CU wil 20 weken echo afschaffen...

11-02-2010 11:25 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/b ... 0-wekenecho__.html?p=11,2

Dit is toch te zot voor woorden?
Maar ja uitzonderingen kun je niet maken op een regel. Ik zou wel willen dat de abortuswet teruggaat naar 18-19 weken.

Ik heb toen een echo gehad, toen zat echt alles erop en eraan. Maar goed, dat is mijn beleving.

En ik ken mensen die toch een kindje hebben laten komen na een hele slechte uitslag met de 20 weken echo, omdat de moeder het niet over haar hart kon verkrijgen om het weg te laten halen. Dat kindje is vrij snel na de geboorte overleden. Ook dat moet je respecteren, het is zo persoonlijk.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 12:02:

[...]

Nou leg me dat eens uit? Worden die opgewekt door gevoel? Neen. Dat zijn neurologische reacties.

Dit meen je niet...

Waarom trek je je hand in een reflex terug als je die op een gloeiende plaat legt? Omdat je een prikkel krijgt dat het pijn doet als je je hand laat liggen (=gevoel).
quote:gizz schreef op 11 februari 2010 @ 11:39:

. Je kunt er donder op zeggen dat dan het aantal familiedrama's, ter vondeling gelegde kinderen etc omhoog gaat schieten. Zou het? Toen ik zwanger was van mijn jongste, hij is nu 4,5, was die standaard 20-weken echo er nog net niet. Zijn er al cijfers een dergelijke ommekeer aantonen tussen voor en na de invoering van de screening bij 20 weken?
quote:domnaiefmutsje schreef op 11 februari 2010 @ 12:04:

Dat een baby niet kan lijden... dat kind van 24 weken + is niets minder dan een pas geboren baby.. die hebben ook geen gevoel?Vandaar dus: gewoon 'n naald er in met verdoving en dan is er niets aan de hand. Als je ze eruit laat komen en ze daar 'n kort leventje vol pijnlijke operaties aandoet ben je veel fouter bezig dan 'n kortdurende procedure van 't aborteren.
Ooooh de CU

Anyway, het zou mooi zijn als de termijn voor abortus naar beneden bijgesteld werd naar een week of 13 max. en dat de reden waarom een zwangerschap bij 20 weken beeindigd zou moeten worden aan striktere regels gebonden zou worden.
quote:blumpke schreef op 11 februari 2010 @ 12:07:

[...]

Dit meen je niet...

Waarom trek je je hand in een reflex terug als je die op een gloeiende plaat legt? Omdat je een prikkel krijgt dat het pijn doet als je je hand laat liggen (=gevoel).Vanaf een week of 24 is het voor een baby pijn waar te nemen als daadwerkelijk pijn. Vanaf een week of 30 kan hij herinneringen gaan opbouwen van die pijn. De pijn grens ligt ongeveer bij de levensvatbaarheid van een baby. Eerder niet. Niet voor niets ligt die grens daar ook. Het is dan ook dom om aan te nemen dat een kind wat nog niet geboren is geen pijn waarneemt.
quote:elninjoo schreef op 11 februari 2010 @ 12:12:

[...]

Vandaar dus: gewoon 'n naald er in met verdoving en dan is er niets aan de hand. Als je ze eruit laat komen en ze daar 'n kort leventje vol pijnlijke operaties aandoet ben je veel fouter bezig dan 'n kortdurende procedure van 't aborteren.

Daar ben ik het in zekere zin mee eens. Daarom ook zo vroeg mogelijke vaststelling van afwijkingen zoals dat nu gebeurt (maar daar was je het wel mee eens)

Maar... gezien het feit dat velen hier ooit zwanger zijn geweest of graag willen worden kan jouw manier van neerzetten nogal wat cru zijn, terwijl je het niet fout bedoeld.
quote:domnaiefmutsje schreef op 11 februari 2010 @ 12:04:

Dat een baby niet kan lijden... dat kind van 24 weken + is niets minder dan een pas geboren baby.. die hebben ook geen gevoel?Toen ik bijna 40 jaar geleden geboren werd, waren sommige artsen er nog van overtuigd dat baby's geen pijn konden voelen. Dit tot groot verdriet van mijn moeder want ik mankeerde het een en ander en de behandelingen werden zonder verdoving uitgevoerd.
Ai, das inderdaad verschrikkelijk :(
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 11:59:

[...]

Voor lijden/gevoel ervaren heb je een bewustzijn nodig. Dat heeft een foetus niet dus kan het ook niet lijden.

Een foetus kan gapen, lachen, fronsen, krabben, etc.

3D-scans hebben laten zien dat foetussen al vanaf 12 weken oud complexe bewegingen maken in de baarmoeder. Een foetus die met open ogen duimzuigt, kan ook lijden, lijkt me.

"The new scanners,developed by Professor Stuart Campbell and colleagues at London’sCreate Health Clinic have demonstrated fetuses at twelve weeksstretching, kicking and making complex movements. At 14-15 weeksthey were seen sucking their thumbs and yawning. By 18 weeks theywere opening and shutting their eyes and by 26 weeks they werescratching their noses, smiling and frowning.6 Conventional ultrasoundproduces only 2D images of the developing fetus."

( http://74.125.155.132/sch ... rasound&hl=nl&as_sdt=2000 )
quote:blumpke schreef op 11 februari 2010 @ 12:07:

[...]

Dit meen je niet...

Waarom trek je je hand in een reflex terug als je die op een gloeiende plaat legt? Omdat je een prikkel krijgt dat het pijn doet als je je hand laat liggen (=gevoel).

Ja en jij herinnert je dat omdat je een bewustzijn hebt die vastlegt dat een bepaalde actie pijn tot gevolg heeft.

Ik geloof best dat als een zenuwstelsel volledig is aangelegd dat een foetus dan pijn kan voelen maar dat is en blijft wat anders dan de emotionele zaken als gevoel hebben/lijden/pijn ervaren. Daar is nu eenmaal een bewustzijn voor nodig en dat is er niet.

Net als mensen die palliatief gesedeerd worden, ze leven, ze zijn even ziek als zonder de palliatieve sedatie en alle zenuwen zijn nog intact...Maar ervaren geen pijn meer/zijn niet meer bij bewustzijn. Dat wordt hedendaags gezien als een positief iets...Waarom is dat bij een foetus dan niet zo? Dan ontbreekt toch ook echt het bewustzijn. Waarom spreek je dan wel van lijden/pijn voelen?

Waarom neem je niet aan dat een foetus niet lijdt zonder een bewustzijn? Net als foetussen die in de baarmoeder geopereerd worden...Die herinneren zich dat echt neverdenooit niet. Omdat ze nog niet de mogelijkheid hebben om zich dat te herinneren.
Enigme, wat jij stelt dat klopt in zekere zin bij hele jonge foetussen. We hebben het over uitstel na die 20 weken. Dan is het er wel, die pijn ervaring zoals ieder mens dat ervaart.
quote:Maleficent schreef op 11 februari 2010 @ 12:00:

Ik vind dat ook verschrikkelijk laat. Als je geen kind wil zorg je er

a voor dat je goede anticonceptie gebruikt

b wees dan uit humane redenen wel op tijd met je besluit het niet te houden.

Punt a, daar is de CU ook al op tegen...

Het is goed om je af en toe te realiseren dat we naast de extremistische moslims ook een aantal behoorlijk geschifte christenen hebben rondlopen. Gelukkig hebben geen van beide het voor t zeggen.
Daarnaast, als jij zou lijden aan korte termijn herinneringen, maakt dat dan legitiem om jou zonder verdoving te opereren? Je herinnert je het toch niet.
Je hebt het nu over bewustzijn. In de eerste post had je het over dat ze geen gevoel hebben.

Wel eens van het middel dormicum gehoord? Die mensen schreeuwen het uit tijdens de behandeling, maar herinneren niet dat ze pijn hebben gehad.

Betekent dat dat je geen gevoel hebt?
Afgezien van de hele discussie of foetussen gevoel hebben of niet, de CU heeft er kennelijk niet over nagedacht wat het emotioneel en financieel gezien kost om een ziek(elijk) kindje ter wereld te laten komen. En dat terwijl inderdaad de voorzieningen voor de gezondheidszorg steeds verder worden uitgehold.

Ik hou er niet zo van als een overheid zich op dit niveau met mijn persoonlijke leven gaat bemoeien, eerlijk gezegd. Ik dacht dat kerk en staat gescheiden waren hier in Nederland, maar zolang politici dit soort uitspraken blijven doen, begin ik steeds meer te twijfelen.

Overigens is dit een typisch gevalletje 'proefballon': een boude uitspraak doen en kijken hoe er wordt gereageerd. Natuurlijk komt dit er niet doorheen. Belachelijk trouwens dat een individuele politicus een dergelijke uitspraak doet tegen de media.

Zit al weken te wachten tot dit kabinet eindelijk eens valt, maar Balkenende weet te goed dat hij niet weer premier zal worden bij verkiezingen, dus hij blijft de scheuren lijmen. Jammer. /offtopic.
quote:VIVAfeelfree schreef op 11 februari 2010 @ 12:23:

[...]

Punt a, daar is de CU ook al op tegen...

Nou en? Mag je alleen maar voor verlaging van de wekengrens zijn als je het in alle opzichten met de CU eens bent? Er lopen hier ook mensen rond die hun eigen mening vormen.

ook een aantal behoorlijk geschifte christenen hebben rondlopen. Gelukkig hebben geen van beide het voor t zeggen.

Grappig. Van mij hoeft de CU ook de baas niet te worden in NL (je weet overigens dat ze wel in het kabinet zitten?), maar ik kan het ook met mensen oneens zijn zonder ze behoorlijk geschift te noemen.
quote:domnaiefmutsje schreef op 11 februari 2010 @ 12:21:

Enigme, wat jij stelt dat klopt in zekere zin bij hele jonge foetussen. We hebben het over uitstel na die 20 weken. Dan is het er wel, die pijn ervaring zoals ieder mens dat ervaart.

Dat is niet zo. Want een foetus/baby van 26+weken heeft niet hetzelfde bewustzijn als 'ieder mens'. Stel dat een foetus van 28 weken in de baarmoeder overlijdt...en je zet daar een kind van 2 dat ziek is geweest en overlijdt ertegenover. Dan zal het gros van de mensen het erger vinden dat een kind van 2 overlijdt dan een foetus van 28 weken (hoe verdrietig en vreselijk het ook is en het zou niet voor mogen komen, laat ik daar duidelijk over zijn)...

Waarom vindt men dat? Omdat een kind van 2 geleefd heeft buiten de baarmoeder en meer 'mens' is geweest en dus meer kan voelen/ervaren dan een foetus van 28 weken.

Een foetus is niet gelijk aan 'ieder mens'. Dan kan gewoonweg niet omdat de ontwikkeling er niet naar is.
Wat een lastige discussie dit, we kunnen het er toch wel over eens zijn dat 24 weken een gevaarlijke grens is omdat een foetus van 24 weken soms al kan overleven buiten de baarmoeder? Het naar beneden trekken van die grens lijkt me realistisch, omdat de prenatale zo ontzettend verbeterd is. Bovendien weten we veel meer van wat een foetus meemaakt in de baarmoeder en hoe snel een ongeboren kindje al vrijwel 'compleet' is.

Uit ethische overwegingen ben ik dus voor een nieuwe, door wetenschappers bepaalde, grens. Als daarna nog ernstige afwijkingen aan het licht komen moet er natuurlijk wel een uitloop mogelijk zijn. Dan moet je namelijk het eventuele lijden aan/na de geboorte afwegen tegen de late abortus.
quote:Ranewen schreef op 11 februari 2010 @ 12:30:de CU heeft er kennelijk niet over nagedacht wat het emotioneel en financieel gezien kost om een ziek(elijk) kindje ter wereld te laten komen.

Huh? Abortus als oplossing omdat het goedkoper is? Dat meen je toch niet? Is dat nou humaan denken?

Ik hou er niet zo van als een overheid zich op dit niveau met mijn persoonlijke leven gaat bemoeien, eerlijk gezegd. Ik dacht dat kerk en staat gescheiden waren hier in Nederland, maar zolang politici dit soort uitspraken blijven doen, begin ik steeds meer te twijfelen.

Zoals ik al eerder zei: ook sommige niet kerkelijke partijen twijfelen aan de 24 wekengrens. In Engeland is het bv bij Labour al een punt van discussie geweest. Ethiek is namelijk niet voorbehouden aan christenen. Atheist zijn betekent niet dat alles op het gebied van euthanasie, abortus, etc "dus" ook moet kunnen.

Politiek zal zich sowieso ook met het persoonlijk leven bemoeien. Als jij je kind slaat of niet naar school wil laten gaan is dat ook een persoonlijke keuze, toch bemoeit de overheid zich daarmee.
quote:blumpke schreef op 11 februari 2010 @ 12:28:

Je hebt het nu over bewustzijn. In de eerste post had je het over dat ze geen gevoel hebben.

Wel eens van het middel dormicum gehoord? Die mensen schreeuwen het uit tijdens de behandeling, maar herinneren niet dat ze pijn hebben gehad.

Betekent dat dat je geen gevoel hebt?

Zucht.

Wat snap je nou niet? Pijn is toch pas erg als je er een herinnering van hebt?

Als bij ons op de afdeling mensen komen voor een cardioversie (dan krijgen ze een schok) gebeurd dat onder dormicum. Dan kunnen ze idd reageren/schreeuwen etc. Maar ze herinneren er niets van. Is dat dan erg? Moeten we dan niet met ze gaan praten wat voor een gevoel ze op dat moment hadden dat ze die schok kregen? Moeten we dat maar op video vastleggen, deze laten zien en ze aanpraten dat ze op dat moment toch echt wel pijn hebben geleden? Wat voor een gevoel ze erbij hadden? Ze kunnen het je niet vertellen. Want ze weten het gewoonweg niet.

En dat is goed.
Snormel; tuurlijk mag je je eigen mening hebben en kun je t met een ander oneens zijn. Maar deze meneer uit het artikel (ik ga er even vanuit dat het betrouwbaar is, dat weet je natuurlijk niet zeker bij de Telegraaf) heeft een behoorlijk afwijkende mening. Nog steeds niks mis mee, net als ik de meningen van de extremistische moslims prima vind. Maar als je je afwijkende mening probeert op te leggen aan de rest van NL, dat noem ik behoorlijk geschift ja.
quote:Snormel schreef op 11 februari 2010 @ 11:42:

[...]

De abortusgrens ligt bij 24 weken. Waarom is een kindje van 24 weken een "foetus zonder gevoel", en een kindje van 26 weken een "levensvatbare baby"?Dat is gewoon wettelijk zo. Als een baby met 24 weken geboren wordt, gaan ze niet eens proberen het kindje nog in leven te houden.
Stemmingmakerij van de bovenste plank weer. Bovendien krijgt het hele plan weinig tot geen steun van de andere partijen, dus het zal wel een beetje meevallen.
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 12:31:

[...]

Dat is niet zo. Want een foetus/baby van 26+weken heeft niet hetzelfde bewustzijn als 'ieder mens'. Stel dat een foetus van 28 weken in de baarmoeder overlijdt...en je zet daar een kind van 2 dat ziek is geweest en overlijdt ertegenover. Dan zal het gros van de mensen het erger vinden dat een kind van 2 overlijdt dan een foetus van 28 weken (hoe verdrietig en vreselijk het ook is en het zou niet voor mogen komen, laat ik daar duidelijk over zijn)...

Waarom vindt men dat? Omdat een kind van 2 geleefd heeft buiten de baarmoeder en meer 'mens' is geweest en dus meer kan voelen/ervaren dan een foetus van 28 weken.

Een foetus is niet gelijk aan 'ieder mens'. Dan kan gewoonweg niet omdat de ontwikkeling er niet naar is.Dat heeft te maken met binding Enigme, dat heeft niets te maken met het waarnemen van gevoel als iemand je pijn doet. Hoewel een kind van 2 inderdaad beter kan waarnemen en kan herinneren, doet dat ook niets af aan de registratie van pijnsensatie. Staat er compleet los van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven