Koning Winter is terug en hoe!

06-01-2010 23:48 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Koning Winter is terug en hoe!

Als ik al die topics over de sneeuw en de overlast ervan lees, op de radio verneem dat de A9 en A 10 nog steeds files zijn ( mensen schijnen al meer dan 5 uur vast te zitten! ), het openbaar vervoer grote moeite heeft op tijd te rijden, de winkels al vol hangen met de zomercollectie ( hoera voor de kringloopwinkels!!! ), vraag ik me echt af of men is vergeten dat de winter goed kan huishouden en niet alleen maar een naam voor een jaargetijde is. Mensenkinderen, wat een gezeur en gedoe! Gemeentelijke diensten: JULLIE FALEN ENORM OP HET GEBIED VAN VOORZORGSMAATREGELEN! Dit kost de bedrijven en instanties miljoenen, geeft de burger alleen maar sores en kopzorgen.

Media, hou op de boel op te blazen en wordt met z'n allen eens volwassen!

Het is overduidelijk dat men geen echte winter meer gewend is.

Zo, moest me effies van het hart.

Hoe ik zelf erover denk, over een echte winter?

Tja, het heeft zo z'n charmes, maar het geeft ook een beetje overlast en als ik daar dan rekening mee hou valt het eigenlijk best wel mee. Inspelen op de situatie en dan heb je de helft al gewonnen.....
quote:Nikki34 schreef op 07 januari 2010 @ 00:41:

Op de A9 staat nog altijd 15km file... Ik heb medelijden met die mensen die daar al úren staan.Ik geloof je direct, maar kan het mij gewoon niet voorstellen, ik snap er ook niets van.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Ik word nou moe van dat schier oneindige gejengel over hoe slecht de gemeentes/overheid/prorail zich wel niet voorbereid hebben en wat een schande en tut tut tut tut.

Gemeentes willen zich denk ik best meer voorbereiden, kost je alleen wat meer belastinggeld voor die paar keer per decennium dat het voorkomt. ProRail wil vast wel electrische wisselontdooiers aanschaffen voor die paar keer. Wordt alleen je treinkaartje duurder van.

Het ìs nou eenmaal winter, je kàn je (kosten/baten..) niet overal op voorbereiden en godzijdank hebben toch niet alle natuurwetten in de hand. Dan duurt je reis soms langer, moet je meer opletten, kom je in het ergste geval pas een dag later op je bestemming aan... Heel vervelend, maar het is niet anders.

Ophouden met huilen! (media ook!)
Je moet wel niet vergeten dat zo'n winter zoals we nu hebben, wel erg lang geleden is.

Ik kan het me namelijk niet meer echt herrinneren wanneer de laatste keer was dat het zo erg was.

En ja ik vind het ook vervelend dat er bijna niet gestrooid wordt.

Maar ik heb gehoord dat het zout op is.

Grotere wegen worden gestrooid.

Fietspaden, binnenwegen en stoepen zijn ijsbanen. Echt geen pretje als je de krant moet rond brengen.

Ik hoop wel dat ze inmiddels ook al de airconditioners en ijs en alerlei middelen tegen een hete zomer zijn in aan het slaan.

Want zoals de vorige koude winter, zal er nu vast wel weer een hete zomer aankomen.
quote:Nysse schreef op 07 januari 2010 @ 01:16:

Ik word nou moe van dat schier oneindige gejengel over hoe slecht de gemeentes/overheid/prorail zich wel niet voorbereid hebben en wat een schande en tut tut tut tut.

Gemeentes willen zich denk ik best meer voorbereiden, kost je alleen wat meer belastinggeld voor die paar keer per decennium dat het voorkomt. ProRail wil vast wel electrische wisselontdooiers aanschaffen voor die paar keer. Wordt alleen je treinkaartje duurder van.

Het ìs nou eenmaal winter, je kàn je (kosten/baten..) niet overal op voorbereiden en godzijdank hebben toch niet alle natuurwetten in de hand. Dan duurt je reis soms langer, moet je meer opletten, kom je in het ergste geval pas een dag later op je bestemming aan... Heel vervelend, maar het is niet anders.

Ophouden met huilen! (media ook!) Helemaal eens!!!
Idd Nysse, gelukkig hebben we over het weer niets te zeggen...anders werd daar ook nog oorlogje over gevoerd.
quote:Nysse schreef op 07 januari 2010 @ 01:16:

Ja maar ik begrijp niet dat het zo'n ongelofelijke klerezooi moet zijn als het sneeuwt. Ik bedoel, hoe doen ze dat dan in Oostenrijk, Zweden etc? De Transsiberieexpress rijdt toch ook?

Ik hoorde gisteren op de radio dat (ik dacht) VVD dat die nu toch wel twijfelt bij de opwarming van de aarde gelet op deze temperaturen.
Vergeten jullie nou niet dat de randstad een van de dichtstbevolkte/ dichtst berenden gebieden van Europa is? NL is al een klein klotelandje, maar de meeste economische druk ligt op de randstad. Als het dan opeens fiks sneeuwt, dan gaat het mis. Dat is niemand z'n schuld, volgens mij.
En de VVD moet even lange-termijn denken.

De opwaming van de aarde heeft niet alleen temperatuurverhoging tot gevolg, maar ok veranderingen in het weer. Een klimaatverandering wordt normaal gesproken over minstens 10 jaar berekend, en niet over 3 weekjes winter.
Ik vind die echte winter heerlijk! Ook met alle ongemakken. Nou heb ik misschien makkelijk praten want ik woon of werk iet in de randstad maar ook hier is het glad. Ik vind dat het winterse weer voor veel gezelligheid en samenhoorigheid zorgt! Mij hoor je dus niet klagen.
quote:Haasje82 schreef op 07 januari 2010 @ 08:24:

Ik vind die echte winer heerlijk! Ook met alle ongemakken. Nou heb ik misschien makkelijk praten want ik woon of werk iet in de randstad maar ook hier is het glad. Ik vind dat het winterse weer voor veel gezelligheid en samenhoorigheid zorgt! Mij hoor je dus niet klagen.

Tja als je er geen last van hebt is het inderdaad heerlijk.

Maar het is echt minder als je een krantenwijk hebt. (De wegen waren twee dagen terug hier spiegelglad, lopen was eigenlijk al onmogelijk).

Ook als je ergens naar toe wilt en je kan er niet komen omdat er geen openbaar vervoer rijdt.

Als je naar je naar je werk moet en dit te ver is om te lopen, dan is het ook niet zo leuk denk ik.
quote:passiebloempje65 schreef op 07 januari 2010 @ 00:35:

Tot voor een half uur geleden stond hier een file op toevoerweg naar de A10....pfffWie rijdt er dan ook nog de A10 op na zoveel waarschuwingen?!
Hier is het al twee weken bar en boos (noord Drenthe). De weg voor de deur is praktisch onbegaanbaar. Mensen met grote, sterke auto's met winterbanden halen kinderen op van mensen die kleine auto's hebben zonder sneeuwvoorzieningen (zoals ik).

Nu het sneeuwt, bevriest, weer sneeuwt en bevriest is de weg een ijsbaan. Heel eng.

En hier wordt helemaal niet gestrooid. Hier moeten de mensen het zelf maar oplossen. Het zijn er niet zo veel als in de randstad maar ook hier is het best een toestand.
quote:Boarn schreef op 07 januari 2010 @ 00:20:

De Telgraaf heeft het opeens over een "witte hel" omdat het in de Randstad ook een beetje heeft gesneeuwd. Toen 2 weken geleden het Noorden en Oosten 20 cm sneeuw had, hoorde je ze er niet over.

In de randstad mag je iig blij zijn dat er word gestrooid en geveegd. In de landelijke buitengebieden zijn wegen waar nog helemaal geen strooiauto is geweest. Daar moeten de mensen uit dorpen ook maar uitzoeken hoe ze ergens moeten geraken.Wat een onzin. In de week voor kerst stonden de kranten BOL van de winter en de sneeuw. En daarnaast is het ruimenvan wegen gemeentelijk werk,. Dus als je wilt zeiken over de sneeuwruiming bij jouw plattelandsvrouwenaardappelteeltgemeente dan moet je dat bij je varkenshoudende buurman doen, en niet zeiken over hoe ze het in Amsterdam doen (ook niet goed, krijg ik de indruk).
Donkey, hoe wordt er in Nederland gedacht over nabestellen van zout? Niet, denk je?
Het is trouwens niet waar dat het in landen als Zwitserland, Oostenrijk, Zweden of waar dan ook altijd maar beter geregeld is. Het staat hier ook wel vast vanwege sneeuw of ijzel, en treinen vallen ook uit. Echter, de acceptatie is veel hoger, en er wordt niet zo godsammese veel geklaagd!
De AKZO ligt aan het spoor. Ons dorp en Groningen liggen aan het spoor.

Hoe moeilijk kan het zijn om zout te bestellen ? Kom op, zeg.
quote:Xaloy schreef op 07 januari 2010 @ 08:48:

Het is trouwens niet waar dat het in landen als Zwitserland, Oostenrijk, Zweden of waar dan ook altijd maar beter geregeld is. Het staat hier ook wel vast vanwege sneeuw of ijzel, en treinen vallen ook uit. Echter, de acceptatie is veel hoger, en er wordt niet zo godsammese veel geklaagd!

Ik denk dat dat komt, omdat het daar wel normaal is.

Kan jij je de laatste keer dat het hier in Nederland zo'n erge winter was nog herinneren dan.

En nee, dan bedoel ik niet die vorige keer toen het soms 's nachts -20 was. Maar een keer dat er veel sneeuw lag.

Ik kan me dat niet herrinneren tenminste.

Logisch dat men er hier niet op voorbereid is, en logisch dat mensen dan gaan klagen.

Zeg niet dat het goed is, maar wel begrijpelijk.
quote:moppetoet schreef op 07 januari 2010 @ 08:50:

De AKZO ligt aan het spoor. Ons dorp en Groningen liggen aan het spoor.

Hoe moeilijk kan het zijn om zout te bestellen ? Kom op, zeg.

Blijkbaar moeilijk.

Want het zout in Nederland zowat op. En ik hoor nergens dat het onderweg is.
Nee bij een krantenwijk is het een ramp want alle stoepen zijn spekglad. Ik vind het dan ook echt super dat de krant toch elke dag om 6 uur in de bus ligt bij ons.

Ik kan me ook wel goed voorstellen dat mensen er over willen klagen hoor. Het is ook heel vervelend al dat extra geregel. Maar ik vind het zelfs leuk om door de sneeuw met rolstoelen te sjouwen. (werk in de gehandicaptenzorg) Ach je kan maar iets leuk vinden!
En dat komt nou allemaal door de klimaatverandering!!!!
Tuurlijk komt er gewoon nieuw zout. De media vinden het leuk om een beetje te stoken. En eht wordt vrolijk opgepakt door het Viva Forum.

Je korte termijn geneheugen werkt niet goed Just Me.

Copy paste van weer.nl:

Eind februari en begin maart 2005 stonden in het teken van winterweer. Met een noordelijke wind trokken sneeuwbuien het land binnen. Op 2 maart 2005 viel in het noorden 20 tot 50 cm sneeuw. Na de buien klaarde het op en zo kwam het tot zeer strenge vorst boven het uitzonderlijke sneeuwdek. Marknesse boekte een nieuw kouderecord met ruim 20 graden vorst. Aan het eind van de maand waren buien actief met een zomers karakter. Het kwam tot onweer, hagel en windstoten. Dit was zowel in 2005 als in 2006 het geval.

In 2005, copy paste van knmi.nl:

Veel sneeuw in oostelijke helft

Tussen 25 en 27 november is er vooral in het oosten nog veel sneeuw gevallen. Zondagochtend 27 november lag er op de Veluwe en in Twente meer dan 20 cm, in de Achterhoek circa 15 cm. In het midden van het land is in twee dagen plaatselijk meer dan 100 mm gevallen. Dat is meer dan normaal in de hele maand november die gewoonlijk zo'n 60 tot 80 mm oplevert.

Vrijdag 25 november leidde het slechte weer tot een verkeersinfarct en de drukste avondspits ooit. Door de hevige (natte) sneeuwval waren ook veel takken afgebroken wat extra groot gevaar opleverde. Staatsbosbeheer waarschuwde wandelaars die de Veluwse bossen introkken. In grote delen van het land kwam het openbaar vervoer tijdelijk tot stilstand.
quote:Xaloy schreef op 07 januari 2010 @ 08:48:

A-men.

De paar jaar dat ik in Roemenie gewoond heb, heb ik ook hele strenge winters mee gemaakt. Van november tot maart totaan de knieen in de sneeuw. Gestrooid werd alleen op de echte hoofdweg ( 1 weg die door de stad heen ging ) vanaf een kiepwagen waar mannen met scheppen op stonden en zo klodders zout op de weg gooiden. Nee, dat zet zoden aan de dijk.

De trams vielen uit. ( bovendien hadden de trams die wel reden geen verwarming en open deuren. Fijn. ) De treinen vielen uit en de bussen reden al helemaal niet meer.

Men ging alles lopend\schuifelend doen.

En toch he, hoorde ik niemand zoveel klagen als hier in nl.

Ja het sneeuwt , ja het is glad, en ja, dat is lastig.

En dan ?

*is klaagcultuur hier spuugzat*
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:eleonora schreef op 07 januari 2010 @ 08:42:

Hier is het al twee weken bar en boos (noord Drenthe).

Hier in Den Haag is ht ook al mis vanaf 19 dec. toen hadden 15cm sneeuw, die sindsdien gesmolten, weer aangevroren, beetje erbij, ijzel bovenop etc. undsoweiter!

De eerste 3 dagen reden er geen trams maar daar hoorde je niet over in de media, Amsterdam had toen niet zoveel sneeuw schijnt het. Nu na 3 weken heb ik er toch wel genoeg van, soms gaat mijn bus en soms niet, voor een grote stad als Den Haag vind ik dat toch behoorlijk tegenvallen.

Overigens vond ik het verleden jaar veel kouder, maar ja, niet zoveel sneeuw toen, wel lekker schaatsen.

Het bericht op de site van ht KNMI is trouwens tekenend, daar staat letterlijk: In Nederland valt bijna nooit meer sneeuw in de winter!

En dat is sowieso al niet waar want ik ben sinds 2001 terug in Nederland en elk jaar is er wel een paar dagen sneeuw geweest.
quote:Xaloy schreef op 07 januari 2010 @ 08:57:

Tuurlijk komt er gewoon nieuw zout. De media vinden het leuk om een beetje te stoken. En eht wordt vrolijk opgepakt door het Viva Forum.

Je korte termijn geneheugen werkt niet goed Just Me.

Copy paste van weer.nl:

Eind februari en begin maart 2005 stonden in het teken van winterweer. Met een noordelijke wind trokken sneeuwbuien het land binnen. Op 2 maart 2005 viel in het noorden 20 tot 50 cm sneeuw. Na de buien klaarde het op en zo kwam het tot zeer strenge vorst boven het uitzonderlijke sneeuwdek. Marknesse boekte een nieuw kouderecord met ruim 20 graden vorst. Aan het eind van de maand waren buien actief met een zomers karakter. Het kwam tot onweer, hagel en windstoten. Dit was zowel in 2005 als in 2006 het geval.

In 2005, copy paste van knmi.nl:

Veel sneeuw in oostelijke helft

Tussen 25 en 27 november is er vooral in het oosten nog veel sneeuw gevallen. Zondagochtend 27 november lag er op de Veluwe en in Twente meer dan 20 cm, in de Achterhoek circa 15 cm. In het midden van het land is in twee dagen plaatselijk meer dan 100 mm gevallen. Dat is meer dan normaal in de hele maand november die gewoonlijk zo'n 60 tot 80 mm oplevert.

Vrijdag 25 november leidde het slechte weer tot een verkeersinfarct en de drukste avondspits ooit. Door de hevige (natte) sneeuwval waren ook veel takken afgebroken wat extra groot gevaar opleverde. Staatsbosbeheer waarschuwde wandelaars die de Veluwse bossen introkken. In grote delen van het land kwam het openbaar vervoer tijdelijk tot stilstand.

Die van 2005 bedoelde ik juist als dat ik deze niet bedoelde.

Trouwens in het zuiden waren er toen geen problemen.

En dit keer is het volgens mij erger. Nu heeft het hele land er last van.

Maar goed noem de keer ervoor dan?
Van Trouw.nl

25 maart 2008:

De meeste sneeuw viel in Zeeland, waar elf centimeter lag. Volgens het KNMI is er sinds 1901, toen het meteorologisch instituut officieel begon met zijn metingen, niet meer zoveel sneeuw gevallen tijdens de paasdagen

Moet ik nog doorgaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven