Eenzame cavia..

26-02-2010 14:53 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had 5 cavia's..die lekker in de tuin overwinterden,al jaren.

een groepje van 3 caafjes,en een stelletje van 2 beertjes.

Van die 2 beertjes is er in november eentje overleden.

Ze waren een mooi stelletje samen.nooit ruzie en degene die overgebleven is was het "sukkeltje".

Deze staat nu op de slaapkamer van mijn oudste. Het caafje is nu 3 jaar.

Maar eigenlijk wil ik na de dood van mijn knagers geen andere meer,maar dit gaat me echt aan het hart. Hij is alleen en verdrietig,dat merken we aan zijn gedrag.

het is geen optie om de andere 2 erbij te zetten,want dat zijn echte haantjes

eigenlijk weet ik dat er toch eentje bij moet,want ook al komt ie veel uit de kooi(mijn zoon woont praktisch op zijn kamer) het kan een metgezel niet vervangen.

Maar kan je er ook een oudere bijzetten?(vrouwtje is ook geen optie,wil niet nog meer,haha)

Of toch een kleintje?
Kun je de kooien niet wat opener maken, zodat hij de andere cavia's wel kan zien maar niet aan kan raken?
whoeahahahahahaha sorry....
Misschien is het een idee om een cavia uit de opvang te halen. Ik las ooit op een site dat alle cavia's die daar worden binnengebracht worden 'geholpen'. Dus dan komen er in ieder geval geen meer bij. Misschien is het ook een mogelijkheid om die van jou daar een poosje te laten verblijven zodat hij zelf zijn nieuwe metgezel uit kan kiezen.
Cavia's kunnen zonder soortgenoten functioneren in tegen stelling tot konijnen, maar sommige cavia's vinden gezelschap inderdaad wel prettiger. Toch past niet iedere cavia moeiteloos bij een andere cavia, ook daar hebben ze bepaalde voorkeuren voor elkaar.

Leeftijd maakt daarbij niet zo uit, maar karakter wel. Het is alleen lastig om te zien wat het juiste karakter is voor een cavia. Kun je de knaagdierenopvang niet eens bellen of ze daar nog een beetje een makkelijk (niet dominant) mannetje hebben zitten?

@ Suus: het lijkt misschien wat onbenullig, maar als een dier zit te verpieteren in een kooitje en je wilt daar iets aan veranderen dan is dat toch alleen maar mooi? Het is geen wereldschokkend nieuws, een eenzame cavia, maar ieder tevreden dier is er eentje. Toch?
quote:PlayingTheAngel schreef op 26 februari 2010 @ 14:59:

Kun je de kooien niet wat opener maken, zodat hij de andere cavia's wel kan zien maar niet aan kan raken?Dat is een lief idee, maar dit werkt helaas niet zo. Ze willen namelijk graag tegen elkaar aan liggen.
Knaagdieropvangen hebben vaak ook beestjes zitten die al wat ouder zijn en misschien wel van ongeveer dezelfde leeftijd als jouw beertje.
quote:PlayingTheAngel schreef op 26 februari 2010 @ 14:59:

Kun je de kooien niet wat opener maken, zodat hij de andere cavia's wel kan zien maar niet aan kan raken?Nee.want de andere 2 beertjes zitten heerlijk te overwinteren in de achtertuin,en die kan je nu niet binnen halen vanwege teveel temperatuurverschil.en het zou ook wel een volle bak worden in zijn slaapkamer,2 van die grote kooien
quote:dangeensuus schreef op 26 februari 2010 @ 15:02:

Uh..mag ik vragen wat hier zo grappig aan is?

Ik kan inderdaad het beestje maar beter laten wegkwijnen,of nog beter; in het park loslaten..
quote:twinkeling schreef op 26 februari 2010 @ 15:11:

Misschien is het een idee om een cavia uit de opvang te halen. Ik las ooit op een site dat alle cavia's die daar worden binnengebracht worden 'geholpen'. Dus dan komen er in ieder geval geen meer bij. Misschien is het ook een mogelijkheid om die van jou daar een poosje te laten verblijven zodat hij zelf zijn nieuwe metgezel uit kan kiezen.

hier zal ik eens naar kijken!

Bij mijn dierenzaak(is van vroegere vriend van ons) zaten hele jonge caafjes.

als ik daar eentje van zou nemen,en het klikt niet tussen deze 2(ik zit er met mijn neus bovenop) dan zou deze weer terug mogen.
Je kan er een cavia of konijn uit de dierenopvang bij nemen. Zij kunnen je ook helpen om een geschikt maatje te vinden en om ze aan elkaar te laten wennen. Je hoeft dan ook niet een heel jonge cavia er bij te nemen, je kan ook kiezen voor een wat oudere cavia.
Sommige knaagdieropvangen en kinderboederijen hebben een koppelservice en daar kun je je cavia even laten logeren zodat ze een passend gezelschap voor hem kunnen vinden en dan neem je -als het lukt - er twee weer mee terug naar huis.

De kinderboederij waar ik nu werk doet dit ook, maar daar zijn nu helaas maar 2 cavia's en die horen bij elkaar.
quote:kaetje schreef op 26 februari 2010 @ 15:54:

Je kan er een cavia of konijn uit de dierenopvang bij nemen.

Nee, je moet er geen konijn bijzetten hoor, dat is echt een slechte combinatie! Konijnen en cavia's spreken een hele andere taal, ze hebben dus niets aan elkaar. Sterker nog; het kan zelfs gevaarlijk zijn (vooral voor de cavia). Ze eten daarnaast ook nog eens hele andere dingen (caviavoer bevat teveel vitamine C voor een konijn), dus dat moet je echt niet doen.

Een cavia uit een opvang halen is wel een goed idee. Als je je eigen cavia meeneemt kunnen ze ter plekke bekijken of het klikt.
Inderdaad Capibara, je ziet het wel vaker dat een konijn en een cavia samen zijn, maar die hebben niets aan elkaar en als het ongecastreerde mannetjes konijn steeds het caviaatje dekt, kan dat arme diertje helemaal uitscheuren en de boel kan dan gaan ontsteken.

Ik zou trouwens niet zomaar eventjes een cavia bij een andere cavia in de dierenopvang zetten, want een koppeling heeft tijd nodig. Soms is het gelijk bekeken en gelijk in orde of gelijk hommeles, maar soms duurt het wat langer voordat er een vechtpartij uitbreekt en daarom kun je beter een paar uurtjes wachten.
Helaas is hier geen opvang voor caafs in de buurt, die een gesterriliseerde zeug hebben zitten.

Dus ik denk toch dat ik eentje uit de dierenwinkel haal.

Mijn andere caafjes komen bij een caviastal vandaan,dat was helemaal super geweest,maar die bestaat niet meer.
Maar als je nu een mannetje hebt dan kun je daar best een niet-dominant ander mannetje bij zetten. Vroeger dacht men altijd dat bij konijnen en cavia's mannetjes niet samen kunnen, maar dat kan best, bij de juiste combinatie.

En als je dan toch mannetje-vrouwtje wilt, kun je beter jouw mannetje castreren, dat is een veel kleinere ingreep.

Ik ben niet zo'n voorstander van dierenwinkels, want velen missen helaas de juiste kennis van knaagdieren en verzorgen ze verkeerd en dan koop je een zwak of doorgefokt diertje.
Hoi Kiddootje,

wij hebben thuis vrij veel cavia's, waarvan 3 mannen. Deze 3 zijn allemaal toen ze al volwassen waren bij elkaar in gekomen. Het kan even strijd zijn, maar uitvechten 'wie de sterkste is' doen alle mannetjes (kijk maar naar onze mannen ;) )

Vaak is dit een halve dag, en zitten ze daarna samen te eten. Bij jou hoeft het nog geen eens een strijd te zijn, omdat je geen vrouwtjes dicht in de buurt hebt (dit is bij mij wel het geval) en omdat ze met z'n tweeen zijn. In principe hebben ze alleen 'elkaar'.

Een konijn als vriendje is echt een onverstandige keuze, cavia´s en konijnen begrijpen niks van elkaar. (dit zou hetzelfde zijn als een mens zijn hele leven opsluiten met een goudvis; leuk beest, maar het is toch anders dan menselijk gezelschap).

Zorg dat er voldoende eten (en lekkere dingen, om het voor beide mannen aangenaam te maken) aanwezig is in het hok, en dan komt het echt wel goed met de twee mannen hoor. Zorg er wel voor dat je zeker weet dat je een mannetje koopt!

Veel plezier alvast!

Groetjes, Loontjee

Sjonge jonge....even komen blèren dat je het een belachelijk/onzinnig topic vindt om vervolgens niet meer terug te komen

Verder helemaal eens met Iris:

@ Suus: het lijkt misschien wat onbenullig, maar als een dier zit te verpieteren in een kooitje en je wilt daar iets aan veranderen dan is dat toch alleen maar mooi? Het is geen wereldschokkend nieuws, een eenzame cavia, maar ieder tevreden dier is er eentje. Toch?
Zo,meneertje heeft een ieniminie vriendje.

normaal ben ik ook niet zo van de dierenwinkels,maar de eigenaar is een vroegere vriend,en er is hier in de buurt geen opvang die geschikte caafs heeft zitten.

Onze oude caaf(3) schrok zich wezenloos van het kleine dinkje en vluchtte zijn huis in.

de kleine was zo aan het stormen door de kooi,dat ie per ongeluk bij de andere in het huis terechtkwam.

en daar zitten ze nog steeds.

Ze hebben geen seconde mot gehad,en we horen weer vrolijke geluidjes bij onze caaf.

Ik zeg; Het komt helemaal goed,volgens mij!
Fijn, je kunt de wereld niet veranderen, maar wel de wereld van dit diertje en dat heb je gedaan!
Fijn om te horen dat cavia het weer naar zn zin heeft
Aah wat fijn! Wat goed van je dat je hem een vriendje hebt gegeven.
quote:iris1969 schreef op 27 februari 2010 @ 19:17:

Fijn, je kunt de wereld niet veranderen, maar wel de wereld van dit diertje en dat heb je gedaan!

Tja,ik heb het beestje in huis gehaald en ben verantwoordelijk voor hem.

Ik wil niet toekijken hoe het beestje verpieterd in zijn uppie.

En er ook nog bewust van zijn!

Sommige mensen vinden me een muts,ik vind het niet meer dan normaal.
quote:iris1969 schreef op 27 februari 2010 @ 19:17:

Tja,ik heb het beestje in huis gehaald en ben verantwoordelijk voor hem.

Ik wil niet toekijken hoe het beestje verpieterd in zijn uppie.

En er ook nog bewust van zijn!

Sommige mensen vinden me een muts,ik vind het niet meer dan normaal.

Wat een belachelijke domme reactie.

Reageer dan gewoon niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven