In Grootmoeders tijd..

28-12-2009 21:40 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.

En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.

Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
quote:Vinyl schreef op 28 december 2009 @ 23:10:

[...]

Een appeltje! Daar heb ik het met mijn moeder nog wel eens over, geweldig!

Hahahah jaaaaaaaa

Tjonge, dit topic doet me terug verlangen naar die tijd, toen alles best wel simpel was, maar zo fijn!!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
- Rieten-kinderstoel achterop de fiets, was een soort mand.

- toen er twee kinderen kwamen, de jongste in een soort ijzerenstoeltje met een T-stuurtje erop waarmee je als kind kon 'sturen'

- geprakte banaan en sinaasappel (liga weet ik niet, zal vast) vanaf 4 maanden

- korstjes van brood om op te sabbelen, volgens mij al voordat ik überhaupt die banaan kreeg.

- een pak rammel als t nodig was

- blijven zitten tot je bord leeg was en dan ook geen toetje

- niet iedere dag in bad/onder de douche, washand deed t ook goed

- als kleuter met een briefje, de portemonnee en een tas naar de supermarkt, waarbij je t briefje en de portemonnee afgaf en de tas gevuld werd. (was echt stoer)

- met 4 alleen naar school lopen

- los op de achterbank

- gourmetten met een feestje en je had gewoon van dat groene gaas in huis. En iedereen vond het normaal dat je dus kindertjes met brandwonden terugkreeg.

- met 7 alleen naar het zwembad, je had immers A en B dus hop wegwezen.

- rolschaatsen zonder bescherming

- advocaat snoepen

Ach... wat was het leven toch simpel.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Mijn vader was ook oost indisch doof, met name in de auto met ons op de achterbank: pap?...pap?......pahap?....halooooo papaaaa hoor je mij?.............PAPAAAAAA?........papa....?.en dat tot in het oneindige.

Als je lastig was op de achterbank en je broertjes aan het kelen was mepte je vader naar achter en raakte dan altijd het slachtoffer en nooit de dader. Je moeder had dan eerst al proberen te sussen: shhhht jongens, papa moet autorijden! Zo'n actie gaf wel verbondenheid met je broertjes want na zo'n verkeerd gemikte knal, nam je het wel voor elkaar op.

Ook werd er regelmatig gedreigd met het stoppen en je uit de auto gooien, ook als je 200 km van huis was. Soms werd dan even op de vluchtstrook flink geremd om het dreigement kracht bij te zetten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 december 2009 @ 23:10:

[...]

Die man schreeuwde gerust " bek open " als je kaakkramp had van ellende.

Ook dat, en ik ben weggelopen toen, hij wilde mijn hoektanden trekken.

Pa en ma boos, moest ik alsnog terug.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Maar toch he.... ik geloof niet dat ik er slechter van ben geworden. Door het gerook van mijn ouders ben ik er nooit aan begonnen. Mijn vader had vanaf pasen een pesthumeur omdat er met pinksteren weer een nieuw behangetje tegen de muur moest, en het plafond gewit. Goh, wat had hij daar een hekel aan.

In de winter vroor het op mijn slaapkamer nog net niet. Maar ik was toch niet overdreven vaak ziek en ik kan me ook niet herinneren dat ik het erg koud had.

Ik moest eten wat de pot schafte, en als ik niet wilde eten moest ik het maar laten. Die ene keer dat ze me dwongen heb ik overgegeven, dat hebben ze dus nooit weer geprobeerd.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 december 2009 @ 23:10:

Schaatsen kreeg je per definitie zes maten te groot en droeg je met drie paar geitenwollensokken.

Die oma gebreid had.

Ik kan me mijn oma niet anders herinneren dan dat ze altijd sokken aan het breien was voor iedereen en van die handschoenen met halve vingers.

Mijn moeder heeft dan ook moeten leren sokken breien want een fatsoenlijke huisvrouw kon sokken breien voor haar man
Er bestond niet eens bescherming als je ging rolschaatsen!

Dat was nog niet uitgevonden.
quote:Vinyl schreef op 28 december 2009 @ 23:10:

[...]

Een appeltje! Daar heb ik het met mijn moeder nog wel eens over, geweldig!Mijn broertje had overigens alleen maar broeken met appeltjes, die viel overal gaten in
1, 2, 3 ,4 , 5 ,6 , 7 , wie moet ik een kusje geven,

Mn eerste kus, zuchttt
quote:nikkinuts schreef op 28 december 2009 @ 23:13:

Dat was nog niet uitgevonden.Ik had nog van die rolschaatsen die onder je schoenen moesten en die kon je geloof ik ook nog verstellen.
quote:superstar_2 schreef op 28 december 2009 @ 23:14:

[...]

Ik had nog van die rolschaatsen die onder je schoenen moesten en die kon je geloof ik ook nog verstellen. Jaa, die schoten altijd los.
quote:superstar_2 schreef op 28 december 2009 @ 23:14:

[...]

Ik had nog van die rolschaatsen die onder je schoenen moesten en die kon je geloof ik ook nog verstellen. Ow ja... en een springtouw zonder handvaten.
Wij moesten ook altijd binnenkomen als de lantaarnpalen aan gingen.

Ma kwam ons niet halen, die deed de keukendeur open, riep keihard, Nikki, Nico ETEN!

En dan die deur weer dicht, keihard want hij klemde. Altijd.
quote:nikkinuts schreef op 28 december 2009 @ 23:13:

Dat was nog niet uitgevonden.

Bij ons wel, en dat was een plastic blok om je knieën met bandjes achterin je knieholtes die je hele bloedsomloop afknelden.

Maar wel in hippe fluorserende kleurtjes, dat wel
Ja, dat vind ik echt.
Oja, en het allergrootste kinderleed op de achterbank was als je getuige was van een flinke huwelijkscrisis tussen je ouders onderweg naar Frankrijk of Spanje (in een ruk doorrijden in een bloedhete auto want aan pauzes om de 2 uur deed je vader niet en van airco had nog nooit iemand gehoord).

Er bestond nml geen tomtom dus moest je moeder kaart lezen. En nadat ze je vader voor de vijfde keer een rondje om Parijs had laten rijden omdat ze de afslag naar Lyon telkens niet op tijd zag, was het heibel tussen die twee.

En dan zat je als kinderen (zonder DVD schermpjes maar met een suske en wiske stripboek) heel stilletje en beduusd op de achterbank omdat je vader trut zie tegen je moeder en je moeder met rood betraande ogen stuurs uit het raam keek.

Dan durfde je zeker 50 kilometer zelf geen ruzie meer te maken.
Kaatseballen , tegen de muur
Als wij bij Parijs aankwamen moest de autoradio uit!
Over roken enzo;

Wij werden gewoon uitgerookt op de achterbank van de auto als we ergens heen gingen,met brandende ogen kwamen we de ""eend"" uit

En niemand zei er wat van
quote:nikkinuts schreef op 28 december 2009 @ 23:17:

Wij moesten ook altijd binnenkomen als de lantaarnpalen aan gingen.

Ma kwam ons niet halen, die deed de keukendeur open, riep keihard, Nikki, Nico ETEN!

En dan die deur weer dicht, keihard want hij klemde. Altijd.Ja dat was me 's avonds altijd een geschreeuw in de straat want alle moeders stonden dan in de deur te schreeuwen en niemand vond het gek.
Leuk jeugd sentiment op tv . Top 2000 a gogo.
quote:nikkinuts schreef op 28 december 2009 @ 23:18:

Als wij bij Parijs aankwamen moest de autoradio uit!Wij hadden de hele reis naar spanje 1 cassetebandje van mijn vader mee: George Baker selection,de hele reis ""una paloma blanca"" aaaaaaaahhhhhhhh
Ik verfde mn haar met crepe papier

nat maken, en alle kleuren in mn haar smeren
quote:mormeltje schreef op 28 december 2009 @ 23:19:

Over roken enzo;

Wij werden gewoon uitgerookt op de achterbank van de auto als we ergens heen gingen,met brandende ogen kwamen we de ""eend"" uit

En niemand zei er wat van

Volgens mij hadden we ook nooit last van die rook.

We hebben ook wel eens stiekem op de slaapkamer van mijn ouders zitten roken. Met de hond, en dan die rook in de vacht blazen van de hond, leek het net alsof de hond in de fik stond.

En wij maar denken dat niemand het rook!
quote:mormeltje schreef op 28 december 2009 @ 23:20:

[...]

Wij hadden de hele reis naar spanje 1 cassetebandje van mijn vader mee: George Baker selection,de hele reis ""una paloma blanca"" aaaaaaaahhhhhhhhO gruwel mijn vader had casettebandjes met zeemansliedjes dus hoorde je de hele autorit meisje ik ben een zeeman enz..
quote:mormeltje schreef op 28 december 2009 @ 23:20:

[...]

Wij hadden de hele reis naar spanje 1 cassetebandje van mijn vader mee: George Baker selection,de hele reis ""una paloma blanca"" aaaaaaaahhhhhhhhWij hadden best veel bandjes mee, maar in Parijs moest het stil zijn, anders zouden we verdwalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven