Koning Winter is terug en hoe!

06-01-2010 23:48 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Koning Winter is terug en hoe!

Als ik al die topics over de sneeuw en de overlast ervan lees, op de radio verneem dat de A9 en A 10 nog steeds files zijn ( mensen schijnen al meer dan 5 uur vast te zitten! ), het openbaar vervoer grote moeite heeft op tijd te rijden, de winkels al vol hangen met de zomercollectie ( hoera voor de kringloopwinkels!!! ), vraag ik me echt af of men is vergeten dat de winter goed kan huishouden en niet alleen maar een naam voor een jaargetijde is. Mensenkinderen, wat een gezeur en gedoe! Gemeentelijke diensten: JULLIE FALEN ENORM OP HET GEBIED VAN VOORZORGSMAATREGELEN! Dit kost de bedrijven en instanties miljoenen, geeft de burger alleen maar sores en kopzorgen.

Media, hou op de boel op te blazen en wordt met z'n allen eens volwassen!

Het is overduidelijk dat men geen echte winter meer gewend is.

Zo, moest me effies van het hart.

Hoe ik zelf erover denk, over een echte winter?

Tja, het heeft zo z'n charmes, maar het geeft ook een beetje overlast en als ik daar dan rekening mee hou valt het eigenlijk best wel mee. Inspelen op de situatie en dan heb je de helft al gewonnen.....
quote:borodini schreef op 07 januari 2010 @ 09:03:

[...]

Nou, even zeuren dus.

En als het straks in juli 30 graden is en 2 weken lang niet geregend heeft gaat men daar met zijn allen over huilen. En is het nog nooooit zooooo erg geweest, en ligt het allemaal aan de overheid.

Haha...

Zeker heeft de overheid dat gedaan, haha.

Ze hebben daar toch zo'n weermachine staan die ervoor zorgt dat we nu zo'n winter hebben en dalijk een zomer met heel veel hitte golven. Toch?
Tja donkey, dan is dat gewoon slechte planning. Maar als ik het goed begrijp zijn de wegen tenminste vandaag redelijk geod begaanbaar. op de A9 en de A10 na. En anders zijn er helicopters. En oh ja, de zee. Hoeveel zout heeft Nederland naast de deur liggen? Creatief denken hoort er ook niet meer bij tegenwoordig.

Het is gewoon gezeik en slechte planning.
quote:JustMe32 schreef op 07 januari 2010 @ 09:11:

[...]

Worden fietspaden gestrooid?

Waar?

Hier niet hoor.Hier zijn ze verdomd gisteren gestrooid, de 1e keer sinds 3 weken.
quote:borodini schreef op 07 januari 2010 @ 09:03:

[...]

Nou, even zeuren dus.

En als het straks in juli 30 graden is en 2 weken lang niet geregend heeft gaat men daar met zijn allen over huilen. En is het nog nooooit zooooo erg geweest, en ligt het allemaal aan de overheid. Neeeeee, dan hoor je MIJ in elk geval echt niet klagen! Echt niet dus!

Okay, tenzij de treinen e.d. niet rijden wegens het smelten van de sporen of iets dergelijks...
Perfectionisme is niet perfect...
1987. De IJzel.

' s Nachts word ik wakker van lawaai aan de voordeur. Mijn ouders kunnen het huis niet in, er zit een centimeters dikke laag ijs overheen.

Met een aansteker weten ze de boel een beetje los te krijgen. Helaas had ik destijds nog geen camera, want de wereld was PRACHTIG !!!

verhaaltje.
quote:toetyfroety schreef op 07 januari 2010 @ 09:22:

[...]

Hier zijn ze verdomd gisteren gestrooid, de 1e keer sinds 3 weken.Hier worden er ook geen fietspaden gestrooid, stoep overigens ook niet. Ik kan op de stoep schaatsen!
Perfectionisme is niet perfect...
xx
quote:moppetoet schreef op 07 januari 2010 @ 09:24:

1987. De IJzel.

' s Nachts word ik wakker van lawaai aan de voordeur. Mijn ouders kunnen het huis niet in, er zit een centimeters dikke laag ijs overheen.

Met een aansteker weten ze de boel een beetje los te krijgen. Helaas had ik destijds nog geen camera, want de wereld was PRACHTIG !!!

verhaaltje.

Brrr...wat koud was het toen zeg.

En ijzel is nooit leuk.

Weet niet hoe het toen in het zuiden was.

Maar als twee jarige krijg je daar natuurlijk weinig van mee denk ik.
quote:yathibiyya schreef op 07 januari 2010 @ 09:24:

[...]

Hier worden er ook geen fietspaden gestrooid, stoep overigens ook niet. Ik kan op de stoep schaatsen! Hier ook hoor, ik durf niet meer te fietsen dus schuifel als een oud wijf iedere morgen naar de bushalte.
uit die link van Moppetoet gekopieerd:

In Uithuizermeeden staken sommige huizen alleen nog met de schoorsteen boven de gigantische sneeuwduinen uit. Bovendien waren hier door de storm vele TV—antennes afgeknapt. We citeren G.K.Bolhuis: “de onvoorstelbaar hoge sneeuw - duinen zijn waarschijnlijk de hoogste, die sinds mensenheugenis in ons gebied zijn voorgekomen (....) Jan Bolt en ik bezochten de dorpen Oosternieland en Zijldijk. Vrijwel alle huizen waren tot de dakgoot of hoger onder de sneeuw bedolven”.

Woeha! Dat is pas sneeuw!
quote:yathibiyya schreef op 07 januari 2010 @ 09:24:

[...]

Hier worden er ook geen fietspaden gestrooid, stoep overigens ook niet. Ik kan op de stoep schaatsen!

Ja, hier ook.

Nou ja vannochten viel het gelukkig wel weer mee.

Maar ik was toch serieus aan het denken om schaatsen te gaan aanschaffen om de krant op rond te gaan brengen. Haha.
Ha, geweldig Moppetoet, die foto's en filmpje.

Overigens kan ik me nog een keiharde winter herinneren in 1986 het vroor toen ook 20 graden en bij Westervoort staken ze met auto's de Rijn over. Ik heb gegoogeld maar kan hier niks over terug vinden. Ik weet nog dat toen het ijs ging smelten dat ze bang waren voor de Afsluitdijk, want die lag bedolven on ijsschotsen.
quote:moppetoet schreef op 07 januari 2010 @ 09:14:

Beelden van hoe het was in 1979.

http://www.youtube.com/watch?v=U9gLFriD ... elatedOwja, dat was wat..... Ik zat in mijn examenjaar had in die periode schoolonderzoeken. Wat een puinzooi. We zijn drie dagen ingesneeuwd geweest en het allespannendst was wel dat er een helicopter meel kwam droppen bij de bakker.
Ik woon in Vlaardingen en hier worden eerst de doorgaande wegen gestrooid. Daarna de fietspaden. Je kan hier dus nog gewoon veilig fietsen. In de wijken niet zo, mijn straat valt nog mee omdat het een sluiproutestraat is. Daar komen dus nog aardig wat auto´s door.

Maar de hond uitlaten is niet geheel ongevaarlijk. De stoepen zijn op sommige stukken spekglad. En ik heb een grote hond die sneeuw en ijs helemaal geweldig vind en door het dolle heen is.

Gisteren heeft het hier niet gesneeuwd gelukkig. Ook ben ik blij dat ik vakantie heb. Ik heb het grote vermoeden dat ik (weer) niet op mijn werk had kunnen komen.

En de ijzelstorm van 1987 weet ik nog goed, woonde toen nog in Drenthe. Prachtig maar levensgevaarlijk.

Ik ben wel bang voor mijn broer, hij is buschauffeur op de buitendorpen. Ik hou mijn hart vast als ik weet dat hij moet rijden. Ik zie hem zo met bus en al een of andere vaart in rijden omdat het te gevaarlijk is om te rijden.
Ik weet wel dat het in 1985 ook heel erg koud was.

En er toen ook best veel sneeuw lag.

Ik zat toen als baby in de sneeuw in de tuin en mijn moeder had een sneeuwpop gemaakt.

Tenminste volgens mijn foto's in mijn fotoboek.

Oja, en inderdaad het jaar erna ook.
Jullie 'moeten' er maar van genieten. Voor zolang het nog duurt met die global warming. Vorodat je het weet zie je alleen nog maar sneeuw op de TV.
Dan de winter van 62/63, toen liep ik op de bevroren Noordzee bij Scheveningen!

In 79 ging ik schaatsend over straat naar school, zo glad was het.
In Groningen worden de fietspaden gestrooid. Niet allemaal, en stoepen ook niet. In Groningen was er ook het eerst chaos door sneeuw (eerder dan Amsterdam, volgens mij) en inmiddels (weer volgens mij) ook ongeveer het langst. De eerste dagen konden de sneeuwploegen het vegen/strooien echt niet bij houden, nu gaat het aardig.

Dat veel mensen zich de winter van 1979 niet herinneren ligt vast niet alleen aan de leeftijd. Ook toen was het in het Noorden erg, maar onder Zwolle ging het wel. Hier konden mensen hun deur niet uit, een week later kwam minister Van Agt kijken, toen alles weer zo'n beetje op de rails was, sneeuw geschoven, dorpen weer bereikbaar en dergelijke, en concludeerde dat het allemaal wel meeviel. Ik was toen 12 en kan me dat nog erg goed herinneren.

Ook de IJzel was volgens mij alleen in Noord Nederland. Wat missen de mensen in de Randstad dan toch eigenlijk veel

Dat het zout zo'n beetje op is vind ik trouwens niet persé aan slechte voorbereiding liggen. De laatste keer dat er zoveel over zo'n lange periode lag is (weer volgens mij) best lang geleden. We hebben sneeuw gehad, maar niet een maand lang zo hevig en continue. Daar kun je je dan toch niet op voorbereiden?
Later is nu
Toetyfroety, dat kan ik me ook wel herinneren, die enorme ijsschotsen op het IJsselmeer, die over elkaar heen gingen schuiven door harde wind.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Xaloy schreef op 07 januari 2010 @ 09:41:

Jullie 'moeten' er maar van genieten. Voor zolang het nog duurt met die global warming. Vorodat je het weet zie je alleen nog maar sneeuw op de TV.Daar werd vorig jaar al voor gewaarschuwd. Maar 1 top in Kopenhagen en het gaat sneeuwen (ook gewoon in die week)
Later is nu
Door de ijzel lag Den Haag toen wel plat, dreamer
quote:dreamer schreef op 07 januari 2010 @ 09:42:

In Groningen worden de fietspaden gestrooid. Niet allemaal, en stoepen ook niet. In Groningen was er ook het eerst chaos door sneeuw (eerder dan Amsterdam, volgens mij) en inmiddels (weer volgens mij) ook ongeveer het langst. De eerste dagen konden de sneeuwploegen het vegen/strooien echt niet bij houden, nu gaat het aardig.

Dat veel mensen zich de winter van 1979 niet herinneren ligt vast niet alleen aan de leeftijd. Ook toen was het in het Noorden erg, maar onder Zwolle ging het wel. Hier konden mensen hun deur niet uit, een week later kwam minister Van Agt kijken, toen alles weer zo'n beetje op de rails was, sneeuw geschoven, dorpen weer bereikbaar en dergelijke, en concludeerde dat het allemaal wel meeviel. Ik was toen 12 en kan me dat nog erg goed herinneren.

Ook de IJzel was volgens mij alleen in Noord Nederland. Wat missen de mensen in de Randstad dan toch eigenlijk veel

Dat het zout zo'n beetje op is vind ik trouwens niet persé aan slechte voorbereiding liggen. De laatste keer dat er zoveel over zo'n lange periode lag is (weer volgens mij) best lang geleden. We hebben sneeuw gehad, maar niet een maand lang zo hevig en continue. Daar kun je je dan toch niet op voorbereiden?

Dat het veelal in het Noorden is geweest, zal inderdaad wel een reden zijn waardoor velen het niet herrinneren.

Nou ja bij mij voornamelijk mijn leeftijd want ik 79 was ik er gewoon nog niet, tja dat kan je dan ook niet herrinneren.

Maar in Limburg (waar ik tot sinds kort gewoond heb) was er volgens mij minder overlast van de dingen die ik wel kan herrinneren. Behalve in Vaals en dergelijke.

1986
quote:Maleficent schreef op 07 januari 2010 @ 09:49:

[afbeelding]

1986

Dit weet ik ook nog.

Toen was de rivier bij ons ook bekant bevroren, hele grote ijsbrokken dreven op de rivier .
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Waar ik toen woonde ook (de IJssel)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven