Woensdag gehaktdag.
donderdag 23 augustus 2007 om 14:34
Het ouderwetse balletje gehakt is natuurlijk niet te versmaden. Maar wat kan je heerlijk varieren met gehakt.
Deel met ons jouw recept van jouw verrukkelijk balletje gehakt. Welke kruiden moeten we echt eens proberen, of welk sausje erbij, oma's gehaktbal recept, of evt. andere gehakt recepten die we niet mogen missen.
Verras ons.
Deel met ons jouw recept van jouw verrukkelijk balletje gehakt. Welke kruiden moeten we echt eens proberen, of welk sausje erbij, oma's gehaktbal recept, of evt. andere gehakt recepten die we niet mogen missen.
Verras ons.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zaterdag 22 september 2007 om 12:15
Oke Yette je hebt me overtuigd, ik zal me er overheen zetten dat ik geen ansjovis lust en die pasta eens proberen.
De gehaktballetjes waren gister een groot succes, ik had er nog lekker verse basilicum in gedaan. Helaas vond mijn mede-eter de rest niet lekker. Heel jammer, ik had er erg mijn best op gedaan. De tortelini (hoe schrijf je dat) gevuld met kaas vond hij niet lekker. Mijn Caprise-salade vond hij ook niet zo. En die was goed gelukt!!! Mmm heerlijk vond ik die (ik had die salade alleen aangepast naar mijn eigen smaak).
Ik heb er nog een foto van gemaakt van het bord van mijn "visite".
De gehaktballetjes waren gister een groot succes, ik had er nog lekker verse basilicum in gedaan. Helaas vond mijn mede-eter de rest niet lekker. Heel jammer, ik had er erg mijn best op gedaan. De tortelini (hoe schrijf je dat) gevuld met kaas vond hij niet lekker. Mijn Caprise-salade vond hij ook niet zo. En die was goed gelukt!!! Mmm heerlijk vond ik die (ik had die salade alleen aangepast naar mijn eigen smaak).
Ik heb er nog een foto van gemaakt van het bord van mijn "visite".
zondag 23 september 2007 om 00:07
Vanavond heb ik een eigen variatie gemaakt op dit recept:
AllerHande 01 2007
Ovengehakt met broccoli
Hollands, hoofdgerecht, 4 personen
Bereidingstijd in minuten
35 bereiden
Bevat per eenpersoonsportie
energie 615 kCal - eiwit 31 g
vet 31 g - koolhydraten 56 g
Ingrediënten
500 g half-om-halfgehakt
1 ei
1 zakje geraspte belegen kaas (175 g)
1 blik tomatenblokjes (400 g)
800 g vastkokende aardappels, in grove stukken
2 zakken broccoliroosjes (a 300 g)
4 eetlepels olijfolie
2 rode uien, in blokjes
1 teentje knoflook, fijngesneden
Materialen
ovenschaal, ingevet
Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C. Kneed het gehakt door met het ei, de helft van de geraspte kaas, een theelepel zout en (versgemalen) peper naar smaak. Verdeel het gehakt in de ovenschaal. Schep de tomatenblokjes erover en bestrooi met de rest van de kaas. Plaats het gehakt 25 minuten in de oven. Kook de aardappels in 15-20 minuten afgedekt in een bodempje water. Kook de broccoliroosjes 5 minuten in gezouten water, spoel ze af met koud water. Laat ze uitlekken in een vergiet. Verhit 2 eetlepels olijfolie in de wok of een grote koekenpan, bak de rode ui hier al omscheppend in tot die lichtbruin begint te kleuren. Schep nu de knoflook en de broccoli erbij. Bak nog 5 minuten goed door. Breng op smaak met zout en peper. Besprenkel de aardappels voor het serveren met olijfolie en (zee)zout. Serveer met de broccoli en een stuk ovengehakt.
Tip
Ovengehakt over? Het is afgekoeld ook heel lekker op brood!
(plaatje kun je zien op ah.nl "ovengehakt" intypen onder recepten.)
Ik heb 2 blikjes tomatenblokjes gebruikt en over de laag tomatenblokjes pizzakruiden gestrooid.
En ipv aardappels er pasta (penne) bij gekookt.
Ik denk dat het met extra basilicum ook erg lekker is. Of wellicht met een pot kant en klare pastasaus.
Ja dit gaan we beslist nog eens eten!
Oh ja, ik vond 25 minuten erg kort voor de laag gehakt en heb het wat langer in de oven gelaten.
AllerHande 01 2007
Ovengehakt met broccoli
Hollands, hoofdgerecht, 4 personen
Bereidingstijd in minuten
35 bereiden
Bevat per eenpersoonsportie
energie 615 kCal - eiwit 31 g
vet 31 g - koolhydraten 56 g
Ingrediënten
500 g half-om-halfgehakt
1 ei
1 zakje geraspte belegen kaas (175 g)
1 blik tomatenblokjes (400 g)
800 g vastkokende aardappels, in grove stukken
2 zakken broccoliroosjes (a 300 g)
4 eetlepels olijfolie
2 rode uien, in blokjes
1 teentje knoflook, fijngesneden
Materialen
ovenschaal, ingevet
Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C. Kneed het gehakt door met het ei, de helft van de geraspte kaas, een theelepel zout en (versgemalen) peper naar smaak. Verdeel het gehakt in de ovenschaal. Schep de tomatenblokjes erover en bestrooi met de rest van de kaas. Plaats het gehakt 25 minuten in de oven. Kook de aardappels in 15-20 minuten afgedekt in een bodempje water. Kook de broccoliroosjes 5 minuten in gezouten water, spoel ze af met koud water. Laat ze uitlekken in een vergiet. Verhit 2 eetlepels olijfolie in de wok of een grote koekenpan, bak de rode ui hier al omscheppend in tot die lichtbruin begint te kleuren. Schep nu de knoflook en de broccoli erbij. Bak nog 5 minuten goed door. Breng op smaak met zout en peper. Besprenkel de aardappels voor het serveren met olijfolie en (zee)zout. Serveer met de broccoli en een stuk ovengehakt.
Tip
Ovengehakt over? Het is afgekoeld ook heel lekker op brood!
(plaatje kun je zien op ah.nl "ovengehakt" intypen onder recepten.)
Ik heb 2 blikjes tomatenblokjes gebruikt en over de laag tomatenblokjes pizzakruiden gestrooid.
En ipv aardappels er pasta (penne) bij gekookt.
Ik denk dat het met extra basilicum ook erg lekker is. Of wellicht met een pot kant en klare pastasaus.
Ja dit gaan we beslist nog eens eten!
Oh ja, ik vond 25 minuten erg kort voor de laag gehakt en heb het wat langer in de oven gelaten.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
zondag 30 september 2007 om 18:26
Ik maak normaal weinig "hollands". Maar zo nu en dan heb ik gewoon trek in een hollandse bal. Dus van de week komt deze variatie op tafel;
Gehaktballetjes met doperwten in tomatensaus.
Ingrediënten:
2 sjalotjes of kleine uien
750 g varkensgehakt (ik vind rundergehakt lekkerder maar dat is persoonlijk)
(of half-om-half gehakt)
1 ei
1 beschuit (of paneermeel)
zout en versgemalen peper
snufje nootmuskaat
2 eetl. fijngehakte peterselie
ca. 250 g (diepvries) doperwten
20 g boter
3 eetl. zonnebloemolie
0,5 l gezeefde tomaten
(uit een pak of blik)
Voorbereiding:
Snipper de gepelde uien zo fijn mogelijk. Maak het gehakt aan met het ei, de verkruimelde beschuit (of paneermeel), zout, peper, nootmuskaat, de gesnipperde ui en peterselie. Draai er met vochtig gemaakte handen balletjes zo groot als een pingpongbal van. De gehaktballetjes moeten stevig zijn en mogen niet uit elkaar vallen. Voeg eventueel wat extra beschuit of paneermeel toe. Laat de doperwten ontdooien.
Bereiding:
Verhit de boter en de olie in een koekenpan met opstaande rand of hapjespan. Bak de gehaktballetjes snel rondom lichtbruin. Temper de hittebron en bak ze in ongeveer 15 minuten gaar. Giet de gezeefde tomaten bij de balletjes en voeg ook de doperwten toe. Warm de tomatensaus en doperwten goed door en dien op. Ik vind het lekker om er nog verse tomaten bij te doen. Of tomatenblokjes uit blik. Niet te lang mee verwarmen maar wel dat ze niet meer koud zijn.
Serveer hier warm stokbrood, aardappelpuree, pasta of gele rijst bij.
Gehaktballetjes met doperwten in tomatensaus.
Ingrediënten:
2 sjalotjes of kleine uien
750 g varkensgehakt (ik vind rundergehakt lekkerder maar dat is persoonlijk)
(of half-om-half gehakt)
1 ei
1 beschuit (of paneermeel)
snufje nootmuskaat
2 eetl. fijngehakte peterselie
ca. 250 g (diepvries) doperwten
20 g boter
3 eetl. zonnebloemolie
0,5 l gezeefde tomaten
(uit een pak of blik)
Voorbereiding:
Snipper de gepelde uien zo fijn mogelijk. Maak het gehakt aan met het ei, de verkruimelde beschuit (of paneermeel), zout, peper, nootmuskaat, de gesnipperde ui en peterselie. Draai er met vochtig gemaakte handen balletjes zo groot als een pingpongbal van. De gehaktballetjes moeten stevig zijn en mogen niet uit elkaar vallen. Voeg eventueel wat extra beschuit of paneermeel toe. Laat de doperwten ontdooien.
Bereiding:
Verhit de boter en de olie in een koekenpan met opstaande rand of hapjespan. Bak de gehaktballetjes snel rondom lichtbruin. Temper de hittebron en bak ze in ongeveer 15 minuten gaar. Giet de gezeefde tomaten bij de balletjes en voeg ook de doperwten toe. Warm de tomatensaus en doperwten goed door en dien op. Ik vind het lekker om er nog verse tomaten bij te doen. Of tomatenblokjes uit blik. Niet te lang mee verwarmen maar wel dat ze niet meer koud zijn.
Serveer hier warm stokbrood, aardappelpuree, pasta of gele rijst bij.
maandag 1 oktober 2007 om 09:23
Bij toeval ontstaan. Het was het enige wat ik in huis had.
Pittige prei-gehaktschotel:
* Drie grote preien
* Half pond gehakt
* Boemboe Sambal Goreng van Vuurvogel of een andere boemboe leverancier
Gehakt rul bakken zonder olie. Als het gehakt gebakken is de boemboe er bij gooien en meebakken. Dan de in ringen gesneden prei erbij en roerbakken tot gaar.
Lekker met gekookte rijst.
Pittige prei-gehaktschotel:
* Drie grote preien
* Half pond gehakt
* Boemboe Sambal Goreng van Vuurvogel of een andere boemboe leverancier
Gehakt rul bakken zonder olie. Als het gehakt gebakken is de boemboe er bij gooien en meebakken. Dan de in ringen gesneden prei erbij en roerbakken tot gaar.
Lekker met gekookte rijst.
woensdag 3 oktober 2007 om 12:14
ovenschotel met aard.puree / rode kool en rul gebakken gehakt.
schotel ruim van te voren klaar gemaakt zodat ie helemaal is afgekoeld geeft veel meer smaak.hietdoor wel 30 min. in de oven zodat ie goed warm wordt.
gehakt rulbakken met flink véél worcestershiresause.
ovenschotel laag voor laag vullen met gehakt / rodekool met appel en honing /
aard.puree .
dit alles herhalen.
beetje paneermeel erover met enkele klontjes boter.
echt héél erg lekker .
voor de snelle kok : puree uit een zakje en rode kool met appel en honing kant en klaarverpakking van ah.
dit moet zelfs pruttel lukken !!!
schotel ruim van te voren klaar gemaakt zodat ie helemaal is afgekoeld geeft veel meer smaak.hietdoor wel 30 min. in de oven zodat ie goed warm wordt.
gehakt rulbakken met flink véél worcestershiresause.
ovenschotel laag voor laag vullen met gehakt / rodekool met appel en honing /
aard.puree .
dit alles herhalen.
beetje paneermeel erover met enkele klontjes boter.
echt héél erg lekker .
voor de snelle kok : puree uit een zakje en rode kool met appel en honing kant en klaarverpakking van ah.
dit moet zelfs pruttel lukken !!!
woensdag 3 oktober 2007 om 12:19
Whahaha redlock,
Mijn gehaktballen tip:
Tot gister wist ik niet zo goed hoe je een gehaktbal goed gaar moest braden. Dus zonder zwarte korst en niet rood van binnen. Voor alle kookkneuzen die het ook niet kunnen heb ik een nieuwe techniek ontwikkeld!
Maak mooie ballen en braad ze in een laag boter. Op het moment dat ze dreigen te verbranden hak je ze doormidden en braad je ze verder op de "nieuwe" kant. Ik vind m briljant gevonden Doe het niet te vaak want dan worden het erg kleine balletjes.....
( ik heb inmiddels gehoord hoe het "echt" moet en dat ga ik binnenkort proberen)
Mijn gehaktballen tip:
Tot gister wist ik niet zo goed hoe je een gehaktbal goed gaar moest braden. Dus zonder zwarte korst en niet rood van binnen. Voor alle kookkneuzen die het ook niet kunnen heb ik een nieuwe techniek ontwikkeld!
Maak mooie ballen en braad ze in een laag boter. Op het moment dat ze dreigen te verbranden hak je ze doormidden en braad je ze verder op de "nieuwe" kant. Ik vind m briljant gevonden Doe het niet te vaak want dan worden het erg kleine balletjes.....
( ik heb inmiddels gehoord hoe het "echt" moet en dat ga ik binnenkort proberen)
dinsdag 9 oktober 2007 om 11:31
Morgen weer gehaktdag. Ik heb 2 lekkere makkelijke recepten. Het is een hoofdgerecht maar in het weekend ook lekker als lunch.
Gevulde Italiaanse bollen
Ingrediënten
2 Italiaanse bollen
1 eetlepel olijfolie
1 bakje paprika-ui-mix (a 140 g)
100 g rundergehakt
2 theelepels Italiaanse keukenkruiden
zout
1 zakje rucola (sla, 30 g)
Bereiden
Bovenste kapjes van Italiaanse bollen snijden en broodjes beetje uithollen. In koekenpan olie verhitten en paprika-ui-mix ca. 1 minuut bakken. Gehakt en Italiaanse kruiden toevoegen en geheel al omscheppend bakken tot gehakt rul en bruin is. Gehaktmengsel op smaak brengen met zout. Rucola in holtes van broodjes doen en gehaktmengsel erover verdelen. Kapjes brood erop leggen.
Zelf doe ik altijd door het mengsel een schepje pizzaquick saus doorheen om het iets
smeuiger te maken (kan ook barbeque saus of wat dan ook). En als ik het in huis heb dan doe ik er wat tzazikisaus op, dan doe ik uiteraard niet die pizzaquicksaus erdoor.
Biefburger met blauwe kaassaus.
Ingrediënten:
100 g rundergehakt of biefstuk tartaar
1 eetl. kappertjes
boter en/of olie om te bakken
50 g blauwschimmelkaas (bijvoorbeeld gorgonzola)
2 eetl. crème fraîche
Voorbereiding:
Doe het gehakt met de afgespoelde en uitgelekte kappertjes in een kom en meng met wat zout en peper tot een afgeplatte bal. Zet de burger tot hij wordt gebakken afgedekt in de koelkast.
Bereiding:
Verhit een scheutje olie en/of een klontje boter in de koekenpan. Bak de burger op middelhoog vuur in circa 3 minuten per kant gaar en bruin. Neem uit de pan en laat afgedekt rusten. Giet het braadvet uit de pan. Roer de verkruimelde kaas en de crème fraîche in de koekenpan door elkaar tot de kaas gesmolten is. Breng op smaak met wat peper en schep de saus over de biefburger. Lekker met een knapperige Italiaanse bol en wat sla.
Gevulde Italiaanse bollen
Ingrediënten
2 Italiaanse bollen
1 eetlepel olijfolie
1 bakje paprika-ui-mix (a 140 g)
100 g rundergehakt
2 theelepels Italiaanse keukenkruiden
zout
1 zakje rucola (sla, 30 g)
Bereiden
Bovenste kapjes van Italiaanse bollen snijden en broodjes beetje uithollen. In koekenpan olie verhitten en paprika-ui-mix ca. 1 minuut bakken. Gehakt en Italiaanse kruiden toevoegen en geheel al omscheppend bakken tot gehakt rul en bruin is. Gehaktmengsel op smaak brengen met zout. Rucola in holtes van broodjes doen en gehaktmengsel erover verdelen. Kapjes brood erop leggen.
Zelf doe ik altijd door het mengsel een schepje pizzaquick saus doorheen om het iets
smeuiger te maken (kan ook barbeque saus of wat dan ook). En als ik het in huis heb dan doe ik er wat tzazikisaus op, dan doe ik uiteraard niet die pizzaquicksaus erdoor.
Biefburger met blauwe kaassaus.
Ingrediënten:
100 g rundergehakt of biefstuk tartaar
1 eetl. kappertjes
boter en/of olie om te bakken
50 g blauwschimmelkaas (bijvoorbeeld gorgonzola)
2 eetl. crème fraîche
Voorbereiding:
Doe het gehakt met de afgespoelde en uitgelekte kappertjes in een kom en meng met wat zout en peper tot een afgeplatte bal. Zet de burger tot hij wordt gebakken afgedekt in de koelkast.
Bereiding:
Verhit een scheutje olie en/of een klontje boter in de koekenpan. Bak de burger op middelhoog vuur in circa 3 minuten per kant gaar en bruin. Neem uit de pan en laat afgedekt rusten. Giet het braadvet uit de pan. Roer de verkruimelde kaas en de crème fraîche in de koekenpan door elkaar tot de kaas gesmolten is. Breng op smaak met wat peper en schep de saus over de biefburger. Lekker met een knapperige Italiaanse bol en wat sla.
zondag 14 oktober 2007 om 15:18
Het is dan wel geen woensdag, maar ik heb toch een lekker (makkelijk) recept met gehakt. Wil het jullie niet onthouden:
rundergehakt
1 zakje mix voor nasi van Conimex (klein geel plastic zakje)
1 pot rode kool
kant-en-klare aardappelpuree
pakje kruidenkaas (val blanc, bressot, boursin e.d.)
Rul het gehakt tot het bruin en gaar is. Voeg het zakje mix voor nasi toe.
Goed omroeren en vervolgens de rode kool toevoegen. Omroeren tot het mengsel goed warm is.
De aardappelpuree klaarmaken volgens recept (of natuurlijk zelf maken) en de kruidenkaas toevoegen, zoveel als je zelf wilt
Smullen maar!!
Het gehakt/nasimix/rode kool-recept is van een vriendin van m'n moeder, het aardappelpuree-recept van een andere vriendin van m'n moeder. En samen is het altijd een succes-recept Het is makkelijk klaar te maken en verrassend qua combinaties.
rundergehakt
1 zakje mix voor nasi van Conimex (klein geel plastic zakje)
1 pot rode kool
kant-en-klare aardappelpuree
pakje kruidenkaas (val blanc, bressot, boursin e.d.)
Rul het gehakt tot het bruin en gaar is. Voeg het zakje mix voor nasi toe.
Goed omroeren en vervolgens de rode kool toevoegen. Omroeren tot het mengsel goed warm is.
De aardappelpuree klaarmaken volgens recept (of natuurlijk zelf maken) en de kruidenkaas toevoegen, zoveel als je zelf wilt
Smullen maar!!
Het gehakt/nasimix/rode kool-recept is van een vriendin van m'n moeder, het aardappelpuree-recept van een andere vriendin van m'n moeder. En samen is het altijd een succes-recept Het is makkelijk klaar te maken en verrassend qua combinaties.
anoniem_43206 wijzigde dit bericht op 14-10-2007 15:19
Reden: even pimpen ;-)
Reden: even pimpen ;-)
% gewijzigd
maandag 15 oktober 2007 om 12:12
Je moet de ballen braden in een laag boter op een laag vuurtje en er dan steeds een scheutje warm water bij doen. Geen koud water want dan krijg je taaie ballen. En dan langzaam gaar laten "pruttelen"
Issa simpel, maar daar was ik dus nooit opgekomen, ik deed altijd boter en dan de fik erin... Ik wil niet langer dan 10 minuten in de keuken staan, maar dat kan ik dus maar beter wel doen.
Issa simpel, maar daar was ik dus nooit opgekomen, ik deed altijd boter en dan de fik erin... Ik wil niet langer dan 10 minuten in de keuken staan, maar dat kan ik dus maar beter wel doen.
maandag 15 oktober 2007 om 12:17
En ik heb gemerkt dat hoe je de ballen maakt ook uitmaakt. Vroeger pakte ik een homp gehakt en drukte het in een rondje. Nu draai ik ze zo lang rond tussen mijn handen dat het gehakt loslaat van je hand. Dus echt letterlijk een balletje rollen. Hoe moet ik dat nou in hemelsnaam uitleggen? Maar sinds ik het zo doe vallen mijn ballen na het braden niet uit elkaar. Misschien al het lucht eruit gedraaid? Vlees steviger in elkaar? Nou wie het beter uit kan leggen graag.
maandag 15 oktober 2007 om 12:19
Ik weet niet of ie er al bij staat, maar wat ik vaak maak met gehakt zijn burrito's!! Zooo lekker.
Gehakt bakken met champignons, ui, paprika, en meestal gooi ik er nog een roerbakgroentepakketje (mooi galgje-woord) bij. Beetje creme fraiche erdoor roeren. Tortilla's insmeren met zure room en het gehaktmengsel erop doen. Tortilla's oprollen en in een ovenschaal leggen. Geraspte kaas erover en nog even 8 minuutjes in de oven. Serveren met een lekkere salade. Superlekker en zo klaar.
Gehakt bakken met champignons, ui, paprika, en meestal gooi ik er nog een roerbakgroentepakketje (mooi galgje-woord) bij. Beetje creme fraiche erdoor roeren. Tortilla's insmeren met zure room en het gehaktmengsel erop doen. Tortilla's oprollen en in een ovenschaal leggen. Geraspte kaas erover en nog even 8 minuutjes in de oven. Serveren met een lekkere salade. Superlekker en zo klaar.
maandag 15 oktober 2007 om 12:23
Ik zag gister ook iets lekkers bij life & cooking, dat ga ik binnenkort ook maken: kofta met yoghurtsaus
Benodigdheden:
0.5 bosje peterselie
0.5 bosje munt
1 kleine ui
500 gram lams- of rundergehakt
1 theelepel gemalen komijn
1 theelepel paprikapoeder
0.75 theelepel cayennepeper
zout, peper
Bertolli olijfolie extra vergine
1 bekertje Griekse of Turkse yoghurt
1 teentje knoflook
Voorbereiding
Was de peterselie en de munt en hak de kruiden fijn. Pel en snipper de ui. Doe het gehakt in een kom en meng met de specerijen en 1 theelepel zout. Doe 1/3 van de gehakte kruiden erbij en meng goed.
Voor de yoghurtsaus:
Meng de rest van de gehakte kruiden met de yoghurt. Pers er een teentje knoflook bij. Breng eventueel op smaak met zout, peper en een scheutje olijfolie.
Bereiding
Draai rolletjes of balletjes van het gehakt en bak ze in ca 10 minuten bruin en gaar in een scheutje olijfolie. Serveer met de yoghurtsaus.
Benodigdheden:
0.5 bosje peterselie
0.5 bosje munt
1 kleine ui
500 gram lams- of rundergehakt
1 theelepel gemalen komijn
1 theelepel paprikapoeder
0.75 theelepel cayennepeper
zout, peper
Bertolli olijfolie extra vergine
1 bekertje Griekse of Turkse yoghurt
1 teentje knoflook
Voorbereiding
Was de peterselie en de munt en hak de kruiden fijn. Pel en snipper de ui. Doe het gehakt in een kom en meng met de specerijen en 1 theelepel zout. Doe 1/3 van de gehakte kruiden erbij en meng goed.
Voor de yoghurtsaus:
Meng de rest van de gehakte kruiden met de yoghurt. Pers er een teentje knoflook bij. Breng eventueel op smaak met zout, peper en een scheutje olijfolie.
Bereiding
Draai rolletjes of balletjes van het gehakt en bak ze in ca 10 minuten bruin en gaar in een scheutje olijfolie. Serveer met de yoghurtsaus.
maandag 15 oktober 2007 om 14:15
[quote]revival schreef op 15 oktober 2007 @ 12:23:
Ik zag gister ook iets lekkers bij life & cooking, dat ga ik binnenkort ook maken: kofta met yoghurtsaus
Het is nog geen woensdag maar vanavond ga ik koken voor mijn moeder en haar vriend. In het voorgerecht zijn natuurlijk de lekkerste gehaktballetjes (Griekse gehaktballetjes) en hoofdgerecht is toevallig ook Kofta.
Voorgerecht;
stokbrood met tzaziki en apart een pittige vinaigrette
gevulde zoete pepertjes en gevulde champignons
Keftedakia me saltsa (gemarineerde griekse gehaktballetjes)
Saganaki (gebakken feta)
Tiropittes (knapperige gebakken kaasdriehoekjes)
dolmades (gevulde wijnbladen)
hoofdgerecht
Griekse salade en Kofta, komkommer"salade" en evt. met stokbrood en tzaziki.
Het is nog geen woensdag maar vanavond ga ik koken voor mijn moeder en haar vriend. In het voorgerecht zijn natuurlijk de lekkerste gehaktballetjes (Griekse gehaktballetjes) en hoofdgerecht is toevallig ook Kofta.
Voorgerecht;
stokbrood met tzaziki en apart een pittige vinaigrette
gevulde zoete pepertjes en gevulde champignons
Keftedakia me saltsa (gemarineerde griekse gehaktballetjes)
Saganaki (gebakken feta)
Tiropittes (knapperige gebakken kaasdriehoekjes)
dolmades (gevulde wijnbladen)
hoofdgerecht
Griekse salade en Kofta, komkommer"salade" en evt. met stokbrood en tzaziki.
dinsdag 23 oktober 2007 om 15:27
Ik heb net iets gemaakt met ingrediënten die ik nog in huis had en op moesten. En het was lekker!!!
Gehakt met noodles en sperziebonen
rundergehakt
ketjap (kikkoman)
five spices-poeder
knoflook
champignons
sperziebonen
sambal
soba noodles
Het gehakt heb ik gekruid met (flink wat) ketjap en five spices. Twee uurtjes in de koelkast gezet en toen in de pan gebakken. Fijngehakte knoflook erbij en uiteindelijk de champignons.
Ik heb de sperziebonen gestoomd in m'n stoommandje.
De noodles stonden nog in de koelkast van twee dagen geleden. Die heb ik toen al gekookt.
Daarna heb ik de sperziebonen en de noodles bij in de pan gedaan. Wat extra ketjap erbij en wat sambal.
Alles even goed warm laten worden.
Het was echt enorm lekker! Goed plan van mezelf
Gehakt met noodles en sperziebonen
rundergehakt
ketjap (kikkoman)
five spices-poeder
knoflook
champignons
sperziebonen
sambal
soba noodles
Het gehakt heb ik gekruid met (flink wat) ketjap en five spices. Twee uurtjes in de koelkast gezet en toen in de pan gebakken. Fijngehakte knoflook erbij en uiteindelijk de champignons.
Ik heb de sperziebonen gestoomd in m'n stoommandje.
De noodles stonden nog in de koelkast van twee dagen geleden. Die heb ik toen al gekookt.
Daarna heb ik de sperziebonen en de noodles bij in de pan gedaan. Wat extra ketjap erbij en wat sambal.
Alles even goed warm laten worden.
Het was echt enorm lekker! Goed plan van mezelf
dinsdag 23 oktober 2007 om 17:53
Moet lachen Age, ik heb vandaag gehakt eruit gehaald (eerst voor vandaag) maar wordt een gerecht voor morgen. Alles heb ik al in huis voor jouw gerecht dus thanks.
Ik heb nog een lekker gerecht uit het kookboek "koken met slankmakers" met gehakt. Gister niet gelukt om het over te schrijven en een foto van te maken maar van de week zet ik het erop. Het gerecht is "met lamsgehakt gevulde auberginewaaiers".
Oh volgens mij hield jij niet van aubergines he Age? Nou het kan ook denk met courgette.
Ik heb nog een lekker gerecht uit het kookboek "koken met slankmakers" met gehakt. Gister niet gelukt om het over te schrijven en een foto van te maken maar van de week zet ik het erop. Het gerecht is "met lamsgehakt gevulde auberginewaaiers".
Oh volgens mij hield jij niet van aubergines he Age? Nou het kan ook denk met courgette.