Mijn hond piept om alles..

12-03-2010 18:15 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond, Jack Russell (reu) bijna 4 jaar oud, piept en jankt. Om alles tegenwoordig.

Staat een van ons op, piepen. Pak ik mijn jas, piepen. Trek ik mijn jas aan, dan is het hek helemaal van de dam. Achterin de auto, piepen..Soms zelfs op een manier alsof hij geslacht wordt. Vooral als we in de buurt van het bos komen, gaat hij helemaal los.

Gaat de bel, blaffen en janken. Hoort hij iets buiten? Dan is het ook al raak..

Ik heb geen idee waar het begonnen is, we hebben vast iets fout gedaan ergens, gereageerd waar we hem hadden moeten negeren. Eigenlijk zijn we een beetje ten einde raad, want het is ZO vervelend. Het gejank gaat echt door merg en been.

Wat we al hebben geprobeerd:

Negeren.. en volgehouden ook. Ook hebben we geprobeerd steeds een 'naar' geluid te maken als hij begon te piepen. Daar werd hij alleen maar zenuwachtig van. Boos worden helpt op heel korte termijn.

Het is een schat van een hond, hij luistert hartstikke goed en het was nooit eerder zo. Het is dus iets van het afgelopen jaar denk ik dat steeds erger is geworden.

Wie heeft de gouden tip, want dit is amper vol te houden. Zat er al bijna aan te denken een hondenfluisteraar in te schakelen haha.
Jij bent toch hondengedragstherapeute Equus (dat meen ik me te herinneren van een ander hondentopic), doe je er iets mee qua baan?

Verder ben ik het met je eens dat de oorzaak vinden en een goede behandeling adviseren vanachter de computer erg lastig is.
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2010 @ 18:32:

Nee als hij het doet als jullie bij hem zijn dan is het inderdaad geen verlatingsangst, maar kan hij wel heel onzeker zijn geworden van het autorijden, als hij bijvoorbeeld niet goed kan inschatten waar hij terecht gaat komen. Maar er kunnen zoveel redenen zijn waarom hij nu zo reageert en dat is lastig vanachter een computer in te schatten.

Ik ken helaas geen goede hondengedragstherapeut, maar mocht je ooit een een kattengedragstherapeut zoeken dan mag je een gil geven .Precies, dat is de pest van een forum. wil je goed werk leveren dan gaat dat echt niet via een forum. Komt bij dat ik persoonlijk op een forum soms qua uitleggen gewoon niet overkom (niet echt mijn sterkste punt, gelukkig wel IRL )
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2010 @ 20:12:

Jij bent toch hondengedragstherapeute Equus (dat meen ik me te herinneren van een ander hondentopic), doe je er iets mee qua baan?

Verder ben ik het met je eens dat de oorzaak vinden en een goede behandeling adviseren vanachter de computer erg lastig is.Ja, ik heb wel gewerkt als zodanig. Nu even wat minder vanwege gezondheidsredenen. Wil het wel weer meer oppakken en verder ontwikkelen in gedragstherapie (buiten nederland ook les gaan volgen, ik heb nu dogvision diploma)
quote:Equus schreef op 12 maart 2010 @ 20:01:

[...]

In principe: als een gedrag geen succes heeft/iets oplevert wordt het gelaten. Als er geen motivatie is voor het gedrag, is er geen reden het uit te voeren voor een hond. Er gaat dus ergens iets mis in de uitvoering. Ik vind dat via een forum altijd waanzinnig moeilijk te achterhalen. Een consult bij mensen thuis geeft veel meer kwaliteit van werken.

Maar als hij piept bij het aanhalen, verzin je een andere manier om te belonen (bv brokje gooien op grond als beloning)

Ik zou het inderdaad kunnen proberen met een stukje worst of iets dergelijks. Snap dat het lastig is te achterhalen. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: Hij piept zelfs tijdens het aanhalen. Ik denk dat hij goed gefrustreerd is.

[...]

Doe je je jas uit en ga je weer naar binnen? Neem je hem mee naar buiten? Ga je alleen naar buiten? Je doet nooit "niks"... wat gebeurt er daarna?Haha nou dat verschilt nog wel eens wat ik ga doen. Als ik met hem uitga, mag hij mee. Als ik even boodschappen ga doen, dan niet
quote:Equus schreef op 12 maart 2010 @ 20:14:

[...]

Ja, ik heb wel gewerkt als zodanig. Nu even wat minder vanwege gezondheidsredenen. Wil het wel weer meer oppakken en verder ontwikkelen in gedragstherapie (buiten nederland ook les gaan volgen, ik heb nu dogvision diploma)Welke regio ?
quote:summerbreeze21 schreef op 12 maart 2010 @ 20:20:

[...]

Welke regio ?

Straal van Tilburg/Den Bosch/ Roermond

Wat ik je kan aanraden qua Nederlandse diploma's is iemand met een dogvision (vroeger van hall) of gaus diploma. Quiebus/barneveld is sterk in kwaliteit achteruit gegaan. Alhoewel er bij gaus en dogvision ook minder sterke zitten, maar de kans daarop is minder groot.
quote:Equus schreef op 12 maart 2010 @ 20:29:

[...]

Straal van Tilburg/Den Bosch/ Roermond

Wat ik je kan aanraden qua Nederlandse diploma's is iemand met een dogvision (vroeger van hall) of gaus diploma. Quiebus/barneveld is sterk in kwaliteit achteruit gegaan. Alhoewel er bij gaus en dogvision ook minder sterke zitten, maar de kans daarop is minder groot.

Ok niet in de buurt dus, jammer!

Ik ga zeker alle opties even op een rijtje zetten en ik ga sowieso meteen zelf aan de slag met worstjes. Brokjes doen hem helemaal niks

Bedankt voor de moeite.
quote:summerbreeze21 schreef op 12 maart 2010 @ 20:20:

[...]

Haha nou dat verschilt nog wel eens wat ik ga doen. Als ik met hem uitga, mag hij mee. Als ik even boodschappen ga doen, dan niet Het zou kunnen dat je zo aan interval beloning doet. Dat geldt alleen als hij mee wil met je. Als hij de ene keer wel mee mag en de andere keer niet, is dat voldoende beloning voor hem (vaak is interval zelfs sterker als het gedrag in bepaalde fase zit door het onvoorspelbare)quote:summerbreeze21 schreef op 12 maart 2010 @ 20:33:

[...]

Ok niet in de buurt dus, jammer!

Ik ga zeker alle opties even op een rijtje zetten en ik ga sowieso meteen zelf aan de slag met worstjes. Brokjes doen hem helemaal niks

Bedankt voor de moeite.

Ja wat voor hem een goede beloning is, dat weet je zelf het beste.

Ik kan je Nicky Gootjes sterk aanraden (in de buurt van Apeldoorn als ik het goed heb)
@Equus: nu er toch een expert op het forum is:

Klopt die bewering (buurtbewoner) dat een reutje qua hormonenstress maar 1 x 'geactiveerd' hoeft te worden?

Want nu ons reutje van tijd tot tijd een spuitje krijgt, is het hysterische-waaks-pieperig-jank-blaf-gedrag weg.
quote:Equus schreef op 12 maart 2010 @ 20:37:

[...]

Het zou kunnen dat je zo aan interval beloning doet. Dat geldt alleen als hij mee wil met je. Als hij de ene keer wel mee mag en de andere keer niet, is dat voldoende beloning voor hem (vaak is interval zelfs sterker als het gedrag in bepaalde fase zit door het onvoorspelbare)

Ok dat klinkt logisch, zo heb ik er nog niet bij stilgestaan. Is het advies dan om te belonen met iets lekkers als hij ophoudt en hem pas mee te nemen als hij niet meer piept?

En als hij niet mee mag, gewoon laten?

[...]

Ja wat voor hem een goede beloning is, dat weet je zelf het beste.

Ik kan je Nicky Gootjes sterk aanraden (in de buurt van Apeldoorn als ik het goed heb) Ik zal er eens naar kijken
quote:lemoos schreef op 12 maart 2010 @ 20:40:

@Equus: nu er toch een expert op het forum is:

Klopt die bewering (buurtbewoner) dat een reutje qua hormonenstress maar 1 x 'geactiveerd' hoeft te worden?

Want nu ons reutje van tijd tot tijd een spuitje krijgt, is het hysterische-waaks-pieperig-jank-blaf-gedrag weg.

Expert zou ik mezelf nog echt niet noemen. Er is nog een hoop te leren.

Die mening over dat activeren zou ik niet stellig durven verwerpen, maar ik vind het niet aannemelijk klinken.

Erg moeilijk om zo algemeen te zeggen. Er is nog zoveel onbekend wat dat betreft. Het ligt ook aan de gevoeligheid van de hond, de situatie etc etc.

quote:summerbreeze21 schreef op 12 maart 2010 @ 21:33:Ok dat klinkt logisch, zo heb ik er nog niet bij stilgestaan. Is het advies dan om te belonen met iets lekkers als hij ophoudt en hem pas mee te nemen als hij niet meer piept?

En als hij niet mee mag, gewoon laten?

[...]

Absoluut, piepen mag niet resulteren in iets wat hij leuk vindt om te doen of aandacht wat hij prettig vind (denk ook aan oogcontact of zo'n soort vorm van aandacht )

Als hij niet mee mag, in dit geval maar gewoon laten. Je moet wel uitsluiten of hij tóch niet ergens problemen heeft met alleen gelaten worden in huis of teveel stress, onzekerheid e.d.

Belonen voor niet piepen kan wel lastig zijn. Soms zie je dat een hond doorkrijgt dat even piepen en dan stoppen een beloning oplevert, dus gaat hij piepen om een beloning te krijgen. Mocht dat het geval zijn dan is het beter om even iemand langs te laten komen om de situatie te bekijken en je advies te geven daarin. Ook voor alle andere momenten waarom hij piept en blaft.
Riep iemand?quote:summerbreeze21 schreef op 12 maart 2010 @ 19:53:

Maar onderhand allerlei tactieken geprobeerd, dus het is elke keer anders geweest.

Ik denk dat dit het probleem heeft versterkt, je heb vanalles geprobeerd maar niets lang genoeg doorgezet.

Als je gedrag wil afleren door het te negeren, is het eerste wat zal gebeuren dat het gedrag erger wordt. Dit heet de extintion burst. Vaak verwachten mensen dit niet, concluderen dat het negeren niet helpt en geven toch weer een keer aandacht aan het gedrag wat ze af willen leren. Bijvoorbeeld door 'hou je kop' te zeggen. Negatieve aandacht is ook aandacht, en doordat je het negeren niet hebt volgehouden wordt het gedrag erger in plaats van minder erg.

quote:lemoos schreef op 12 maart 2010 @ 20:40:

De hormonenopmerking vind ik onzin. Ik ken zát dekreuen die zich heel normaal gedragen. En iedere reu ruikt wel een keer een loopse teef, dus dan zouden ze allemaal idioot gedrag moeten gaan vertonen.

Ik denk helemaal niet dat dit ook maar iets met hormonen te maken heeft en ik zou zeker niet voor chemische castratie gaan in deze.

Overigens is chemische castratie niet zo gezond, als je echt tijdelijk wilt castreren zou ik voor een implantaat/chip gaan.

Maar dat lijkt me hier echt niet de oplossing.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Oh ja, wat zou ik dan wel doen

Ik lees eigenlijk verschillende problemen, dus ik zou verschillende dingen doen. Het is wel complex, daarom zou ik je eigenlijk aanraden een gedragstherapeut in te schakelen. Nicky Gootjes werd al genoemd, ik vind haar ook goed.

Maar even in het kort wat ik zou doen als ik de problemen zo lees:

Voordeurbelcomplex: andere klank bel nemen en de bel loskoppelen van de verwachting dat er bezoek binnen zal komen. Dit ga je in scene zetten: iemand belt aan (met de nieuwe klank bel) en jij stuurt de hond naar zijn mand/bench/de keuken, daar krijgt hij wat lekkers. Er komt niemand binnen.

Dit trainen, korte sessies, 2 a 3 keer per dag. Als je niet traint de bel er af halen zodat de hond tussendoor niet in de fout kan gaan, en dat er niet na de bel wél iemand binnenkomt.

Dit herhalen totdat de bel het commando geworden is voor naar de bench/keuken gaan.

Dan training uitbouwen: bel gaat, hond gaat naar zijn plek, iemand komt binnen. Diegene goed instrueren dat hij de hond núl aandacht geeft, zelfs niet aankijken, armen over elkaar geslagen. Als de hond rustig is, mag jij hem belonen.

Hond heeft nu geleerd:

- als de bel gaat, ga ik naar mijn plek

- bezoek komt niet voor mij en levert niets interessants op

Piepen in de auto als hij naar het bos gaat. Ik zou een bench in de auto zetten met een doek er over, kan hij niet meer zien waar hij heen gaat, kan hij het ook niet herkennen, gaat hij ook niet piepen. Zo doorbreek je in ieder geval de gewoonte.

Idealiter zou je rechtsomkeert maken zodra hij wel piept, maar in verband met tijd en de rest van je leven is dit waarschijnlijk niet haalbaar

Blaffen als hij buiten iets hoort Van mij mag een hond wel even aanslaan, en een JR is ook gewoon een waaks beest. Maar er is een verschil tussen even aanslaan en als een gek blijven blaffen. Ik zou hem leren blaffen op commando, en ook stil zijn op commando.

Als hij dan blaft zeg je het woord voor stil, en daarna zeg je dat hij braaf is.

Wat vaak fout gaat is dat mensen boos op hun hond reageren: hou nou toch je kop! Begrijpelijk, maar de hond denkt: ziejewel, de baas schreeuwt ook, ik had gelijk, laat ik nog maar even wat harder/langer blaffen.

Dus rustig het commando voor stil geven, niet zijn opwinding groter maken.

Het klinkt alsof hij ook wel wat meer energie kwijt zou kunnen, hoeveel beweging krijgt hij? Kan hij dagelijks een uur (liefst 2x een uur) loslopen? Doe je een cursus/training met hem?

Het beste ga je niet alleen dagelijks met hem wandelen, maar doe je tijdens die wandeling spelletjes en oefeningen met hem. Doordat hij zich geestelijk in moet spannen raakt hij veel meer energie kwijt dan van alleen rennen en lopen.

Binnenshuis kan je ook zoekspelletjes met hem doen, en een gevulde (en eventueel ingevroren) kong kan ze ook uitdagen en even zoethouden.
Wauw spijker, goede tips! Bedankt!

Ik heb niet het idee dat hij te weinig beweging heeft. Hij gaat regelmatig en lang naar buiten en sowieso loopt hij de hele dag los op de werkplaats van vriend.

Cursus niet meer, maar misschien toch maar eens flyball gaan doen voor wat extra energieverbruik.

Kong hadden we, kan ik idd zeker weer aanschaffen! Waarmee kan ik hem het beste vullen?

Het wordt een hele klus, maar we gaan ervoor. Ik zal dit stuk ook even aan vriend laten lezen, dat we zeker weten hetzelfde doen.
quote:Spijker schreef op 14 maart 2010 @ 14:32:

Oh ja, wat zou ik dan wel doen

Ik lees eigenlijk verschillende problemen, dus ik zou verschillende dingen doen. Het is wel complex, daarom zou ik je eigenlijk aanraden een gedragstherapeut in te schakelen. Nicky Gootjes werd al genoemd, ik vind haar ook goed.

Maar even in het kort wat ik zou doen als ik de problemen zo lees:

Voordeurbelcomplex: andere klank bel nemen en de bel loskoppelen van de verwachting dat er bezoek binnen zal komen. Dit ga je in scene zetten: iemand belt aan (met de nieuwe klank bel) en jij stuurt de hond naar zijn mand/bench/de keuken, daar krijgt hij wat lekkers. Er komt niemand binnen.

Dit trainen, korte sessies, 2 a 3 keer per dag. Als je niet traint de bel er af halen zodat de hond tussendoor niet in de fout kan gaan, en dat er niet na de bel wél iemand binnenkomt.

Dit herhalen totdat de bel het commando geworden is voor naar de bench/keuken gaan.

Dan training uitbouwen: bel gaat, hond gaat naar zijn plek, iemand komt binnen. Diegene goed instrueren dat hij de hond núl aandacht geeft, zelfs niet aankijken, armen over elkaar geslagen. Als de hond rustig is, mag jij hem belonen.

Hond heeft nu geleerd:

- als de bel gaat, ga ik naar mijn plek

- bezoek komt niet voor mij en levert niets interessants op

Piepen in de auto als hij naar het bos gaat. Ik zou een bench in de auto zetten met een doek er over, kan hij niet meer zien waar hij heen gaat, kan hij het ook niet herkennen, gaat hij ook niet piepen. Zo doorbreek je in ieder geval de gewoonte.

Idealiter zou je rechtsomkeert maken zodra hij wel piept, maar in verband met tijd en de rest van je leven is dit waarschijnlijk niet haalbaar

Blaffen als hij buiten iets hoort Van mij mag een hond wel even aanslaan, en een JR is ook gewoon een waaks beest. Maar er is een verschil tussen even aanslaan en als een gek blijven blaffen. Ik zou hem leren blaffen op commando, en ook stil zijn op commando.

Als hij dan blaft zeg je het woord voor stil, en daarna zeg je dat hij braaf is.

Wat vaak fout gaat is dat mensen boos op hun hond reageren: hou nou toch je kop! Begrijpelijk, maar de hond denkt: ziejewel, de baas schreeuwt ook, ik had gelijk, laat ik nog maar even wat harder/langer blaffen.

Dus rustig het commando voor stil geven, niet zijn opwinding groter maken.

Het klinkt alsof hij ook wel wat meer energie kwijt zou kunnen, hoeveel beweging krijgt hij? Kan hij dagelijks een uur (liefst 2x een uur) loslopen? Doe je een cursus/training met hem?

Het beste ga je niet alleen dagelijks met hem wandelen, maar doe je tijdens die wandeling spelletjes en oefeningen met hem. Doordat hij zich geestelijk in moet spannen raakt hij veel meer energie kwijt dan van alleen rennen en lopen.

Binnenshuis kan je ook zoekspelletjes met hem doen, en een gevulde (en eventueel ingevroren) kong kan ze ook uitdagen en even zoethouden.

Hey Spijker,

Het zijn goede tips die je geeft. Het zijn echter wel de standaard tips die mensen krijgen en ik zie dat er in de uitvoering vaak het een en ander misgaat. Ook omdat Summerbreeze meerder "piep en jank" problemen heeft is het aan te raden dat ze met iemand traint.

Vaak spelen er ook nog andere problemen en als je iemand hebt kun je het vaak meer toespitsen op de individuele situatie waardoor het resultaat beter is.

Ik heb zo'n idee dat Summerbreeze nu aan de slag gaat met de tips en niet meer een professioneel iemand erbij betrekt...
Los lopen is niet echt veel uitdaging. En van alleen beweging wordt een hondje als een jack russell niet echt moe.

Flyball is een leuke sport, maar ik bedoelde meer een cursus als gehoorzaamheid, jachttraining, clickeren, doggydance. Iets waarbij je oefeningen krijgt die je thuis kan aanleren en gebruiken om hem uit te dagen.

Er is ook een leuk boek over spelletjes die je met je hond kan doen: spelen met je hond

Het is best lastig een probleem als dit goed aan te pakken, dus wat begeleiding (via een cursus of liever nog een gedragstherapeut) zou ik je wel aanraden.

Vooral ook omdat ik natuurlijk alleen maar wat opschrijf op basis van wat jij schrijft, en het gedrag van je hond en jullie interactie niet zie.
We gaan verhuizen over 2 weken en dan zal ik eens kijken naar een goede gedragstherapeut/cursus in de buurt. Denk inderdaad dat dat het beste is, om er iemand bij te halen.

En zal hem nog meer beweging geven dan zodat hij helemaal afgemat is. Hij vindt het wel leuk om de bal terug te brengen (is dat ook uitdaging of bedoelde je echt iets nieuws?)

Clickertraining hebben we trouwens gevolgd
Oh nou, dan kan je vanalles gaan clickeren.

Ik bedoel niet perse meer bewegen, maar meer uitdagen. Als hij zo gaat piepen als je je jas pakt of als je met de auto bij het bos komt, lijkt het alsof hij wel wat meer uitdaging kan gebruiken, snap je? Laat hem maar voor je werken als hij zo graag de aandacht wil.

Over de kong, er zijn sites te vinden met allerlei recepten. Je kan bijvoorbeeld zijn eigen voer erin doen, vermengd met pindakaas zodat het plakkerig is. Of kvv kopen (hondenvlees uit de diepvries) en hem daar een maaltijd van in de kong geven. Of yoghurt en dan invriezen (zou ik dan niet op je kleed geven, maar in de bench of in de keuken ofzo). Of banaan, of wat hij maar lekker vindt.
Ok Dat ga ik om te beginnen zeker proberen, om hem uit te dagen. En morgen haal ik direct een kong.

Ik weet dat hij graag wil, alleen na een tijdje spelen is hij het altijd ineens zat en kan ik hem niet meer zo ver krijgen om verder te gaan, hoe idioot enthousiast ik ook sta te springen. Hij heeft een heel erg korte spanningsboog zeg maar, misschien speelt dat ook mee.
Summer, probeer het spel te stoppen vóórdat hij er niets meer aan vindt. Zo hou jij het initiatief.

Spelen en zich langere tijd concentreren is ook iets wat een hond moet leren. En ja, ook een hond die al volwassen is kan dat nog leren.

Dus jij beslist wanneer er gespeeld wordt en wanneer spelen weer klaar is. Zorg ook dat het initiatief nemen tot spelen bij jou ligt en nooit bij hem, dan heeft het voor hem ook geen zin om te piepen om spelen/aandacht af te dwingen.

Een mooi spelletje is bijvoorbeeld een zoekspelletje. Je begint altijd makkelijk, zodat de hond succes heeft. Bijvoorbeeld als je alleen bent: die de hond zijn riem om en zet hem ergens vast, bijvoorbeeld aan de eettafel. Laat een speeltje zie, maak het interessant, verstop het zogenaamd achter de plant, zogenaamd achter de deur en dan echt achter de stoel. Ga terug, maak de hond los en zeg: zoek!

Als hij het speeltje vindt even samen ermee spelen, dan meteen klaar zeggen en speeltje opruimen. Ook echt opruimen, zodat hij niet zelf er nog mee door kan gaan.

Dit kan je langzaam moeilijker maken, bijvoorbeeld door de hond op de gang te doen als je verstopt zodat hij het niet kan zien, of door twee speeltjes tegelijk te verstoppen.
Spijker, leuk spel! Ik heb het zojuist gedaan en hij vond het helemaal fantastisch. Ben gestopt voordat hij wilde stoppen

Hij zoekt nu nog hahaha. Maar geef hem geen aandacht.

Ik waardeer je tips heel erg
Spijker, ik lees dat je goede tips hebt. Zou je mij ook kunnen helpen met onze pup van 4,5 maand?

's Ochtends (lees: rond half 6) krabt ze aan de deur omdat ze moet plassen. We laten haar dan gauw naar buiten waar ze een plasje doet. Daarna wil ik weer gaan slapen, maar pup is wakker en gaat weer krabben aan de deur.

Nu denk ik dat zij krabben aan de deur associeert met: Baas komt dan. Maar baas wil slapen!

Voor een plasje vind ik het krabben niet zo erg, de deur moet toch geverfd worden. Maar als ze zeurt vind ik het minder.

Ze slaapt in de keuken, samen met een andere (oudere hond) dus alleen is ze dan ook niet.

Hoe leer ik het krabben af, zonder dat haar zindelijkheidstraining in de knoei komt?
Zet je wekker op 5 uur (oeps, vroeg! ja ) en laat je hond uit vóórdat ie gaat krabben. Dan iedere paar dagen je wekker 10 minuutjes later tot je hondje het de hele nacht kan ophouden.

Wat doe je nu als ze 's ochtends krabt?
Als ze krabt ga ik eigenlijk gelijk naar beneden en laat haar uit. Verder hou ik het rustig, dus niet uitgebreid begroeten of knuffelen.

Dat van die wekker is best een goeie, maar ik zie er wel tegenop.

Ik heb mijn hoop gevestigd op de zomertijd,, half 6 is dan half 7. Maar waarschijnlijk is haar blaas gewoon vol na 6,5 uur.
Oja, als ze voor de 2e keer krabt, dan negeer ik het en dan houdt het soms vanzelf op, maar soms ook niet. Dan ga ik naar beneden en probeer haar op heterdaad te betrappen. maar dat is nog nooit gelukt helaas.

Ik word dan wel boos (wel zachtjes, ivm met gezin) en stuur haar naar de mand en loop weer weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven