Wat is het leukste accent? En het lelijkste?

donderdag 7 januari 2010 om 20:33
Wat spreek je zelf? En geef eens grappige voorbeelden van zegswijzen uit jouw streek?
En laten we voor het gemak de dialecten en onze 2e taal ook maar meetellen!
Ik vind zelf achterhoeks wel vermakelijk, en Fries kan ik ook zeker waarderen.
Lelijk vind ik Brabants, ( a la boer Peter) en Westfries, en eigenlijk alles wat er bovenin Noord-Holland wordt gesproken.
En laten we voor het gemak de dialecten en onze 2e taal ook maar meetellen!
Ik vind zelf achterhoeks wel vermakelijk, en Fries kan ik ook zeker waarderen.
Lelijk vind ik Brabants, ( a la boer Peter) en Westfries, en eigenlijk alles wat er bovenin Noord-Holland wordt gesproken.

donderdag 7 januari 2010 om 23:57
quote:borrie2 schreef op 07 januari 2010 @ 23:55:
[...]
Haha
Net zoiets als in vlaanderen zeggen dat je vol zit (iemand die ik kende voor het eerst aan tafel bij aanstaande schoonouders )
Wat bedoel je met vol zitten? Dat je genoeg hebt? Dat wordt hier ook gezegd (regio Eindhoven)
In Belgie praten ze ook over "botten" (laarzen)
[...]
Haha
Net zoiets als in vlaanderen zeggen dat je vol zit (iemand die ik kende voor het eerst aan tafel bij aanstaande schoonouders )
Wat bedoel je met vol zitten? Dat je genoeg hebt? Dat wordt hier ook gezegd (regio Eindhoven)

vrijdag 8 januari 2010 om 00:00
quote:Kate1980 schreef op 07 januari 2010 @ 23:57:
[...]
In Vlaanderen ben je dan dus zwanger, hier heb je genoeg gegeten
(of is dat ook weer plaatselijk bepaald? naja ze keken nogal geschrokken )
[...]
vrijdag 8 januari 2010 om 00:02

vrijdag 8 januari 2010 om 00:13
quote:Margaretha2 schreef op 08 januari 2010 @ 00:11:
[...]
Ja, de volumeknop van de Brabander laat geen andere opties open helaas.Dan moet ik gelijk aan die ene van boer zoekt vrouw denken... hoe heet ze ook alweer? Hanneke of zo.
[...]
Ja, de volumeknop van de Brabander laat geen andere opties open helaas.Dan moet ik gelijk aan die ene van boer zoekt vrouw denken... hoe heet ze ook alweer? Hanneke of zo.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
vrijdag 8 januari 2010 om 00:18
Mijn dialect 'touw eem tammo tik een t'eegt t'roam on t' regnd' vindt ik wel iets hebben oftewel Gronings, Friesland werkelijk waar gruwelijke hekel aan! Vooral jonge kinderen of medewerkers die geen normaal ABN kunnen spreken in hun winkel....
Mooi vindt ik, Drents is een zachte variant van het Gronings, & Overijsels.
Maar bijna alles heeft wel zijn charme, ligt aan de persoon die het brengt.
Wat ik mij afvroeg zijn er ook niet Groningers die de uitspraak ' heb je ludevedu? ' gebruiken...
Mooi vindt ik, Drents is een zachte variant van het Gronings, & Overijsels.
Maar bijna alles heeft wel zijn charme, ligt aan de persoon die het brengt.
Wat ik mij afvroeg zijn er ook niet Groningers die de uitspraak ' heb je ludevedu? ' gebruiken...
vrijdag 8 januari 2010 om 00:19
vrijdag 8 januari 2010 om 00:20
quote:borrie2 schreef op 08 januari 2010 @ 00:00:
[...]
Ik zeg trouwens vaak: zoooooo ik ben dik (als ik bedoel ik zit echt vol) en het was wel prachtig om te zien hoe mensen dan opsprongen en over elkaar heen rolden om vooral me er van te verzekeren dat ik écht níet te dik was.
[...]
Ik zeg trouwens vaak: zoooooo ik ben dik (als ik bedoel ik zit echt vol) en het was wel prachtig om te zien hoe mensen dan opsprongen en over elkaar heen rolden om vooral me er van te verzekeren dat ik écht níet te dik was.
vrijdag 8 januari 2010 om 00:21
quote:wendy21 schreef op 08 januari 2010 @ 00:18:
Wat ik mij afvroeg zijn er ook niet Groningers die de uitspraak ' heb je ludevedu? ' gebruiken...Ja dat heb ik in Drenthe (waar ik oorspronkelijk vandaan kom) ook wel eens gehoord.
Wat ik mij afvroeg zijn er ook niet Groningers die de uitspraak ' heb je ludevedu? ' gebruiken...Ja dat heb ik in Drenthe (waar ik oorspronkelijk vandaan kom) ook wel eens gehoord.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.

vrijdag 8 januari 2010 om 00:26
quote:Margaretha2 schreef op 08 januari 2010 @ 00:13:
Ha, ik vind Engels met een Spaans accent ook purre horror. I feel so gappie, I go to die eskool.
Brrr....
Ik kwam hier trouwens een Rotterdammer tegen, dat hoorde ik diréct aan zijn accent. In het Spaans.... Oh ik vind het juist wel leuk...... (maar dat komt misschien wegens een ex-lurve interest die Spaans is.....) Maar dan wel Engels met goede gramatica en een redelijke vocabulair, no? Spaans met Engels accent vind ik tenenkrommend.
Ha, ik vind Engels met een Spaans accent ook purre horror. I feel so gappie, I go to die eskool.
Brrr....
Ik kwam hier trouwens een Rotterdammer tegen, dat hoorde ik diréct aan zijn accent. In het Spaans.... Oh ik vind het juist wel leuk...... (maar dat komt misschien wegens een ex-lurve interest die Spaans is.....) Maar dan wel Engels met goede gramatica en een redelijke vocabulair, no? Spaans met Engels accent vind ik tenenkrommend.