2 el gehakte geroosterde pijnboompitjes
Bereiding
Oven voorverwarmen op 180 C.
Broodkruim met melk mengen, 5 minuten laten staan. Daar de kaas, uien, basilicum, ei, knoflook en peper naar smaak doen. Goed mengen, dan gehakt, pijnboompitjes en zout naar smaak toevoegen. Goed mengen en hier balletjes van maken.
Op bakpapier leggen en in de oven in 30 minuten gaar roosteren.
Je kunt ze ook gewoon in de pan aanbakken, dan in een ovenschaal doen met versgemaakte tomatensaus en wat plakjes mozzarella erop.
Koud zijn ze echt heerlijk op een broodje!
donderdag 23 augustus 2007 om 16:09
Frikadel smoor(indische gehaktballetjes in ketjapsaus)
500 gr. rundergehakt
4 eetl ketjap manis(zoete ketjap)
2 teentjes knoflook
2 theel nootmuskaat
1 theel zwarte peper
3 eetl paneermeel
2 sjalotten
3 eetlepels olie
100 ml water
1 ei
zout
Snijd de sjalotten en de knoflook fijn en meng dit met het gehakt, het ei, de paneermeel, peper en zout naar smaak en de nootmuskaat. Vorm van dit mengsel balletjes.
Verhit in een wok/wadjan wat olie en bak hierin de balletjes bruin. Voeg het water en de ketjap en laat de balletjes gaar stoven.
500 gr. rundergehakt
4 eetl ketjap manis(zoete ketjap)
2 teentjes knoflook
2 theel nootmuskaat
1 theel zwarte peper
3 eetl paneermeel
2 sjalotten
3 eetlepels olie
100 ml water
1 ei
zout
Snijd de sjalotten en de knoflook fijn en meng dit met het gehakt, het ei, de paneermeel, peper en zout naar smaak en de nootmuskaat. Vorm van dit mengsel balletjes.
Verhit in een wok/wadjan wat olie en bak hierin de balletjes bruin. Voeg het water en de ketjap en laat de balletjes gaar stoven.
donderdag 23 augustus 2007 om 16:49
gevulde tomaat/aubergine/brood met gehakt
Ik vul zelf meestal vleestomaten ermee, maar als ik zin in brood heb, dan vul ik ook vaak een stokbrood ermee, en dan lekker met een rucola/mozzarellasalade.
rundergehakt
knoflook
paneermeel
uisnippers
2 eieren
geraspte parmezaan
basilicum
eetlepel pesto
mengen en even een uurtje laten staan, zodat de smaken er goed inzitten, gehakt aanbraden en tomaat/brood oid ermee vullen. Daarna afbakken in de oven met nog wat parmezaan eroverheen.errrrug lekker.....
Ik vul zelf meestal vleestomaten ermee, maar als ik zin in brood heb, dan vul ik ook vaak een stokbrood ermee, en dan lekker met een rucola/mozzarellasalade.
rundergehakt
knoflook
paneermeel
uisnippers
2 eieren
geraspte parmezaan
basilicum
eetlepel pesto
mengen en even een uurtje laten staan, zodat de smaken er goed inzitten, gehakt aanbraden en tomaat/brood oid ermee vullen. Daarna afbakken in de oven met nog wat parmezaan eroverheen.errrrug lekker.....
donderdag 23 augustus 2007 om 17:28
Spaanse gehaktballetjes
1 kg lamsgehakt
250 gram ontvelde tomaten (blik of pak)
1 kippenbouillonblokje opgelost in ½ liter water
1 groene paprika
1 grote ui
2 teentjes knoflook
1 eetlepel tomatenpuree
3 eieren
75 gram paneermeel
75 gram bloem
4 eetlepels sherry
½ glas rode wijn
4 eetlepels olijfolie
2 takjes peterselie (vers)
zout
versgemalen (zwarte) peper
Pel de uit en de teentjes knoflook en hak ze klein. Verhit 2 eetlepels olijfolie in een grote pan en fruit daarin de uit en de knoflook tot de ui glazig is.
Doe het gehakt in een diepe kom en meng het paneermeel erdoor.
Klop de eieren los, schep ze door het gehakt en meng het geheel goed.
Rol van de gehakt balletjes met een doorsnede van ca. 4 cm. Strooi bloem op een bord en rol de balletjes daardoor.
Giet de resterende olijfolie in de pan met de gehakte ui en doe daar de gehaktballetjes bij. Bak ze aan alle kanten mooi bruin.
Doe de tomaten, de sherry, de rode wijn, de tomatenpuree en de bouillon bij de gehaktballetjes. Snijd de paprika in blokjes van ca. 1 cm en voeg ze er eveneens bij. Leg het deksel op de pan en laat het geheel gedurende 45 minuten op een laag vuur zachtjes pruttelen.
Breng op smaak met zout en versgemalen peper en serveer het geheel in een mooie schaal en strooi er versgehakte peterselie over.
1 kg lamsgehakt
250 gram ontvelde tomaten (blik of pak)
1 kippenbouillonblokje opgelost in ½ liter water
1 groene paprika
1 grote ui
2 teentjes knoflook
1 eetlepel tomatenpuree
3 eieren
75 gram paneermeel
75 gram bloem
4 eetlepels sherry
½ glas rode wijn
4 eetlepels olijfolie
2 takjes peterselie (vers)
zout
versgemalen (zwarte) peper
Pel de uit en de teentjes knoflook en hak ze klein. Verhit 2 eetlepels olijfolie in een grote pan en fruit daarin de uit en de knoflook tot de ui glazig is.
Doe het gehakt in een diepe kom en meng het paneermeel erdoor.
Klop de eieren los, schep ze door het gehakt en meng het geheel goed.
Rol van de gehakt balletjes met een doorsnede van ca. 4 cm. Strooi bloem op een bord en rol de balletjes daardoor.
Giet de resterende olijfolie in de pan met de gehakte ui en doe daar de gehaktballetjes bij. Bak ze aan alle kanten mooi bruin.
Doe de tomaten, de sherry, de rode wijn, de tomatenpuree en de bouillon bij de gehaktballetjes. Snijd de paprika in blokjes van ca. 1 cm en voeg ze er eveneens bij. Leg het deksel op de pan en laat het geheel gedurende 45 minuten op een laag vuur zachtjes pruttelen.
Breng op smaak met zout en versgemalen peper en serveer het geheel in een mooie schaal en strooi er versgehakte peterselie over.
vrijdag 24 augustus 2007 om 16:28
Heel stom dit, maar ik heb een dig. kookschrift maar ook een met verzamelde recepten. Daar zit een artikel van Viva in ( ja jaren geleden kocht ik het blad nog wel eens) over de gehakt bal. Iets van de Bal is in, balletje-balletje. Het gekke is dat ik het er heerlijk uit vind zien maar tot mijn nog nooit heb gemaakt. Ondanks dat het gerecht hoog ligt op het stapeltje van "binnenkort" maken.
Maar ik wil jullie het niet onthouden, jullie weten het, voor klachten kunnen jullie bij de viva terecht.
GEHAKTBALLETJES GEVULD MET BANAAN.
Voor 2 personen
200g gehakt
1 grote banaan
1 theelepel paprikapoeder
1 eetlepel tomatenketchup
1 ei
1 beschuit
zout en peper
3 eetlepels boter
Meng het gehakt met zout, peper, paprikapoeder, tomatenketchup, ei en beschuit.
Zet het gehaktmengsel afgedekt in de koelkast en laat ca 30 min opstijven. Snij de banaan in plakjes. Maak van het gehakt balletjes met in het midden een plakje banaan door in je ene hand wat gehakt te nemen, er een plakje banaan op te leggen en dat af te dekken met nog wat gehakt. Vorm er een mooi balletje van. Ga zo door tot al het gehakt en banaan op is. Verhit de boer in een koekenpan. Bak de gehaktballetjes rondom bruin. Dek de pan af met een deksel en laat de balletjes in ca 10 min. gaar worden. Kijk halverwege of de balletjes niet te droog bakken, voeg anders nog een klein beetje heet water toe.
Viva vindt dit lekker met rosti, maiskolven en mangochutney.
Komkommersalade lijkt mij er ook lekker bij. Of een andere frisse salade.
Maar ik wil jullie het niet onthouden, jullie weten het, voor klachten kunnen jullie bij de viva terecht.
GEHAKTBALLETJES GEVULD MET BANAAN.
Voor 2 personen
200g gehakt
1 grote banaan
1 theelepel paprikapoeder
1 eetlepel tomatenketchup
1 ei
1 beschuit
zout en peper
3 eetlepels boter
Meng het gehakt met zout, peper, paprikapoeder, tomatenketchup, ei en beschuit.
Zet het gehaktmengsel afgedekt in de koelkast en laat ca 30 min opstijven. Snij de banaan in plakjes. Maak van het gehakt balletjes met in het midden een plakje banaan door in je ene hand wat gehakt te nemen, er een plakje banaan op te leggen en dat af te dekken met nog wat gehakt. Vorm er een mooi balletje van. Ga zo door tot al het gehakt en banaan op is. Verhit de boer in een koekenpan. Bak de gehaktballetjes rondom bruin. Dek de pan af met een deksel en laat de balletjes in ca 10 min. gaar worden. Kijk halverwege of de balletjes niet te droog bakken, voeg anders nog een klein beetje heet water toe.
Viva vindt dit lekker met rosti, maiskolven en mangochutney.
Komkommersalade lijkt mij er ook lekker bij. Of een andere frisse salade.
vrijdag 24 augustus 2007 om 17:54
Thaise gehaktballetjes
kipgehakt, beetje citroensap, zoete chilisaus, zout, peper (mag ook een heel fijngesneden rode peper zijn, of een stukej daarvan) en heel veel koriander.
Ik zal de verhoudingen nog wel eens even opzoeken als iemand het lekker lijkt. zelf maak ik ze voor feestjes, en dip ik ze in chilisaus. Ik bak ze 's middags even aan alle kanten bruin en schuif ze in de oven op de avond zelf.
kipgehakt, beetje citroensap, zoete chilisaus, zout, peper (mag ook een heel fijngesneden rode peper zijn, of een stukej daarvan) en heel veel koriander.
Ik zal de verhoudingen nog wel eens even opzoeken als iemand het lekker lijkt. zelf maak ik ze voor feestjes, en dip ik ze in chilisaus. Ik bak ze 's middags even aan alle kanten bruin en schuif ze in de oven op de avond zelf.
vrijdag 24 augustus 2007 om 19:07
Klinkt heerlijk, gehaktballetjes met banaan. Ga ik binnenkort zeker eens maken!
Hier mijn succes-gehakt-recept:
Zelfgemaakte hamburgers
voor 1 hamburger:
100 á 150 gram rundergehakt
zout en peper
halve ui en 1 teentje knoflook heel fijn gesneden
halve eetlepel paneermeel
2 eetlepels gyroskruiden
Alle ingrediënten samenkneden en tot een schijf vormen. Even laten staan zodat alle kruiden goed kunnen mengen met het vlees.
Vervolgens goed gaar bakken.
Serveren op een harde bol. Bijvoorbeeld een tijgerbol, kaas/ui-bol of vloerbol. Heerlijk!
Sla erop, wat rauwe ui in ringen, en een beetje yoghurt-mayo en ketchup.
Eet smakelijk!
Hier mijn succes-gehakt-recept:
Zelfgemaakte hamburgers
voor 1 hamburger:
100 á 150 gram rundergehakt
zout en peper
halve ui en 1 teentje knoflook heel fijn gesneden
halve eetlepel paneermeel
2 eetlepels gyroskruiden
Alle ingrediënten samenkneden en tot een schijf vormen. Even laten staan zodat alle kruiden goed kunnen mengen met het vlees.
Vervolgens goed gaar bakken.
Serveren op een harde bol. Bijvoorbeeld een tijgerbol, kaas/ui-bol of vloerbol. Heerlijk!
Sla erop, wat rauwe ui in ringen, en een beetje yoghurt-mayo en ketchup.
Eet smakelijk!
vrijdag 24 augustus 2007 om 19:10
En dit is ook een lekkere:
Gehaktpasteitjes met koriander
250 gr. bloem
150 ml melk
1 ui, gesnipperd
1 el olie
1 teentje knoflook, uitgeperst
250 gr. rundergehakt
1 tl gemalen gember
2 tl kerriepoeder
1/2 tl chilipoeder
15 gr verse koriander
olie om te frituren
plastic folie
In kom bloem met 1/2 tl zout mengen. Melk erdoor roeren en tot een
samenhangend deeg kneden. Deeg in 12 stukken verdelen en bolletjes
vormen. Aanrecht bestuiven met bloem. Bolletjes uitrollen tot ronde
lapjes met doorsnede van 9 cm. Deegrondjes op elkaar op bord leggen en
tussen elk laagje plasticfolie leggen. Tot gebruik afgedekt in koelkast
zetten.
In koekenpan ui 3 minuten fruiten in olie. Knoflook, gehakt,
zout, gember, kerrie en chilipoeder toevoegen. Gehakt in 5 min. rul
bakken. Pan van vuur nemen. Helft van koriander erdoor mengen. Laten
afkoelen.
Gehaktmengsel nogmaal omscheppen en over deegrondjes
verdelen. Deegrondjes dubbelvouwen. Randen met koud water vastplakken
en met tanden van vork goed dichtdrukken. Pasteitjes in 3-4 minuten
goudbruin frituren en op keukenpapier laten uitlekken.
Gehaktpasteitjes met koriander
250 gr. bloem
150 ml melk
1 ui, gesnipperd
1 el olie
1 teentje knoflook, uitgeperst
250 gr. rundergehakt
1 tl gemalen gember
2 tl kerriepoeder
1/2 tl chilipoeder
15 gr verse koriander
olie om te frituren
plastic folie
In kom bloem met 1/2 tl zout mengen. Melk erdoor roeren en tot een
samenhangend deeg kneden. Deeg in 12 stukken verdelen en bolletjes
vormen. Aanrecht bestuiven met bloem. Bolletjes uitrollen tot ronde
lapjes met doorsnede van 9 cm. Deegrondjes op elkaar op bord leggen en
tussen elk laagje plasticfolie leggen. Tot gebruik afgedekt in koelkast
zetten.
In koekenpan ui 3 minuten fruiten in olie. Knoflook, gehakt,
zout, gember, kerrie en chilipoeder toevoegen. Gehakt in 5 min. rul
bakken. Pan van vuur nemen. Helft van koriander erdoor mengen. Laten
afkoelen.
Gehaktmengsel nogmaal omscheppen en over deegrondjes
verdelen. Deegrondjes dubbelvouwen. Randen met koud water vastplakken
en met tanden van vork goed dichtdrukken. Pasteitjes in 3-4 minuten
goudbruin frituren en op keukenpapier laten uitlekken.
vrijdag 24 augustus 2007 om 20:28
zondag 26 augustus 2007 om 19:52
Ik zal de verhoudingen nog wel eens even opzoeken als iemand het lekker lijkt. zelf maak ik ze voor feestjes, en dip ik ze in chilisaus. Ik bak ze 's middags even aan alle kanten bruin en schuif ze in de oven op de avond zelf.[/quote]
Ik wil die verhoudingen ook wel eens zien!
Het lijkt mij een heel lekker gerechtje!
Ik zal de verhoudingen nog wel eens even opzoeken als iemand het lekker lijkt. zelf maak ik ze voor feestjes, en dip ik ze in chilisaus. Ik bak ze 's middags even aan alle kanten bruin en schuif ze in de oven op de avond zelf.[/quote]
Ik wil die verhoudingen ook wel eens zien!
Het lijkt mij een heel lekker gerechtje!
woensdag 29 augustus 2007 om 15:28
Ja ja, het is weer woensdag!
Gehakt aanmaken met ei en een flinke eetlepel sambal badjak.
i.p.v. broodkruim gebruik ik couscous. Dat heb ik altijd in huis en vind ik makkelijker.
Ballen maken en bakken. Erg lekker en het is lang niet zo pittig als je denkt.
i.p.v. Sambal badjak kun je ook harissa gebruiken. Je kunt er ook rozijntjes bij mengen. Is ook erg lekker, het zoete compenseert het pittige.
Een gekookt ei inpakken in een gehaktbal is ook leuk en lekker. En weer eens wat anders.
Blokjes kaas inpakken in aangemaakt gehakt is ook leuk en lekker. De kaas smelt en komt de bal uitlopen bij het opensnijden. Soort gehakt cordonbleu.
Gehakt aanmaken met ei en een flinke eetlepel sambal badjak.
i.p.v. broodkruim gebruik ik couscous. Dat heb ik altijd in huis en vind ik makkelijker.
Ballen maken en bakken. Erg lekker en het is lang niet zo pittig als je denkt.
i.p.v. Sambal badjak kun je ook harissa gebruiken. Je kunt er ook rozijntjes bij mengen. Is ook erg lekker, het zoete compenseert het pittige.
Een gekookt ei inpakken in een gehaktbal is ook leuk en lekker. En weer eens wat anders.
Blokjes kaas inpakken in aangemaakt gehakt is ook leuk en lekker. De kaas smelt en komt de bal uitlopen bij het opensnijden. Soort gehakt cordonbleu.
zaterdag 1 september 2007 om 11:00
Gehakt met gebakken banaan
(hoofdgerecht voor 4 personen)
Nodig
1 ui, 1 teentje knoflook, 1 rode paprika, 50 gr ham (plakjes)
1 eetlepel kappertjes uit pot, 2 eetlepels groene olijven met
piment uit pot,
400 gr rundergehakt
4 dl sugo casa met kruiden (staat bij de pasta saus, is een
fles a 690 gr Grand Italia)
zout, peper, olie
4 bananen
rijst (ik vind gele rijst het lekkerst)
Bereiden
Ui en knoflook pellen en fijnsnipperen. Paprika schoonmaken,
wassen en in kleine stukjes snijden.
Kappertjes en olijven fijnhakken. In (hapjes)pan gehakt al
omscheppend in ca 2 min. rul bakken. Ui, knoflook en paprika ca
3 min meebakken. Tomatensaus, ham, kappertjes en olijven erdoor
scheppen. Gehakt mengsel onafgedekt ca 10 min zachtjes laten
sudderen tot meeste vocht verdampt is. Intussen bananen pellen en
ieder in schuine stukken snijden.
In andere koekenpan olie verhitten. (moet absoluut een anti-aanbak zijn,
anders heb je een hoop troep)
Stukken banaan lekker goudgeel bakken aan 2 kanten. (alles wat klaar is in een
verwarmde schaal leggen die op een warmhoudplaatje staat)
Gehakt kruiden met wat zout, peper en evt. andere lekkere kruiden.
Oja, vergeet niet ondertussen de rijst op te zetten volgens het pak.
en wat sla in een schaal met een beetje naturel dressing.
Gehakt mengsel op het bord plaatsen, banaan als bloem erop leggen.
Rijst en gemengde sla erbij. Of komkommersalade.
dinsdag 4 september 2007 om 10:04
Maiskoekjes met tartaar/ gehakt en ui
2 personen
1 blikje maiskorrels (ca 200gr), 100gr bloem, 1 ei, 1,5 dl melk, zout en versgemalen peper, 1 grote of 2 middelgrote uien, olie of boter om te bakken, 2 tartaartjes of gehakt, 2 eetl. (of naar smaak meer) tomatenketchup.
Voorbereiden.
Laat de maiskorrels uitlekken. Doe de bloem in een kom en roer er eerst het ei en daarna scheutje voor scheutje de melk door. Breng het beslag op smaak met wat zout en peper en roer er de maiskorrels door. Laat kort rusten. Snijd de uien in halve ringen.
Bereiden.
Verhit wat boter of olie in een pan met een anti-aanbaklaag en bak in totaal 6 kleine pannenkoekjes van het maisbeslag in ca 3 min per kant goudbruin. Houd de pannenkoekjes van warm in een oven die is voorverwarmd op 120 graden. Bak de tartaartjes of gehaktschijven in de koekenpan en houd ze eveneens warm in de oven. Bak daarna de uien in wat olie of boter omscheppend tot ze beginnen te kleuren en strooi er wat zout en peper over. Schep er de tomatenketchup door. Leg op ieder bord een maiskoekje, daarop een tartaartje/gehaktschijf, dan weer een maiskoekje, verdeel daarover de uien en dek af met een derde maiskoekje.
Zelf heb ik van die mini (ronde) koekenpannetjes van een gourmetstel om mooie kleine maiskoekjes te maken.
Een frisse salade erbij is wel lekker.
2 personen
1 blikje maiskorrels (ca 200gr), 100gr bloem, 1 ei, 1,5 dl melk, zout en versgemalen peper, 1 grote of 2 middelgrote uien, olie of boter om te bakken, 2 tartaartjes of gehakt, 2 eetl. (of naar smaak meer) tomatenketchup.
Voorbereiden.
Laat de maiskorrels uitlekken. Doe de bloem in een kom en roer er eerst het ei en daarna scheutje voor scheutje de melk door. Breng het beslag op smaak met wat zout en peper en roer er de maiskorrels door. Laat kort rusten. Snijd de uien in halve ringen.
Bereiden.
Verhit wat boter of olie in een pan met een anti-aanbaklaag en bak in totaal 6 kleine pannenkoekjes van het maisbeslag in ca 3 min per kant goudbruin. Houd de pannenkoekjes van warm in een oven die is voorverwarmd op 120 graden. Bak de tartaartjes of gehaktschijven in de koekenpan en houd ze eveneens warm in de oven. Bak daarna de uien in wat olie of boter omscheppend tot ze beginnen te kleuren en strooi er wat zout en peper over. Schep er de tomatenketchup door. Leg op ieder bord een maiskoekje, daarop een tartaartje/gehaktschijf, dan weer een maiskoekje, verdeel daarover de uien en dek af met een derde maiskoekje.
Zelf heb ik van die mini (ronde) koekenpannetjes van een gourmetstel om mooie kleine maiskoekjes te maken.
Een frisse salade erbij is wel lekker.
woensdag 5 september 2007 om 15:25
Gehaktbrood met kaas
Ingrediënten:
200 gram kaas, 600 gram gehakt, 1 ui, 1 groene paprika, 2 eieren, 6 eetlepels paneermeel, 1 theelepel zout, 3 theelepels Provençaalse kruiden, 4 eetlepels olijfolie.
Bereidingswijze:
Snijd de kaas in kleine blokjes. Snipper de ui en de paprika. Breek de eieren in een kom en voeg alle ingrediënten toe, behalve 1 theelepel Provençaalse kruiden en de olie) en meng alles door elkaar. Vorm van het mengsel een brood en doe dit in een cakevorm. Strooi er de Provençaalse kruiden over en giet er de olie over. Zet het gehaktbrood in een op 225° C voorverwarmde oven. Schakel de oven na 15 minuten op 175°C en laat het gehaktbrood daarna in nog 50 minuten gaar worden. Snijd het gehaktbrood in plakken.
Ingrediënten:
200 gram kaas, 600 gram gehakt, 1 ui, 1 groene paprika, 2 eieren, 6 eetlepels paneermeel, 1 theelepel zout, 3 theelepels Provençaalse kruiden, 4 eetlepels olijfolie.
Bereidingswijze:
Snijd de kaas in kleine blokjes. Snipper de ui en de paprika. Breek de eieren in een kom en voeg alle ingrediënten toe, behalve 1 theelepel Provençaalse kruiden en de olie) en meng alles door elkaar. Vorm van het mengsel een brood en doe dit in een cakevorm. Strooi er de Provençaalse kruiden over en giet er de olie over. Zet het gehaktbrood in een op 225° C voorverwarmde oven. Schakel de oven na 15 minuten op 175°C en laat het gehaktbrood daarna in nog 50 minuten gaar worden. Snijd het gehaktbrood in plakken.
vrijdag 7 september 2007 om 09:15
Griekse Burgers, het blijft lekker de griekse gerechten. Het lamsgehakt kan ook vervangen worden door ander gehakt. En ipv de yoghurt gebruik ik tzazikisaus.
Ingrediënten:
4 stuks gedroogde abrikozen
250 gram lamsgehakt
1 mesp. gedroogde tijm
1 mesp. gedroogde oregano
2 eetl. olijfolie
1 stuks aubergine
1 stuks tomaten
1 dl Griekse yoghurt voor de saus (tzazikisaus is lekkerder en makkelijker)
1 eetl. citroensap voor de saus
2 eetl. fijngehakte peterselie voor de saus
Voorbereiding:
Week de abrikozen een paar uur in heet water of zet ze een paar minuten in een scheutje water in de magnetron. Maak het gehakt aan met de tijm, de oregano en wat zout en peper. Maak er vier afgeplatte ballen van en zet deze in de koelkast tot ze verder worden verwerkt. Roer voor de saus de yoghurt, het citroensap, de peterselie en wat zout en peper door elkaar. Bewaar eveneens afgedekt in de koelkast.
Bereiding:
Verhit de olie in een koekenpan met een anti-aanbaklaag en bak de gehaktballetjes in circa 6 minuten aan beide kanten bruin en gaar. Neem ze uit de pan en houd ze warm. Snijd intussen 6 plakken van circa 1 cm dik uit het midden van de aubergine en bak ze aan beide kanten goudbruin in de koekenpan. Voeg zonodig een extra scheutje olie toe. Bestrooi ze met wat zout en peper. Snijd de tomaat in plakken en bak die om en om in de resterende olie. Bestrooi ze eveneens met zout en peper. Leg op ieder bord een plak gebakken aubergine. Leg er een lamsburgertje op. Herhaal deze laagjes en dek af met de resterende plakken aubergine, de tomaat en de uitgelekte abrikozen. Geef er rijst of warm brood en de yoghurtsaus bij.
Ingrediënten:
4 stuks gedroogde abrikozen
250 gram lamsgehakt
1 mesp. gedroogde tijm
1 mesp. gedroogde oregano
2 eetl. olijfolie
1 stuks aubergine
1 stuks tomaten
1 dl Griekse yoghurt voor de saus (tzazikisaus is lekkerder en makkelijker)
1 eetl. citroensap voor de saus
2 eetl. fijngehakte peterselie voor de saus
Voorbereiding:
Week de abrikozen een paar uur in heet water of zet ze een paar minuten in een scheutje water in de magnetron. Maak het gehakt aan met de tijm, de oregano en wat zout en peper. Maak er vier afgeplatte ballen van en zet deze in de koelkast tot ze verder worden verwerkt. Roer voor de saus de yoghurt, het citroensap, de peterselie en wat zout en peper door elkaar. Bewaar eveneens afgedekt in de koelkast.
Bereiding:
Verhit de olie in een koekenpan met een anti-aanbaklaag en bak de gehaktballetjes in circa 6 minuten aan beide kanten bruin en gaar. Neem ze uit de pan en houd ze warm. Snijd intussen 6 plakken van circa 1 cm dik uit het midden van de aubergine en bak ze aan beide kanten goudbruin in de koekenpan. Voeg zonodig een extra scheutje olie toe. Bestrooi ze met wat zout en peper. Snijd de tomaat in plakken en bak die om en om in de resterende olie. Bestrooi ze eveneens met zout en peper. Leg op ieder bord een plak gebakken aubergine. Leg er een lamsburgertje op. Herhaal deze laagjes en dek af met de resterende plakken aubergine, de tomaat en de uitgelekte abrikozen. Geef er rijst of warm brood en de yoghurtsaus bij.
vrijdag 21 september 2007 om 11:30
Ik ben denk ik een beetje laat, ik wil vanavond italiaanse gehaktballetjes maken. Ik heb nog geen recept.
Iemand een tip?
Ja ik zoek ook nog even op het internet maar vind het leuker iets te maken waarvan iemand zegt dat het een aanrader is.
Iemand een tip?
Ja ik zoek ook nog even op het internet maar vind het leuker iets te maken waarvan iemand zegt dat het een aanrader is.
vrijdag 21 september 2007 om 12:31
Mylenevalerie, ik zal je het recept geven van een italiaans gehaktbrood. Heb ik een keer voor een buffet gemaakt. Je kan het natuurlijk ook gebruiken voor gehaktballetjes. Ik vond het erg lekker.
1 kilo rundergehakt, 4 sjalotten, 3 teentjes knoflook, 1 bolletje mozzarella (ca. 150 gram), 75 gram zongedroogde tomaten op olie, 80 gram zwarte olijven zonder pit, 80 gram groene olijven met piment, 2 ansjovisfilets of 1 theelepel ansjovispuree, 2 eieren, 50 gram geraspte Parmezaanse kaas (vers), 1-1 1/2 theel. zout, versgemalen peper.
Bereiding: Pel de sjalotten en de teentjes knoflook en snijd ze fijn. Snijd de mozzarella in blokjes en de gedroogde tomaten in reepjes. Spoel de olijven kort af met water en laat ze goed uitlekken. Wrijf de ansjovisfilets fijn. Breek de eieren in een kom, klop ze los en klop de ansjovis (of -puree)erdoor. Vermeng het gehakt goed met de voorbereide ingrediënten, de Parmezaanse kaas en zout en peper naar smaak. Doe het mengsel in de cakevorm en strijk de bovenkant glad. Zet de vorm, afgedekt met folie, een half uur op een koele plaats (niet in de koelkast). Verwarm de oven voor op 160 graden C. Verwijder het folie van de vorm en zet de cakevorm in de oven, laat het gehaktbood in 55-60 minuten gaar worden. Neem de vorm uit de oven en giet het vrijgekomen vet eruit. (dit kun je gebruiken om met bouillon of met water tot een saus te laten inkoken). Snijd het brood in plakken. Gehaktbrood kan zowel koud als warm worden gegeten.
1 kilo rundergehakt, 4 sjalotten, 3 teentjes knoflook, 1 bolletje mozzarella (ca. 150 gram), 75 gram zongedroogde tomaten op olie, 80 gram zwarte olijven zonder pit, 80 gram groene olijven met piment, 2 ansjovisfilets of 1 theelepel ansjovispuree, 2 eieren, 50 gram geraspte Parmezaanse kaas (vers), 1-1 1/2 theel. zout, versgemalen peper.
Bereiding: Pel de sjalotten en de teentjes knoflook en snijd ze fijn. Snijd de mozzarella in blokjes en de gedroogde tomaten in reepjes. Spoel de olijven kort af met water en laat ze goed uitlekken. Wrijf de ansjovisfilets fijn. Breek de eieren in een kom, klop ze los en klop de ansjovis (of -puree)erdoor. Vermeng het gehakt goed met de voorbereide ingrediënten, de Parmezaanse kaas en zout en peper naar smaak. Doe het mengsel in de cakevorm en strijk de bovenkant glad. Zet de vorm, afgedekt met folie, een half uur op een koele plaats (niet in de koelkast). Verwarm de oven voor op 160 graden C. Verwijder het folie van de vorm en zet de cakevorm in de oven, laat het gehaktbood in 55-60 minuten gaar worden. Neem de vorm uit de oven en giet het vrijgekomen vet eruit. (dit kun je gebruiken om met bouillon of met water tot een saus te laten inkoken). Snijd het brood in plakken. Gehaktbrood kan zowel koud als warm worden gegeten.
zaterdag 22 september 2007 om 11:03
Mylene, een kilo gehakt (da's voor 8-10 personen) gaat echt niet vissig smaken van een lepel ansjovis! Lekkerder wordt het er zeker wel van. Als ik jou was, zou ik toch eens ansjovispasta proberen, dat heeft een mayonaise achtige structuur, dus je komt geen mini graatjes tegen in je eten.
Hier in huis wonen drie vishaters. Aanvankelijk heb ik geprobeerd ze ervan te overtuigen dat je ansjovis gebruikt als smaakversterker -ze lusten per slot van rekening bijvoorbeeld ook worcestershire sauce- maar ze geloofden me niet. Dus heb ik jarenlang ansjovispasta gebruikt als geheim ingrediënt door o.a. bolognesesaus, nasi, jus en inderdaad ook wel eens door gehakt. Vorig jaar zat ik op een gegeven moment zonder ansjovis. Ik compenseerde het wel met een half bouillonblokje, maar kreeg toch aan tafel de opmerking dat er "iets miste" Toen heb ik ze maar verteld dat dat waarschijnlijk de ansjovispasta was die ze al jaren bijna wekelijks met smaak aten
Hier in huis wonen drie vishaters. Aanvankelijk heb ik geprobeerd ze ervan te overtuigen dat je ansjovis gebruikt als smaakversterker -ze lusten per slot van rekening bijvoorbeeld ook worcestershire sauce- maar ze geloofden me niet. Dus heb ik jarenlang ansjovispasta gebruikt als geheim ingrediënt door o.a. bolognesesaus, nasi, jus en inderdaad ook wel eens door gehakt. Vorig jaar zat ik op een gegeven moment zonder ansjovis. Ik compenseerde het wel met een half bouillonblokje, maar kreeg toch aan tafel de opmerking dat er "iets miste" Toen heb ik ze maar verteld dat dat waarschijnlijk de ansjovispasta was die ze al jaren bijna wekelijks met smaak aten