Vacht van de kat vervilt

20-12-2009 22:55 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oude kat haar vacht vervilt. Een paar weken geleden ontdekte ik een raar dik plukje op haar rug, en binnen zeer korte tijd zijn daar een heleboel dikke plukjes rond dezelfde plek bijgekomen. Het zijn niet echt klitten, maar de haren lijken aan elkaar vastgeplakt en het voelt vettig aan. Ik moest opzoeken wat het was, want ik heb eerder katten gehad maar dit nog nooit eerder gezien. Nu lees ik dat je het kunt voorkomen door regelmatig te borstelen met een anti-vilt borsteltje, maar ik zou graag willen weten of ik iets tegen de plukjes vacht die al vervilt zijn kan doen. Op veel sites staat dat het afgeschoren moet worden. Maar kan ik het er niet uitwassen o.i.d?

De kat verzorgt zich verder wel goed, ik zie haar vaak wassen, maar het zit op een plaats waar ze niet bij kan.
Als het kleine plukken zijn, gewoon er uit knippen. Als het een grote plek is, naar de trimmer gaan. Maar ze moeten wel weg, want vervilte plekken kunnen de huid eronder verstikken.

Je kunt het voorkomen door regelmatig (minstens twee, drie keer per week) te borstelen en kammen.

Is je kat langharig?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
je kan een kattenshampoo proberen, erge klitten wegknippen
Mijn vorige kat daar liet ik het regelmatig bij de dierenarts wegscheren. Hoe gek ook, dat vond ze altijd heerlijk...ikzelf dacht altijd dat het kwam doordat ze te dik was en zichzelf niet goed kon wassen (inmiddels is ze al weer een jaar of 6 niet meer onder ons), maar mijn andere kat die heeft het nu ook. Naar de dierenarts gaan is geen optie met haar. Ze is nu 15 jaar en krijg haar met geen mogelijkheid mee. (Beestje is zwaar onder gewicht, mankeert verder niets en is zo neurotisch als wat, toch kan ze ook best wel lief zijn.)

En als dat al zou lukken kan de dierenarts niets met haar beginnen.(Zou ze onder volledige narcose moeten en dat vind ik ook zielig) Ik moet het dan ook maar zo laten. De plukken vallen er vanzelf wel af, zo te merken heeft ze er zelf geen last van.
Dat heeft mijn kat ook, in het begin hielp het om te kammen maar daar is geen beginnen meer aan nu.

We hbben hem al omgedoopt tot Bob Marley.

Eens in de zoveel tijd knip ik de grote stukken eraf, heel voorzichtig want heb ontdekt dat er wel eens een vergroeiinkje of abces (???) in ieder geval iets heel viezigs onder kan zitten.
Heb geen ervaring met katten vachten. Maar mijn hondje heeft ook snel last van vervilte klitten.

Die trek ik in princiepe uit elkaar (dus horizontaal de haren los trekken). Daar voelt ze weinig van. Daarna met de kam bij de onderste puntjes beginnen te kammen voorzichtig. Evt. klittenspray erop. Als het niet lukt gaat alsnog de schaar erin. Maar meestal krijg ik ze er op die manier wel uit. 't Is wel een monniken werkje. Je kunt ook de klitten in de lengte met een schaar inknippen. Schijnt ook goed te werken. Verder je kat met een goede shampoo en conditioner wassen. Evt. bijhouden met een antiklit spray. En regelmatig kammen, borstelen. Een beest dat helemaal vervilt is moet gewoon kaal. Dat is te zielig als je al die klitten wilt verwijderen. Een bezoekje aan de trimsalon (kan ook met kat) wil ook wel eens een oplossing zijn. Maar niet goedkoop uiteraard.

Succes!
Je hebt van die speciale kattenkammen/mesjes voor. Kan morgen wel van de mijne een foto maken of zo opzoeken op google. trimsalons gebruiken ze. Hoef je geen klitten eruit te knippen. Die moeilijke plukken kan je makkelijk "snijden". Geen pijn en last voor de kat. Vraag maar bij trimsalons hoe ze het doen.

Niets wassen. en erna wel bij houden met een paar andere borstels/kammen. Eentje voor de onderharen. die vervilten. Ik heb iets van 4 soorten kammen/borstels, en kan het probleem zelf zo aan.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mamalief schreef op 20 december 2009 @ 23:16:

Dat heeft mijn kat ook, in het begin hielp het om te kammen maar daar is geen beginnen meer aan nu.

We hbben hem al omgedoopt tot Bob Marley.

Eens in de zoveel tijd knip ik de grote stukken eraf, heel voorzichtig want heb ontdekt dat er wel eens een vergroeiinkje of abces (???) in ieder geval iets heel viezigs onder kan zitten.Dat is vaak niet de oorzaak, maar een gevolg van het klitten van de vacht. De huid eronder kan niet meer doen wat hij moet doen. Goed bijhouden dus!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Mijn vorige kat had het ook toen ze oud werd. Ze kon zich nog mar tot een bepaalde plek op haar rug wassen en daar waar ze stopte ontstonden van die klitten.

Het enige wat hielp, was ze eruit kammen. Soms moest ik dat met aardig wat kracht doen, maar door de haarbasis goed vast te houden, deed ik haar gelukkig geen pijn (en vond ze het zelfs wel lekker). Het was wel even uitzoeken welke kam het beste was. Je hebt speciale bij de dierenwinkel, maar bij haar werkte eigenlijk een vlooienkam of een gewone "mensenkam" het beste.
quote:Poezewoes schreef op 20 december 2009 @ 23:21:

[...]

Dat is vaak niet de oorzaak, maar een gevolg van het klitten van de vacht. De huid eronder kan niet meer doen wat hij moet doen. Goed bijhouden dus! Dat wist ik maar denk zeg het er even bij want als je te rigoreus knipt dan heb je een hele hoop smurrie en een niet zo blije kat.
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal morgen naar de dierenwinkel gaan om te vragen naar zo'n mesje en de klittenspray. Als dat allemaal niet wil dan toch maar met de schaar aan de slag. Ik heb wel ergens gelezen dat het pijnlijk kan zijn voor de kat, omdat die plukken de huid samentrekken. En inderdaad een gevaar voor infecties! Mijn kat is overigens niet langharig. Ik dacht dat die kattenshampoo een goed idee was omdat het vet en vuil is dat de klit veroorzaakt, maar nu lees ik ook dat het eigenlijk niet goed is om een gezonde kat te wassen.
Bij mij kat die overleden is op niet te oude leeftijd, daar merkte ik dat hij zijn vacht minder waste. Bleek dat hij 4 ontstoken kiezen had, en wassen deed dus pijn. Kiezen getrokken en nooit meer last gehad. Dus en bij houden de vacht maar kan ook een andere oorzaak hebben.

Heb even een foto gemaakt van het kammetje waar je het ermee uit kan "snijden", kon geen foto op internet vinden. Bij trimsalons gebruiken ze deze ook om een vacht uit te dunnen of zulke "klitten" eruit te halen zonder een schaar te gebruiken.

Ben aan het uploaden, zal zo de foto plaatsen.
Fijn MV, was zelf al op zoek naar een mesje want met de schaar is het én een heel karwei én nogal gevaarlijk met een tegenstribbelende kat.

Die kan je kopen bij de trimsalon of ook in een dierenspeciaalzaak?
Als een kat zichzelf niet meer schoon kan houden, dan mag je ze best af en toe wassen. Maar doe dat nooit als ze al klitten hebben. Doordat de haren nat worden trekken ze nog meer in elkaar en dat is erg pijnlijk voor de kat. Beter dus eruit knippen of (laten) scheren.
Deze;

En zelfs een kattenklittenmesje wordt op een bordje gefotografeerd! Gewéldig!
quote:mamalief schreef op 20 december 2009 @ 23:36:

Fijn MV, was zelf al op zoek naar een mesje want met de schaar is het én een heel karwei én nogal gevaarlijk met een tegenstribbelende kat.

Die kan je kopen bij de trimsalon of ook in een dierenspeciaalzaak?Ik heb ze toen bij een groothandel gekocht. Na de kerst moet ik weer grit halen, dan zal ik voor je kijken. Maar een goeie dierenspeciaalzaak moet ze hebben. de foto is misschien niet goed, kan morgen wel wat betere maken hoor. Het is nu hier te donker.
quote:mamalief schreef op 20 december 2009 @ 23:47:

En zelfs een kattenklittenmesje wordt op een bordje gefotografeerd! Gewéldig!Hihihi, ja wist even niet zo snel wat anders te pakken hahahah.
Er is zelfs nog een "techniek" om ze er pijnloos uit te halen die klitten. Ga even denken hoe ik zoiets nou weer moet opschrijven.

Ik laat het meestal zien. Maar als je de huid onder de klit vast houdt, en het mesje onder de klit zet, of onder het vervilte gedeelte, dan snij je het naar je toe er zo uit en voelt de kat het niet.

Als de kat vilt, klit vrij is kan je dit kammetje ook gebruiken om een vacht wat uit te dunnen. Dus dat die onderharen die gaan klitten eruit gehaald worden. Daarna gebruik je hem als gewone kam.

Nou ja, hoop dat dit duidelijk is. Anders kom ik er morgen op terug.
Ik ga tegenwoordig 2 keer per jaar naar een trimsalon. Daar wordt mijn oude Goes (16 jaar) helemaal uitgekamd en in bad gedaan (met muilkorfje/blinddoek waaruit je hoort MIAAAAAAAAAAAAOOOOOOWWW, tis net een omgekeerd patatzakje, zwart, zo'n SM maskertje zeg maar haha)

De trim-mevrouw heeft een heel regiment aan handige kammen en borstels.

Ik blijf erbij en we doen het samen anders is het niet te doen..

Dan wordt ze helemaal droog gefohnd en is ze weer helemaal zacht schoon en poezelig zoals het hoort.....
Klitten en vervilte vacht kun je er nooit uitwassen, je maakt het in principe alleen maar erger als je de vacht zo natmaakt.

Als je de vervilte vacht er gemakkelijk uit kunt knippen zou ik dat doen, maar ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van zelf met een trimmes aan de gang gaan, deze zijn behoorlijk scherp en trimmers zitten niet voor niets 2 jaar op school om te leren hier mee om te gaan.

Mijn advies zou zijn ( afhankelijk van hoe erg het is ) om de dierenarts of een trimsalon te bellen.

Veel succes.
2 van mijn katten hebben dit ook. Mijn oudste krijgt ze vooral op haar buik. Die kan ik na verloop van tijd er wel uit trekken. Maar die andere ... Het lijkt wel of al haar haar aan het vervilten is. Zij heeft een heel ander soort vacht dan de oudste. Ook bij haar steken die plukken er uit en dan ik ze er wel uit trekken.

De oudste is nogal een felle, en ik mag er echt niet aan zitten. Zal ook wel zeer doen denk ik.

Ik vind het wel sneu hoor, het ziet er niet uit.
@Ratteke

Behalve dat het er niet uit ziet, doet het de kat ook veel pijn. Je kunt dit dus echt niet laten zitten en zal er iets aan moeten doen.
quote:nummerzoveel schreef op 21 december 2009 @ 09:15:

@Ratteke

Behalve dat het er niet uit ziet, doet het de kat ook veel pijn. Je kunt dit dus echt niet laten zitten en zal er iets aan moeten doen.Ik weet het, als de zwarte op bed slaapt knip ze er nog wel eens gauw uit. Ze vind het echt helemaal niks dat gefriemel. Kammen mag ik wel, vind ze heerlijk maar oh wee als ik aan een klit kom.
Nou, ik heb geprobeerd de vervilte plukken eruit te knippen en dat is aardig gelukt! Nog niet alles, want na een tijdje werd ze chagrijnig en toen heb ik het er maar even bij gelaten. Ik heb de techniek van Mylenevalerie toegepast, de huid onder de vervilte plukken vastgepakt. Alleen niet gesneden maar geknipt. Het ziet er wel een beetje zielig uit, die verfrommelde vacht, ook al is het maar een klein plekje. Ik hoop dat het gauw weer aangroeit. Verder heb ik een borstel gekocht en ze vindt het gelukkig heerlijk om geborsteld te worden! En ik heb Royal Canin hair & skin gekocht. Haar vacht wordt namelijk ook best wel dun en ze heeft een beetje roos/schilfers. Dat zal vooral door haar leeftijd komen maar ik heb goede verhalen gehoord over Royal Canin. Voorheen at ze Prins brokjes, ik meng de Royal Canin er de komende weken doorheen zodat haar maagje eraan wennen kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven