De wereld van Marktplaats
zondag 21 februari 2010 om 20:35
De situatie:
Je zet een bank op de website. Ding staat hier gigantisch in de weg. Had het net zo lief naar de stort gebracht. Maar als zuinige Nederlander vind ik dat dan toch zonde
Er wordt een bod op uitgebracht. Het ging ons niet om het geld maar om hem kwijt te zijn dus accepteren we het eerst de beste bod. Kom maar ophalen. Maar wel zo snel als mogelijk want hij staat hier in de weg. Bieder: Ja ergens deze week kom ik. (zou betekenen dat we een week met 2 banken in de woonkamer zitten)
Dan wordt er een tweede (en derde bod) gedaan. Mag je daar volgens jullie dan nog op ingaan?
Derde bieder kon de bank meteen ophalen. Wat voor ons priortiteit was.
De laastste bieder heeft hem opgehaald. Maar de voorgaande bieders waren teleurgesteld en vonden het niet netjes. Hebben ze gelijk?
Heb eerder meegemaakt dat bieders na gemaakte afspraken het op MP geplaatst niet komen halen. Daardoor misschien mijn manier van handelen.
Je zet een bank op de website. Ding staat hier gigantisch in de weg. Had het net zo lief naar de stort gebracht. Maar als zuinige Nederlander vind ik dat dan toch zonde
Er wordt een bod op uitgebracht. Het ging ons niet om het geld maar om hem kwijt te zijn dus accepteren we het eerst de beste bod. Kom maar ophalen. Maar wel zo snel als mogelijk want hij staat hier in de weg. Bieder: Ja ergens deze week kom ik. (zou betekenen dat we een week met 2 banken in de woonkamer zitten)
Dan wordt er een tweede (en derde bod) gedaan. Mag je daar volgens jullie dan nog op ingaan?
Derde bieder kon de bank meteen ophalen. Wat voor ons priortiteit was.
De laastste bieder heeft hem opgehaald. Maar de voorgaande bieders waren teleurgesteld en vonden het niet netjes. Hebben ze gelijk?
Heb eerder meegemaakt dat bieders na gemaakte afspraken het op MP geplaatst niet komen halen. Daardoor misschien mijn manier van handelen.
zondag 21 februari 2010 om 22:18
Ik vind het altijd fijn als er een telefoonnummer bij staat. Als ik iets wil- en ik koop alleen in de buurt zodat ik het zelf kan zien én betalen- dan maak ik een meteen een afspraak voor dezelfde dag. Als dat niet kan en er wordt een afspraak geopperd voor de volgende dag, dan wil ik een garantie van die mensen dat ik ook de koper ben. En ik ben nooit teleurgesteld. Maar waarschijnlijk heb ik mazzel dan, want het kan ook anders lees ik hier...
zondag 21 februari 2010 om 22:34
Ik vind het niet netjes.
Ik snap het wel hoor, je wilt je bank kwijt, en beter een potentiele koper komende week, dan geen kopers.
En ja, ze zeggen vaak af.
Been there, done that, got the t-shirt.
Maar dan nog vind ik dat je zelf ook gewoon netjes kan handelen.
Dat wil zeggen dat zodra je iets geaccepteerd hebt, je een hoger bod laat schieten omdat je al een afspraak hebt.
En dat als je het zo snel mogelijk kwijt wilt, dat je erbij zegt dat als iemand anders hem voor dat geld eerder op komt halen, diegene hem meekrijgt.
Dan weet de koper ook waar hij aan toe is.
De eerste bieder denkt namelijk een bank te kunnen ophalen, en weet niet dat jij hem aan een ander meegeeft die per NU komt.
Ik zou als koper flink balen!
Ik snap het wel hoor, je wilt je bank kwijt, en beter een potentiele koper komende week, dan geen kopers.
En ja, ze zeggen vaak af.
Been there, done that, got the t-shirt.
Maar dan nog vind ik dat je zelf ook gewoon netjes kan handelen.
Dat wil zeggen dat zodra je iets geaccepteerd hebt, je een hoger bod laat schieten omdat je al een afspraak hebt.
En dat als je het zo snel mogelijk kwijt wilt, dat je erbij zegt dat als iemand anders hem voor dat geld eerder op komt halen, diegene hem meekrijgt.
Dan weet de koper ook waar hij aan toe is.
De eerste bieder denkt namelijk een bank te kunnen ophalen, en weet niet dat jij hem aan een ander meegeeft die per NU komt.
Ik zou als koper flink balen!
zondag 21 februari 2010 om 22:47
quote:roodmetwittestippen schreef op 21 februari 2010 @ 21:50:
FV, tot je de vriend van Canto bent. In jouw geval bleek het (meer geluk dan) wijsheid, maar sympathiek vind ik het niet.
Hoezo? Als die mevrouw niet zelf had afgemaild, dan had ik haar een keurige mail gestuurd met de mededeling: sorry, er was een gegadigde die direct wilde ophalen en boter bij de vis deed, dus ik heb het aan hem verkocht. Dank voor de interesse!
Ik had én nog geen geld ontvangen, én alleen een toezegging dat ze in die en die week op die of die dag zou komen ophalen. Dat soort toezeggingen zijn op Marktplaats echt geen bal waard, daarom verkoop ik eigenlijk nooit wat via marktplaats. Ik had zelfs iemand die eerst wilde komen kijken en toen weer weg ging om erover na te denken en dan een paar uur later terug zou komen. Kreeg ik uiteraard ook de volgende dag pas een mail dat ze toch niet wilde (had ik ingecalculeerd, want ze deed moeilijk over de prijs).
Er is wat mij betreft pas een overeenkomst als er geld op mijn rekening staat of als er iemand in mijn huis staat om het te kopen, hoor. En kopers zijn daar nog veel erger in.
FV, tot je de vriend van Canto bent. In jouw geval bleek het (meer geluk dan) wijsheid, maar sympathiek vind ik het niet.
Hoezo? Als die mevrouw niet zelf had afgemaild, dan had ik haar een keurige mail gestuurd met de mededeling: sorry, er was een gegadigde die direct wilde ophalen en boter bij de vis deed, dus ik heb het aan hem verkocht. Dank voor de interesse!
Ik had én nog geen geld ontvangen, én alleen een toezegging dat ze in die en die week op die of die dag zou komen ophalen. Dat soort toezeggingen zijn op Marktplaats echt geen bal waard, daarom verkoop ik eigenlijk nooit wat via marktplaats. Ik had zelfs iemand die eerst wilde komen kijken en toen weer weg ging om erover na te denken en dan een paar uur later terug zou komen. Kreeg ik uiteraard ook de volgende dag pas een mail dat ze toch niet wilde (had ik ingecalculeerd, want ze deed moeilijk over de prijs).
Er is wat mij betreft pas een overeenkomst als er geld op mijn rekening staat of als er iemand in mijn huis staat om het te kopen, hoor. En kopers zijn daar nog veel erger in.
Am Yisrael Chai!
zondag 21 februari 2010 om 23:01
Dat zijn inderdaad rotte ervaringen, en ik weet ook wel dat ze niet zeldzaam zijn. Maar moet je dan maar mee in de afglijdende schaal?
Je schrijft dat je een bepaald bod hebt geaccepteerd. Wat doe je dan nog in onderhandeling met anderen?
Als ik iemand toezeg dat ik akkoord ga met de koop, zet ik meteen GERESERVEERD in de advertentietitel, om maar duidelijk te zijn.
Je schrijft dat je een bepaald bod hebt geaccepteerd. Wat doe je dan nog in onderhandeling met anderen?
Als ik iemand toezeg dat ik akkoord ga met de koop, zet ik meteen GERESERVEERD in de advertentietitel, om maar duidelijk te zijn.
maandag 22 februari 2010 om 06:53
maandag 22 februari 2010 om 10:45
Ik heb ook wel eens iets verkocht waar dan later een hoger bod op komt jammer maar helaas. Ik vind het alleen jammer dat kopers zo vaak van hun koop afzien... soms hoor je helemaal niks meer! En idd niet op komen dagen hebben wij ook wel eens gehad, zit je voor niks te wachten! Dus ik begrijp TO wel.
woensdag 24 februari 2010 om 21:20
woensdag 24 februari 2010 om 21:57
Ik ben het wel eens met FV, ik verkoop ook veel op MP, maar heel veel mensen laten het gewoon afweten en vervolgens niets meer horen. Bij mij is de koop dus pas echt rond als het geld op mijn rekening staat of het afgehaald is. Ik zet ook niet meer in de advertenties dat het gereserveerd is, tenzij het dezelfde dag of de dag erop wordt opgehaald. Als ik een hoger bod krijg mail ik de geinteresseerde dat het in principe verkocht is, maar dat ik ze mail als de koop om 1 of andere reden toch niet doorgaat. Als het echt om iets groots gaat, zoals een bank bij TO zou ik de 1e koper mailen dat er een andere koper is die de bank direct kan komen halen. In dat geval geef ik ze nog de optie om direct te komen, als ze niks laten horen is het jammer maar helaas, maar dan laat ik toch de andere koper komen.
woensdag 24 februari 2010 om 22:36
Ik vind dat je niet netjes gehandeld hebt als je de 1e bieder de indruk hebt gegeven dat je de bank voor hem/haar vasthield. Als je erbij hebt verteld dat nog steeds gold dat de eerste die kwam 'm meekreeg, dan wist de 1e bieder waar ie aan toe was. Of eigenlijk meer waar ie niet aan toe was. De kans is ook groter in zo'n geval dat de 1e bieder niet op komt dagen omdat de bank misschien al weg is.
Andersom wil jij ook dat gemaakte afspraken na worden gekomen. Dat je eerder slechte ervaringen hebt opgedaan heeft deze 1e bieder toch niets mee te maken?
Andersom wil jij ook dat gemaakte afspraken na worden gekomen. Dat je eerder slechte ervaringen hebt opgedaan heeft deze 1e bieder toch niets mee te maken?
vrijdag 26 februari 2010 om 11:20
Wie het eerst komt, wie het eerste maalt !!!!!
OF
Met spoed ophalen / spoedig ophalen gewenst
erbij zetten.
Maakt de situatie duidelijker.
Ik handel en verhandel veel op marktplaats en heb vaker meegemaakt dat mensen teleurgesteld zijn.
Ja, maar ik bied toch meer......
Ja, maar ik mocht hem toch ophalen (twee weken geleden, ja)
En zo zijn er nog wel 100 smoesje....
Maar herken ook zeker de verhalen over mensen waar je nooit meer wat van hoort. Niet komen opdagen of die niet betalen bij opsturen...
OF
Met spoed ophalen / spoedig ophalen gewenst
erbij zetten.
Maakt de situatie duidelijker.
Ik handel en verhandel veel op marktplaats en heb vaker meegemaakt dat mensen teleurgesteld zijn.
Ja, maar ik bied toch meer......
Ja, maar ik mocht hem toch ophalen (twee weken geleden, ja)
En zo zijn er nog wel 100 smoesje....
Maar herken ook zeker de verhalen over mensen waar je nooit meer wat van hoort. Niet komen opdagen of die niet betalen bij opsturen...