wat een kutopmerking

28-01-2010 18:29 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
maar het is wel de waarheid!

ik ben te dik en dat weet ik zelf maar al te goed maar dat hoeft een ander toch niet zeggen als ik daar niet om vraag?

een vriend van mn vriendin vroeg zich af waarom ik zo dik ben als ik zo weinig dingen lust ( ging over boerenkool,wat ik dus niet lust)

ik lust juist heel veel dat is juist het probleem!

maar ik ga daar binnenkort eten bij hem en mijn vriendin..maar nu zit die opmerking me dwars en zit er over na te denken om niet meer te gaan. ( die opmerking heb ik net een uurtje geleden gehoord)

het is dubbel..ja tis waar ik ben dik..maar aan de andere kant kwetst me dit wel.

wat zouden jullie doen?

hij is een vage bekende..zij mijn beste vriendin
Nee dat denk ik niet kikkerkwaak, geloof me er zijn meer dan genoeg mensen die je er wel even fijntjes op willen wijzen dat je afwijkt van de norm, ook al ben jij het daar dan niet mee eens je weet wel hoe de meesten je daarop beoordelen.

Nadat je in een jaar tijd ontelbare keren is verteld dat je dik bent en hoe dom dat is en dat je af moet vallen en dat het toch niet normaal is je zo te laten gaan ben je echt wel goed doordrongen van wat men er van vind, en geloof me ik overdrijf niet met dat ontelbare.
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
Kikkerkwaak, het zal ongetwijfeld bijdragen als je zelf vindt dat je afwijkt van de norm.

Maar hoeft niet zo te zijn. Ik heb maat 36-38. Ik ben echt wel slank dus. Maar ik ben geen 20 meer en als ik ongesteld ben heb ik een buikje. Nog steeds minder dan de norm, voor mijn leeftijd zit ik eigenlijk wel strak in mijn vel. Maar ook ik houd niet van ongevraagd commentaar op mijn lichaam. Ook al is het waar, en doet het feit zelf me niet bijzonder veel.
Punt is dat je er geen invloed op hebt of een ander wel of niet er wat van zegt. Enige wat je kan doen is zeggen dat je het niet waardeert. En er vanuit gaan dat iemand het dan niet meer doet als hij/ zij je grenzen respecteert.

In het geval van TO vind ik het vooral een flauwe grap. Zo van: kijk mij eens grappig zijn ( de vriend)

ik heb een donkere huidskleur en toen ik jong was ben ik daar mee gepest, maar nu nooit meer.

Ik snap wel dat er een verschil is tussen dik zijn en andere huidskleur hebben. Bij dat laatste zal niemand zeggen dat het je eigen schuld is.
quote:kikkerkwaak schreef op 29 januari 2010 @ 13:43:

Ik snap wel dat er een verschil is tussen dik zijn en andere huidskleur hebben. Bij dat laatste zal niemand zeggen dat het je eigen schuld is.

Precies, en mensen snappen ook eerder (de domme lompe boeren daargelaten) dat het niet normaal is om een opmerking over huidskleur te maken, of daarop een oordeel over iemand te vellen.

Maar als men in een gezelschap hetzelfde doet maar dan als reden dat iemand dik is wordt het veel eerder normaal gevonden.

Waarom eigenlijk?

Het is beiden een waardeoordeel op uiterlijk, kwetsend, dom en voor mij onbegrijpelijk.
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
Je bedoelt dat in geval van gewicht het lijkt alsof mensen het recht hebben daar wat over te mogen zeggen.
Precies kikkerkwaak, en dat recht hebben ze in mijn ogen niet tenzij je er zelf (letterlijk) om vraagt.
quote:BJF33 schreef op 29 januari 2010 @ 13:48:

[...]

Precies, en mensen snappen ook eerder (de domme lompe boeren daargelaten) dat het niet normaal is om een opmerking over huidskleur te maken, of daarop een oordeel over iemand te vellen.

Maar als men in een gezelschap hetzelfde doet maar dan als reden dat iemand dik is wordt het veel eerder normaal gevonden.

Waarom eigenlijk?Het is beiden een waardeoordeel op uiterlijk, kwetsend, dom en voor mij onbegrijpelijk.Dat vraag ik me dus ook wel eens af. Waarom is het totaal geen probleem om dikke mensen uit te schelden (gebeurt zelfs op TV) maar als ze iets soortgelijks op TV (of waar dan ook) over de gekleurde medemens zeggen, dan is nederland te klein (en terecht hoor, begrijp me niet verkeerd.) Maar tegen dikkerds mag alles maar gezegd worden, terwijl dat ook, zoals hierboven genoemd wordt, idd een waardeoordeel op het uiterlijk is.
Op die avond dat je hem ziet kan je zeggen: Jij houdt zeker wél van boerenkool?

Je bent tenslotte een boerelul...
quote:BJF33 schreef op 29 januari 2010 @ 13:05:

Ik begrijp wat je bedoelt Frizzy, maar als ik echt een vreselijke kutdag heb dan ben ik heel erg onredelijk en ik denk dat dan heel onbewust bepaalde ervaringen door mijn hoofd spoken die niets met collega te maken hebben maar die haar opmerking op zo'n moment een verkeerde lading geven.

De pest met afwijken (in mijn geval dik zijn) van de norm is dat je heel goed weet wat de meeste mensen daar van denken.

En meestal is dat weinig positief.

Je krijgt namelijk regelmatig duidelijk kwetsend bedoelde opmerkingen naar je hoofd als je "anders" bent.

Ik snap dat ook wel ja, lijkt me vrij normaal wat je omschrijft.

Ikzelf wijk daarin af denk ik, ik kan ook nooit 'gewoon' ff lekker chagrijnig zijn, want ik WEET dan dat het aan mij ligt en niet aan de rest van de wereld.

Daardoor ga ik me ook heel rot voelen als ik chagrijnig ben (gelukkig is dat hoogstens 2x p/jaar), en dan vlucht ik zo snel mogelijk naar huis, gordijnen dicht en met niemand praten, dan wordt ik er ook niet mee geconfronteerd dat het aan mezelf ligt...

Ja men heeft altijd zijn oordeel klaar over dikke mensen, en ik kan na de uitleg van verschillende mensen hier goed begrijpen dat je daar vaak mee geconfronteerd wordt.

Weet wel, zoals andere hier ook al zeiden, dat ie-de-reen regelmatig rotopmerkingen krijgt van anderen.

Ik denk dat de mens helaas zo in elkaar steekt: wellicht gaat de ander zich beter voelen door zich te focussen op jouw uiterlijk.

Ook ik krijg (maatje 38-40) erg vaak opmerkingen over dat ik zou zijn aangekomen, of dat ik een dikke kont heb.

Kun je nagaan!

Vaak vind ik het lijken alsof die mensen niets zinnigers konden bedenken om met me te bespreken.
Om het groot te maken, ik vind die hele vrijheid van meningsuiting zwaar overschat.

Dat iedereen vrij moet zijn in wat hij vindt, klopt.

Maar je mening altijd maar ventileren al is het kwestend of provocerend , onder het mom van vrijheid...

Vind ik niet kloppen.
quote:kikkerkwaak schreef op 29 januari 2010 @ 17:49:

Om het groot te maken, ik vind die hele vrijheid van meningsuiting zwaar overschat.

Dat iedereen vrij moet zijn in wat hij vindt, klopt.

Maar je mening altijd maar ventileren al is het kwestend of provocerend , onder het mom van vrijheid...

Vind ik niet kloppen.

Helemaal mee eensch!

Daar is die Pim Fortuyn mee begonnen, en toen stond het me al niet aan.

Vraag me trouwens af of het ook cultuur gebonden is.

Ik ken veel mensen uit andere culturen en zij lijken minder die eigenschap te hebben (om even te moeten zeggen wat ze vinden van je blubberbillen, of dat je een pukkel op je kind hebt, of dat ze vinden dat die broek je niet staat), ze bemoeien zich gewoon wat minder met dat soort zaken.
Het schijnt dat Belgen bijvoorbeeld vinden dat Nederlanders idd veel opener naar buiten zijn dan zijzelf.

Maar de gebeurtenissen rondom Pim Fortuyn en Theo van Gogh, hebben denk ik ook wel bij gedragen aan dat mensen nog harder roepen dat vrijheid van meningsuiting zo belangrijk is.

Hoop dat ik het goed heb geformuleerd..
Ik weet ook dat mijn Surinaamse ex vaak zei: "Jullie Nederlanders bemoeien je zo met elkaar!"

En ik merk aan de Marokkanen om mij heen dat ze zich vaak afzijdig houden van bijvoorbeeld andermans gesprekken, of dat ze doen alsof ze iets niet zien ("Niet mijn zaak"), terwijl wij Nederlanders alles in de gaten houden en het heel normaal vinden om ons te mengen in de zaken/gesprekken van een ander.

En ja, je mag tegenwoordig gewoon zeggen wat je vindt, ookal zit niemand erop te wachten.

Nou, ik wil vaak helemaal niet weten wat de mening is van een ander over hele volksgroepen of de eetlust van de buurvrouw, laat mij lekker met rust!

Zoals een vriend van mij altijd zegt (als ik zeg: "Ik vind dat...") : "Wat je vindt moet je naar de politie brengen.
quote:BJF33 schreef op 29 januari 2010 @ 10:55:

Mooi zo, en weet je, je reageerde misschien iets te fel, maar ook goed.

Ik wou dat ik dat altijd even goed deed!

Meestal klap ik dicht en krop ik het op, en tsja dat gaat dan broeien.

Wat jij hebt gedaan door er over te gaan praten is zoveel beter, en ze zal je reactie uiteindelijk best wel hebben begrepen, het klinkt alsof jullie hele goede vriendinnen zijn, en die zijn zo waardevol juist omdat je bij hen dit soort dingen kunt hebben en het dan uit kunt praten.

dag dames! ik ben weer ff terug..had een druk dagje.

wat hier boven staat is absoluut waar..we zijn ook hele goeie vriendinnen,al 8 jaar.

zo juist belde ze me om te vragen hoe het met me ging en dat ze zich rot schrok gister over mijn reactie. Ze dacht dat het niet goed met me ging..of dat ik een baaldag had? haha..die kennis was ook gelijk van slag en zei dat het helemaal niet zo bedoeld was...ook die heb ik nog gehoord en tis allemaal bijgelegd.

Mijn dag is weer goed en fijn dat mijn vriendin het allemaal begreep en dat ze me nog ff belde.

het was een felle reactie van mij maar ze snapte het wel..gelukkig
Fijn om te horen en nu heb je vast een hele leuke avond samen!
dat denk ik ook ja
Dat dit een typisch Nederlands verschijnsel is en Marokkanen zich hier niet mee bezig houden: neem je me in de maling? Moet je vooral eens langs een clubje Marokkanen lopen. Die roepen graag vanaf de andere kant van de straat wat ze van je vinden.

En wat heeft Pim Fortuyn hier nou weer mee te maken?! Fortuyn had een 'ik zeg wat ik denk'-mentaliteit op het politieke terrein. Dat je bepaalde problemen best mag benoemen, ook als dit niet politiek correct is. Ik vond dit ook niet altijd gepast, maar als je denkt dat dit hetzelfde is als elkaar afzeiken op uiterlijke kenmerken dan heb je het wel heel erg mis. Want dat lijkt er in de verste verte niet op!

Enfin: TO, fijn dat je het hebt uitgepraat en dat jij je beter voelt!
@ Frizzy, je hebt gelijk, iedereen krijgt wel eens een rotopmerking naar zijn/haar hoofd geslingerd omdat iemand zijn mening even moet uiten.

Ik heb dat nooit zo begrepenen zal dat ook nooit begrijpen.

Wat is er nou toch de waarde van dat je iemand moet vertellen dat je iets (liefst negatief blijkbaar) van ze vind?

@flame wat fijn dat jullie het samen hebben uitgepraat en het van elkaar begrijpen.

En vooral dat je je nu weer beter voelt.
Ik denk dat sommigen dat nodig hebben om zich beter te voelen over zichzelf BJF.

Jammer maar helaas!

Misschien helpt het wel, voor diegenen die zichzelf regelmatig gekwetst voelen dooor zulke acties van anderen, zich bovenstaande te realiseren.

Dan is het wellicht makkelijker om erboven te staan.
Ja en daarnaast: je bent gewoon dik. Als je dat niet kunt accepteren moet je er iets aan doen.

Ik ben zelf ook zwaar en krijg op het vliegveld altijd de vraag: Mevrouw, bent u zwanger?

Ik zeg dan altijd: nee hoor, ik ben gewoon zo dik.

Altijd grappig om de stewardessen te zien blozen.
Ik denk dat je gelijk hebt Frizzy.

Maar ik zou me nooit beter kunnen voelen als ik een ander daarmee een rotgevoel bezorg.

Ben ik dan misschien iets te meevoelend en sociaal?

Iets te veel van het goede, of misschien gewoon te zachtaardig voor deze wereld?

Geloof me, er zijn genoeg mensen die me allesbehalve zachtaardig vinden want ik kan (nu vroeger niet geef ik toe) behoorlijk hard van me af bijten indien nodig. ( en nee ik vind dat niet nodig als iemand met een rotopmerking komt)

@ pannetje, ik accepteer mijn dikzijn wel, zit er niet zo mee, heb ik trouwens wel gedaan hoor.

Maar waarom zou ik moeten accepteren dat anderen ongevraagd hun mening geven over mijn besluit om dik te blijven ?( want zo zien ze dat)
Nee hoor BJF, het feit dat sommigen zulke dingen doen en jij niet betekent niet dat jij afwijkend bent.

Er zijn zat meer mensen die nooit zoiets doen.

Sterker nog, ik ken er heel veel.
Puikeltje , ik had het totaal niet over Fortuyn's opvattingen dus snap niet waarom je daarover begint.

Ik zei dat na de moord op fortuyn en later de moord op van gogh, dat er een sfeer ontstond dat alles maar gezegd moet kunnen worden. Het pricincipe van vrijheid van meningsuiting. En naar mijn mening wordt die vrijheid overschat.

Ik heb het niet over zijn opvattingen gehad en daar geef ik ook geen oordeel over!!
quote:kikkerkwaak schreef op 02 februari 2010 @ 13:52:

Puikeltje , ik had het totaal niet over Fortuyn's opvattingen dus snap niet waarom je daarover begint.

Ik zei dat na de moord op fortuyn en later de moord op van gogh, dat er een sfeer ontstond dat alles maar gezegd moet kunnen worden. Het pricincipe van vrijheid van meningsuiting. En naar mijn mening wordt die vrijheid overschat.

Ik heb het niet over zijn opvattingen gehad en daar geef ik ook geen oordeel over!!Ik reageerde op Frizzy, ik wist helemaal niet dat jij Fortuyn ook had genoemd. Sorry voor de onduidelijkheid!
Wellicht heb ik het zelf aangezwengeld, maar ik heb geen zin in discussies over politiek of het gedrag van Marokkanen, vandaar dat ik je post heb genegeerd Puikeltje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven