hoe omgaan met kritiek...

03-01-2010 16:48 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee girls,

om herkenbaarheid te voorkomen post ik dze even onder een andere nick. Het volgende speelt momenteel. Ik heb op dit moment een klein jaar een relatie met een fantastische, intelligente, mooie, lieve man. Alleen merk ik dat het volgende me parten speelt, hij is ook bijzonder perfectionistisch, extravert, veeleeisend en kritisch maar ook gevoelig. Kanten die heel goed en bruikbaar kunnen zijn, maar die mij vaak pijn doen.

Ik ben zelf rustiger (niet stil) wat introverter en flexibel waardoor ik wat meer ruimte geef. Ik heb de laatste tijd door al zijn kritiek steeds meer het gevoel dat ik niet goed genoeg kan zijn. Sterker nog, ik kan me soms niet voorstellen dat iemand die zoveel op me heeft aan te merken van me houdt! Gevolg hiervan van is dat mijn zelfverzekerdheid afbrokkelt, wat eigenlijk de laatste jaren behoorlijk ok was. Verder merk ik ook wel dat ik soms overgevoelig reageer, waarschijnlijk doordat het zich gevoelsmatig zo opstapelt en ik dan denk: gaan we weer!

Verder ben ik me er terdege van bewust dat kritiek soms nodig en goed is. Maar dat zijn de momenten waarop ik zelf ook zie dat ik dingen anders/beter zou kunnen aanpakken, dan mag het. Aan de andere kant gaat het naar mijn gevoel om dingen waarbij ik denk: zo ben ik! Accepteer het en geef me ruimte.

Ondanks het feit dat ik enorm veel om deze man geef begin ik steeds meer op een punt te komen waarbij ik bang ben dat ik voor mezelf moet kiezen omdat het anders ten koste van mezelf gaat....maar het liefst zou ik een manier vinden waarop we allebei hiermee kunnen dealen en samen kunnen blijven, want verder gaat het eigenlijk heel goed. Anyway....sorry voor het lange verhaal. Tips, vragen en kritiek zijn meer dan welkom!
anoniem_98361 wijzigde dit bericht op 03-01-2010 16:50
Reden: spelvauten...
% gewijzigd
o ik moet eerlijk zeggen dat vriendlief ook regelmatig kritiek heeft op kleding die ik draag...maar ja, als ik hem vraag of hij het mooi vindt, heeft hij uiteraard het recht 'nee' te zeggen....dat vind ik geen probleem...kijk zolang hij het niet dagelijks doet...

Maar als je zegt dat hij het 'constant' doet...is het dan één ding per avond...10 dingen per avond? (ik heb zelf de neiging dat soort dingen flink te overdrijven) en als ik terugdenk aan ons eerste jaar...ondanks dat we strontverliefd waren...hadden wij allebei ook best veel kritiek op elkaar (hij te lui, ik te impulsief) Nu is hij rustig en ik uitbundend...om maar even aan te geven dat het niet per definitie slecht is....

Maar uiteindelijk gaat het voornamelijk om hoe hij het brengt...als jij je er slecht bij voelt..dan brengt hij het verkeerd of ben jij te kleinzerig...

Communicatie is dan toch het toverwoord....geef aan wat bepaalde opmerkingen met je doen
Opbouwende kritiek is prima. Voor veel mensen nog steeds moeilijk om aan te horen of zelfs te accepteren, maar het doel is in zo'n geval iig niet om de ander af te kraken.

In dit geval is het dus geen geval van opbouwende kritiek. Ik vind het ronduit gezeur. Kritiek hebben op hoe je reageert (niet enthousiast genoeg) of hoe je een gesprek niet gaande houdt ('ja dat klopt'), etc. vind ik niet ok.

Je schrijft in je OP dat 'je zelfverzekerdheid afbrokkelt'. Zodra ik zoiets zou merken, dan kan hij nog zo leuk, intelligent en de rest zijn, maar dan is het voor mij bekeken.
quote:meds schreef op 03 januari 2010 @ 17:30:

Ik lees trouwens geen schokkende dingen bij de "kritiek"

Jij baalt ervan dat hij eerlijk zegt dat hij jouw nieuwe jurk lelijk vindt, en hij baalt ervan dat jij lauw reageert als hij ergens enthousiast over is... Klinkt wel hetzelfdeTsja, tuurlijk hoor ik liever dat hij die jurk ook geweldig vindt, maar da's nog niet zo'n probeem. Het lastige vind ik de kritiek op mijn persoonlijke reactie, bijvoorbeeld op zijn enthousiasme. Ik heb namelijk niet het idee dat ik lauw reageer. Maar nee, ik sta niet (figuurlijk dan...) te jubelen. Ik heb echt het idee dat ik om het de reactie te geven die hij graag wil, ik moet gaan acteren/forceren. En ik mezelf niet meer ben...
Wanneer het jou stress oplevert, is dit een teken aan de wand.

Want als dit echt zo is, en jij hebt hier heel veel moeite me, dan passen jullie niet bij elkaar, hoe vervelend dat ook is. Jij kan hem niet veranderen en hij jou niet. Je kunt het wle met elkaar bespreken en kijken of je er samen uit kunt komen, maar dit moet je beide willen. Als hij tevreden is met zijn zijn en jij hebt heir moeite mee, dan zul je eens goed moeten gaan nadenken of je dit echt wil...
quote:criticasta schreef op 03 januari 2010 @ 17:31:

[...]

Tsja, je raakt hier een boel punten. Dat hij zich niet in kan houden, daar geef ik hem wel ruimte voor. Want ik denk dan: zo is hij en hij heeft dat kennelijk nodig. Alleen mis ik datzelfde gebaar uit zijn kant, die ruimte en acceptatie van wie ik ben en alle plussen en minnen.

En ja, als het niet verbetert zal dit waarschijnlijk omze relatie de nek omdraaien. Het geeft me namelijk bijznder veel stress en heeft zoals eerder gezegd invloedf op mijn zelfverttrouwen.

Wat ik me wel nog afvraag is of ik ook niet gewoon te overgevoelig reageer. Door dat wat minder te doen zou ik er meer schijt aan kunnen hebben en het gemakkelijker van me kunnen laten afglijden. B

ij hem werkt het uiten van zijn irritatie vaak wel op een dergelijke manier. Nadat de gal is gespuid kan hij het redelijk makkelijk loslaten en is hij er klaar mee.

Ik kan niet inschatten of je overgevoelig bent of niet. De voorbeelden die je gaf vind ik niet echt shockerend. En het ligt er volkomen aan hoe iets gezegd wordt en ook hij is mens. Dus ook hij kan wel eens iets verkeerds zeggen. Dus vraag jezelf af of je op slakjes zout legt en niet ook hetzelfde doet (je hebt vast ook genoeg kritiek op hem) of dat er echt iets mis is aan zijn kant.

Is het alleen bij hem dat jij je zo voelt of ook in eerdere relaties of bij anderen?
Ik heb zelf ook samengewoond met een kritische en perfectionistische man die altijd commentaar op mij had en dan inderdaad meestal over kleine dingen of als ik niet genoeg interesse in zijn belevingswereld toonde.

Ik heb dit uiteindelijk niet vol gehouden en achteraf merkte ik pas goed hoe erg ik op mijn tenen had gelopen en hoe ik me had aangepast. Gelukkig was ik wel weer snel mezelf toen het voorbij was.
quote:colalight schreef op 03 januari 2010 @ 17:37:

Wanneer het jou stress oplevert, is dit een teken aan de wand.

Want als dit echt zo is, en jij hebt hier heel veel moeite me, dan passen jullie niet bij elkaar, hoe vervelend dat ook is. Jij kan hem niet veranderen en hij jou niet. Je kunt het wle met elkaar bespreken en kijken of je er samen uit kunt komen, maar dit moet je beide willen. Als hij tevreden is met zijn zijn en jij hebt heir moeite mee, dan zul je eens goed moeten gaan nadenken of je dit echt wil...Ik vind dit nogal sterk gezegd. Iedereen loopt toch wel eens te mopperen of schiet wel eens uit zijn slof? Ik ben ook benieuwd dat als je zou turven, vrouwen niet veel vaker dat soort kritiek geven dan mannen. Als dat wat met je zelfvertrouwen doet dan ligt dat niet aan de omstandigheid, maar aan het zelfbeeld.
quote:domnaiefmutsje schreef op 03 januari 2010 @ 17:35:

[...]

Als je de rest van het stuk leest, stel ik dat het alleen nodig is daar iets mee te doen als het klopt wat hij zegt Maar wie bepaalt dan of het klopt? Dat is best lastig. Want misschien werkt het bij hem wel zo, maar bij 10 anderen niet. En moet je het dan aanpassen omdat het bij 1 iemand zo werkt? Dan word je gek, want iedereen vindt wel iets anders. Dat is het lastige eraan.
quote:colalight schreef op 03 januari 2010 @ 17:41:

[...]

Maar wie bepaalt dan of het klopt? Dat is best lastig. Want misschien werkt het bij hem wel zo, maar bij 10 anderen niet. En moet je het dan aanpassen omdat het bij 1 iemand zo werkt? Dan word je gek, want iedereen vindt wel iets anders. Dat is het lastige eraan.Zij kan serieus nemen hoe het bij hem overkomt en vertellen dat ze het niet zo bedoeld. Dan is het weer aan hem om dat van haar aan te nemen.
quote:domnaiefmutsje schreef op 03 januari 2010 @ 17:40:

[...]

Ik vind dit nogal sterk gezegd. Iedereen loopt toch wel eens te mopperen of schiet wel eens uit zijn slof? Ik ben ook benieuwd dat als je zou turven, vrouwen niet veel vaker dat soort kritiek geven dan mannen. Als dat wat met je zelfvertrouwen doet dan ligt dat niet aan de omstandigheid, maar aan het zelfbeeld.

Tuurlijk mag je wel eens mopperen,maar ik heb het idee dat haar vriend aan hara eigenheid komt, haar zijn.

En ik vind ook niet dat je voer alles iets hoeft te zeggen of heel vaak.

Mijn ex irriteerde zich aan mijn gebruik van verkleinwoorden. Iedere keer als ik een verkeinwoord gebruikte reageerde hij geirriteerd. Na 2 keer had ik al echt wel door dat hij het irri vond. De 100 keren erna dat hij me erop wees, waren niet nodig en om eerlijk te zijn vernederend... Je mag er best wel wat van zeggen, maar ten eerste is het de toon die de muziek maakt en ten tweede is de ander niet verplicht hier iets me te doen. Kijk, wanneer zij wel tevreden is over hoe zij doet (wat ik me heel goed kan voorstellen) en dit dus niet wil aanpassen voor heb en hij blijft kritiek hierop houden, heeft dat totaal geen toegevoegde waarde en levert alleen maar onzekerheid op. Dan ben je niet meer gelijkwaardig bezig.
wanneer is iets kritiek leveren? Het kan ook gewoon zijn dat hij eerlijk is. Iedereen ergert zich wel eens aan zijn partner, er zijn dus dingen die hij niet leuk vindt. HIj benoemt dat, maar verwacht hij ook dat je je aanpast?
Zij zegt dat hij het regelmatig zegt. Dan neem ik aan dat hij wil dat ze het aanpast. Anders laat je het bij 1 keer lijkt me...
quote:colalight schreef op 03 januari 2010 @ 17:47:

[...]

Tuurlijk mag je wel eens mopperen,maar ik heb het idee dat haar vriend aan hara eigenheid komt, haar zijn.

Ik zie dat eerlijk gezegd niet in de voorbeelden die to geeft

En ik vind ook niet dat je voer alles iets hoeft te zeggen of heel vaak.

Ik vind dat je eerlijk moet zijn. Sommige mensen vatten alles op als kritiek, dat zou ook kunnen

Mijn ex irriteerde zich aan mijn gebruik van verkleinwoorden. Iedere keer als ik een verkeinwoord gebruikte reageerde hij geirriteerd. Na 2 keer had ik al echt wel door dat hij het irri vond. De 100 keren erna dat hij me erop wees, waren niet nodig en om eerlijk te zijn vernederend... Je mag er best wel wat van zeggen, maar ten eerste is het de toon die de muziek maakt en ten tweede is de ander niet verplicht hier iets me te doen. Kijk, wanneer zij wel tevreden is over hoe zij doet (wat ik me heel goed kan voorstellen) en dit dus niet wil aanpassen voor heb en hij blijft kritiek hierop houden, heeft dat totaal geen toegevoegde waarde en levert alleen maar onzekerheid op. Dan ben je niet meer gelijkwaardig bezig.Ja maar het voorbeeld dat jij geeft is niet exemplarisch voor TO. Dit voorbeeld vind ik nogal kleinerend en dat lees ik niet terug in de berichten van to
De toon die de muziek maakt dat klopt. Ook daar gaat het af en toe fout in een relatie. Dan kan je ook weer je mond opentrekken. Ik ben wel benieuwd hoe je met de kritiek omgaat Criti. Hoe reageer je terug? Kan je van je afbijten of laat jij je onzeker maken?
quote:domnaiefmutsje schreef op 03 januari 2010 @ 17:42:

[...]

Zij kan serieus nemen hoe het bij hem overkomt en vertellen dat ze het niet zo bedoeld. Dan is het weer aan hem om dat van haar aan te nemen.Dag doet ze ook wel hoor :-) En hij luistert dan ook wel, de aanname kost meestal nog wel wat extra tijd en overredeingskracht maar hee, dat moet kunnen. Alleen als hetzelfde nog een keer gebeurt en nog een keer krijgt ze steeds weer die kritiek op de manier waarop ze reageert en dan denk ik, komop! Jeweettoch dat ze er niks verkeerds mee bedoelt, Terwijl hij misschien denk, komop! je weet toch dat ik iets anders nodig heb?
quote:colalight schreef op 03 januari 2010 @ 17:49:

Zij zegt dat hij het regelmatig zegt. Dan neem ik aan dat hij wil dat ze het aanpast. Anders laat je het bij 1 keer lijkt me...Nee hoor, dat ligt eraan, als ik mij 10 keer erger aan mijn man, dan zeg ik dat tien keer. Ik vind het niet eerlijk als ik mij erger en ik doe alsof er niks aan de hand is. Hij mag voor mij verder doen wat hij wil, maar ik blijf me gewoon ergeren.
quote:colalight schreef op 03 januari 2010 @ 17:49:

Zij zegt dat hij het regelmatig zegt. Dan neem ik aan dat hij wil dat ze het aanpast. Anders laat je het bij 1 keer lijkt me...Als hij zijn wasgoed niet opruimt en je hebt er iets van gezegd en hij blijft het doen, is 1 keer dan ook genoeg? Of mopper je dan ook vaker.
quote:domnaiefmutsje schreef op 03 januari 2010 @ 17:38:

[...]

Is het alleen bij hem dat jij je zo voelt of ook in eerdere relaties of bij anderen?Binnen andere relaties/werk heb ik overigens nooit een probleem met kritiek aannemen gehad (ok leuk is anders, maar ik sta er zeker voor open)
Is zijn kritiek echt erger dan normaal of komt het harder aan bij jou omdat je het zo graag goed wil doen allemaal? Heeft hij meer kritiek op jou dan jij op hem?
of ben je onzeker in je relatie
Het gaat misschien niet eens om of het wel/niet kritiek is hoeveel etc. Je vriend zorgt ervoor dat jij jezelf rotter gaat voelen. Dat lijkt me niet gezond. Bij wie de schuld ligt is ook niet belangrijk.

Het punt is dat jij minder happy was dan eerst. Misschien daar toch met z'n tweeen over hebben om hier een oplossing voor te vinden.
heb je hem al eens gevraagd hoe hij dan wil dat je reageert?
quote:bicycle schreef op 03 januari 2010 @ 17:55:

Het gaat misschien niet eens om of het wel/niet kritiek is hoeveel etc. Je vriend zorgt ervoor dat jij jezelf rotter gaat voelen. Dat lijkt me niet gezond. Bij wie de schuld ligt is ook niet belangrijk.

Het punt is dat jij minder happy was dan eerst. Misschien daar toch met z'n tweeen over hebben om hier een oplossing voor te vinden.Is dat zo?
Maakt hij er grote punten van? Ben je bang dat als je dit niet verandert, hij de relatie zou kunnen verbreken?
Ja, ik wil dingen graag goed doen, en hecht daar misschien teveel waarde aan. Hij heeft zeker veel meer kritiek op mij dan ik op hem.

Voor de duidelijkheid, hij geeft soms ook kritiek waar ik wel wat mee kan en waar ik zelf ook van denk, dat ik daar iets aan kan verbeteren en dan niet alleen voor hem, maar omdat het voor mezelf beter/sterker/groei kan zijn. Dat geef ik dan ook toe en dat doet veel minder pijn dan een aantal andere dingen waarvan ik weet dat ik ze niet / heel erg moeilijk kan veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven