Eenzame cavia..

26-02-2010 14:53 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had 5 cavia's..die lekker in de tuin overwinterden,al jaren.

een groepje van 3 caafjes,en een stelletje van 2 beertjes.

Van die 2 beertjes is er in november eentje overleden.

Ze waren een mooi stelletje samen.nooit ruzie en degene die overgebleven is was het "sukkeltje".

Deze staat nu op de slaapkamer van mijn oudste. Het caafje is nu 3 jaar.

Maar eigenlijk wil ik na de dood van mijn knagers geen andere meer,maar dit gaat me echt aan het hart. Hij is alleen en verdrietig,dat merken we aan zijn gedrag.

het is geen optie om de andere 2 erbij te zetten,want dat zijn echte haantjes

eigenlijk weet ik dat er toch eentje bij moet,want ook al komt ie veel uit de kooi(mijn zoon woont praktisch op zijn kamer) het kan een metgezel niet vervangen.

Maar kan je er ook een oudere bijzetten?(vrouwtje is ook geen optie,wil niet nog meer,haha)

Of toch een kleintje?
quote:kiddootje schreef op 28 februari 2010 @ 15:46:

[...]

Tja,ik heb het beestje in huis gehaald en ben verantwoordelijk voor hem.

Ik wil niet toekijken hoe het beestje verpieterd in zijn uppie.

En er ook nog bewust van zijn!

Sommige mensen vinden me een muts,ik vind het niet meer dan normaal.Super! Zo zou iedereen moeten denken!
Update;

tussen die 2 gaat het super!

Alleen...is er helaas nog een caafje alleen komen te zitten

toen ik net thuis kwam,vertelde mijn zoon dat er eentje is overleden.

Hij woonde samen met zijn broertje,al bijna 3.5 jaar.

En hij woont buiten in een groot konijnenhok.(Ik wilde net een groot hok voor ze bestellen met 2 verdiepingen)

We gaan toch maar proberen of hij geaccepteerd word door de andere 2(de oudere en het jonkie)

We gaan dat vanmiddag doen,en dan om toerbuurt er bij blijven zitten(zoon heeft veel leerwerk,dus dat komt goed uit )

En dan straks in het voorjaar weer heerlijk naar buiten!

Maar eerst nog dit naar een goed eind leiden..
Hè wat naar, weer een overleden caviaatje, maar hopelijk worden ze een leuk triootje met elkaar.

Ik heb even een ander vraagje voor je (aangezien je een echte caviakenner bent): bij de kinderboederij waar ik werk halen we de cavia's 's-winters binnen, terwijl de konijnen buiten blijven (in groepjes in rennetjes met nachthokken). Nu lees ik dat een paar van jouw cavia's wel buiten blijven. Doe je dat ook met de vorst en gaat dat ook zonder problemen? Ik wil namelijk de komende winter hetzelfde gaan doen met onze cavia's.
Wat leuk kiddootje dat de koppeling is gelukt. Het is inderdaad heel zielig wanneer je merkt dat zo'n beestje niet gelukkig is alleen. Ik had eerst ook één konijn, maar hem niet zolang geleden ook laten koppelen. Heerlijk om te zien hoeveel ze aan elkaar hebben.
quote:iris1969 schreef op 02 maart 2010 @ 17:35:

Hè wat naar, weer een overleden caviaatje, maar hopelijk worden ze een leuk triootje met elkaar.

Ik heb even een ander vraagje voor je (aangezien je een echte caviakenner bent): bij de kinderboederij waar ik werk halen we de cavia's 's-winters binnen, terwijl de konijnen buiten blijven (in groepjes in rennetjes met nachthokken). Nu lees ik dat een paar van jouw cavia's wel buiten blijven. Doe je dat ook met de vorst en gaat dat ook zonder problemen? Ik wil namelijk de komende winter hetzelfde gaan doen met onze cavia's.

Ik heb de caafjes altijd laten overwinteren.

Dat er nu in een korte periode 2 zijn overleden,heeft hier ook niets mee te maken.

De caviastallen waar ik ze vandaan had, hadden ze ook buiten.

Als de temperatuur overdag boven d e15 graden blijft,en s'nachts niet kouder dan 10 graden is,kun je ze voor het eerst naar buiten doen,niet eerder.

Wil je ze voor de winter weer naar binnen doen,dan doe je dat als de temperatuur overdag weer onder de 15 graden duikt en s'nachts onder de 10 graden. (het geeft niet,als het een keertje wat frisser is hoor,anders blijf je bezig)

Wil je ze laten overwinteren,gewoon lekker doen. Mijn caafjes vonden het heerlijk om rond te banjeren in de frisse lucht.

Let wel,dat je veel hooi er in gooit! En ook niet alleen,ze moeten dan wel met min. 2 caafjes zijn ivm met de warmte.

En als het echt eens heel koud is, dan kun je voor de nacht ook een kruik in het nachthok doen. Een babykruik die ze niet kunnen kapot knagen,in een oude handdoek.

Of in een ruimte zetten bv schuur oid waar geen verwarming aanstaat,anders word het temperatuurverschil te groot en kunnen ze overlijden.

Mijn caafje wat buiten zat alleen heb ik ook aan het temperaat laten wennen van binnen: eerst naar het hok en toen naar mijn zoons kamer met het raam open(let op tocht) en geen verwarming aan.

succes!!
quote:iris1969 schreef op 02 maart 2010 @ 17:35:

Ik heb even een ander vraagje voor je (aangezien je een echte caviakenner bent): bij de kinderboederij waar ik werk halen we de cavia's 's-winters binnen, terwijl de konijnen buiten blijven (in groepjes in rennetjes met nachthokken). Nu lees ik dat een paar van jouw cavia's wel buiten blijven. Doe je dat ook met de vorst en gaat dat ook zonder problemen? Ik wil namelijk de komende winter hetzelfde gaan doen met onze cavia's.Het koppelen van d e3 mannen is helaas mislukt
quote:dangeensuus schreef op 26 februari 2010 @ 15:02:

whoeahahahahahaha sorry....Stom
Cavia's kunnen buiten blijven in de winter maar dan moet je wel aan een aantal zaken denken.

- Laat ze tijdig wennen aan het buitenleven. De beste periode is het voorjaar of het najaar. Niet zomaar in de winter van binnen naar buiten (ivm de wintervacht).

- Zorg dat ze op een beschutte plaats staan. Dus onder een afdak en uit de wind. Ook mag er geen regen in het hok komen.

- Als het erg hard gaat vriezen kan je ze beter in een schuur zetten. Niet naar binnen (dan kunnen ze niet meer naar buiten).

- Zorg voor een nachthok of huisje in de bak om te schuilen en zorg voor een dikke bodembedekking en voldoende hooi voor warmte en isolatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven