Wat je eet ben je zelf; Gillian McKeith

10-01-2009 19:56 317 berichten
Wie van jullie heeft ervaring met de leefstijl die beschreven staat in de boeken van Gillian McKeith?

Koken jullie recepten van haar, leven jullie elke dag elke maaltijd volgens haar regime of alleen af en toe? Wie krijgt er meer energie, voelt zich beter en gezonder met haar levenswijze?

Hoe moeilijk of makkelijk is het om met 3 individuen een gezin (die toch ook allemaal verschillende behoeften hebben) het Gillian-regime te handhaven?

Ik zit vol met vragen, ben heel benieuwd wie ervaringen heeft; goed of slecht.

Dit omdat ik kamp met gezondheidsproblemen (vooral veel darm- en darmgerelateerde klachten) en een tekort aan energie. Ik eet geen vlees of vis en vraag me af of ik gebaat ben bij haar 'dieet'.
Ronja, ik ben sinds ik Gillian-eet bonen zoveel meer gaan waarderen, en ze zijn ook zo goed voor mijn gestel...

Ik eet allerlei soorten bonen en vervang de bonen onderling ook in de recepten. Vandaag heb ik bijvoorbeeld het linzenstoofpotje gemaakt gewoon met linzen, maar je kunt er ook ipv linzen zwartoog bonen doorheen doen. Erg lekker.

Ik ga voor mijn man een apstamachine kopen (goed kado voor hem he ) en dan kan ik lekker allerlei soorten pasta maken van verschillende meelsoorten. Daar kijk ik ook wel naar uit, hoewel Gillian weinig doet met pasta heb ik het toch wel nodig zo af en toe met 4 keer in de week sporten.

Morgen maak ik nog even een beetje van het 'brouwnie' spul (van noten en verse vijgen) lekker voor door de yoghurt of zomaar een hapje tussendoor.

Jaja, ik ben nog steeds fan van Gillian
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag voor de 1e keer de mungbonenschotel gemaakt. Wel beetje eigen variatie: paprika, ui, mais, bleekselderij, rijst erdoorheen. Was erg lekker maar had toch honger nu....net een rijstwafel en een stroopwafel gegeten...foei en nog honger!

Ga nu kijken voor een amaranth recept want dat heb ik ook nog nooit gemaakt. Ik vind quinoa trouwens heerlijk, ben nu aan het 2e pak bezig sinds ik met gillian ben begonnen.

Ik vind gewone bruine bonen toch het lekkerste...die vullen ook goed he!

Eet ze allemaal!
Ik vind zelf de zwartoogbonen erg lekker. Beter dan bruine bonen of kidneybonen.

En kikkererwten. Ook erg lekker.
Amaranth was niks geworden. Heb geprobeerd ze te poffen maar niet gelukt. Werden al zwart voordat ze gepoft waren.

Vanavond ga ik de sesam rijstballetjes proberen (daar zitten kidneybonen bij), samen met de salade nicoise (die is al getest en vinden we heerlijk!)
Ik zie heier op de pijler trouwens een topic staan over de Knorr wereldgerechten. Dat zou ik dus nooit meer eten he, echt niet. Al die zooi uit een pakje, aanmaken met water (brrr) vette sausjes erbij uit een plastic zakje. Echt erg, vroeger deed ik het nog wel eens, maar ik moet er nu echt niet meer aan denken gewoon. Grappig hoe je standaarden kunnen veranderen als je een poosje alleen maar vers kookt.
heb ik ff een vraagje aan jullie.

ik heb het boek ooit is gekregen van mijn zus,

en wil er toch is wat uit gaan maken. (behalve de houmoes en de kikkererwtenburgers want die heb ik laatst gemaakt )

ik kan redelijk koken, maar ben ook weer geen superkok, en mijn probleem is dat ik niet goed iets durf te maken uit het boek. Komt ook bij dat er best ingewikkelde ingredienten bij staan waarvan ik echt niet weet of de 'gewone supermarkt' dat wel heeft, en stad en land afzoeken voor een of ander vaag kruid heb ik niet zo veel zin in...

iemand een suggestie wat ik es kan proberen uit het boek??

thanks alvast..
De Jumbo heeft heel, heel veel. En dan heb je nog een paar basisdingen die je ook in elke toko kan kopen. Maak een lijstje met ingrediënten die je zou willen gebruiken en hou dat op zak; als je dan eens een natuurwinkel tegen komt dan loop je daar gewoon eens binnen.

Ume pasta hebben ze daar (de pot in 4 bakjes verdelen en er 3 invriezen, zo doe je lang met je dure spulletjes)

Verder vervang is weleens dingen die ik niet kan krijgen voor spul wat wel lekker makkelijk te koop is; waterkers door tuinkers en tuinerwten door doperwten bijvoorbeeld.

Ik vind de linzenstoofpot erg elkker en makkelijk, de vegetarische chili doet het hier goed, en als je aan kastanjes kunt komen (de betere groentezaak heeft ze vacuum verpakt en je kunt ze een jaar bewaren) dan zou ik de kastanjetulband eens proberen. Doe geen moeite trouwens om m in een tulband vorm te krijgen want dat gaat je niet lukken; wij eten het als ovenschotel. Makkelijk en lekker. Vooral met een stukje geitenkaas eroverheen gebrokkeld.

Ik heb gister trouwens iets heel lekkers gemaakt; op de pasta na Gillian proof, maar ik ben nu eenmaal van de koolhydraten anders sterf ik van de honger

zal het recept hier even neerzetten
Groentelasagna

2 puntpaprika's

2 courgettes

olijfolie

peper

grof zeezout zout

knoflook

snij de paprika's doormidden en de courgettes in dikke schuine plakken

leg ze weg in een schaal met olijfolie, peper en zout en een teenje knoflook (geperst)

Saus: 2 blikken gepelde tomaten (zonder toevoegingen!)

handje zwarte olijven

bosje verse basilicum

peper

zout

Gooi alles door de blender en voeg (tussen het blenden door ) steeds wat olijven toe totdat de saus op smaak is.

Pasta

300 gram harde tarwebloem

3 scharreleieren

zakje kaas

meng de eieren en de bloem in een kom totdat het aan elkaar gaat plakken en kneed tot een homogeen deeg; het moet stevig zijn en niet meer plakken.

Leg de plakken courgette en de paprika op de bodem van een ovenschaal, giet er een beetje saus overheen en dek af met een plak pasta (standje 7 op je pastamachine)

Ik heb meerdere plakken nodig om een laag compleet te maken.

Dan weer een laagje groenten, saus en pasta. Totdat alles op is. Ik heb er voor de smaak een paar geitenkaasje tussendoor gekruimeld maar dat hoeft niet.

Sluit af met een laag mozzarellakaas (geraspt, kun je in een zak kopen) en schuif 45 minuten in een oven van ongeveer 150 graden (ik heb een heteluchtoven)

Eet smakelijk!
En ik haal m maar weer even naar boven

Ik heb zelf tortellini gemaakt vandaag.

Ook vast niet helemaal Gillian proof maar wel erg lekker, vers en gezond.

Vulling van Mascarpone, broccoli, gedroogde tomaatjes, en parmezaanse kaas en daarvan kleine dotjes in een uitgestoken rondje vouwen, dichtduwen en om je vinger een "croissantje' maken.

Wat vers geraspte parmezaanse kaas erover en klaar!
Haal het topic weer even omhoog hoor.

Nadat ik bij de spiritueel therapeut ben geweest en mij verteld werd dat ik ( 100+kg) te weinig at schoot ik in de lach. Maar ze bedoelde dat ik onvoldoende voedingsstoffen kreeg. Oftewel... gezonder eten ! Het boek van Gilian mcKeith (zowel de basis als het kookboek) liggen bij mij in de kast en worden zo eens in de zoveel tijd tevoorschijn getoverd. Wat ik een nadeel vind is dat de voedingsmiddelen best wel duur zijn. Daarom blijf ik het ook nooit lang volhouden. Maar ik ga weer een poging wagen. Niet heel streng, maar wel in haar richtlijnen. De mung en aduki bonen zijn ingeslagen net als de zonnebloempitten, lindebloesem en munt thee, de kiemgroete ligt in de koelkast en... ik ben er klaar voor. Iemand zin om dit topic weer leven in te blazen ?
Hoi Hompeltje,

Wat een goed idee om gezonder te gaan eten. Ik ben het ook van plan (ben er ook al mee bezig, eet bijv geen suiker meer).

Mijn andere goede voornemen echter was minder forummen

Ik zal dus niet mee gaan schrijven hier, maar wellicht kom ik af en toe even kijken.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik heb dit weekend alle pagina's gelezen, erg veel inspiratie opgedaan! Een juicer staat hier al (die van Philips) en ik heb ook het boek erbij van Jason Vale. Het is een beetje een hyper blije vogel, maar wat hij schrijft is wel waar en komt waarschijnlijk overeen met wat Gillian zegt: de meeste mensen overweight but undernourished.

Ik heb een keer een week alleen maar zijn sappen gedaan (met spirulina, probiotica poeder er door, soms ook avocado en yoghurt) en ik voelde me echt heerlijk. Prop mezelf veel te vaak vol en ken mijn verzadigings grens niet echt meer, zeg maar. Die week was daar erg goed voor (had het soms wel moeilijk omdat ik zo van zout en hartig houd, dan nam ik een bouillon, maar vast niet, maar goed).

Ik heb zojuist op Markplaats gekeken en geregeerd op wat mensen die het "Wat je eet ben je zelf" boek aanbieden. Begrijp ik het goed dat dit boek niet zozeer recepten bevat als wel het idee uitlegt? En wat is een goed recepten boek (Engelse titel?)?

Heb zelf heel lang vegetarisch gegeten en zou het ook niet moeilijk vinden om het weer te doen, maar ik denk dat ik wel vlees blijf eten als ik bij anderen eet. Heb gemerkt dat veel mensen het heel moeilijk vinden om lekker vleesloos te koken (why?) en vind het wel lekker makkelijk zo. Ga ook zeker die bessen kopen, heb er veel goeds over gehoord, dus een handje door mijn sapjes lijkt me wel wat.

Ben benieuwd of jullie nog zo goed bezig zijn? :-)
Ik heb even meegelezen en ik heb weleens een boek van Gilian doorgelezen, maar is het niet heel bewerkelijk en duur? Het idee trekt me wel en als je in het programma de goede tafel zag, ziet dat er inderdaad allemaal erg lekker uit, maar ik merk toch dat als ik hele dag heb gewerkt, ik s avonds toch wel van de gemakkelijk ben. Of is het een kwestie van even aanwennen en doorzetten?

Wat viel je (die het hebt gedaan/ doet) mee en/of tegen?
quote:Vinyl schreef op 10 januari 2009 @ 19:58:

Even soort van uitstapje vanaf het ruiltopic: ik heb het boek liggen, hebben? Of heb je hem al in huis?

Ik zie de titel en dacht... Misschien kan ik nog iemand blij maken Is dit het eerste bericht!

Maar als er nog liefhebbers zijn, ik heb er ook een!
Wat wil je ervoor hebben? En in welk deel van Nederland woon je?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Wat leuk een item over wat je eet ben je zelf te vinden.

Heb zelf de boeken al een paar jaar.

Zoals bij de meesten indertijd heel enthousiast begonnen en een beetje alles laten wegzakken.

Ik eet al jaren geen vlees, wel vis.

Steek de laatste niet echt lekker in mijn vel en heb de boeken maar weer eens opgezocht. Straks eerst boodschappen doen en wat basisingredienten halen.

En dan weer gewoon er tegen aan, jippie, hoop van mijn hoofdpijn en pijnlijke gewrichten af te komen zo.
Heb ook het boek, vooral interessante informatie.

Ben het met je eens viragootje, best bewerkelijk. Ik moet zeggen dat ik het wel als richtlijn gebruik, in de keuzes die ik maak bijvoorbeeld, maar heb nog nooit echt haar recepten gemaakt. Staan wel goede tips in qua voedingsmiddelen en voedingsstoffen. Merk ook wel dat ik me goed voel wanneer ik gezond eet, maar is niet alleen afhankelijk van eten natuurlijk. Sporten/ bewegen helpt daar ook zeker aan mee. Vind wel dat zij er een beetje in door schiet. Ik probeer de 80/20 regel aan te houden. 80% gezond, 20% zondigen, of gewoon minder gezond. Ik wil niet al het lekkers ontzeggen. En zoals hier ook al gezegd werd, bij anderen eet ik ook gewoon wat de pot schaft. Thuis eet ik zelf nauwelijks vlees, wel vis, maar bij anderen vind ik het prima om vlees mee te eten.

Kobie, wat helpt jou tegen die hoofdpijn en pijnlijke gewrichten? Zijn dat bepaalde supplementen of voedingsmiddelen?

Ik merk zelf dat de combinatie van zuivel met fruit niet goed valt bij mij, krijg er echt maagklachten van, Gillian schrijft hierover ook in haar boek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven