wat een kutopmerking

28-01-2010 18:29 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
maar het is wel de waarheid!

ik ben te dik en dat weet ik zelf maar al te goed maar dat hoeft een ander toch niet zeggen als ik daar niet om vraag?

een vriend van mn vriendin vroeg zich af waarom ik zo dik ben als ik zo weinig dingen lust ( ging over boerenkool,wat ik dus niet lust)

ik lust juist heel veel dat is juist het probleem!

maar ik ga daar binnenkort eten bij hem en mijn vriendin..maar nu zit die opmerking me dwars en zit er over na te denken om niet meer te gaan. ( die opmerking heb ik net een uurtje geleden gehoord)

het is dubbel..ja tis waar ik ben dik..maar aan de andere kant kwetst me dit wel.

wat zouden jullie doen?

hij is een vage bekende..zij mijn beste vriendin
vandaag gaat het prima!.

ja het gevoel is idd minder rot en ik weet nu ook dat ik mss te fel heb gereageerd. Denk dat mn vriendin zich er verder ook niet rot onder voelt..die zal wel zoiets hebben van '' ze had haar dag niet volgende keer beter!''...lekker nuchter haha.

Achteraf is alles altijd weer anders..ik weet wel dat ik voortaan duidelijk moet zijn ivm mijn gevoel
quote:frizzy schreef op 29 januari 2010 @ 00:53:

Laat ik heel duidelijk zijn Digi, ik vind vaak dat mensen vooral hun snater moeten houden wat betreft hun mening over (het uiterlijk van) een ander, tenzij er nadrukkelijk om gevraagd wordt door de persoon zelf.

Ook snap ik dat sommige opmerkingen kwetsend kunnen zijn, maar dat komt dan doordat je zélf erg ongelukkig ergens mee bent.

En je kunt dat ongelukkige gevoel niet een ander aanrekenen, zeker niet iemand die een opmerking heeft geplaatst die niet eens voor jou bedoeld was.

Sterker nog, als je je vooral focust op die ander, die dat gevoel bij jou triggert, dan kom je niet tot de kern, namelijk dat JIJ eigenlijk ongelukkig bent met JEZELF.

En als je dat besef niet hebt, kun je er ook niets aan veranderen, en dat zou zo zonde zijn.Oef! Wat een mooie post..
Mooi zo, en weet je, je reageerde misschien iets te fel, maar ook goed.

Ik wou dat ik dat altijd even goed deed!

Meestal klap ik dicht en krop ik het op, en tsja dat gaat dan broeien.

Wat jij hebt gedaan door er over te gaan praten is zoveel beter, en ze zal je reactie uiteindelijk best wel hebben begrepen, het klinkt alsof jullie hele goede vriendinnen zijn, en die zijn zo waardevol juist omdat je bij hen dit soort dingen kunt hebben en het dan uit kunt praten.
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
quote:mfihlo schreef op 29 januari 2010 @ 09:04:

[...]

Sorry hoor, maar wat een ongelofelijk kul verhaal. "jij zorgt ervoor dat anderen je geluk bepalen". Je gaat mij toch niet vertellen dat het jou nooit raakt wat een ander over je zegt? Zo kan je elke onbeschofte opmerking wel recht praten onder het motto: "ja maar jij bepaalt toch of dit je raakt of niet". Allemaal boekenwijsheid. Je hoeft je zeker niet alles aan te trekken, maar een ander hoeft ook echt niet zomaar alles te zeggen.

Natuurlijk valt een onbeschofte reactie niet recht te praten, en is het af en toe helaas nodig om flink duidelijk je grenzen aan te geven.

Maar toch kan ik wel zeggen dat een opmerking van een ander, zéker iemand die ik niet echt goed ken, mij niet snel zal raken.

Want als iemand iets over mij zegt zijn er drie opties: ik vind het onzin wat de ander zegt (en verwerp dus direct zijn mening, boejuh!), ik denk dat er wellicht een kern van waarheid in zit (en ga erover nadenken) of de ander heeft gelijk.

In het geval van optie 2 en 3 kan het nog zijn dat ik er niet blij mee ben om het te horen, maar dan ben ik voorál niet blij omdat ik blijkbaar die minder leuke eigenschap heb.

Dus mijn rotgevoel wordt dan veroorzaakt doordat ik niet zo blij ben met mezelf, en niet door die ander.

Of... is men hier nu van mening dat ik dik geld kan gaan verdienen in zelfhulpboekenland?
quote:houvanjezelf schreef op 29 januari 2010 @ 09:16:

Toch bepaal jij zelf hoe je opmerkingen "binnen laat komen".

Volgens mij staat hier dat je dus ook kan en mag besluiten dat iets een k u t opmerking is.

Gelukkig dat het mag en zo lust ik er nog wel een paar. Je zei namelijk dat het de verantwoordelijkheid is van de ontvanger van de boodschap of iets al dan niet indruk maakt, bijvoorbeeld negatief. Was het maar zo simpel.

Soms komt iets gewoon keihard aan. Ook dingen waar je normaal gesproken je schouders voor ophaalt.

Hangt van o.a. de boodschapper, het moment en je gevoel over jezelf van dat moment af bijvoorbeeld.

Altijd maar relativeren en 'beslissen hoe zoiets binnenkomt' en dan besluiten er geen verdriet van te hebben, wat zou dat fijn zijn als het zou werken in de praktijk. Helaas, er is ook nog zoiets als je emotie, je gevoel, en dat wint het in dit soort gevallen wel eens van je ratio. Hoeveel boeken je er ook over leest.
@ intuicija, ik kan het niet met je eens zijn, al denk ik wel dat frizzy het goed bedoelt maar dat ze het niet helemaal snapt.

Alleen maar omdat men er van uit gaat (ik geef toe meestal terecht) dat je er wat aan kunt doen dat je dik bent wil het niet zeggen dat je er voor kiest.

Wat dat betreft is een opmerking over gewicht hetzelfde als over rode haren, sproeten, scheve neus etc....

Die opmerkingen worden veel vaker gezien als, fout onnodig en grof.

Edit het schuingedrukte gaat niet over Frizzie, want die heeft nergens wat voor ene oordeel dan ook geformuleerd over mensen die niet de perfecte BMI hebben. Ze wees me er heel terecht op dat ik dit nogal knullig had opgeschreven zo.

Kijk, je kunt nog zo tevreden zijn met wie en wat je bent en hoe je er uit ziet er zijn gewoon momenten waarop je je niet zo lekker voelt en dan komt een grappige opmerking of droge constatering soms heel anders en pijnlijk over dan bedoelt.

Dat wil niet zeggen dat iemand gelijk ongelukkig is met zichzelf!

Dat zegt alleen dat iemand een mens is met gevoel en dat op dat moment het gevoel even niet goed genoeg was.

Niemand is 24 uur per dag zeven dagen per week 52 (bijna 53) weken per jaar gelukkig en vrolijk, dan ben je niet meteen met z'n allen ongelukkig met jezelf!

edit: Eleonora zegt het veel mooier dan ik zie ik, ben het dus gewoon met haar eens!
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
Ook prima toepasbaar op andere situaties, zoals een ongewenste binendringing van een vreemde pik, dat 'je bepaalt zelf of je het laat binnenkomen.'

Cynische modus uit.
Waar ik een beetje iebel van word is de opmerking (ik las 'm hier ook ergens) "Als je niet tegen die rotopmerkingen kan, moet je iets aan je overgewicht doen."

Zoals ik al schreef, ik zit zelf prima in mijn vel (in mijn gigantische orgaan ) En ik kan echt heel wat grappige (en minder grappige) opmerkingen hebben. Maar echte k*topmerkingen vind ik gewoon ronduit onbeschoft. En ik vind niet dat ik daar maar tegen moet kunnen omdat ik dik ben en anders maar af moet vallen. Dat ik dik ben betekend toch niet dat sommige mensen een vrijbrief hebben om elke kl*te opmerking maar te maken waar ze zin in hebben ?!!

Vervelend, ik kan niet helemaal goed verwoorden wat ik bedoel. Ik hoop dat het duidelijk is.
O jawel hoor Bikkie.

Wist je dat niet?

Dat als je dik bent en je 'probleem' aan de buitenkant voor ie-der-een zichtbaar is, dan mag ie-der-een daar iets van vinden en dat ook hardop uitspreken.

Geldt ook voor mensen die op een andere manier opvallen trouwens hoor, niet alleen voor dikke mensen. Ik heb een albino kennis, wat die allemaal niet te horen krijgt van wildvreemden en bekenden, niet te geloven.

Je bek een douw geven en oordelen vellen over andere mensen maakt dat men zichzelf beter voelt en het makkelijkste is dan iemand te nemen die niet volgens de geldende norm in de wereld staat. Daarbij kan het heel veel mensen niks schelen of ze een ander bezeren met hun woorden of niet. Die willen gewoon graag iets vinden en denken absoluut niet na of hun mening of uitspraak gevolgen heeft voor de geadresseerde.
Ik heb me er al vaker over verbaasd dat gewicht een soort publiek eigendom lijkt te zijn; ben je te dun/dik, dan lijkt het wel of iedereen daar een mening over "mag" ventileren. Vreemd. Als je een rare neus hebt, kromme benen, bloemkooloren of piekhaar, dan zijn er volgens mij weinig mensen die je als schietschijf voor hun mening gebruiken. Waarom dat wel als het om gewicht gaat?

[Mhm, ik lees nu dat het dus niet alleen voor gewicht opgaat...]
@Eleonora
Ik vind het toch een wereld van verschil of een totaal onbekend iemand zegt " zeg, Dikkie Dik, mag ik even passeren " of als iemand die je kent ,die zelf ook niet een van de dunsten is, zegt " zullen wij maar na elkaar door het poortje gaan? "

Ik vind benoemen of er iets van vinden en dat ook uitspreken ( of er grappen over maken ) toch twee verschillende dingen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Viel mij ook al op Bikkie, ben blij dat ik niet de enige ben. Haast verplicht wat aan je overgewicht doen want anders verdien je het om telkens er op aangesproken te worden ofzo. Wat een onzin. En ik heb zelf allerminst overgewicht, mocht ik daarvan weer 'beticht' worden ofzo. Hell, alsof mensen dan allerlei assumpties mogen aannemen en die luidkeels kunnen verkondigen.

Da's anders BGB, eens.
Bia het gaat er om dat mensen een mening hebben en die uitspreken, bekend en onbekend.

Dat 'gemeengoed' zijn als je er niet volgens de norm uitziet, daar ging het even over in mijn posting naar Bikkie toe die zich daar over verbaasde.

Dat het twee verschillende dingen zijn ben ik met je eens en beiden kunnen goed of niet goed vallen, dat hangt van de bui van de ontvanger af en je kunt je er dus goed kut voor voelen, of het nou een bekende of een onbekende is die iets zegt.

In dit geval gaat het over een bekende die een opmerking maakt die niet goed valt. Kan gebeuren, lullig en zeker een reden om je even fiks rot te voelen.

Hopelijk gaat het nu weer beter met je Flame.
BGB, dat vind ik ook anders. Zoals gezegd, ik kan heel wat (soms echt grappige) en normale opmerkingen over mijn gewicht hebben.

Het ging mij er idd om dat je een soort 'gemeengoed' bent als je er anders uitziet. En Eleonora, daar verbaas ik mij niet alleen over, ik irriteer mij er ook aan. Vind het niet nodig.

Ach, het zal wel nooit goed zijn. Ik heb een vriendin die scheel is en ook zij krijgt af en toe flinke rotopmerkingen naar haar hoofd.

En ik denk dat het idd waar is dat mensen dat doen omdat ze zelf niet zo lekker in hun vel zitten. Ik denk nl. (maar dat is psychologie van de koude grond, dat weet ik) dat als je lekker in je vel zit, je het niet 'nodig' hebt om rotopmerkingen naar anderen te maken.
quote:Digitalis schreef op 29 januari 2010 @ 11:38:

Viel mij ook al op Bikkie, ben blij dat ik niet de enige ben. Haast verplicht wat aan je overgewicht doen want anders verdien je het om telkens er op aangesproken te worden ofzo. Wat een onzin. En ik heb zelf allerminst overgewicht, mocht ik daarvan weer 'beticht' worden ofzo. Hell, alsof mensen dan allerlei assumpties mogen aannemen en die luidkeels kunnen verkondigen.

Da's anders BGB, eens.Dit is precies wat ik bedoel. Haha, jij kan in één zin zeggen, waar ik een enorme lap tekst voor nodig heb.
quote:BJF33 schreef op 29 januari 2010 @ 11:16:

@ intuicija, ik kan het niet met je eens zijn, al denk ik wel dat frizzy het goed bedoelt maar dat ze het niet helemaal snapt.

Alleen maar omdat men er van uit gaat (ik geef toe meestal terecht) dat je er wat aan kunt doen dat je dik bent wil het niet zeggen dat je er voor kiest.

Wat dat betreft is een opmerking over gewicht hetzelfde als over rode haren, sproeten, scheve neus etc....

Die opmerkingen worden veel vaker gezien als, fout onnodig en grof.

Kijk, je kunt nog zo tevreden zijn met wie en wat je bent en hoe je er uit ziet er zijn gewoon momenten waarop je je niet zo lekker voelt en dan komt een grappige opmerking of droge constatering soms heel anders en pijnlijk over dan bedoelt.

Dat zegt alleen dat iemand een mens is met gevoel en dat op dat moment het gevoel even niet goed genoeg was.

Niemand is 24 uur per dag zeven dagen per week 52 (bijna 53) weken per jaar gelukkig en vrolijk, dan ben je niet meteen met z'n allen ongelukkig met jezelf!

edit: Eleonora zegt het veel mooier dan ik zie ik, ben het dus gewoon met haar eens!

Ik weet niet hoe jij mijn posts hebt opgevat BJF, maar ik heb nergens een oordeel geveld over mensen met overgewicht hoor, en al helemaal niet dat zijn ervoor zouden 'kiezen' dik te zijn!

En natuurlijk mag je je rot voelen om een opmerking, alleen ik denk dat je twee dingen uit elkaar moet houden: voel je je rot om de opmerking zelf, of voel je rot door de inhoud van de opmerking (in dit geval het feit dat je overgewicht hebt).

Ik heb dan wel niet een heel erg opvallend uiterlijk, maar ook ik weet heus wel dat bekenden en onbekenden te pas en te onpas opmerkingen maken en dat dat niet prettig is.

Kleine greep: "Oh Frizz, je hebt allemaal striae zie ik" (mijn moeder), "Goh, ben je zwanger?" (ontelbare keren gehoord), "Zeg, ben je aangekomen/afgevallen?" (vaak mannelijke kennissen, en ik zit al eeuwen op hetzelfde gewicht), "Goh, met die lippen kan je zeker geweldig zoenen/pijpen?" (mannen natuurlijk) enz enz.

Ik kan dan vinden dat die mensen hun mond lekker moeten houden, maar als ik me rot voel is het omdat ik striae/een blubberbuik/dikke lippen heb en daar niet blij mee ben.
Sorry Frizzy ik zei het in mijn post krom zie ik nu ik hem zo teruglees, wat ik bedoelde was niet dat jij een oordeel hebt geveld over mensen met overgewicht. Want dat heb je zeker niet.

Wat ik bedoelde was meer het tweede deel van mijn post waar ik zeg

Wat ik daarvoor zeg is zeker niet op jou van toepeassing maar gaat meer over hoe de meesten tegen dit soort opmerkingen aankijken en dus niet jij.

Nogmaals sorry, het was zeker niet mijn bedoeling om je woorden in de mond te leggen die jij nooit hebt gesproken (of in dit geval getyped)
quote:frizzy schreef op 29 januari 2010 @ 11:08:

[...]

{knip}

Maar toch kan ik wel zeggen dat een opmerking van een ander, zéker iemand die ik niet echt goed ken, mij niet snel zal raken.

Want als iemand iets over mij zegt zijn er drie opties: ik vind het onzin wat de ander zegt (en verwerp dus direct zijn mening, boejuh!), ik denk dat er wellicht een kern van waarheid in zit (en ga erover nadenken) of de ander heeft gelijk.

In het geval van optie 2 en 3 kan het nog zijn dat ik er niet blij mee ben om het te horen, maar dan ben ik voorál niet blij omdat ik blijkbaar die minder leuke eigenschap heb.

Dus mijn rotgevoel wordt dan veroorzaakt doordat ik niet zo blij ben met mezelf, en niet door die ander.

Of... is men hier nu van mening dat ik dik geld kan gaan verdienen in zelfhulpboekenland?

Ja. Je kan geld verdienen in zelfhulpboekenland.

Weet je, ik ken je natuurlijk niet, en het zal best dat je redelijk veel van je af laat glijden. Toch is het makkelijk om hier, op een moment dat het niet aan de orde is, dat je lekker in je vel zit, ontspannen bent, etc, dit soort uitspraken te doen, terwijl je in de praktijk heel anders reageert.
No problemo BJF!

Mfihlo ik wil helemaal niet zeggen dat ik van alles van me af laat glijden (I wish!).

Maar als ik me kut voel zoek ik toch vooral de kern ervan in mezelf, wellicht getriggert door een opmerking van een ander, maar het zit dan in MIJ.

Dus zit de oplossing ook in MIJ.

Levert dat nog wat op, zo'n zelfhulpboek?

Ik heb er nooit één gelezen, het lijken me van die open deuren.
Frizzie vraagje, wat als je onzettend trots bent op bijvoorbeeld je haarkleur, je bent er helemaal gelukkig mee, vind dat het je mooiste uiterlijke kenmerk is en echt iets is dat precies goed is.

edit, maar je weet ook dat de meeste mensen daar heel anders over denken

Dan heb je een dag waarop echt alles tegenzit, je kent het wel koppijn van te vast slapen, buurman die vervolgens vanaf 's ochtends acht uur aan het boren en hameren gaat tegen de muur die jullie delen. Je koffieaparaat heeft net die ochtend besloten dat hij niet langer koffie wil zetten maar produceerd slootwater en zo gaat de dag door.

En dan laat aan het eind van de middag je collega schuin tegenover je de opmerking vallen, die haarkleur komt vast niet uit een flesje toch?

Normaal denk je, kijk wat leuk die vind mijn haarkleur ook zo mooi en zou hem ook wel willen en vraagt subtiel hoe ik er aan kom.

Maar na zo'n dag kan het zomaar zijn dat je denk, die @#$! denkt zeker dat ze de leukste is, zeg dan gewoon dat je mijn kleur haar lelijk vind!

Die woede ontstaat uiteraard uit gekwetstheid maar wil dat dan zeggen dat je stiekem onbewust de kleur van je haar ook lelijk vind of heb je dan gewoon een rotdag en vat je daarom alles verkeerd op?
Ik heb hier nog een uitgebreid over nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik niet weet hoe het is om dik te zijn en dat ik dus ook niet weet hoe kwetsend dergelijke flauwe opmerkingen kunnen zijn als je ze niet verwacht of niet lekker in je vel zit.

Ik ben dan ook niet volledig in staat te begrijpen hoe TO zich gisteren (en waarschijnlijk veel vaker) heeft gevoeld en daarom waren mijn opmerkingen dat ze aan zichzelf moet gaan werken ook van een hoog "zelfhulpboek"-gehalte en daar biedt ik bij deze mijn excuses voor aan. Schoenmaker blijf bij je leest .

Ik blijf het wel jammer vinden dat dikzijn zo'n ontzettende negatieve/ neerbuigende lading bij vele mensen heeft, want voor mij is het net zo iets als lang zijn of bruin haar hebben, gewoon een menselijke variant (even los van gezondheidsrisico's). Ik vraag me weleens af wat mensen denken te bereiken met een rotopmerking (over welke "afwijking" dan ook), dat het spontaan verdwijnt?
BJF, ik snap helemaal je punt!

Alleen... stel dat je je haarkleur zelf echt geweldig vind, denk je dan niet gewoon op zo'n moment: "Mens, laat mij ff lekker met rust, ik heb een kutdag?", ipv dat je denkt dat zij bedoelt dat ze je haarkleur lelijk vindt?

Misschien ben ik ook wel een verkeerd voorbeeld hoor, ik ben vrij (bewust) naief.

Was ooit ontzettend onzeker, en in die tijd dacht ik over elk gedrag van een ander na, en betrok het op mezelf.

Werd er doodmoe en ongelukkig van.

De laatste jaren ga ik er gewoon maar vanuit dat iemand goede bedoelingen heeft, tenzij erg duidelijk is dat dat niet zo is.

Dus als iemand dan iets zou zeggen over mijn haarkleur ga ik niet bedenken dat ze het misschien als kutopmerking bedoelt.

Mocht ze het wel zo hebben bedoelt: Boejuh!

Ik maak me vooral druk om wat ik van mezelf vind, niet wat een ander van mij vindt.
Ik begrijp wat je bedoelt Frizzy, maar als ik echt een vreselijke kutdag heb dan ben ik heel erg onredelijk en ik denk dat dan heel onbewust bepaalde ervaringen door mijn hoofd spoken die niets met collega te maken hebben maar die haar opmerking op zo'n moment een verkeerde lading geven.

De pest met afwijken (in mijn geval dik zijn) van de norm is dat je heel goed weet wat de meeste mensen daar van denken.

En meestal is dat weinig positief.

Je krijgt namelijk regelmatig duidelijk kwetsend bedoelde opmerkingen naar je hoofd als je "anders" bent.
In het begin van dit topic schreef TO dat ze aan haar gewicht probeert te werken.

Ik vraag me af is het niet zo hoe meer je zelf vindt dat je afwijkt van de norm dat je je dat ook eerder aantrekt als er een opmerking over wordt gemaakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven