Tegen elkaar opbieden.. Hellllp!

23-02-2010 16:32 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan een appartement kopen in Amsterdam.

We hebben er 1 gevonden die we allebei helemaal super vinden. De vraagprijs is 258.500 en het appartement is 60m2. Nu zijn wij niet de enige bieders. Er is nog een koppel in de race. De verkoopmakelaar heeft ons nu laten weten dat we allebei een laatste bod mogen doen. Degene met het hoogste bod krijgt het appartement.

Ons openingsbod was 240.000 en daarna boden we 250.000. Volgens onze aankoopmakelaar is het appartement max 255.000 'waard' (gebaseerd op de transactieprijs van een appartement dat bijna gelijk is aan dit appartement in dezelfde straat).

We zijn helemaal verliefd op dit appartement en willen het heel graag maar zijn ook bang dat we er uiteindelijk teveel voor betalen door deze biedwijze.

Wat zouden jullie bieden?
quote:gelukkigmeisje schreef op 23 februari 2010 @ 18:43:

@grootte

wij hebben (welleswaar in een andere stad) een huis van 60-65m2 en een kind op komst...lukt makkelijk....

Het huis is handig ingedeeld zeg je? Wij hebben bijvoorbeeld een ruime woonkamer (ensuite) en twee minislaapkamertjes van 5-6m2...maar dat vinden wij geen probleem (bed staat tegen drie muren en een kleding kast ernaast past precies) en de babykamer is ook goed te doen...

Maar eerlijk is eerlijk, als we ons huis makkelijk hadden kunnen verkopen, hadden wij voor een buitenwijk gekozen met een eengezinswoning...

zit er bij het huis een (fietsen) schuur oid voor 'troep'? Heb je een balkon?

Fijn dat er ook nog een paar positieve reacties zitten over de oppervlakte. En de buurtjes waar we zoeken, tja daar tornen we niet aan. Die hebben we zorgvuldig uitgekozen na veel bezoekjes (er doorheen fietsen/wandelen).

We hebben geen schuur maar wel een balkon van (ik schat) 5,7m2 op het zuid/oosten waar je gemakkelijk met een paar mensen kunt zitten en 2 grote kasten zou kunnen plaatsen als extra opbergruimte.

Het appartement heeft een ruime (27m2) woonkamer met open luxe keuken (6m2). Een masterbedroom van ongeveer 15 m2 en een kleine slaap/werkkamer van 5,5m2. Dan rest nog de badkamer van 5m2 met bad en aparte douche, wc en wastafel. Alles mooi nieuw en gerenoveerd! Dat is toch wel een appartement om verliefd op te worden toch??
quote:noanne schreef op 23 februari 2010 @ 18:59:

Let trouwens op dat je bij een VvE ook nog een maandbedrag kwijt bent. Dat kan, al naar gelang het aantal appartementen, benodigd onderhoud enz ook oplopen.

Goed, je hebt dan een aantal kosten niet, maar reken erop dat je daar ook nog 100-150 euro per maand aan kwijt bent.Dat wordt hoogstwaarschijnlijk 60 euro per maand.
quote:El_lebel schreef op 23 februari 2010 @ 18:28:

[...]

Werkelijk? Moest je er dan nog veel aan verbouwen? Want ik heb het idee dat je voor dat bedrag alleen maar parkeergarages en studio's kan vinden..Ja, we hebben er best veel aan moeten doen, maar nou ook weer niet zo erg dat we alles moesten strippen ofzo. Er moest wel een nieuwe vloer in en dat soort dingen. En inderdaad, het is heel goedkoop. Maar goed, we zitten ook in een pand dat voor de rest nog voornamelijk bestaat uit sociale huurwoningen die in zo'n goede staat zijn. Dus dat maakte waarschijnlijk ook wat uit voor de prijs.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
.
Mijn ervaring is dat VVE idd vaak te laag wordt ingeschat. Hoge bedragen schrikken kopers immers af. 125 euro komt waarschijnlijk beter in de richting.
quote:LadyX schreef op 23 februari 2010 @ 19:09:

[...]

Fijn dat er ook nog een paar positieve reacties zitten over de oppervlakte. En de buurtjes waar we zoeken, tja daar tornen we niet aan. Die hebben we zorgvuldig uitgekozen na veel bezoekjes (er doorheen fietsen/wandelen).

We hebben geen schuur maar wel een balkon van (ik schat) 5,7m2 op het zuid/oosten waar je gemakkelijk met een paar mensen kunt zitten en 2 grote kasten zou kunnen plaatsen als extra opbergruimte.

Het appartement heeft een ruime (27m2) woonkamer met open luxe keuken (6m2). Een masterbedroom van ongeveer 15 m2 en een kleine slaap/werkkamer van 5,5m2. Dan rest nog de badkamer van 5m2 met bad en aparte douche, wc en wastafel. Alles mooi nieuw en gerenoveerd! Dat is toch wel een appartement om verliefd op te worden toch??Als jij de locatie en de grootte maar ok vindt.
60m2 met z'n tweeën is goed te doen hoor! Weinig spullen hebben scheelt, maar da's eigenlijk ook alleen maar fijn. Succes!
VVE is hier trouwens 70 EUR p/m en wordt elk jaar iets hoger.
En je schrijft dat het appartement gerenoveerd is, dan zijn de kosten sowieso lager
60m2 is toch een prachtige ruimte? Zeker omdat dit tijdelijk (5 jaar) zal zijn. Wij wonen op 50m2, ook prima. De prijs vind ik wel wat hoog, ik heb soortgelijke appartementen gevonden rond de 210.000 in de buurt waar jullie zoeken (wel goed zoeken, niet in overvloed). Ik zou niet een hoger bod doen maar jullie bod laten staan of eventueel bieden wat het appartement max waard is. Wie zegt namelijk dat de andere bieders over jullie 2e bod heengaan?

Succes!
@vve denk dat het heel erg afhangt van de algehele staat van het gebouw en wat je wel en niet onder de VVE schaart...

wettelijk zouden wij al het schilderwerk (hout) van de buitenkant van het huis onder de VVE laten vallen, maar wij hebben ervoor gekozen dit allemaal zelf te doen...

We kunnen ervoor kiezen onze fietsenschuurtjes achter het huis die op instorten staan...te vervangen...en hoe...dat bepalen we zelf wel...hout/beton

m.a.w. met een VVE kun je het zo duur/goedkoop maken als je wilt!
Nou, we zijn het niet geworden!! Er heeft iemand ruim boven de vraagprijs geboden. Iemand die het geld direct beschikbaar had, dus daar valt niet tegenop te boksen.

Weer een desillusie (maar ook een ervaring) rijker..

Zo zie je maar. Het is maar wat de gek er voor over heeft! En blijkbaar is dat erg veel..
Dan had het gewoon niet zo moeten zijn LadyX.

Kijk rustig verder, misschien niet zo ideaal als wat je hier van dacht, maar je komt wat tegen en dat gaat helemaal jou stulpje worden, echt waar.
Jammer zeg!
dan was het niet 'voorbestemd' voor jullie....wij hebben dat ook een keertje gehad...heel leuk bovenhuisje vlakbij een groot park (vriendlief had een kamer in dezelfde straat en wilde er heeel graag blijven) werden we overboden door iemand die de huidige huurders 'overnam' Daar kun je gewoon niet tegenop....

Maar het was wel heel erg leuk om er even over te fantaseren!!

en liever met 10.000 overboden worden dan bij wijze van spreke ¤1...zo voelde het bij mij wel....wij konden zoiets als huurers overnemen niet aanbieden....

K*T maar waar!
.
Ja, ik heb me er maar bij neergelegd en ben alweer op zoek naar iets nieuws. Misschien moeten we ook maar eens overwegen een appartement te kopen dat niet helemaal onze smaak is maar wel 75m2. Het staat al meer dan een jaar te koop op een leuke plek. Maar er moet wel veel aan gebeuren, zoals stucen (werkelijk overal, ook de plafonds), leidingen die door de hele woning lopen wegwerken, nieuwe badkamer en dan gelijk een muurtje naar achteren 'verplaatsen' en een nieuw keukenblok. Dit alles schrok ons eigenlijk behoorlijk af na onze bezichtiging.. maar nu is het toch wel een optie geworden eigenlijk. Hoeveel zou nu zoiets kosten? 20.000 in totaal? Of onderschat ik het nu..?
Hoi LadyX, zie dat je hier ook bent in dit topic ;)

Maar wat jammer dat jullie het niet zijn geworden zeg!! Je had je er zo op verheugd. Maar ik lees dat je nu iets anders hebt gezien. Ik denk dat stucen niet echt zo heel erg duur is hoor. Ligt eraan of je mensen kent die dat kunnen. Wij hebben dat geluk wel. Maar je kan toch iemand door dat appartement laten lopen en dat jij aangeeft wat jij wilt veranderen dat hij een prijsje maakt? maar dan moet je het misschien al gekocht hebben om zoiets te kunnen...

Maar met 20.000 kun je geloof ik best veel...
Zie een aantal reacties dat dit niet mag, volgens mij is dit verschillend per regio. In de ene regio mag je met meerdere partijen onderhandelen, in een andere regio mag dit pas als onderhandelingen niet tot een overeenkomst leiden. Ik weet dat het in Haarlem zo is dat een evt. tweede (of derde, vierde, etc) bieder alleen een 'eindbod' mag doen en dus niet heen en weer kan onderhandelen met de verkoper. Dit mag alleen de eerste bieder waarmee een onderhandeling gestart is.

Ik weet niet hoe dit in Amsterdam is, maar TO heeft een aankoopmakelaar, dus die zal de regeltjes wel weten.

Verder sluit ik mij aan bij wat anderen ook zeggen: laat je niet gek maken, bied niet meer dan het max. dat je in je hoofd had voordat je ging onderhandelen, er komen echt wel weer leuke huizen op de markt.
Stucen is volgens mij voornamelijk heel erg lastig en zwaar werk (tenminste, dat heb ik altijd gehoord). Maar als je daar iemand voor kunt krijgen (of jij en/of je vriend zijn zelf bijzonder handig natuurlijk), dan moet dat geen probleem zijn.

Voor z'n tweeën lijkt 75m2 mij persoonlijk echt wel wat beter dan het eerdere huis trouwens.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
@LadyX het ligt er helemaal aan wat jullie wensen zijn en wat je zelf kunt en wat niet. Wij hebben aan alleen leidingwerk vervangen en een nieuwe badkamer plaatsen zo'n ¤20000 betaald, maar hebben gekozen voor sanitair van A-merken, dure tegels, vloerverwarming etc. Let wel op dat als je voor goedkoper sanitair en tegels gaat, dat dan nog steeds arbeidsloon een hele hoge post is (bij ons net iets minder dan de helft van het totaal!)

Stucen is moeilijk, als je het niet eerder gedaan hebt, kun je dat echt niet zelf. Materiaal kost niets, maar arbeidsloon wel! Bij een oud huis is het wel voor 6% BTW tarief, dus dat scheelt misschien iets. Je zou een grove offerte kunnen vragen of op werkspot kunnen kijken wat dit ongeveer kost.
Een voordeel van veel verbouwen is dat je het helemaal naar je smaak kunt maken. Hoeveel haast is erbij dat je wilt verhuizen? Kun je zeg maar 2 maanden klussen? Wil je alles uitbesteden of kan je (jullie+ omgeving veel helpen?)

Op zich is 20.000 euro niet veel eigenlijk voor alles stucen, leidingen verleggen, nieuwe badkamer en keuken. Dat wordt denk ik een beetje moeilijk.

Jammer dat het niets geworden is, hoop dat er snel iets op je pad komt. Ik heb wel altijd het idee dat je 'de klik' (klinkt weeig) met het huis moet hebben. Als je geen haast hebt moet je geen concessies doen.

Succes!
Laat een expert er naar kijken om een begroting te maken.

Wellicht een aankoopkeuring laten doen door VEH of een ander bedrijf... Dan weet je meteen welke onderhoudsposten erbij komen..

En 20.000 euro is echt helemaal niet veel!! Zeker niet wanneer je niet zoveel zelf kunt doen.
Ik heb eens op diverse sites gekeken plus op werkspot om de arbeidskosten te schatten.

Om de badkamer helemaal opnieuw te tegelen (vloer en muren), het muurtje tussen badkamer en bergruimte naar achteren te verplaatsen, leidingen te laten verleggen en een nieuwe douchecabine, wc en wastafel met meubel te kopen: ongeveer 6500 euro.

Een nieuwe keuken en deze laten plaatsen: ongeveer 10.000 euro.

De leidingen door de woning in de vloer wegwerken: 1500 euro

Het hele appartement opnieuw stucen (zowel plafond als muren): 4000 euro

En dan een nieuwe vloer (2000 euro), eventueel nieuwe deuren (1500 euro) en gordijnen (500 euro).

Dan komen we uit op 26.000 euro.

Denk dat dit wel een goede schatting zal zijn. Natuurlijk komen er altijd verborgen kosten bij kijken. Heb ergens gelezen dat dit 30% bovenop je schatting is. Dan zou het ons zo'n 35.000 euro gaan kosten! Pff.. ik vind het allemaal wel erg veel. En we willen liefst zo snel mogelijk erin trekken. Des te meer omdat we nu in onderhuur zitten en de jackpot betalen. Daarbij zitten we ook niet voor vast hier, want per half april moeten we hier uit. Dus weer zoeken naar iets tijdelijks..
Ik zou even op de site van Vereniging Eigen Huis kijken. Daar is ook wel veel informatie te vinden om te voorkomen dat je zometeen in zo'n programma zit over 'help ik ben aan het verbouwen en de aannemer is failliet oid"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven