In Grootmoeders tijd..
maandag 28 december 2009 om 21:40
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.
En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.
Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.
Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
maandag 28 december 2009 om 21:56
Als kleuter ging ik mee carnaval vieren met mijn ouders. Was ik moe en mijn ouders 't nog niet zat, dan ging ik onder de bar liggen slapen. De meeste cafés in dat dorp hebben geen reling maar echt een verhoging onder de bar om je voeten op te zetten als je aan de bar zit, en op die verhoging kon prima een 4-jarige gaan liggen slapen onder een winterjas van de kastelein. Hoefde ook niet bang te zijn dat er iemand met z'n voeten bovenop me ging staan want A) op zo'n durrep weet iedereen wie welke kinderen heeft meegenomen en waar die uithangen en
de barkrukken werden strategisch opgeslagen met de carnaval want dan kon d'r meer volk naarbinnen en kon d'r meer gezopen worden. We lagen soms met 8 kinderen op een rijtje onder de bar tot ver na middernacht te slapen.
En we hebben d'r allemaal volgens mij leuke herinneringen aan: je mocht mee carnaval vieren en met de grote mensen mee en lekker lang opblijven en rondrennen en en en...
En we hebben d'r allemaal volgens mij leuke herinneringen aan: je mocht mee carnaval vieren en met de grote mensen mee en lekker lang opblijven en rondrennen en en en...
Iets anders
maandag 28 december 2009 om 21:57
Kees woonde in een heul klein dorpje en zijn moeder had met een schare van 4 wel wat beters te doen dan haar jongste er constant van overtuigen zijn kleren aan te houden. Dus was de 'jongste van Jansen' ook wel bekend als dat menneke dat in het hele durrep in zijn blootje tegen lantarenpalen plaste.
maandag 28 december 2009 om 22:01
quote:Paque_in_Pink schreef op 28 december 2009 @ 21:59:
Ik ging een pakje zware van Nelle shag halen toen ik 5 was.. Voor mijn vader.
Ja ik ook en sigaren voor mijn vader en belinda mentholsigaretten voor mijn moeder.
En met een verjaardag of andere visite zette mijn moeder de sigaretten en sigaren keurig in glaasjes op de tafel zodat iedereen die wilde roken er eentje kon pakken.
Ik ging een pakje zware van Nelle shag halen toen ik 5 was.. Voor mijn vader.
Ja ik ook en sigaren voor mijn vader en belinda mentholsigaretten voor mijn moeder.
En met een verjaardag of andere visite zette mijn moeder de sigaretten en sigaren keurig in glaasjes op de tafel zodat iedereen die wilde roken er eentje kon pakken.
quote:Paque_in_Pink schreef op 28 december 2009 @ 21:59:
Ik ging een pakje zware van Nelle shag halen toen ik 5 was.. Voor mijn vader.Paque, hier een pakje drum mild voor moeder, een pakje drum voor vader en twee keer rizla rood. En als je mazzel had mocht je voor jezelf een ijsje halen, maar ook wel eens niet.
Ik ging een pakje zware van Nelle shag halen toen ik 5 was.. Voor mijn vader.Paque, hier een pakje drum mild voor moeder, een pakje drum voor vader en twee keer rizla rood. En als je mazzel had mocht je voor jezelf een ijsje halen, maar ook wel eens niet.
quote:Mieomij schreef op 28 december 2009 @ 21:58:
Kinderliedjes waren heel wreed en zielig. Over haasjes in een groen knolleknolleland waar het niet goed mee afliep en kikkertjes in een
boerensloot die honger en verdriet hadden.
Op het dak van ons huis
Heeft een aardige muis
Een lief nestje gebouwd
Voor haar jongen
En ze speelden er blij
en ze zongen erbij
En ze dansten en
Piepten en sprongen
Oude muisje sloop zacht
naar omlaag elke nacht
om wat rijst uit de
kelder te stelen,
En dan keerde ze vlug
naar haar jongen terug
om de rijst met de
kleintjes te delen.
Maar eens op een keer
Kwam die oude niet meer
En de kindertjes kregen
Geen eten
Want een lelijke kat
Had het muisje gevat
En het zomaar de kop
Afgebeten
Práchtig vond ik dat lied!
Kinderliedjes waren heel wreed en zielig. Over haasjes in een groen knolleknolleland waar het niet goed mee afliep en kikkertjes in een
boerensloot die honger en verdriet hadden.
Op het dak van ons huis
Heeft een aardige muis
Een lief nestje gebouwd
Voor haar jongen
En ze speelden er blij
en ze zongen erbij
En ze dansten en
Piepten en sprongen
Oude muisje sloop zacht
naar omlaag elke nacht
om wat rijst uit de
kelder te stelen,
En dan keerde ze vlug
naar haar jongen terug
om de rijst met de
kleintjes te delen.
Maar eens op een keer
Kwam die oude niet meer
En de kindertjes kregen
Geen eten
Want een lelijke kat
Had het muisje gevat
En het zomaar de kop
Afgebeten
Práchtig vond ik dat lied!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 28 december 2009 om 22:03
quote:Babsjuh schreef op 28 december 2009 @ 21:58:
Oh ja... en d'r had ieder half jaar wel een klasgenootje gescheurde enkelbanden omdat die met de voet tussen de spaken had gezeten achterop de fiets bij mams...
Ik was zo'n kind ja...
Mijn ouders rookten ook (nu nog trouwens), maar ook lekker in de auto mét de raampjes dicht terwijl zus en ik op de achterbank zaten...
Oh ja... en d'r had ieder half jaar wel een klasgenootje gescheurde enkelbanden omdat die met de voet tussen de spaken had gezeten achterop de fiets bij mams...
Ik was zo'n kind ja...
Mijn ouders rookten ook (nu nog trouwens), maar ook lekker in de auto mét de raampjes dicht terwijl zus en ik op de achterbank zaten...
maandag 28 december 2009 om 22:03
quote:Mevrouwdekees schreef op 28 december 2009 @ 22:01:
[...]
Paque, hier een pakje drum mild voor moeder, een pakje drum voor vader en twee keer rizla rood. En als je mazzel had mocht je voor jezelf een ijsje halen, maar ook wel eens niet.
*knikt driftig* jaha, rizla rood. En voor m'n moeder halfzware drum met Rizla rood.
5 was ik, op mijn fietsje naar de buurtwinkel.
[...]
Paque, hier een pakje drum mild voor moeder, een pakje drum voor vader en twee keer rizla rood. En als je mazzel had mocht je voor jezelf een ijsje halen, maar ook wel eens niet.
*knikt driftig* jaha, rizla rood. En voor m'n moeder halfzware drum met Rizla rood.
5 was ik, op mijn fietsje naar de buurtwinkel.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
maandag 28 december 2009 om 22:04
maandag 28 december 2009 om 22:05
quote:Mieomij schreef op 28 december 2009 @ 22:02:
Er waren nog helemaal geen hoogbegaafde, ADHD, hoogsensitieve, add, PDD-NOS, dyscalculie, nieuwetijdskinderen e.d. Althans, ik ben ze in mijn jeugd nooit tegengekomen.
Ze waren er wel, maar waren kleine professortjes, heel druk, overgevoelig, niet-oplettend, konden niet rekenen en/of waren kinderen van stiekeme hippies
Nu ik 't zo opschrijf ben ik ook een hoop etiketten misgelopen geloof ik
Er waren nog helemaal geen hoogbegaafde, ADHD, hoogsensitieve, add, PDD-NOS, dyscalculie, nieuwetijdskinderen e.d. Althans, ik ben ze in mijn jeugd nooit tegengekomen.
Ze waren er wel, maar waren kleine professortjes, heel druk, overgevoelig, niet-oplettend, konden niet rekenen en/of waren kinderen van stiekeme hippies
Nu ik 't zo opschrijf ben ik ook een hoop etiketten misgelopen geloof ik
Iets anders