Gewoon Thuis

11-02-2010 10:46 2525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Whahaha wat een lol zal je gehad hebben

Okeej ik voelde hem al aankomen maar vanochtend tussen tandenpoetsen en gel in haren smeren kwam het; een meisje op mijn school vroeg of ik een papa had. Toen zei ik nee en toen vroeg ze issie dood dan? Nee ik heb gewoon geen papa zei ik toen, dat is toch waar mama?

Moet nu echt zorgen dat ik een verhaal heb want hoe zeg je in het aardig tegen een kind dat zijn vader gewoon een enorme lul is die geen zin meer in hem had.

Hij heeft geen herinnering aan hem dus dat is op zich wel oké. Zeggen dat 'papa' ergens anders woont ga ik echt niet uit mijn strot krijgen want ik vind hem geen papa en ook geen vader. Jullie een idee?
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Ahhh, Vishje

Moeilijk.. wat dat betreft wel fijn dat Chicsa dr pa ziet.

Had heel verhaal getikt over wat te doen maar vind het in retrospect onzin dus..

Oef

echt lastig..

Ga er goed over nadenken en dan reageren.

Heb hier nu nog oppaskindje dus ga even wat met ze doen want ze zijn net klaar met spelletje en worden minder gezellig naar elkaar toe

Kom er later op terug!
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ach Vish..... nu dus echt aan de Grote Vragen toegekomen... Moeilijk hoor!

Ik zou er gewoon eerlijk over zijn. Iedereen heeft een papa, dus Nemo ook. Maar de papa van Nemo wilde liever alleen zijn, dus is hij weggegaan. Zoiets?
Loretta is De Mol. Punt.
Zou dat niet vreselijk zijn om te horen? Dat je papa niet bij je wilde zijn?? Want hij gaat het hoogstwaarschijnlijk op zichzelf betrekken?

Ik denk dat ik het woord papa echt niet uit strot krijg.

Vind jij iemand een papa die zegt op 2e verjaardag te komen en vervolgens nooit meer iets van zich laat horen?
Nemo had net zijn eerste zwemles en het was geweldig! Hij was helemaal high toen ik hem weer moest aankleden. Helemaal trots!
Leuk he? Ik had gisteren kijkles bij zwemmen. Zo lief, die humpies in het water!

Hij ís toch zijn papa? Ik zou dat toch gewoon zo proberen te benoemen. En verder duidelijk benadrukken dat het niet aan Nemo lag. Het lag aan papa, die kon niet samenzijn met mensen. Niet met grote mensen en niet met kleine mensen. Maar dat ligt aan papa, niet aan Nemo.

Moet nu weg, zal er verder nog even over nadenken!
Loretta is De Mol. Punt.

Vish, mijn idee: hij ís Nemo's papa, want íedereen heeft een papa en een mama. Sommige papa's of mama's kunnen niet goed samen zijn met andere mensen, in dit geval Nemo's papa. Die kan niet goed samen zijn met mama of met Nemo. Dat komt door hoe papa is, dat heeft niets met Nemo te maken. Het is wel jammer dat Nemo's papa helemaal nooit meer belt of bij Nemo op visite komt, maar ook dat ligt niet aan Nemo, maar aan papa.

Ik denk dat ik zoiets de beste uitleg zou vinden, en dan even kijken wat voor nieuwe vragen er in Nemo's hoofd opkomen.....

Edit.... te lang open laten staan en zie dat ik nu iets vergelijkbaars als Kess heb geschreven. Zou inderdaad ook herhalen dat het níet aan Nemo ligt. Beroepsmatig voer ik wel eens dergelijke gesprekken met kinderen en hoewel ik soms niet direct aan ze merk dat ze zulke 'lastige berichten' op zichzelf betrekken, merk ik later toch dat het wel heel belangrijk is om (soms bijna overdreven vaak) te benoemen dat het niet met het kind te maken heeft
Peas on earth!
Ik word er verdrietig van Visheke.
Moeilijke dingen hè?
Peas on earth!
Zou het zo voor een kind beter te verwerken zijn dan? Ik zit mezelf gewoon even in de weg nu. Wil het voor Nemo zo makkelijk mogelijk maken maar besef dat het voor mij dan wel even verdomd moeilijk gaat worden. En dat is niet erg maar zit nu al te janken.

Zou ik hem ook foto moeten geven van zijn vader?
Is er niet ergens een site met tips voor zulke situaties?

Foto zou ik (nog) niet doen.
Vishje, feit is dat Nemo een vader heeft. Een biologische. Misschien kun je voor jezelf een soort middenweg zoeken door het uit te leggen als (ik kies maar even mijn eigen woorden, maar daar moet je natuurlijk je eigen woorden voor kiezen, want jíj kent Nemo als beste): 'ieder kind heeft een papa, dus jij hebt ook een papa. Sommige papa's en mama's blijven alleen niet bij elkaar. Jouw papa is weggegaan omdat hij niet zo goed samen kan zijn met andere mensen. Dat is niet leuk, want het zou leuker zijn als jouw papa ook nog voor jou zou zorgen, maar sommige papa's kunnen dat niet zo goed.'

Daarmee doe je de waarheid niet helemaal geweld aan, want feit is dat Nemo een vader heeft, maar dat die vader ervoor heeft gekozen níet voor hem te zorgen en zelf weggegaan is....

Je hoeft niet heel lyrisch over Nemo's vader te zijn, want er komt een moment waarop hij zelf ook kritisch over zijn vader zal gaan denken. Nu nog niet, maar later wel. Er komt een moment waarop hij zijn eigen conclusies gaat trekken over zijn vader.

Een foto geven hoeft niet. Ik zou dat alleen doen als hij er zelf om vraagt, anders niet. Je hoeft het niet méér levendig voor hem te maken dan het nu voor 'm is
Peas on earth!
Ik vind bovenstaande van Erwt mooi verwoord. Simpel, niet teveel ruimte voor vragen. Alhoewel, het is Nemootje.
Pfffffffffffffffffffffffffffff thanks Erwt, ik kan het nu even niet echt binnen laten komen maar ik sla het even op in word bestandje.

Lief dat je zo met me mee wil denken.
quote:Star schreef op 08 maart 2010 @ 20:32:

Ik vind bovenstaande van Erwt mooi verwoord. Simpel, niet teveel ruimte voor vragen. Alhoewel, het is Nemootje.Nemo gaat vragen waar hij dan woont en of we hem kunnen bellen en of de tomtom weet waar hij woont etc etc
Geeft niet Vishie, kan me er wel iets bij voorstellen dat je hoofd er nu even te vol mee zit, want jíj vindt natuurlijk ook iets van die flapdrol en da's moeilijk om uit elkaar te houden
Peas on earth!
quote:Vishnu schreef op 08 maart 2010 @ 20:40:

[...]

Nemo gaat vragen waar hij dan woont en of we hem kunnen bellen en of de tomtom weet waar hij woont etc etc

Je weet niet waar hij woont toch? (weet ik even niet zeker)

Ik zou dat dan ook gewoon zo zeggen. Dat je niet weet waar hij woont, dat de tomtom dat dan ook niet en dat jullie hem niet kunnen bellen.....
Peas on earth!
quote:Vishnu schreef op 08 maart 2010 @ 20:40:

[...]

Nemo gaat vragen waar hij dan woont en of we hem kunnen bellen en of de tomtom weet waar hij woont etc etc

Ja dat denk ik dus ook wel.

Maar vraagt hij er nu naar? Of wil je er uit jezelf over beginnen?

Vraag eens aan juf op school mss?

Ik mail mijn schoonzusje wel even ook (pedagoge).
Ik weet waar hij woont.

Bij zijn moeder
Nemo heeft het er verder niet meer over gehad maar als de deksel er eenmaal af is...
Zat nog even je eerste berichtje terug te lezenquote:Vishnu schreef op 08 maart 2010 @ 13:14:

Okeej ik voelde hem al aankomen maar vanochtend tussen tandenpoetsen en gel in haren smeren kwam het; een meisje op mijn school vroeg of ik een papa had. Toen zei ik nee en toen vroeg ze issie dood dan? Nee ik heb gewoon geen papa zei ik toen, dat is toch waar mama?

Je zou daar ook op kunnen zeggen dat hij eigenlijk wel gelijk heeft, dat hij geen papa heeft die voor hem zorgt. Iedereen heeft een papa, maar sommige papa's zorgen wel voor hun kinderen en andere papa's niet. Zijn papa zorgt niet voor hem.

quote:Hij heeft geen herinnering aan hem dus dat is op zich wel oké. Zeggen dat 'papa' ergens anders woont ga ik echt niet uit mijn strot krijgen want ik vind hem geen papa en ook geen vader. Jullie een idee?

Vish, ik snap dat jij dat vindt (en ik denk dat er niemand is die het óneens met je is), maar ik denk dat Nemo die conclusie zélf moet trekken, over een aantal jaren... als het je lukt, zou het mooi zijn als je zo feitelijk mogelijk kan blijven (zoals hierboven). Ik vind dat je best íets mag zeggen over wat jíj vindt, maar dat is el een dun lijntje. Wat ik vind dat bijvoorbeeld wél kan: 'ik vind het ook jammer voor jou dat je papa weggegaan is en niet voor je zorgt'.

Wat ik me nog afvroeg: hoe heb je nu gereageerd?
Peas on earth!
quote:Vishnu schreef op 08 maart 2010 @ 20:46:

Ik weet waar hij woont.

Bij zijn moeder

Dan zou ik gewoon tegen Nemo zeggen: 'papa is zó'n looser dat hij niet eens een eigen huis heeft
Peas on earth!
Ja is hij nog te klein voor het verhaal verwekker/papa? Anders zou dat misschien volstaan?
quote:Star schreef op 08 maart 2010 @ 20:53:

Ja is hij nog te klein voor het verhaal verwekker/papa? Anders zou dat misschien volstaan?Dat vind ik inderdaad moeilijk in te schatten omdat ik Nemo niet echt ken. Probeerde dat te ondervangen door 'sommige papa's zorgen voor hun kinderen, sommige papa's gaan weg'-versie... maar blijft een lastige...
Peas on earth!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven