Elfstedenkou op komst.

28-12-2009 14:40 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Elfstedenkou op komst'

HURDEGARYP - Alle weermodellen laten het zien: in ons land gaat het vanaf volgende week hard vriezen. In Friesland spreekt men zelfs al van een vorstperiode die te vergelijken is met die van de Elfstedenwinter van 1997.

"De weercomputers van het ECMWF (het Europese weercentrum in het Engelse Reading) voorspellen een winter die dinsdag licht begint en het weekeinde oploopt van matige tot strenge vorst", juicht de Leeuwarder Courant. "Volgende week wordt zelfs zeer strenge vorst (-15 graden of lager) verwacht".

Het KNMI verwacht komend weekend al matige vorst gevolgd door een periode met temperaturen 'beneden de langjarig gemiddelden'. Meteoconsult schrijft dat de kans zo’n 80 procent is dat we vanaf volgende week zondag op veel plaatsen kunnen schaatsen op natuurijs. "In de temperatuurverwachting voor de komende twee weken is namelijk duidelijk te zien dat veel berekeningen uitgaan van een periode met overwegend matige vorst. Zelfs de warmste oplossingen komen vanaf aanstaande dinsdag niet of nauwelijks boven nul", aldus het weerstation.

Ook volgens winterweerman Hajo Smit wordt het na het weekeinde bitterkoud. Hoe het komt dat veel meteorologen deze vorstperiode al een week van te voren durven te voorspellen komt volgens Smit omdat alle weermodellen het dit keer roerend met elkaar eens zijn. "Maar het blijft zo dat het weer altijd voor verrassingen kan zorgen. Maar de kou zit dit keer wel heel dichtbij. In Scandinavië is het nu al heel koud en ook in Polen en Duitsland gaat het al snel hard vriezen".

De meeste weermodellen wijzen vanaf volgende week dan ook op strenge vorst in Nederland. "De kou komt daarbij uit Polen en Noord-Duitsland Friesland binnen. Maandag wordt het in Friesland overdag dan ook al niet meer warmer dan min 6", aldus Smit.

Bron

En? Zijn we blij? Of liever de zomer?
Oh neeeeeeeeee!

*wenst heel hard dat het weer zomer wordt*
Perfectionisme is niet perfect...
quote:Mamasaar schreef op 28 december 2009 @ 14:56:

Neeheeee....wil niet meer! Ben nu 27 weken zwanger van een tweeling en mijn jas past niet meer en heb het kouhoud!

dan had je het maar anders moeten plannen

Geintje!
De zonnedans
quote:Paque_in_Pink schreef op 28 december 2009 @ 14:57:

oh ik zie t al. Bron, de Televaag.

Dat maakt dit bericht voor mij compleet ongeloofwaardig.

idd dat had ik ook al, meteen wordt het weer tot het uiterste overdreven.

voorspellingen zo ver vooruit zijn NIET nauwkeurig

maarja bij Telegraaf wel
quote:wolletje schreef op 28 december 2009 @ 15:07:

[...]

dan had je het maar anders moeten plannen

Geintje!
Ja, dat vind ik echt.
kou is best, als het maar droog blijft
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik zal morgen eens in Friesland kijken. Als de vaart in Harlingen dicht zit weten jullie het als eerst.

Van mij mag het maar ook ik haat de uitglij risico's.
Hoor net van Gerrit Hiemstra dat ie de schaatsvreugde wat tempert, volgens hem is het nog onzeker..
Nou, ik haat kou ook, maar we hebben het nou eenmaal met winter te doen. In dat geval liever vorst en veel zon, dan miezer de miezer, zoals afgelopen dagen. Dus.. begint het morgen? laat maar komen dan!
Later is nu
Doe mij maar de lente en de herfst.
Heel egoistisch ben ik in dit opzicht, merk ik als ik er over nadenk:

Vorig jaar heerlijk geschaatst voor het eerst in mijn leven op natuurijs. Wat een fantastisch gezicht was het hier buiten, zeker toen al die toertochten verreden konden worden (en ik trots en met plezier TD-man en schoonzus stond aan te moedigen in de bittere kou).

En nu ben ik moeder van een kleine baby en kan alleen maar 'gatver!' denken omdat het dan erg lastig wordt om er op uit te trekken met de wagen, naar het winkelcentrum, consultatiebureau of gynaecoloog....

Van mij mag het dus echt lente worden, ik was net deze week zo blij dat alle sneeuw- en ijs-ellende weer was opgelost voor de deur...
Nee he...

Van mij mag het wel weer april zijn.

(maar dan toch liever vrieskou dan die sneeuw van laatst)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:emaille schreef op 28 december 2009 @ 15:14:

Hoor net van Gerrit Hiemstra dat ie de schaatsvreugde wat tempert, volgens hem is het nog onzeker..Ik herhaal mijn eigen reactie dan nog maar even...
quote:emaille schreef op 28 december 2009 @ 15:14:

Hoor net van Gerrit Hiemstra dat ie de schaatsvreugde wat tempert, volgens hem is het nog onzeker..Gelukkig is Gerrit ook zo'n lekkere nuchtere fries. Ik las het net ook al in onze regio krant. Het is natuurlijk heerlijk als je op natuurijs kan schaatsen maar laat die 11-stedentocht maar lekker hangen. De dag erna is heel Nederland lekker aan het schaatsen en dan zitten wij hier met afgetrapt ijs en laten we niet even vergeten wat voor ontiegelijke zooi het overal is. In 1997 liep ik door mijn eigen 11 steden stadje en ik heb niet een bekende gezien. Waar al die mensen ineens wegkomen ik weet het niet maar een fries feestje is het iig niet meer.
Kijk eens op deze website je kunt hier zien dat het gewoon blijft kwakkelen.

Je kunt ook je eigen stad intypen.
quote:fruitje schreef op 28 december 2009 @ 15:28:

[...]

In 1997 liep ik door mijn eigen 11 steden stadje en ik heb niet een bekende gezien. Waar al die mensen ineens wegkomen ik weet het niet maar een fries feestje is het iig niet meer.Wat een gezellige gastvrije Fries
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 28 december 2009 @ 15:31:

[...]

Wat een gezellige gastvrije Fries Zullen we even bij jou in de tuin komen staan en tegen de muren van het huis op lopen pissen en de boel eronder kotsen want zo gezellig is het dus......
Gezellig!

Edit: Die kou dus.
Als het lekker droog blijft dan mag het van mij vriezen, heerlijk.

Fruitje, zeik niet.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Fruitje, jij bent geen echte Fries. Iedere rechtgeaarde Fries wil een elfstedentocht. Dat zit in je bloed.
Nee, winter genoeg gehad!! En ALS het dan moet, dan liever droge vorst dan die k*tsneeuw, gladheid en pekel en zooi.

Ik ben geboren in de tijd dat de sneeuw blijkbaar metershoog lag. Zou daar mijn afkeer van komen??
Nee hoor thee. Ik ben ook al zo oud Maar hier geen afkeer.
quote:fruitje schreef op 28 december 2009 @ 15:37:

[...]

Zullen we even bij jou in de tuin komen staan en tegen de muren van het huis op lopen pissen en de boel eronder kotsen want zo gezellig is het dus......tjeeeez, het is 1 keer in de 20 jaar, wat een overlast. Trouwens, van mij heb je geen last, want ik kijk het wel op TV, veel te koud.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Liv schreef op 28 december 2009 @ 15:46:

Fruitje, jij bent geen echte Fries. Iedere rechtgeaarde Fries wil een elfstedentocht. Dat zit in je bloed.Liv, ik woon al een hele tijd in het westen van het land. Maar ik friezin van geboorte. Ik haat die kou en sneeuw en ijs. Mijn moeder heeft na haar scheiding nog lange tijd in Westergeest en Kollommerpomp( jeses te erg!!) gewoond en is was erbij bij die laatste elfstedentocht. Bbrr, ik ben ook gewoon naar haar huis gegaan lekker bij de kachel i.p.v. blauw te bekken en onderkoeld te raken. Ik kan gewoon niet tegen die k..kou. En ik een watje :-)
Kan dat verrekte broeikaseffect niet een beetje opschieten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven