Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
donderdag 18 februari 2010 om 14:15
Ha, ik ben er al, snel genoeg?
Per merk kan het wel verschillen hoe het valt, zekerheid krijg je er niet bij helaas. Maar tot nu toe is het bij mij steeds goed uitgevallen, bij Hotmilk en Elle Macpherson. Ik heb 75D, dat is 34D in de Engelse maat. Hier kun je jouw maat omrekenen, van Europe naar UK.
En mocht het niet passen, dan kun je makkelijk weer omruilen, dat scheelt!
Per merk kan het wel verschillen hoe het valt, zekerheid krijg je er niet bij helaas. Maar tot nu toe is het bij mij steeds goed uitgevallen, bij Hotmilk en Elle Macpherson. Ik heb 75D, dat is 34D in de Engelse maat. Hier kun je jouw maat omrekenen, van Europe naar UK.
En mocht het niet passen, dan kun je makkelijk weer omruilen, dat scheelt!
donderdag 18 februari 2010 om 15:48
Ons Kind heeft al 3 (3!) nachten achter elkaar doorgeslapen! Jeuh! En dat is zo lekker. Ik word nu rond half 7 wakker van een volle blaas, en dan ben ik zo verbaasd dat het alweer half 7 is, dat ik niet meer in slaap val. Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo heel erg, want ik had al 8 uur achter elkaar doorgeslapen.
Ze is overigens 19 maanden oud, dus het mag ook wel een keertje. Morgen gaan we op vakantie, dus dikke kans dat ze weer helemaal van de rel is daardoor, maar mén wat is dat doorslapen heerlijk.
Ze is overigens 19 maanden oud, dus het mag ook wel een keertje. Morgen gaan we op vakantie, dus dikke kans dat ze weer helemaal van de rel is daardoor, maar mén wat is dat doorslapen heerlijk.
donderdag 18 februari 2010 om 21:09
ik weet het even niet meer, dochter heeft om half 8 aan de borst gedronken, ongeveer half uur. Daarna alleen maar gemekkerd.... ik heb in de tussen tijd gekolfd (in no time 120cc uit een borst). Van te voren haar nog de borst weer aangeboden, maar wou ze niet.
Gekolfd en wat uit de fles gegeven, die ze meteen leeg drinkt
en nu is ze rustig.....
men wat is bv geven moeillijk
Gekolfd en wat uit de fles gegeven, die ze meteen leeg drinkt
en nu is ze rustig.....
men wat is bv geven moeillijk
donderdag 18 februari 2010 om 21:40
Ik zie mijn stillberaterin dinsdag weer, ik heb ook wel haar nr. maar ik ben een beetje eigenwijs en niet het typ dat overal over wil bellen (wil het zelf kunnen....).
Nou ja, ze slaapt nu in ieder geval weer met een vol maagje, morgen komt de vk nog een keer haar wegen (afspraak stond al). Dus ik ben wel benieuwd, zou wel een geruststelling zijn als ze goed gegroeid is.
Nou ja, ze slaapt nu in ieder geval weer met een vol maagje, morgen komt de vk nog een keer haar wegen (afspraak stond al). Dus ik ben wel benieuwd, zou wel een geruststelling zijn als ze goed gegroeid is.
donderdag 18 februari 2010 om 21:58
Je kunt gerust bellen, hoor. Daar is ze toch voor? In het weekend bellen doe je dan denk ik ook niet snel, dus gewoon lekker morgen even bellen. Heus, vindt ze echt niet erg. En je hoeft het nog niet alleen te kunnen, want je hebt helemaal gelijk als je zegt dat bv geven echt niet altijd even makkelijk is. Slaap lekker straks, dan kijk je er morgen misschien weer heel anders tegenaan.
vrijdag 19 februari 2010 om 00:06
Even een vraag voor mijn schoonzus. Zij is gisteren bevallen met een keizersnede en het schiet niet op met de borstvoeding. De kleine wil de tepel even in de mond nemen, maar laat hem dan meteen los en valt in slaap. En drinkt dus helemaal niets, er komt ook geen toestroom op gang.
De kinderarts wilde vandaag al beginnen met flesjes melk, en dat is dus ook gedaan. Tot groot verdriet van schoonzus die graag zelf wil voeden.
Hoe kunnen we helpen dat de kleine wel gaat zuigen en dus de melkproductie gaat stimuleren? De borsten staan al bijna op springen, maar als er niet gestimuleerd wordt, gaat de productie natuurlijk niet op gang komen.
P.S. Ik woon in Z-Amerika, in mijn stad is geen lactatiedeskundige waar we naartoe zouden kunnen gaan. Zelf heb ik ook een keizersnede gehad, maar bij mij liep de bv als een trein, en ik had natuurlijk ter voorbereiding het hele toenmalige bv-topic doorgelezen
De kinderarts wilde vandaag al beginnen met flesjes melk, en dat is dus ook gedaan. Tot groot verdriet van schoonzus die graag zelf wil voeden.
Hoe kunnen we helpen dat de kleine wel gaat zuigen en dus de melkproductie gaat stimuleren? De borsten staan al bijna op springen, maar als er niet gestimuleerd wordt, gaat de productie natuurlijk niet op gang komen.
P.S. Ik woon in Z-Amerika, in mijn stad is geen lactatiedeskundige waar we naartoe zouden kunnen gaan. Zelf heb ik ook een keizersnede gehad, maar bij mij liep de bv als een trein, en ik had natuurlijk ter voorbereiding het hele toenmalige bv-topic doorgelezen
vrijdag 19 februari 2010 om 06:50
vrijdag 19 februari 2010 om 10:12
Alejandra, idd kolven! Haal een goede, liefst dubbele kolf voor haar. Elke 2 uur, 5 minuten of zolang er iets komt. Dan 5 min. wachten en weer 5 min. kolven. Moet er echt bijgevoed worden kijk dan eens of ze kan gaan fingerfeeden of cupfeeden. Lactatiehulpset kan ook, maar daar heb je liefst ook een lk bij om te helpen. Lukt dat ook niet, of kun je er niet aan komen, probeer dan of je een Breastflow fles van First Years kunt scoren. Daar moet een baby net zo aanhappen als aan de borst en is nog steeds een fles (dus risico op tepel-speenverwarring) maar altijd beter dan een "gewone" fles als je het mij vraagt.
En omdat je geen lk in de buurt hebt, zou je kunnen overwegen om raad te vragen op www.eurolac.net Je kunt deze lk per mail consulteren, kost 15,- of zo. Telefonisch kan ook, maar je zit met tijdsverschil natuurlijk. Haalt het niet bij een live consult, maar beter dan niets. lijkt me...
Je zus boft maar met jou dat je gelijk actie onderneemt! Succes. En natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe neefje/nichtje!
En omdat je geen lk in de buurt hebt, zou je kunnen overwegen om raad te vragen op www.eurolac.net Je kunt deze lk per mail consulteren, kost 15,- of zo. Telefonisch kan ook, maar je zit met tijdsverschil natuurlijk. Haalt het niet bij een live consult, maar beter dan niets. lijkt me...
Je zus boft maar met jou dat je gelijk actie onderneemt! Succes. En natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe neefje/nichtje!
vrijdag 19 februari 2010 om 10:59
Zwaar he germanwings. Als je dan klaar bent met de ene voeding, is het al bijna weer tijd voor de volgende... Respect hoor dat je het in ieder geval probeert!
Hier ook het gevoel dat het zwaar is. Zoontje is drie maanden oud en sinds een paar weken werk ik weer, maar ik vind het echt niet te doen in combinatie met de borstvoeding. Een gemiddelde nacht vraagt/krijgt hij voeding om 20.00, 23.00, 02.00, 05.00, steeds drie kwartier per keer, en als het dan een werkdag is voor mij gaat om 6 uur de wekker. En dat in combinatie met hooguit twee keer een hazenslaapje overdag, dus bijslapen op mijn vrije dagen zit er ook niet in.
Hij groeit goed, ik kolf makkelijk, en omdat ik in het begin zóóóóóveel pijn had met de bv en het nu juist wat makkelijker gaat, wil ik echt graag volhouden. Maar ik functioneer niet, en dat moet toch echt in mijn baan. Daarom ging gisteren de knop om; ik heb de voeding van 23.00 afgekolfd en hem in plaats daarvan een fles kunstvoeding gegeven in de hoop dat hij dan iets langer zou slapen (210 ml!!!). Helaas gebeurde dat niet, maar in ieder geval won ik er een half uur mee (want de bv duurt een stuk langer dan een fles geven). Vannacht ga ik het weer zo doen, maar morgen heeft mijn man vrij dus de melk die ik vanavond afkolf om 23.00 uur mag hij dan om 2.00 uur geven, zodat ik kan blijven liggen tot 5.00 uur.
Zoals in een ander topic al naar voren kwam; er zijn tegenstrijdige belangen bij het zorgen voor je kindje en ik vind het echt heel belangrijk om goed voor mijn zoontje te zorgen, maar ik ga er zelf bijna aan onderdoor. Het is nóóit goed: als ik zou stoppen met bv voel ik me schuldig dat ik mijn nachtrust en mijn baan boven mijn zoontje stel, maar zolang ik bv geef en moet gaan werken loop ik als een zombie rond en is er ook geen lol meer aan.
Ik weet wel dat ik vanaf nu ga sparen, zodat ik bij een evt. volgende zwangerschap langer thuis kan blijven en de 6 mnd bv thuis vol kan maken zonder me zorgen te hoeven maken over mijn baan. Nu is dat helaas financieel niet mogelijk (ouderschapsverlof is volledig onbetaald bij ons).
Hier ook het gevoel dat het zwaar is. Zoontje is drie maanden oud en sinds een paar weken werk ik weer, maar ik vind het echt niet te doen in combinatie met de borstvoeding. Een gemiddelde nacht vraagt/krijgt hij voeding om 20.00, 23.00, 02.00, 05.00, steeds drie kwartier per keer, en als het dan een werkdag is voor mij gaat om 6 uur de wekker. En dat in combinatie met hooguit twee keer een hazenslaapje overdag, dus bijslapen op mijn vrije dagen zit er ook niet in.
Hij groeit goed, ik kolf makkelijk, en omdat ik in het begin zóóóóóveel pijn had met de bv en het nu juist wat makkelijker gaat, wil ik echt graag volhouden. Maar ik functioneer niet, en dat moet toch echt in mijn baan. Daarom ging gisteren de knop om; ik heb de voeding van 23.00 afgekolfd en hem in plaats daarvan een fles kunstvoeding gegeven in de hoop dat hij dan iets langer zou slapen (210 ml!!!). Helaas gebeurde dat niet, maar in ieder geval won ik er een half uur mee (want de bv duurt een stuk langer dan een fles geven). Vannacht ga ik het weer zo doen, maar morgen heeft mijn man vrij dus de melk die ik vanavond afkolf om 23.00 uur mag hij dan om 2.00 uur geven, zodat ik kan blijven liggen tot 5.00 uur.
Zoals in een ander topic al naar voren kwam; er zijn tegenstrijdige belangen bij het zorgen voor je kindje en ik vind het echt heel belangrijk om goed voor mijn zoontje te zorgen, maar ik ga er zelf bijna aan onderdoor. Het is nóóit goed: als ik zou stoppen met bv voel ik me schuldig dat ik mijn nachtrust en mijn baan boven mijn zoontje stel, maar zolang ik bv geef en moet gaan werken loop ik als een zombie rond en is er ook geen lol meer aan.
Ik weet wel dat ik vanaf nu ga sparen, zodat ik bij een evt. volgende zwangerschap langer thuis kan blijven en de 6 mnd bv thuis vol kan maken zonder me zorgen te hoeven maken over mijn baan. Nu is dat helaas financieel niet mogelijk (ouderschapsverlof is volledig onbetaald bij ons).
vrijdag 19 februari 2010 om 11:22
VFF, dat wat jij beschrijft is een beetje dat waar ik bang voor ben als ik straks weer aan het werk ga. Heb mijn nachtrust dan ook nodig, vooral omdat ik dan ook af en toe s nachts weer moet werken. En tuurlijk, zo ver is het in mijn geval nog lang niet, maar toch, kan me er soms wel al zorgen over maken.