In Grootmoeders tijd..

28-12-2009 21:40 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.

En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.

Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
quote:Zuigstengel schreef op 28 december 2009 @ 22:40:

[...]

Ik propte al mijn eten achter de verwarming!

hihi dat deed mijn zusje ook. en ik smeet het in de tuin onder een struik toen ik es binnen moest eten eten omdat ik zat te klieren. (het was zomer)

hapje voor hapje, anders viel het te veel op...

oww en mijn zusje en ik hadden es op sesamstraat gezien dat sien een gezonde salade maakte die niemand lekker vond, en pino maakte een dropjessalade die ze allemaal heerlijk vonden.

hebben mijn zusje en ik dat nagedaan: droppot in schaal omgekeert, flinke klodder mayo erbij, en vervolgens erg verbaasd zijn dat het niet te vreten was (owww en de schaal met overheerlijke dropjessalade vervolgens in de tuin verstoppen )
quote:Mamasaar schreef op 28 december 2009 @ 22:43:

[...]

In tegenstelling tot mijn opvoeding vroeger, doe ik net zo hard mee aan het geneuzel van nu

Ik halfom..

Wij wonen in een klein dorpje en mijn dochter is in vakanties ergens buiten. Ze heeft een horloge en moet zich ´s avonds om half zeven melden. Waar ze uithangt? Geen idee. Maar wel altijd met een vaste kliek. Als ze honger krijgen regelen ze samen wat te eten.

Als ze ruzie heeft moet ze dat zelf uitvechten. Als ze de handstand wil oefenen en valt heeft ze een blauwe plek. Als ze zich misdraagt bij de buren dan wordt ze tot de orde geroepen. Als ze een spelletje spelen maken ze zelf de spelregels. Als het eentje niet bevalt kan ie opzouten.

Maar ze mag nog niet alleen op de fiets naar een dorp verderop. Dat bewaren we nog een jaartje.
Het was zomer en ik wilde schaatsen ... heb ik een hele fles dreft (toen bestond er alleen nog maar dreft geloof ik) over de keukenvloer gesmeten en ben ik op mijn blote voeten gaan schaatsen in de keuken.. Vader kwam thuis van zijn werk en sjoefde zo onderuit in de keuken
Oja en verder heb ik nog nooit bij mijn ouders in bed geslapen.

Als ik na bedtijd in mijn pyamaatje naar beneden kwam en zei dat ik niet kon slapen dat zeiden mijn ouders doodleuk vanaf de bank: dan ga je het maar proberen en bleven rustig zitten terwijl ik weer afdroop.

En s'ochtends moesten we kloppen op de slaapkamerdeur van mijn ouders voordat we binnen mochten komen............op zondagochtend riep mijn vader dan af en toe wel eens hard: NEEEEE, niet binnenkomen, wegwezen jullie....

En dan barsten wij in huilen uit want we begrepen niet waarom dat nou ineens niet mocht.
quote:Mamasaar schreef op 28 december 2009 @ 22:35:

[...]

En natuurlijk niet begrijpen waarom ik mijn baby van 2 weken niet liet huilen. "Ach, is goed voor de longetjes." *zucht*Maar wel logisch toch eigenlijk, dat ze het niet begrijpt ? Ze heeft het zelf zó anders gedaan ... De generatiekloven worden ook steeds groter , dat maakt het er ook al niet makkelijker op, denk ik. Vroeger kon je zomaar tegelijk met je (schoon)moeder zwanger lopen te zijn, dat is er niet meer bij vandaag de dag ;dan is het ook wel weer erg begrijpelijk dat de oma's niet op de hoogte zijn van de nieuwste " rages " op opvoedkundig gebied.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:hiltje schreef op 28 december 2009 @ 22:52:

Als ik na bedtijd in mijn pyamaatje naar beneden kwam en zei dat ik niet kon slapen dat zeiden mijn ouders doodleuk vanaf de bank: dan ga je het maar proberen en bleven rustig zitten terwijl ik weer afdroop.

En s'ochtends moesten we kloppen op de slaapkamerdeur van mijn ouders voordat we binnen mochten komen............op zondagochtend riep mijn vader dan af en toe wel eens hard: NEEEEE, niet binnenkomen, wegwezen jullie....

En dan barsten wij in huilen uit want we begrepen niet waarom dat nou ineens niet mocht.

O ja ik heb ook nooit bij mijn ouders in bed geslapen.

Mijn zoon logeert daar nu (3) en is verkouden maar die mag dus wel mooi bij oma in bed liggen..
quote:hiltje schreef op 28 december 2009 @ 22:52:

En dan barsten wij in huilen uit want we begrepen niet waarom dat nou ineens niet mocht.whaha heeeeel herkenbaar
Ik kan me niet herinneren sexuele voorlichting te hebben gehad van mijn ouders. En als ik vroeg waar baby's vandaan kwamen was het antwoord baby's komen uit de buik en daar kon ik het mee doen.

Ik dacht echt dat de buik dan zou openscheuren en de baby er als een alien uit zou komen.

Zou dat de reden zijn dat ik (nog) geen kinderen heb, hmm...
Als mn pap me niet helemaal geloofde zei hij "daantje , er zit een hele grote streep op je voorhoofd"en dan biechte ik toch maar snel de waarheid op
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:Zespri79 schreef op 28 december 2009 @ 22:50:

[...]

haha jah

Zusje zei toen ze zwanger was .. als ik zo ga lopen mutsen als die moeders van tegenwoordig dan moet je het mij zeggen..

En elke keer als ik bij haar ben heeft ze weer iets mutserigs om haar zoontje.. En dan roep ik : ZUS STOP HO wat zou oma doen ?

Oja oma zou gewoon der zoon buiten zetten in kinderwagen ga daar maar lopen janken.. En dus zet zusje ook kinderwagen met kind buiten (in de sneeuw wel dik aangekleed heur) en gaat ze lekker koffie drinken met mij ..

Zou je zoiets ook kunnen krijgen met ' what would grandma do?'

Ik had vroeger heel dik en lang haar tot op m'n kont. Anti-Klit en crèmespoeling bestonden toen nog niet, neeeeee, dan maar met m'n pruik in een schaal met wasverzachter!
quote:Zespri79 schreef op 28 december 2009 @ 22:52:

Het was zomer en ik wilde schaatsen ... heb ik een hele fles dreft (toen bestond er alleen nog maar dreft geloof ik) over de keukenvloer gesmeten en ben ik op mijn blote voeten gaan schaatsen in de keuken.. Vader kwam thuis van zijn werk en sjoefde zo onderuit in de keuken
quote:diaantje1971 schreef op 28 december 2009 @ 22:55:

Als mn pap me niet helemaal geloofde zei hij "daantje , er zit een hele grote streep op je voorhoofd"en dan biechte ik toch maar snel de waarheid opOwwwww hahhahahhaha, ja, bij ons stond er een "dik zwart kruis".
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 december 2009 @ 22:54:

[...]

Maar wel logisch toch eigenlijk, dat ze het niet begrijpt ? Ze heeft het zelf zó anders gedaan ... De generatiekloven worden ook steeds groter , dat maakt het er ook al niet makkelijker op, denk ik. Vroeger kon je zomaar tegelijk met je (schoon)moeder zwanger lopen te zijn, dat is er niet meer bij vandaag de dag ;dan is het ook wel weer erg begrijpelijk dat de oma's niet op de hoogte zijn van de nieuwste " rages " op opvoedkundig gebied.Heb je ook weer gelijk in. Maar het mens blijft maar proberen me te overtuigen, zo lastig om geduldig en beleefd te blijven na de 15e keer uitleg
Ja, dat vind ik echt.
quote:Zuigstengel schreef op 28 december 2009 @ 22:57:

Ik had vroeger heel dik en lang haar tot op m'n kont. Anti-Klit en crèmespoeling bestonden toen nog niet, neeeeee, dan maar met m'n pruik in een schaal met wasverzachter! Cremespoeling bestond in mijn tijd al wel maar mijn vader kon de naam niet onthouden. Ik zeg nog steeds vaak wasverzachter als ik cremespoeling bedoel.
Noez, de studenten van nu weten niet eens wat een video is, laat staan een lp. Een autoradio met cd wisselaar? Goh, ik was al stikjaloers op een vriendinnetje wiens moeder een cassettebandje in de auto kon draaien.

Schoenen waren gewoon van leer, kleding van katoen.

En mijn vader witte het plafond met een witkwast. Rollers waren nog niet uitgevonden.

Ik kan me de reclame nog herinneren waarin we leerden wat een fax was.

In miami vice had de boef een draadloze telefoon. Ter grootte van een mini televisie.

Als mijn neef het op een krijsen zette, werd er niet onderhandeld. Hij ging gewoon met zijn kop in een emmer koud water.
Vroeguh was er nog ontzag, mochten wij niet zomaar iets uit de koelkast pakken

Ik was 16 en stond bij de bushalte, zag in een flits mn zusje langsfietsen met een pak vla onder de snelbinders,

Zus had stiekum een pak vla opgevreten,was bang geworden, en was snel naar oma gefietst om een pak vla te lenen, om die snel weer terug in de koelkast te leggen.
quote:mamalelie schreef op 28 december 2009 @ 23:01:

Schoenen waren gewoon van leer, kleding van katoen.

Je bent toch niet de extreem brandbare babydolletjes vergeten? Van een of andere kunststof, ben de naam even kwijt....
Wie kent nog de spijkerbroek met witte steep aan de zijkant?

Wat was ik daar wijs mee, wat voelde ik mij de blitsss
Ik moest toen ik een jaar of 10 was alleen naar de tandarts, ik heb er nog een trauma van.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
quote:loomii schreef op 28 december 2009 @ 23:04:

[...]

Je bent toch niet de extreem brandbare babydolletjes vergeten? Van een of andere kunststof, ben de naam even kwijt....Je denkt toch niet serieus dat wij aan de mode meededen he? Kleren kwamen gewoon van mijn nichtje, gingen daarna naar een ander nichtje, en kwamen na 5 jaar weer terug voor mijn zusje.
Je droeg de afdragertjes van je nichtjes en als er ergens een gat in zat naaide je moeder er een appeltje of een peer op.

Met kerst en pasen kreeg je wel een nieuwe ( lange ) jurk.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 december 2009 @ 23:09:

Je droeg de afdragertjes van je nichtjes en als er ergens een gat in zat naaide je moeder er een appeltje of een peer op.

Met kerst en pasen kreeg je wel een nieuwe ( lange ) jurk.Een appeltje! Daar heb ik het met mijn moeder nog wel eens over, geweldig!
quote:nikkinuts schreef op 28 december 2009 @ 23:06:

Ik moest toen ik een jaar of 10 was alleen naar de tandarts, ik heb er nog een trauma van. Die man schreeuwde gerust " bek open " als je kaakkramp had van ellende.
Schaatsen kreeg je per definitie zes maten te groot en droeg je met drie paar geitenwollensokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven