Weinig wasmiddel gebruiken?
vrijdag 26 februari 2010 om 16:07
Wij hebben vandaag een nieuwe wasmachine gekocht en de verkoper drukte mij op het hart om weinig wasmiddel te gebruiken. Per was een halve wastablet. Dit lijkt mij zo weinig. Normaal gebruik ik er 1 bij een gewone was en twee bij veel was of extra vieze was.
Krijg je bij een halve tablet je was schoon? Wie heeft hier ervaring mee?
Krijg je bij een halve tablet je was schoon? Wie heeft hier ervaring mee?
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.

vrijdag 26 februari 2010 om 16:25
Je kunt beter poeder gebruiken dan wastabletten omdat je poeder beter kunt doseren. Vloeibaar wasmiddel is ook niet zo goed, omdat dat snel aankoekt aan de buitenkant van de trommel.
Met de helft van de aangegeven minimale hoeveelheid wasmiddel, wordt je was prima schoon. Dat spaart geld en het milieu.
Met de helft van de aangegeven minimale hoeveelheid wasmiddel, wordt je was prima schoon. Dat spaart geld en het milieu.
vrijdag 26 februari 2010 om 16:27
met teveel wasmiddel kan ie ook sneller overlopen
al geldt dat vooral voor bovenladers...
maar t is slecht voor de machine
slecht voor het milieu
slecht voor je portemonnee
slecht voor je kleren
dus waarom zou je zoveel gebruiken?
met een half dopje vloeibaar wasmiddel wordt het prima schoon hoor.
hardnekkige vlekken kun je voorbehandelen met bijv Shout.
al geldt dat vooral voor bovenladers...
maar t is slecht voor de machine
slecht voor het milieu
slecht voor je portemonnee
slecht voor je kleren
dus waarom zou je zoveel gebruiken?
met een half dopje vloeibaar wasmiddel wordt het prima schoon hoor.
hardnekkige vlekken kun je voorbehandelen met bijv Shout.

vrijdag 26 februari 2010 om 16:30
Ik gebruik zeker de helft minder dan de fabrikanten voorschrijven. Weet je waarom ze zoveel voorschrijven? Des te eerder is het op, des te eerder moeten je nieuwe kopen des te beter voor nu portemonnee.
En inderdaad poeder is beter dan vloeibaar. Ook wasverzachter is niet goed voor de wasmachine. Ook daarvan kun je veel minder gebruiken dan de fabrikant opgeeft.
Af en toe een een 95 graden was is ook van belang voor de levensduur van je wasmachine. Het is wel leuk tegenwoordig met die wasmiddelen fabrikanten die zeggen dat je was op lage temperaturen ook goed schoon wordt, maar het is funnest voor je wasmachine.
En inderdaad poeder is beter dan vloeibaar. Ook wasverzachter is niet goed voor de wasmachine. Ook daarvan kun je veel minder gebruiken dan de fabrikant opgeeft.
Af en toe een een 95 graden was is ook van belang voor de levensduur van je wasmachine. Het is wel leuk tegenwoordig met die wasmiddelen fabrikanten die zeggen dat je was op lage temperaturen ook goed schoon wordt, maar het is funnest voor je wasmachine.
vrijdag 26 februari 2010 om 16:42
quote:Dahlia74 schreef op 26 februari 2010 @ 16:30:
Ik gebruik zeker de helft minder dan de fabrikanten voorschrijven. Weet je waarom ze zoveel voorschrijven? Des te eerder is het op, des te eerder moeten je nieuwe kopen des te beter voor nu portemonnee.
Helemaal mee eens. Wij gebruiken heel weinig wasmiddel... en nog biologisch afbreekbaar ook. Mijn was wordt altijd schoon, nooit problemen mee. We wassen meestal op 30 of 40 graden, maar af en toe idd even een was met vaatdoekjes enzo op 90 graden.
Als wasverzachter gebruik ik een scheutje azijn. Geen liters, dan ruikt het ook niet meer zo lekker, maar een dopje, zoals je van wasverzachter zou doen. Kost niets, je was blijft zacht, je ontkalkt het water een beetje en je ruikt er niets van. Bovendien heb je niet dat extra laagje om je handdoeken, waardoor ze zo slecht afdrogen...
Strijken daarna met strijkwater als je graag een extra geurtje wil, of een geurzakje in je kledingkast.
Overigens geldt dat teveel aan wasmiddelen ook voor allesreiniger en afwasmiddel, shampoo en weet ik veel wat. Dat spul is allemaal zo goed, dat je echt maar een theelepeltje nodig hebt. Dat is makkelijk geld besparen! Wij poetsen iedere week het hele huis en regelmatig een doekje erover. Ik kan me echt niet meer heugen wanneer ik voor het laatst allesreiniger gekocht heb!!!
(hoewel ik een keer een poetshulp had die een hele fles in 3 weken er doorheen joeg!)
Helemaal mee eens. Wij gebruiken heel weinig wasmiddel... en nog biologisch afbreekbaar ook. Mijn was wordt altijd schoon, nooit problemen mee. We wassen meestal op 30 of 40 graden, maar af en toe idd even een was met vaatdoekjes enzo op 90 graden.
Als wasverzachter gebruik ik een scheutje azijn. Geen liters, dan ruikt het ook niet meer zo lekker, maar een dopje, zoals je van wasverzachter zou doen. Kost niets, je was blijft zacht, je ontkalkt het water een beetje en je ruikt er niets van. Bovendien heb je niet dat extra laagje om je handdoeken, waardoor ze zo slecht afdrogen...
Strijken daarna met strijkwater als je graag een extra geurtje wil, of een geurzakje in je kledingkast.
Overigens geldt dat teveel aan wasmiddelen ook voor allesreiniger en afwasmiddel, shampoo en weet ik veel wat. Dat spul is allemaal zo goed, dat je echt maar een theelepeltje nodig hebt. Dat is makkelijk geld besparen! Wij poetsen iedere week het hele huis en regelmatig een doekje erover. Ik kan me echt niet meer heugen wanneer ik voor het laatst allesreiniger gekocht heb!!!
(hoewel ik een keer een poetshulp had die een hele fles in 3 weken er doorheen joeg!)
vrijdag 26 februari 2010 om 16:44
Wij hebben recent ook een nieuwe wasmachine gekocht en ook bij ons drukte de verkoper ons op het hart om erg zuinig te zijn met wasmiddel. Bij ons werd er bij vertelt dat dit is omdat een moderne wasmachine maar ongeveer half zoveel water gebruikt als zijn wat oudere broers/zussen.
Ik vond mezelf al erg zuinig met wasmiddel, maar ben inmiddels nog minder gaan gebruiken omdat ik last kreeg van aanslag in de trommel.
Mijn was wordt overigens wel keurig schoon.
En ruikt weer gewoon lekker fris nu ik minder wasmiddel gebruik. Ik was dus inmiddels met maar ongeveer de helft tot eenderde van de voorgeschreven hoeveelheid.
Ik vond mezelf al erg zuinig met wasmiddel, maar ben inmiddels nog minder gaan gebruiken omdat ik last kreeg van aanslag in de trommel.
Mijn was wordt overigens wel keurig schoon.
En ruikt weer gewoon lekker fris nu ik minder wasmiddel gebruik. Ik was dus inmiddels met maar ongeveer de helft tot eenderde van de voorgeschreven hoeveelheid.
vrijdag 26 februari 2010 om 16:47

vrijdag 26 februari 2010 om 16:59
quote:toetyfroety schreef op 26 februari 2010 @ 16:45:
Hoe weet je dan wat de fabrikanten voorschrijven. Bij mij staat altijd 1 schepje....maar een schepje in het pak heb ik nog nooit aangetroffen, dus ik sla er maar een slag naar.Meestal staat er ergens op de verpakking ook hoeveel zo'n schepje is.
Hoe weet je dan wat de fabrikanten voorschrijven. Bij mij staat altijd 1 schepje....maar een schepje in het pak heb ik nog nooit aangetroffen, dus ik sla er maar een slag naar.Meestal staat er ergens op de verpakking ook hoeveel zo'n schepje is.
vrijdag 26 februari 2010 om 17:22
vrijdag 26 februari 2010 om 17:30
Ik kan me herinneren dat ik altijd vier opgehoogde eetlepels waspoeder in het bakje deed. Probleem is dat poeder eerst moet oplossen en het dus langer duurt voor het actief is. Hoewel ik op 30 graden waste, heb ik nooit aanslag gezien. Ik heb drie verschillende merken gehad, Robijn, Ariel en nog een andere. De Formil wast schoner iig.
vrijdag 26 februari 2010 om 17:32
quote:arrasje schreef op 26 februari 2010 @ 16:47:
Ik hen 26 jaar een onverwoestbare Miele gehad die nu op is dus mij nooit in de wereld van wasmachines en daarbij de behorende info begeven.'
Ik heb altijd gedacht dat een kort wasprogramma energie besparend is maar het tegendeel is waar. Veel geleerd vandaag.
Mijn Siemens: bonte was 40 graden: 0,60kwh, 53 lt water, 2,13 uur;
kreukherstellend 40 graden, geschikt als kort progr. 0,54 kwh, 40 lt water, 0,55 uur;
Fijne was 30 graden, 0,22 kwh en 32 liter water 0,32 uur. Gebruik ik ook als kort programma. Dat scheelt toch aanzienlijk. Oke, belading is 6 kg, 3 kg en bij het laatste programma 2 kg, maar in mijn eentje heb ik nooit 6 kilo kleding, hoezo niet energiebesparend?
Ik hen 26 jaar een onverwoestbare Miele gehad die nu op is dus mij nooit in de wereld van wasmachines en daarbij de behorende info begeven.'
Ik heb altijd gedacht dat een kort wasprogramma energie besparend is maar het tegendeel is waar. Veel geleerd vandaag.
Mijn Siemens: bonte was 40 graden: 0,60kwh, 53 lt water, 2,13 uur;
kreukherstellend 40 graden, geschikt als kort progr. 0,54 kwh, 40 lt water, 0,55 uur;
Fijne was 30 graden, 0,22 kwh en 32 liter water 0,32 uur. Gebruik ik ook als kort programma. Dat scheelt toch aanzienlijk. Oke, belading is 6 kg, 3 kg en bij het laatste programma 2 kg, maar in mijn eentje heb ik nooit 6 kilo kleding, hoezo niet energiebesparend?
vrijdag 26 februari 2010 om 18:32
De hoeveelheid wasmiddel die je moet gebruiken hangt ook af van de hardheid van je water. Als je in een gebied van hard kraanwater woont, moet je wat meer wasmiddel gebruiken. In wasmiddel zit namelijk ook waterontharder.
Ik gebruik daarom altijd wat meer, zeker bij vuile was. Misschien woon jij in een gebied met zacht water?
Ik gebruik daarom altijd wat meer, zeker bij vuile was. Misschien woon jij in een gebied met zacht water?
Later is nu
vrijdag 26 februari 2010 om 20:19
De verkoper legde het als volgt uit: gebruik je het korte programma dan is dat te vergelijken als je plank gas 100km aflegt: je verbruikt dan meer brandstof als wanneer je 100km per uur rijdt.Wanneer je het verkorte programma gebruikt moet de machine het zelfde schone resultaat geven als bij een gewoon wasprogramma. Hij liet het bij een machine zien dat je dan niet volgens het 'eco' programma wast. Het is niet zo zoals ik altijd dacht dat het programma alleen maar korter wast. Er wordt tijdens het verkorte programma meer energie verbruikt dan met een normaal programma. En ik maar denken dat ik goed bezig was...............
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
vrijdag 26 februari 2010 om 21:58