Wat is het leukste accent? En het lelijkste?

07-01-2010 20:33 413 berichten
Wat spreek je zelf? En geef eens grappige voorbeelden van zegswijzen uit jouw streek?

En laten we voor het gemak de dialecten en onze 2e taal ook maar meetellen!

Ik vind zelf achterhoeks wel vermakelijk, en Fries kan ik ook zeker waarderen.

Lelijk vind ik Brabants, ( a la boer Peter) en Westfries, en eigenlijk alles wat er bovenin Noord-Holland wordt gesproken.
Alle reacties Link kopieren
quote:FleurtjeFee schreef op 07 januari 2010 @ 21:42:

[...]

Ja! Verschrikkelijk! En volgens mij kunnen ze daar ook niet normaal 'euro' zeggen. Dat is zoiets als: 'uuro' daar..

Lelijk.

Nee hoor.. volgens mij zijn de wat oudere mensen die dat zeggen... Ik zeg eueueueueueuroooooooooooooo En dat met die "Ik ben dat nodig" wordt ook niet overal gezegd. Hoorde het van de week voor het eerst....

Ik vind Amsterdams wel mooi!

Dat vind ik dus een vreselijk accent....

Mijn vriend praat soms erg Haags. Heerlijk vind ik dat.

Ook mooi: Twents a la Ilse de Lange accent vind ik eigenlijk best leuk. Met uitzondering van bovenstaande gekke uitspraken!

Lelijk oftewel amper te verstaan: Limburgs, Brabants. En Rotterdams vind ik ook lelijk. En Gronings. Nee...
quote:Margaretha2 schreef op 08 januari 2010 @ 00:31:

Ja okee ik geef je gelijk Heejhallo.

Ik heb vooral slechte ervaringen, op universiteiten etc. is het niveau zelfs bedroevend laag. Een (Amerikaanse) vriendin van mij werkt in Spanje op een engelstalige school waar sommige leerkrachten (die dus afgestudeerd zijn in ENGELS) zelfs zo praten. Verschrikkelijk! Zij hebben toen een heel liedje gemaakt, compleet met accent op another brick in the wall: Hey, Maria, leave those kids alone!

Ik heb het gehad met een Italiaanse vrouw hier in de UK. Ze was heel aardig, maar haar accent was zooooooo sterk, na vijf minuten bgon ik me er aan te storen. Tja, is natuurlijk ook mijn probleem, vond het eingelijk heel lullig van mezelf, maar ik moest me gewoon zo concentreren als ze wat zei.

Nu hoor ik trouwens sinds kort ook verschillen in Amerikaanse Engelse accenten (even the obvious noord zuid niet meegerekend), al kan ik het niet thuisbrengen. Ik ben geïntrigeerd! Engelse accenten vind ik ook super, vooral bv. Liverpool of Leeds.

Maar Cockney is ook prachtig, innit? (een Engelse vriendin spreekt dat, kan er uren naar luisteren!)

Van Amerikaans Engels kan ik wel een beetje thuisbrengen of het Noord Oost kust is, of Canadees, of Californisch. Maar daar houd het wel op. Verhuis over een aantal maanden naar de Oostkust, dus ik denk dat mijn Engels een knauw a la 'everybody loves Raymond' gaat krijgen.

Yorkshire accent vind ik ook leuk! De truuk is volgens mij de klinkers te strekken. Zoals 'our Daaaave' of 'our Traaaacey'. Het ligt er bij mij meestal aan bij wie ik ben. Bij een vriend uit London heb ik het inderdaad over Landan, innit? Laat vooral veel 't's weg uit woorden en de 'th' wordt spntaan een 'f''. Maar meestal vind ik de Noordelijke accenten sympathieker, Schots en Geordie. Iers kan ook leuk zijn, zolang het niet met 100 km per uur gaat

Wat Nederlanse accenten heb ik een zwak voor Drents. Vraag me niet waarom, ik kom d'r niet vandaan . Minder heb ik met Rotterdams of Haags of Limburgs.
Afschuwelijk: boerse accenten zoals gronings, twents, achterhoeks

Lelijk: Limburgs

Leukst: Utrechts, Amsterdams
Lelijk: Limburgs! Zo zeurderig, alsof ze heel de dag zitten te klagen en verontwaardigd zijn (over alles!). En die vreselijk opgegroeide Kinderen-voor-Kinderen kinderen die -nu ze groot zijn- nog steeds zo praten. Are you kidding me??

Leuk: Brabants, Zeeuws en uut de Aaachterhoek a la Herman Finkers. Zo mooi!
quote:SeptemberGirl schreef op 08 januari 2010 @ 10:36:

Lelijk: Limburgs! Zo zeurderig, alsof ze heel de dag zitten te klagen en verontwaardigd zijn (over alles!). En bedankt!
quote:SeptemberGirl schreef op 08 januari 2010 @ 10:36:

Lelijk: Limburgs! Zo zeurderig, alsof ze heel de dag zitten te klagen en verontwaardigd zijn (over alles!). En die vreselijk opgegroeide Kinderen-voor-Kinderen kinderen die -nu ze groot zijn- nog steeds zo praten. Are you kidding me??

!Limburgs bestaat niet. Elke plaats praat hier anders.
En toch allemaal even zeurderig! Da's knap! Hopelijk voel je je niet aangesproken, maar ontkennen kan je dit toch ook niet....
quote:SeptemberGirl schreef op 08 januari 2010 @ 10:49:

En toch allemaal even zeurderig! Da's knap! Hopelijk voel je je niet aangesproken, maar ontkennen kan je dit toch ook niet....Nee, bij mij zit er een lichte zang onder en dan de zachte G uiteraard. Maar zeurderig heb ik nog nooit gehoord.
Ik vind het friese accent echt het lelijkste accent, alsof je constant met volle mond praat. En ik vind twents, in tegenstelling tot bijna iedereen hier schijnt, wél leuk klinken, ook omdat ik gelijk aan Herman Finkers moet denken.
pluk de dag
Lelijk: -Nederlandse mensen die een soort van "allochtoons"praten (komt vaker voor dan je denkt), mét bijbehorende taalfouten zoals: "die meisje". Kom op zeg !

-Limburgs (sorry Leaf), klinkt zo dom

-het Gooise accent van Sacha de Boer (wie haalt haar daar weg ?)

- Amsterdams (lopon, het regont, ik ga naar de see, etc)

Leuk: - Fries (maar dan geen Ned. met fries accent)

- Brabants uit de buurt van Breda en Tilburg

- Rotterdams
ha, mooi topic om mijn aversie tegen Sonja Bakker weer eens van stal te halen:

Lelijk: Westfries op z'n SB's; dat nasaal-lijzige waarmee een edel woord als eierkoeken al gauw gaat klinken als 'aaaaierkuken'

brrrr.

Grappig: Leids. 'dwie keew in de wronte!'

Opvallen: alle Grote-Steden accenten eindigen, heel onzeker, iedere zin met een vraag

In Amsterdam: ik krèg nog een meier van je, wéééééét je?

In Rotterdam : ja toch, niet dan?

In Utrecht: dusse, ik kom uit de Takkestroat, woar?

Alleen wat Hagenezen nou precies zeggen, ben ik even kwijt.

Mooi: Vlaams, al vind ik het meer een taal dan een accent met al die mooie woorden als 'goesting' en 'kleedje' (=jurk) en uitdrukkingen van Evy 'ik ben fier op u!!'
quote:koeka schreef op 08 januari 2010 @ 02:02:

[...]

Deze is eigenlijk nog een stukje grover, Bianca.Dat was op z'n Rotterdams. Als ze ergens goed grof kunnen zijn....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:ikwilafvallen schreef op 07 januari 2010 @ 22:30:

[...]

Echt mooi!
Verschrikkelijk accent: van dat Theo Maassen en Hans Teeuwen Brabants (ik denk West-Brabants). West-Vlaams vind ik ook heel lelijk.

Mooi accent: ? Geen enkel eigenlijk. Fransen die Nederlands spreken vind ik wel heel charmant klinken, zo zacht en licht.

Aanvulling: ik spreek zelf ABN. En ik woon in België dus in het bezit van een rijk arsenaal aan geweldige Vlaamse uitdrukkingen en zegswijzen. Soms rolt er per ongeluk zomaar een uit mijn mond (in ABN, dat wel).
mahna mahna tuduuuudududu
Ik vind limburgs en brabants de mooiste en venlo's,nijmeegs en alles uit de achterhoek verschrikkelijk!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
quote:Feesie schreef op 08 januari 2010 @ 14:42:

Verschrikkelijk accent: van dat Theo Maassen en Hans Teeuwen Brabants (ik denk West-Brabants).

.

Nee, Oostbrabants. Om precies te zijn Eindhovens.

Maar Hans Teeuwen heeft toch helemaal geen accent?
NLD: Zachte G vind ik leuk klinken!

In het algemeen word ik erg blij van Noord-Iers en Schots. Heeeeeeeerlijk Vroeger vond ik Iers in het algemeen fantastisch maar woon daar al zolang dat je dat accent eigenlijk niet meer hoort.
Zelf ben ik Haags, dus: Haags

Heel erg vindt ik het Limburgse accent Grrr..
anoniem_98655 wijzigde dit bericht op 08-01-2010 15:06
Reden: Geen abn
% gewijzigd
quote:esra schreef op 08 januari 2010 @ 14:47:

Ik vind limburgs en brabants de mooiste en venlo's,nijmeegs en alles uit de achterhoek verschrikkelijk!ps: Venlo ligt ook in Limburg. Maar je mag het echt wel lelijk noemen, dat vind ik nl ook.
Leuk accent; amsterdams (maar dan niet plat, maar gewoon dat je het nét hoort)

Minst leuk; achterhoeks (of hoe je dat dan ook noemt)
quote:koeka schreef op 08 januari 2010 @ 14:54:

[...]

Nee, Oostbrabants. Om precies te zijn Eindhovens.

Maar Hans Teeuwen heeft toch helemaal geen accent?Ik bedoel Hans Teeuwen als hij zijn vreselijke Brabantse accent doet.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:steph schreef op 08 januari 2010 @ 15:34:

[...]

ps: Venlo ligt ook in Limburg. Maar je mag het echt wel lelijk noemen, dat vind ik nl ook.Weet ik maar ik bedoel het echte limburgs met de zachte g,niet dat ordinaire venlo!!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Dank je, gelukkig woon ik een x-aantal km boven Venlo.
Echt heel erg is het dialect dat gesproken wordt in het oosten van de provincie Groningen,

heel rauw en grof klinkt het, echt om de rillingen van te krijgen.

Verder vind ik de meeste dialecten voor zover ik ze ken wel leuk, het hoort gewoon bij de omgeving waar iemand woont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven