De achternaam

19-02-2010 09:34 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zitten lichtelijk in een impasse. Ik ben zwanger van ons eerste kind en we hebben allebei de wens om onze achternaam door te geven. Aangezien de wet het geven van een dubbele achternaam in ons geval niet toestaat, denken we er nu maar aan om deze naam officieus te gebruiken. In het dagelijkse leven zal ons kind dan de dubbele achternaam dragen en voor de wet zullen we alsnog moeten kiezen voor één van onze achternamen.

Zijn er nog meer stellen die in dezelfde situatie hebben gezeten en hoe hebben jullie het opgelost?
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
@ Miffy, o, ik had je niet goed gelezen, ik dacht dat je geen muntje had gegooid, maar wel dus. Nou ja, dan kun je je er wel bij neerleggen, beter dan dat je had toegegeven omdat je het sneu vond of zo.
TO, ik denk dat je oplossing moeizaam zal werken in de praktijk. En ik voorspel ook dat veel mensen het onzin zullen vinden.

Wat met voorstellen? Iedere keer het verhaal erbij? Je kind krijgt maar 1 achternaam en daar zal hij iig door officiele instanties mee worden aangesproken en aangeschreven.

Ik voer de achternaam van man met mijn naam erachter, maar ik stel me echt alleen voor met naam man. Zo word ik ook opgeroepen in ziekenhuizen (of met mijn naam, maar iig maar 1 naam). Ondanks dat ik in de gba sta als man naam-eigen naam, kost het mij nog moeite dit in de praktijk (schriftelijk) zo te houden.

Mijn Spaanse vriendin met haar 2 achternamen gebruikt ook alleen de eerste in dagelijks gebruik (ik weet niet of dat in Spanje gebruikelijk is).
quote:sannie2 schreef op 19 februari 2010 @ 11:51:

Ik vind het wel leuk, belt zo'n telefonische enquete. is mevrouw (mans achternaam) thuis. Ja hoor, en dan geef ik mijn dochter.. dan even later krijg ik de telefoon weer terug, en dan zeuren ze dat ze mij wilden en niet mijn dochter.. Ja, maar ik heb een andere naam.. zijn ze boos, en dat mogen ze niet (moeten ze maar niet bellen over stroom en dat soort dingen)Ik heb dan nog geen kinderen, maar ik krijg wel eens een telefoontje: "Ik ben op zoek naar mevrouw K." "Oh, dan hebt u een verkeerd nummer, want die woont hier niet".
quote: Dus overwegen we de optie die daar het meest dichtbij komt, en dat is officieus de dubbele naam voeren. Het lijkt mij ook lastiger voor het kind dan de officieel een dubbele naam, maar ik denk eraan het het zinnetje aan te leren "ja soms heet ik achternaam pa, maar eigenlijk heet ik achternaam pa-ma, alleen de wet laat op zich wachten" ofzoiets :-)

ik vind dat je veel verwacht van een 3 jarig kind die net zijn achternaam weet, om dan ook gelijk een verhandeling te houden over de achtergronden van zijn naam.

als ik dat zou horen, zou ik medelijden met het kind krijgen, wat een zielige ouders...

quote: Als het op gegeven moment zelf oud genoeg is om te trouwen of kinderen te maken, dan kiest het maar welke naam er doorgegeven wordt.

kan volgens mij niet, want dan zou je officieel een naamswijziging moeten aanvragen met veel moeite en geld
quote:quote: Als het op gegeven moment zelf oud genoeg is om te trouwen of kinderen te maken, dan kiest het maar welke naam er doorgegeven wordt.

kan volgens mij niet, want dan zou je officieel een naamswijziging moeten aanvragen met veel moeite en geldNee precies, dat kan helemaal niet. Officieus is niks. Het is nog maar de vraag of die ene achternaam als de laatste voornaam mag worden ingeschreven (als hij lijkt op een voornaam kan het soms), en als dat niet kan staat de ene achternaam dus helemaal nergens vast!
Ik weet niet of het gaat werken.

Ik verwacht wel dat er mensen zijn die ons kind stelselmatig bij één achternaam noemen, maar denk dat het daarmee wel relaxt kan omgaan. Het hoeft niet altijd uit te leggen dat het dubbel heet, gewoon wanneer het er zin in heeft. Maar ik vind het wel belangrijk dat het weet dat wij het graag een dubbele achternaam wilden geven en dat wij eigenlijk vinden dat het zo heet, maar dat dat dus wettelijk gezien niet kan.

Bij mij vroeger thuis heette iedereen zoals mijn vader, inclusief mijn moeder al voerde ze soms een dubbele of eigen naam. Daardoor alleen al zag ik hem als gezinshoofd. Dat wil ik liever niet.

Onze gemeente doet dat ook niet, een achternaam als voornaam opvoeren. Wettelijk gezien mag het inderdaad niet.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Mijn dochter heeft mijn achternaam

En eventuele kinderen met een partner krijgen ook mijn achternaam. Ik wil dat al mijn kinderen dezelfde achternaam hebben.

En Bianca40 van 9 uur nog wat die ik hierboven in een quote voorbij zag komen.... wat een totaaaaale onzin zeg je daar.

Precies om de reden die Falcon ook ergens in dit topic geeft.
Maar Tav, je kán je kind toch ook vertellen dat jullie het graag twee namen hadden gegeven maar dat dat niet mag. Dat gaan wij ook doen. Maar ondertussen heeft hij wel één duidelijke achternaam.

Voor een kind is het echt veel te ingewikkeld en overbodig, zoals je het in je hoofd hebt.
Ik denk dat je constructie veel te omslachtig is en niet gaat werken. Je moet tegenwoordig overal je identificeren, en dat gaat dus een hoop gedoe opleveren als je telkens maar weer dat verhaal moet gaan doen. Lijkt me eerlijk gezegd al behoorlijk vermoeiend voor een volwassene, laatstaan voor een kind.

Mochten man en ik een kind krijgen, dan krijgt het mijn achternaam. Mijn man hecht geen waarde aan zijn achternaam, en de mijne is (vinden we beiden) veel mooier en ik hecht wel waarde aan mijn achternaam.

Als we er niet uit hadden kunnen komen hadden we denk ik ofwel proberen op praktische gronden een besluit te nemen (welke naam is handiger, komt minder vaak voor, levert minder problemen op, levert geen scheldwoorden op op school etc.) of idd de constructie van een meisje mijn achternaam en een jongen de zijne.

Het lijkt mij echt verre van handig en zeer onprettig om je kind de constructie aan te doen die jullie nu bedacht hebben.
Het zal wel aan mij liggen, maar Tav, zit je nou niet gewoon veel te moeilijk te doen?! Hoe belangrijk is het nou helemaal? Geef je vent lekker zijn zin. Heb je mooi een onderhandelingspositie over voornaam.
Jullie mogen mij een beetje een muts vinden, maar ik vind het erg raar om het te hebben over "het" als het gaat over een ongeboren kind.

Nou weet ik best dat het nog gaat om een kind waarvan het geslacht nog niet bekend is, maar 't staat zo raar...

Edit: Las ff terug: het geslacht is al wel bekend, dan vind ik het helemaal raar
quote:Yraatje schreef op 19 februari 2010 @ 12:29:

Jullie mogen mij een beetje een muts vinden, maar ik vind het erg raar om het te hebben over "het" als het gaat over een ongeboren kind.

Nou weet ik best dat het nog gaat om een kind waarvan het geslacht nog niet bekend is, maar 't staat zo raar...Inderdaad, ik vind je een muts. Wat voegt dit precies toe aan de discussie?
quote:Suze2 schreef op 19 februari 2010 @ 12:33:

[...]

Inderdaad, ik vind je een muts. Wat voegt dit precies toe aan de discussie?Niets, het viel me alleen op... en ik vind het afstandelijk... en ik wilde dat ff melden, want om daar speciaal een topic voor aan te maken....
quote:tav schreef op 19 februari 2010 @ 11:47:

Het lijkt mij ook lastiger voor het kind dan de officieel een dubbele naam, maar ik denk eraan het het zinnetje aan te leren "ja soms heet ik achternaam pa, maar eigenlijk heet ik achternaam pa-ma, alleen de wet laat op zich wachten" ofzoiets :-)

Die smiley erachter betekent dat je een grapje maakt. Toch?!

Doe toch niet zo moeilijk joh, het arme kind. Als jullie er samen echt niet uit komen, doe dan gewoon kop-of-munt.
Wat een gedoe tegenwoordig met die namen, dat je dáár al ruzie en gezeur over kan krijgen. Nou lekker zal dat gaan voor de rest van je relatie

Hoe belangrijk is het nu eigenlijk??

Laatst ook zo'n stel gesproken, ze hebben beiden een dubbele naam genomen.

Hij heet nu Jan Jansen-de Boer, zij nu Ans de Boer-Jansen. (voorbeeld dus)

Sorry hoor, ik vind het overdreven.
quote:Yraatje schreef op 19 februari 2010 @ 12:29:

Nou weet ik best dat het nog gaat om een kind waarvan het geslacht nog niet bekend is, maar 't staat zo raar...

Edit: Las ff terug: het geslacht is al wel bekend, dan vind ik het helemaal raarDe beeb, smurf, erwt of weet ik veel wat ik wel eens voorbij hoor komen is dan minder raar?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
O ik had er overheen gelezen dat het geslacht van het kind al bekend was, daarom juist 'het' getypt. Het kind = het, niet hij.
Ik ben als kind opgevoed met 2 namen, zowel die van mijn vader als die van mijn stiefvader werden gebruikt. Dat vond mijn moeder namelijk erg handig, want dan hoefde ze niets uit te leggen als zij zich met stiefpappa-achternaam voorstelde. Ik kan je daarom uit eigen ervaring vertellen: dat is voor een kind echt heel verwarrend en heel vervelend!

En bovendien kan het nogal wat problemen veroorzaken. Zo heb ik formeel nooit de lagere school doorlopen en ook geen Cito-toets gemaakt, want ik stond daar geregistreerd onder de onwettige achternaam. Eenmaal naar de "grote school" heeft dat behoorlijk wat problemen opgeleverd bij de toelating! Daarnaast is het maar goed dat ik geen nare ziektes oid had in mijn kinderjaren, want een medische geschiedenis heb ik ook nooit opgebouwd tussen mijn 5e en 12e levensjaar.

En dan hebben we het nog niet eens over de (letterlijke) identiteitscrisis die je er als kind aan overhoudt. Altijd maar na moeten denken over hoe je jezelf voor moet stellen enzo. Nee, het was echt geen pretje!

Kortom, kies gewoon 1 naam en leer er mee leven. Ik vind echt dat je dit je kind niet aan mag doen.
Nog niet alles gelezen, maar wat je ook zou kunnen doen is bekijken welke van jullie achternamen het minst vaak voorkomt in NL: Achternamen in Nederland
Ook wij zaten met dit dilemma. Nu is onze situatie wel iets anders. Wij hebben geen relatie met elkaar, wel bewust samen voor een kind gekozen. Vader heeft zoon ook erkend en we hebben gezamenlijk gezag.

UIteindelijk hebben wij ervoor gekozen dat onze kinderen mijn achternaam krijgen en in hun voornaam vernoemd worden naar hun vader. Voor een meisje hadden we een annagram gemaakt van zijn achternaam, voor een jongetje lukte het niet om daar iets leuks van te maken. Daarom heeft zoon de voornaam van zijn vader in zijn eerste naam gekregen, zijn tweede naam is zijn roepnaam.
het ergste zijn de kerstkaartjes aan familie achternaam van mijn vriend. Die zijn dus niet voor mij. Helemaal erg als ze van mijn eigen familie vandaan komen.
nummerzoveel, ik heb ook zo'n ervaring. Wij stonden overal ingeschreven onder de naam van mijn stiefvader. Echt loeivervelend. Vooral omdat ook nog eens mijn voornaam werd verbasterd. Mensen kennen mij dus niet zoals ik heet. Bij mijn diploma-uitreiking gaf het ook een probleem. Uiteindelijk ben ik met mijn echte naam (kon natuurlijk niet anders) opgeroepen bij de letter van de naam stiefvader.

Mensen kunnen mij in dit digitale tijdperk niet terugvinden en ik vind het vervelend dat op allerlei werkjes, schriften, papieren, zwemdiploma's enzo een naam staat zoals ik niet heet.

Daarbij was mijn stiefvader ook nog eens geen leuke man
Interessante discussie! Ik ben nu zwanger van ons eerste kindje, vriend heeft al een zoontje uit eerdere relatie met zijn achternaam.

We hebben het er al veel over gehad, en hoewel ik eerder meer neigde naar zijn naam ben ik daar nu anders over aan het denken. Reden hiervoor is oa dat ik de laatste in de familie ben die de naam door zou kúnnen geven. Ik weet ook al dat het een jongetje is, hoewel dit niets wil zeggen, want als die weer kinderen krijgt met een geemancipeerde vriendin is het natuurlijk alsnog afgelopen... Bovendien heeft mijn vriend een heel veel voorkomende naam, mijn achternaam hoor je wat minder vaak.

En, hoewel je er van uit gaat dat je je voor altijd bij elkaar blijft, hoeft dit niet het geval te zijn. Aangezien het het meest logische is dat het kindje bij mij zal blijven lijkt mijn achternaam me dan toch geschikter.

En hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik het een vreemd idee vind dat kerels op deze manier overal hun naam kunnen 'droppen'. (ok, beetje vreemd uitgedrukt, hopelijk is wel duidelijk wat ik bedoel...) Mijn vriend heeft nu dus een zoontje met zijn naam die bij zijn ex woont. Stel dat wij ook ooit uit elkaar gaan heb ik een zoontje met zijn naam die bij mij woont.

Over anderhalve maand gaan we trouwen, en in een romantische bui heb ik bij de aangifte Naam man-Naam mij aangekruist. Maar uit wat ik hiervoor heb gelezen blijkt dat ik dit nog gewoon kan veranderen evt??

En kan ons zoontje gewoon mijn naam krijgen, aangezien mijn vriend al een zoontje heeft met zijn naam? Ik heb namelijk ook gelezen dat alle volgende kinderen dan dezelfde naam krijgen. Of geldt dit alleen als ze uit hetzelfde ouderpaar komen?
quote:muzze schreef op 19 februari 2010 @ 12:46:

Wat een gedoe tegenwoordig met die namen, dat je dáár al ruzie en gezeur over kan krijgen. Nou lekker zal dat gaan voor de rest van je relatie

Hoe belangrijk is het nu eigenlijk??

Laatst ook zo'n stel gesproken, ze hebben beiden een dubbele naam genomen.

Hij heet nu Jan Jansen-de Boer, zij nu Ans de Boer-Jansen. (voorbeeld dus)

Sorry hoor, ik vind het overdreven.

Dat hebben wij ook gedaan, maar dat geldt voornamelijk voor de officiele instanties. In de praktijk gebruiken we gewoon elk onze eigen naam. Hier is overigens absoluut geen ruzie aan te pas gekomen, we vonden het gewoon allebei leuk om de naam van de ander te mogen gebruiken.

Ik zie niet wat daar overdreven aan is...
quote:19juni schreef op 19 februari 2010 @ 14:44:

Over anderhalve maand gaan we trouwen, en in een romantische bui heb ik bij de aangifte Naam man-Naam mij aangekruist. Maar uit wat ik hiervoor heb gelezen blijkt dat ik dit nog gewoon kan veranderen evt??

En kan ons zoontje gewoon mijn naam krijgen, aangezien mijn vriend al een zoontje heeft met zijn naam? Ik heb namelijk ook gelezen dat alle volgende kinderen dan dezelfde naam krijgen. Of geldt dit alleen als ze uit hetzelfde ouderpaar komen?Ja, je kan het gebruik van je partners naam altijd veranderen. Dat kan nu, dus van te voren, maar kan ook elk moment na je trouwen. Ik geloof dat je na een wijziging wel minimaal twee maanden moet wachten voor je het opnieuw mag wijzigen, maar dat zal wel met administratie te maken hebben. Gewoon even een briefje sturen naar de gemeente en je bent klaar!

Zelfde achternaam voor kinderen geldt voor alle kinderen uit dezelfde ouders. Dus zoontje van je partner (andere moeder) kan andere achternaam hebben dan kind van jou+partner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven