Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Hoi,

sinds een paar dagen lees ik mee hier omdat ik vanf vrijdag op volledige BV zit met mijn dochtertje van 5 en halve week. Omdat zij in het begin veels te veel was afgevallen, heeft zij eerst een tijd afgekolfde melk gekregen met de fles op vaste tijden en af en toe aanleggen. Daarna voeden op verzoek maar nog wel met de fles om te zien wat ze dronk. Daarna mocht ik haar 10 minuten aanleggen (iom Lactatieverpleegkundige) en de rest per fles en nu is ze eindelijk flink gegroeid (3635) en heb ik zelf besloten nu volledig BV te gaan geven omdat BV geven, flesje na en kolven mij na 5 weken begon optebreken....

Kleine doet het volgens mij wonderbaarlijk goed! Nu wilde ik aan de ervarinsdeskundigen hier de dag van vandaag even 'doornemen' om te zien wat jullie er van vinden!

01 uur; flesje met 130 cc afgekolde melk (deze geeft mijn vriend zodat ik wat eerder kan gaan slapen en dat is dan een voordeel dat ze zolang ook de fles gehad heeft en deze ook goed wil).

5.30; half uur aan de borst (eerst de ene en als ze stopt, boertje en dan de ander. Tijdsduur per borst verschilt dus)

7.30; ligt te huilen maar mi geen honger. Leg haar op de buik (wat sinds 2 weken voorkeurshouding is; helaas..) en ze slaapt nog 3 uurtjes door.

10.30; half uur aan de borst (net als om 5.30. beginnend met de borst waar ze het laatst uit gedronken heeft). Op haar buikje terug in bed; regelmatig kijken..

14.30; 3 kwartier aan de borst zoals voorgaande keren. Blijft nog poos wakker, gaan wandelen

18.30; half uur aan de borst en valt in diepe slaap daarna. Ga haar verschonen en klaarwakker en 'happen'.

20.00; ligt net geen 10minuten aan de borst en valt weer in slaap. Leg haar in wiegje (rug) zodat ik kan gaan eten. Huilt de hele tijd maar doet dit meestal op dit tijdstip.

Pak haar rond 20.45 en doe haar in de draagdoek en we gaan samen internetten. Klaar wakker en veel spugen.....

Had ik om 20.00 niets moeten geven omdat ze nu zo spuugt?

Is 'happen' altijd teken dat ze willen eten?

Geef haar soms mijn pink als ze onustig is en ga ervan uit dat als ze daar genoegen mee neemt, het geen honger is wat haar dwars zit maar wat anders. Geef haar trouwens geen speentje en hoop dat zo te houden.

Is 4 uur niet te lang tussen de voedingen? Tnt draai ik haar na 4 uur op de rug als ze op haar buik ligt en vrij snel daarna komt ze ook. Nu vraag ik mij dat als ik haar op haar buik laat liggen, of ze dan niet nog later zou komen...

Hoop dat jullie mij wat verder op weg kunnen helpen want vind het moeilijk allemaal! Alles wel duidelijk?

Groetjes Daphne
Ik vind 4 uur tussen de voedingen erg lang voor zo'n klein babietje. Happen houdt vaak in dat ze willen drinken, soms niet. Maar als ze hapt en zoekt: gewoon lekker aanleggen, als ze niet wil, laat ze vanzelf wel los.

Voed je op haar verzoek, of op een schema?

Baby's hoeven niet aan elk e borst even lang te drinken, ze hoeven ook niet elke keer even lang te drinken, dat maakt allemaal niet zo heel veel uit, als je voedt op verzoek. Dus als zij alert gaat zoeken, happen, op haar knuistjes gaat kluiven, lekker aanleggen.

Veel jonge baby's houden ervan om te clusteren: 's avonds bijna volcontinu aan de borst, slokje, weer even los, weer een slokje, etc. Zou het kunnen zijn dat ze daar rond achten last van had? Is het een idee om haar in de draagdoek te doen terwijl jij eet, maar dan zo dat ze bij je borst kan? Dan kan je toch eten en hoeft zij niet zo te huilen.

Spugen kan van veel dingen komen: van een te volle buik, maar ook van lucht in het maagje. Als baby's op hun rug liggen, en zeker als ze liggen te huilen, slikken ze vaak lucht in. Daar krijgen ze last van, en dan gaan ze dus huilen. Als je ze daarna rechtop zet, krijg je meestal vrij snel een grote boer te horen, of een golf melk in combi met een boer. Ik vind het niet zo verstandig om zo'n klein babieje zo lang te laten huilen: Als je haar in de draagdoek doet, ligt ze in een houding waarbij ze haar lucht in ieder geval kwijt kan.

Hoe zwaar was je meisje bij de geboorte? Hoeveel was ze afgevallen? Sinds wanneer is ze weer aan het groeien?

Ik snap heel goed dat 5 weken hannesen met kolven etc je op begint te breken: goed dat je het hebt volgehouden, want het is wel allemaal dubbel werk.

Als je vriend het flesje geeft, kolf jij dan een voeding af op dat tijdstip?Want zo niet: er zit dan een heel lange tijd tussen de laatste en de eerste voeding in, en dat kan nadelige effecten op je melkproductie hebben. 's nachts is het hormoongehalte (prolactine) dat verantwoordelijk is voor een goede productie het hoogst, als je dan een keer voedt, is dat heel goed voor je productie de volgende dag. Is het misschien een idee om het flesje naar een ander tijdstip te doen? Misschien die van 0530? Of die van 1830?

Ik denk dat volledige bv absoluut moet lukken, maar zou je aanraden om de tijd tussen de voedingen wat kleiner te maken, en een nachtvoeding zelf te doen of dan toch nog ergens 's nachts af te kolven (maar dan is zelf voeden echt heel veel makkelijker), en dan komt het vast helemaal goed!
Hoi Tilalia, hierbij dan nog een keer een vraag van mij. Zoals ik al eerder schreef ben ik net als Isa bezig mijn zoontje naar volledige borstvoeding te krijgen. Hij is 4 weken te vroeg geboren en nu 4 weken oud, dus nog erg klein (nu 3280 gram, hij was 2580 bij de geboorte). Hij drinkt nu prima aan de borst en heeft eigenlijk ook geen bijvoeding (gekolfde melk) meer nodig. Alleen voor onze eigen gemoedsrust geven we soms nog 20 cc of zo bij. Ik voed in principe op verzoek, maar ook mijn zoontje komt pas pas om de 4 uur. Nu zie ik dat je Isa aanraad om toch minder tijd tussen de voedingen te laten zitten. Ik zou zelf ook liever wat vaker voeden, maar loop er dan weer tegenaan dat als ik hem eerder wakker maak dat hij dan (meestal) niet allert genoeg om goed te drinken. Wat is wijsheid: echt op verzoek voeden, en dus om de ca. 4 uur, of toch wat eerder wakker maken (na 3 en een half uur of zo) en proberen hem dan aan te leggen?
Lika, heb je al eens geprobeerd om hem slapend aan te leggen? Vaak drinken baby's -vanwege de zuig- en slikreflex - dan netjes een voeding weg.

Ik heb niet echt ervaring met prematuurtjes: het zou heel goed kunnen dat je die prima op hun eigen instincten kan laten vertrouwen, maar toen mijn dochter (1 week te vroeg, 2690 gram) nog onder de drie kilo was, mocht ik niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten zitten, om een te lage bloedsuikerspiegel te voorkomen.

Wat zegt je kinderarts?
hoi Tilalia, slapend drink hij echt niet helaas, wel als hij eenmaal aangelegd is, maar niet als hij eerst nog moet happen. Tot hij 3 kilo was hebben we hem ook echt ieder 3 uur wakker gemaakt, maar dan moesten we hem echt met alle moeite allert houden. In zijn rompertje voeden zodat hij het een beetje koud had (en daardoor iets allerter was), iedere 3 minuten hem weer rechtopzetten en met hem rondlopen etc. omdat hij dan weer in slaap gevallen was aan de borst etc. Van het CB mag ik hem (in ieder geval 's nachts) maximaal 5 uur laten doorslapen (net als ze voor alle kindjes adviseren). De lactatiekundige vind 4 uur ook lang, maar weet het aan de bijvoeding (omdat hij dan echt helemaal vol zat) maar ook nu hij bijna geen bijvoeding meer krijgt blijft hij om de 4 uur komen. Wat ik overigens wel vaak doe is (tegen veel adviezen in) hem nog een keer aanleggen voor hij gaat slapen en dan drinkt hij nog een minuut of 5. Hij slaapt dan beter, en is minder huilerig. De tijd tussen het laatste moment dat hij nog drinkt en dat hij weer wakker wordt is daardoor wel wat korter.
Maar Lika, da's toch helemaal niet erg, een slokje voor het slapengaan? Meestal drinken ze dan meer dan je denkt, en als hij zich er goed bij voelt, dan is dat toch prima?

De drie RRR zijn een richtlijn he, geen ijzeren schema. Je kind hoeft niet per se na elk slaapje stante pede aan de borst, en hij hoeft ook niet per se met een semi-lege maag naar bed. Als dit voor jullie werkt, dan is dat toch best?
Dag Tilalia en Lika,

als ik zo jullie berichtjes/ reacties lees, heb ik daar ook weer veel aan!

Mijn kleine meid is bij 38 weken geboren en woog toe 3105, gezakt tot 2740 en vorige week bij 5 weken oud (en een dag) was dat 3635.

Ik dacht al 'groot' genoeg om er 4 uur tussen te mogen hebben maar dat is dus niet zo. Ga proberen haar eerder wakker te maken of kijken of ze slapend drinkt. Lees nu pas weer deze pijler en er zit alweer bijna 3 en half uur tussen dus ga hierna gelijk met haar zitten (slaapt nu nog na onze wandeling).

In draagdoek tijdens dat ik eet zou kunnen maar ik dan kan ze niet bij mijn borst. Zou in ieder geval niet weten hoe! Heb zo'n hele lange wikkeldoek van 5 meter ofzoiets en daar hangt ze als een buideltje in. Daarvoor moet ik mijn potje nog koken/opwarmen en dat vind ik te link met haar in de doek dus dan moet ze echt even in bedje met kans op huilen. Vriendlief werkt mn 's avonds dus is er meestal niet om te helpen (maar kijk uit naar zijn vrije avonden want dan kookt hij!).

Vanmiddag flesje gegeven en daarna gekolft en niet zoveel productie; 100cc en dat gaat dan druppelgewijs en niet stromend. Is altijd zo geweest, ook toen ik enkel afkolfde.

Ga kleine meid voeden, tot weer! Groetjes Daphne
Als je problemen hebt met kolven, kan je bij je huisarts syntocinon neusspray vragen. Dat is een neusspray met het hormoon erin dat ervoor zorgt dat je een toeschietreflex krijgt. Als het bij jou alleen maar druppelt bij het kolven, zou dat al heel veel kunnen schelen.

Enneh: 100 cc is helemaal niet slecht hoor! Er zijn rekensommetjes over hoeveel een baby nodig heeft. aantal kilo's x 150 cc. Jouw meisje zou op een dag dus ongeveer 540 cc melk nodig hebben. Als je dat deelt door het aantal voedingen, is dat 90 cc per voeding.

Als je bedenkt dat een kolf er nooit zoveel uit kan halen als ene baby, weet je in iedere geval dat je productie prima in orde is!

Handigheidstipje: eten alvast voorbereiden als ze slaapt? Dan heb je je handen vrij als ze meer aandacht nodig heeft. Hoef je het alleen nnog maar even op te warmen, en da's zo gedaan. Ik zou ook niet gaan koken met m'n kind in de draagdoek, maar eten kan weer wel. Als je em wat slapper omdoet, kan je het buideltje wat lager laten hangen, waardoor ze wel bij je borst kan (okee, het is even oefenen). En dan moet je er niet mee gaan lopen, als de doek los is.

Succes!
Hallo,

Hoi tilalia,

Ik heb vanmiddag ook een flesje laten geven door manlief. Ik heb er 100 cc afgekolfde melk ingedaan. Vorige week dinsdag bij het CB woog ze 4220 gram,

dus misschien nu rond de 4500 gram. Volgens jouw rekensommetje zou ze ongeveer 112 cc moeten hebben.

Ik kwam thuis toen m'n man bijna klaar was. Hij zei dat ze het in 10 minuutjes naar binnen had geklokt. Aan m'n borst drinkt ze ongeveer een half uur tot soms drie kwartier. Maar goed, dan moet ze natuurlijk veel meer moeite doen.

Ik heb meteen toen ik thuis kwam gekolfd; er kwam in totaal uit beide borsten na ruim een half uur kolven ongeveel 55 cc. Jij hebt een keertje geschreven dat een baby er ongeveer 30 cc meer uitkrijgt. Zou het dan betekenen dat ze rond de 90 cc nodig heeft?

Ze huilde nog wel wat na de fles, maar dat kan ook nog zuigbehoefte zijn geweest, want aan m'n borst ligt ze veel langer. Nu slaapt ze na haar gewone voor-het-slapen-gaan-huiltje.

Als ze ongeveer 3 uur na de flesvoeding weer komt, kan ik er vanuit gaan dat ze genoeg heeft gehad?

Ik vind het erg lastig, maar het zal wel een kwestie van proberen zijn?

Ik wil nl niet teveel melk "verspillen" omdat er maar zo weinig met kolven uitkomt. Vind ik tenminste...

Want elke keer als ze een flesje afgekolfde melk krijgt, moet ik daar 2 à 3 x voor kolven. (bij het nakolven komt er zo'n 40cc, soms maar 25, in het begin wel eens 50)
Hoi, ik heb 2 vraagjes:

1. Klopt het dat ingevroren melk altijd vrij zuur ruikt en smaakt? Als ik het uit de diepvrieszakjes druk, dan ruik ik een zure lucht en eenmaal ontdooid (op het aanrecht of in de koelkast) ruikt het nog zuur. Ook als ik een druppeltje proef, vind ik het zurig smaken. Mijn 3-mnd oude dochtertje drinkt het wel, maar ik heb soms het idee dat zij het ook niet lekker vind, omdat ze uit de fles niet zo goed drinkt dan uit de borst. Maar ik heb er geen fijn gevoel bij.

Ik heb de vriezer op -18 gr. staan, dus dat lijkt me OK.

2. Ik heb steeds de Avent handkolf gebruikt. Ik kolfde daar met gemak 120 - 180 cc uit in een half uurtje (beide borsten). Maar.... ik heb nu overbelaste en pijnlijke duimen (tja, klinkt stom). En aangezien ik volgende week weer aan het werk ga, heb ik afgelopen week een nieuwe electr. kolf van Avent gekocht. Leek me handig. Maar ik vind de zuigkracht waardeloos (ik voel een stuk minder) en ik kolf nu max. 60 cc in een half uur (beide borsten). Ik ben best teleurgesteld in de electr. kolf.

Ik maak me hierover zorgen, want met deze minimale opbrengst kan ik hooguit 1 voeding kolven voor de volgende dag, terwijl ik veel meer nodig heb.

Herkent iemand dit? En wat is er aan te doen?
What matters most is how you see yourself
Jane, ken je deze link?

Ik heb ook zure diepvriesmelk. Maar sinds ik het even heel snel aan de kook breng en dan snel laat afkoelen voor het invriezen, gaat het heel goed, geen zure melk en Jommetje drinkt het graag.

VWB de kolf: het kan zijn dat je er aan moet wennen. Misschien heb je baat bij syntocinon neusspray?

Avent heeft ook een electrische kolf, maar ja, nu je net deze gekocht hebt, is dat wel erg duur.
Hoi Tilalia,

heel erg bedankt voor je reactie en voor die link !

Echt super om te lezen, vonden vriend en ik. We zijn gerustgesteld. De zure melk kunnen we dus gewoon geven (is dus niet bedorven) en nieuwe melk zullen we eerst even (bijna) laten koken alvorens we het invriezen. Weer wat geleerd.

En die nieuwe electr. kolf van Avent: het ging vanavond al een heel stuk beter: 100 cc in een half uur. Ik heb er nu rustiger de tijd voor genomen.

Neusspray heb ik niet nodig; tsr heb ik gemakkelijk, zelfs meerdere keren tijdens het kolven.
What matters most is how you see yourself
Komt VB hier nog weleens? Zo niet, en weet je waar ik haar wel kan vinden, laat het me dan even weten!

Vlinderbloehhhhoemmmmmm, Djenjo zoekt je

Wil graag weten of jij nog iets van Dol_fijn hebt gehoord de laatste tijd? Werkt haar internet nog niet of is ze stiekem al bevallen?

Alvast bedankt! Djenjo
Hallo iedereen, een paar vraagjes van een a.s. moeder over borstvoeding.

Ik ben me een beetje aan het inlezen over borstvoeding op internet, en ik heb ook 2 boeken in huis gehaald over het onderwerp maar op een paar vragen kan ik maar geen duidelijk antwoord vinden namelijk:

- Gebruik je 1 borst of allebei gedurende 1 voeding? En als je ze allebei gebruikt wanneer weet je dan wanneer je moet wisselen? En voed je de volgende voeding in dezelfde volgorde?

- Hoelang duurt een gemiddelde voeding? Hoelang zou een kindje ongeveer aan de borst moeten drinken of is dat afhankelijk per baby?

- Ik zou graag als baby wat ouder is (x-aantal maanden) een voorraadje melk willen afkolven zodat bijvoorbeeld mijn schoonmoeder is op kan passen. Maar hoe combineer je het afkolven met de normale voedingen van je baby zonder dat je baby tekort komt?

- Is het uberhaupt mogelijk dat je op een gegeven moment borstvoeding met afgekolfde melk combineert zonder dat dat problemen oplevert?

- En als je dan uiteindelijk is de fles geeft met afgekolfde melk: in principe loop je dan toch 1 of meerdere 'normale' voedingen mis? Heeft dat geen gevolgen voor je melkproductie?

Ik hoop dat iemand mijn vragen wil beantwoorden aangezien ik niemand in mijn omgeving heb die ervaring heeft met borstvoeding.

Alvast bedankt!
~quote:Ava0208 schreef op 12 september 2007 @ 16:09:

Hallo iedereen, een paar vraagjes van een a.s. moeder over borstvoeding.

Ik ben me een beetje aan het inlezen over borstvoeding op internet, en ik heb ook 2 boeken in huis gehaald over het onderwerp maar op een paar vragen kan ik maar geen duidelijk antwoord vinden namelijk:

- Gebruik je 1 borst of allebei gedurende 1 voeding? En als je ze allebei gebruikt wanneer weet je dan wanneer je moet wisselen? En voed je de volgende voeding in dezelfde volgorde?

In het begin (zeg de eerste week, 2 weken) geef je meestal 2 borsten per voeding, om de melkklieren goed actief te maken. Als je melkproductie eenmaal goed op gang is gekomen, hebben veel baby's vaak genoeg aan 1 borst. Sommigen niet, die drinken vol genoegen 2 borsten, anderen willen van 1 borst alles en daarna nog een klein slokje uit de andere. En sommige baby's willen niet slechts twee borsten, maar wel 4 of 6. Begin je gewoon weer met de eerste borst.

Je merkt dat je kindje genoeg heeft gedronken uit 1 borst als ze angzamer gaan slikken: dus 3 of meer zuigebwegingen maken voordat ze slikken, sommigen gaan liggen morren aan de borst, anderen laten verzadigd los. Meestal is een borst (in het begin!) na een minuut of 10 a 20 wel leeg. Dat gaat langzaamaan sneller, en bij een maand of 3 a 4 leren kindjes vaak heel effectief drinken en zijn ze met 3 a 4 minuten per borst klaar.

De volgende voeding begin je met de 'volste' borst, dus degene die je als laatste hebt gegeven.

- Hoelang duurt een gemiddelde voeding? Hoelang zou een kindje ongeveer aan de borst moeten drinken of is dat afhankelijk per baby?

Zie boven, maar het verschilt per baby. Mijn zoon is vanaf het begin een snelle drinker geweest, was met een minuut of 7 volledig klaar.

- Ik zou graag als baby wat ouder is (x-aantal maanden) een voorraadje melk willen afkolven zodat bijvoorbeeld mijn schoonmoeder is op kan passen. Maar hoe combineer je het afkolven met de normale voedingen van je baby zonder dat je baby tekort komt?

Ik zou beginnen kolven als je kindje een week of 4 is: dat is het moment om je kindje te leren drinken uit een flesje. Om in het begin een voorraadje op te bouwen, kan je het beste s ochtends kolven: de meeste kindjes hebben s ochtends genoeg aan een borst. Dan kan je de andere afkolven. Na een paar dagen is je productie aabgepast op de nieuwe grotere vraag,. Melkproductie is echt een kwestie van vraag en aanbodd: hoe meer je vraagt (dus baby aan de borst of extra kolven), hoe meer melk je gaat aanmaken.

Ook als je tussentijds kolft, komt je kindje niet snel iets te kort. Borsten zijn nl. nooit 'leeg', die blijven maar melk aanmaken. Als je een uurtje na de voeding afkolft, heb je tegen de volgende voeding meestal wel weer genoeg.

- Is het uberhaupt mogelijk dat je op een gegeven moment borstvoeding met afgekolfde melk combineert zonder dat dat problemen oplevert?

Wat vind jij problemen? Te weinig melk is, zoals ik al zei, slechts een kwestie van een paar dagen, dan is je productie weer aangepast. Je zal wel, als je een hele dag weg bent zonder je kindje, die dag moeten kolven om te zorgen dat je borsten niet ongemakkelijk vollopen, en om je productie op peil te houden.

- En als je dan uiteindelijk is de fles geeft met afgekolfde melk: in principe loop je dan toch 1 of meerdere 'normale' voedingen mis? Heeft dat geen gevolgen voor je melkproductie?

Het heeft gevolgen voor je productie, maar meestal niet meteen. Het is wel het handigst om een gemiste 'live' voeding te vervangen door een kolfbeurt. Niet alleen voor je productie, maar ook om je melkvoorraad in de vriezer op peil te houden.

Ik hoop dat iemand mijn vragen wil beantwoorden aangezien ik niemand in mijn omgeving heb die ervaring heeft met borstvoeding.

Als je gaat kolven, onthou dan dat de hoeveelheid die je kolft geen maatstaf is voor wat je in dje borsten hebt zitten. Kolven is iets dat je moet leren, als je de eerste keer er maar een paar ml uithaalt, is dat echt geen ramp, dat is heel normaal. Ook krijgt een kolf nooit zoveel melk uit je borsten als een baby: een baby kan veel effectiever drinken dan een kolf kan kolven. Als je bijvoorbeeld 'maar' 50 cc kolft, kan je er rustig vanuit gaan dat je baby veel meer binnenkrijgt.

Alvast bedankt!
anoniem_13087 wijzigde dit bericht op 12-09-2007 19:26
Reden: nog wat vergeten...
% gewijzigd
Tila, nog bedankt voor je tips. Ik kon een tijdje niet op 't forum. (Max was nog beter dan hoe 't nu is.)
Hallo, ik heb ook een paar vraagjes:

- toen mijn zoontje 10 dagen was, heb ik 80cc in de vriezer gedaan i.v.m. overproductie. Hij is nu 5 1/2 week: kan ik hem dat nog geven? Is de samenstelling van de melk zo, dat hij daar nu nog lekker van kan drinken? Het zijn ijsblokjes nu, dus ik kan het mengen met recente melk (van deze week).

- Mijn zoontje komt 's nachts nog voor voeding rond 03.00 uur (en dan 3/4 uur later weer). Kan hij dan rond 06.30 toe met 1 borst? En welke borst kolf is en welke borst geef ik hem? Stel om 3 uur geef ik eerst links en dan rechts, welke borst moet ik dan kolven?

Alvast heel erg bedankt voor het antwoorden.

Mardejo
Hoi, even een vraagje, zit met ziek jongetje (verkouden), nu geef ik hem wat meer voedingen (voor troost), is dat een slecht idee?? En kan dit mijn eisprong stoppen (we proberen voor nummer 2)?
Hoi

Ook ik heb een vraagje: mijn dochtertje is nu 8 dagen oud en op dag 6 woog ze 3550 gr en op dag 7 3520 ze komt dus niet aan, haar geboortegewicht was 3700 gr. De kraamverzorgster vond dit verontrustend, terwijl ik van de verloskundige heb begrepen dat ze pas rond 2 a 3 weken weer op geboortegewicht moet zitten.

Tijdens het voelen valt ze steeds in slaap, ook als ik haar tussendoor verschoon, dan neemt ze daarna weer 3 slokjes en slaapt weer.

Ik maak me nu best wel zorgen over de bv, krijgt ze wel genoeg?

Groetjes Debje
Mardejo: de eerste 14 dagen produceer je voormelk, daarna pas rijpe moedermelk. Volgens mij is het dus niet handig om de melk van dag 10 nu te geven, omdat het waarschijnlijk niet voedzaam genoeg is voor je kindje nu. Maar wellicht heeft Tilalia andere ideeën.

Of je kindje om 06.30 toe kan met 1 borst is een kwestie van uitproberen. Mijn Madammeke dronk altijd beide borsten leeg, terwijl zoon genoeg had aan 1 borst per keer. Wat kolven betreft, als je om drie uur eerst links en dan rechts geeft, zou ik om 06.30 rechts geven (want die is het volst en dus grootste kans op verzadiging na 1 borst) en links dus kolven.

Bloempje: extra de borst geven voor troost kan echt geen kwaad. Of het je eisprong stopt? Geen idee? Als die alweer op gang is lijkt het me niet dat een paar dagen extra voeden ineens de boel weer op slot zet. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Debje: Voor zover ik weet valt een kind de eerste dagen altijd af. Ik zou me dus niet meteen druk maken. Wat in slaap vallen tijdens het voeden betreft: tussendoor verschonen, onder voetjes kietelen, vaak van borst wisselen, niet in doeken gewikkeld voeden, maar alleen met kleertjes aan, eventueel een warm truitje uitdoen (jij bent warm genoeg). Kijk eens of dat helpt. En daarnaast lekker vaak aanleggen. In ieder geval elke drie uur en sowieso bij elke kik die ze geeft. Kleine babietjes slapen nu eenmaal veel. Vaak aanleggen is goed voor de productie en dan gaat ze echt wel groeien. Houd het wel in de gaten natuurlijk, en overleg anders ook even met je verloskundige.
Hoi Debje,

Ik weet niet precies hoe lang het normaal duurt voor kindjes weer op gewicht zijn, maar volgens mij wel veel korter dan 2/3 weken! Ik had precies hetzelfde en mijn mannetje bleek inderdaad veel te weinig binnen te krijgen, maar dat bekentent niet dat dat voor jouw kindje ook geldt!

Belangrijkste is volgens mij in de gaten houden dat ze allert genoeg is en of ze voldoende plasluiers heeft. Een stuk of 6 goed zware plasluiers op een dag. Houd het in ieder geval bij! Ik was blij dat ik de luiers had bewaard en de lactatiekundige kon bevestigen dat hij inderdaad veel te weinig had geplast.

Mijn mannetje heeft dus een tijdje 'stilgestaan' en was na 2 weken weer op zijn geboortegewicht. Toen hij ruim een halve dag niet of nauwelijks geplast had gingen de alarmbellen af en is er ingegrepen door bij te voeden met afgekolfde melk. Ik heb er een lactatiekundige bij gehad, en mij is geadviseerd:

- voeden in zijn rompertje, zodat hij het een beetje koud heeft en allerter blijft drinken

- iedere 3 uur blijven voeden, niet langer er tussen laten zitten

Voor wat betreft het tweede punt weet ik niet goed of dat nu echt goed gewerkt heeft: doordat we hem wakker maakten was hij niet hongerig en wakker genoeg, waardoor hij weer te weinig dronk etc. en zo zijn we in een vicieuze cirkel terecht gekomen.

Verder: wat je kunt overwegen is een babyweegschaal huren bij de thuiszorg. Je moet je er niet gek door laten maken, maar als je je kindje weegt voor de voeding en na de voeding (in dezelfde kleding, zonder te verschonen) heb je in indicatie hoeveel ze binnen krijgt. Als je dat een paar keer doet en het is steeds genoeg, dan weet je ook dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. De lactactiekundige heeft dat hier ook een paar keer gedaan en daarna heb ik de weegschaal nog een tijdje hier gehad zodat ik hem voor mijn eigen gemoedsrust iedere dag even kon wegen (omdat ik zo geschrokken was van het feit dat hij veel te weinig binnen kreeg). Inmiddels heb ik er weer alle vertrouwen in en is de weegschaal de deur uit.

Kortom: Waarschijnlijk is er helemaal niets aan de had, maar houd om het zeker te weten wel héél goed in de gaten dat je kindje genoeg blijft plassen en probeer haar zo allert mogelijk te houden door koud te kleden, weer wakker te maken door rond te lopen etc. Ik dacht ook dat de kraamhulp overdreef, maar bij mij was dat niet het geval helaas en dan sla je jezelf wel voor je kop als je dan te laat ingrijpt.
.
Punkertje, is je dochtertje tierig? Is ze levendig en ontwikkelt ze zich goed? Dat is het belangrijkste. En zo langzamerhand gaat de groeicurve ook afbuigen he, die kilo per maand van in het begin zal ze nu inderdaad misschien niet meer halen. Maak als je wilt een groeicurve aan op borstvoeding.com. Dan zie je hoe je dochtertje groeit vergeleken bij andere BV-kindjes en dat geeft een veel realistischer beeld dan de groeicurve van het CB (die vooral gebaseerd is op de groei van KV-kindjes) (en het is nog leuk om bij te houden ook..vind ik tenminste).

Succes!
Trouwens, mijn dochtertje groeide tussen haar tweede en derde maand ook minder hard dan tot haar tweede maand:

geboorte: 3005 gram, 51 cm.

1 maand: 3610 gram, 53 cm

2 maanden: 4570 gram, 58 cm

3 maanden: 5200 gram, 61 cm

4 maanden: 5640 gram, 63 cm

6 maanden: 6240 gram, 67 cm

Dus je ziet; van maand 2 naar 3 ook minder gegroeid dan tot maand 2!
Ik heb niet alles gelezen van dit topic, want het is inmiddels erg groot geworden. Dus misschien is het al ooit eerder gevraagd, maar dan hoor ik het wel.

Ik heb mijn dochtertje 6 maanden volledig borstvoeding gegeven. Inmiddels is ze bijna 7 maanden en krijgt ze sinds een maand ook fruit en groentehapjes. Ze vind het heerlijk en het gaat er goed in. Overdag krijgt ze nog (afgekolfde) BV als ze naar het KDV gaat.

Maar sinds een week is ze 's nachts weer vaak wakker en wil dan weer drinken. Ik vind het niet erg als ze 1 keer komt, maar het is inmiddels meestal al 2 keer. Ik maak haar altijd wakker voor een voeding van 22:00, omdat ik denk dat ze anders de nacht helemaal niet goed doorkomt. Het was steeds genoeg, maar nu dus niet meer. Zou ik te weinig melk hebben inmiddels?

Als ik haar een papfles zou willen geven, hoe laat doe ik dat dan? Ik wil heel graag nog een tijdje BV blijven geven, al weet ik niet hoe lang het kolven nog goed gaat (melk loopt wat terug). Ik wil het liefst de ochtend (7:00) en avondvoedingen (19:00 en 22:00) nog zelf blijven geven, want het is zo gezellig. de voeding van 22:00 pap geven is niet echt handig, omdat ik haar dan lekker in bed aanleg en ik daarna ook ga slapen. De voeding van 19:00 (na de groente) is juist zo fijn omdat dat meteen na mijn werk is.

Hoe doen andere moeders dat? En zou een papfles uberhaupt helpen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven