Meemoeders

17-03-2010 23:46 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar meemoeders. Voor de duidelijkheid: dat zijn vrouwen die in een relatie met een andere vrouw kinderen hebben, waarvan zij niet de biologische moeder zijn.

Onlangs hebben we ontdekt dat mijn vrouw zwanger is! Hartstikke fijn en natuurlijk ook niet helemaal onverwacht. Hoewel we er natuurlijk goed over na hebben gedacht dat we een kind wilden en hoe (rol van de donor, hoe doen we het met opvang, etcetera), merk ik dat ik toch een stukje voorbereiding heb gemist: hoe is dat nou als je partner zwanger is?

Ik heb daar niet zo'n beeld van. Ik identificeer mij niet zo met aanstaande vaders, omdat ik wél weet hoe het is om vrouw te zijn, dus allerlei boekjes daarover zou ik niet zo snel kopen. Maar ik ken ook geen meemoeders aan wie ik me kan spiegelen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kent iemand misschien literatuur of sites waar ik wat aan zou kunnen hebben (toch boekjes voor vaders dan wel specifieke dingen)? Of heeft iemand andere tips?

Alvast bedankt!
Literatuur; Claudia de Breij- krijg nou tieten.

leuk!

Enne, gefeliciteerd!
http://www.vrolijk.nu/boe ... -moeders-homo-vaders.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
meemoeder?? is dat net zoiets als een brusje?
Ah, gelukkig niet onverwacht

Ik zou het ook niet weten, maar zijn er geen fora's voor lesbische vrouwen waar je meer vrouwen in hetzelfde schuitje tegenkomt?

Sowieso lijkt het voor elke niet zwanger partner, man of vrouw, best raar om je samen voor te bereiden op het ouderschap. Lijkt me als zwangere vrouw een stuk wezenlijker....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Dank je, Whiskers. We hebben smakelijk gelachen om Claudia. (Hoewel het jammer is dat ze niet zelf hebben geïnsemineerd, dat kan werkelijk hilarisch zijn.)

Dank ook aan bgb. Erg stom dat ik daar zelf nog niet op was gekomen.

Singalala, ik ken die fora dus niet. Ik ken wel een aantal lesbofora, maar dit onderwerp ben ik daar nooit tegengekomen, sowieso weinig moeders tegengekomen daar. (Waarom open je dan niet zo'n topic? Omdat ik daar dus al bekend ben en ze nog niet hoeven te weten dat we misschien een kindje verwachten.)

In elk geval alvast hartelijk dank voor het meedenken!
gefeliciteerd! open je daar toch een topic onder een andere naam, gebeurt hier ook wel eens als een bekende forummer nog niet bekend wil maken dat ze zwanger is, maar er wel al over wil schrijven.
Gefeliciteerd Vega!
Ik ken een gezin met twee mamma's. Ik zal eens vragen of ze openstaan voor contact.
MILF in the making ;-)
Dank voor alle reacties!

@arwen: dubbelnicks mogen daar helaas niet.
Van harte gefeliciteerd! Vriendin van mij heeft samen met haar vrouw twee kinderen. Ze hebben allebei 1 kindje gedragen. En ze zijn getrouwd tijdens de eerste zwangerschap, een moetje dus!

Ik weet dat ze de bevalling van de partner heel hefig vonden, heftiger dan hun eigen bevalling.
Nou ken ik toch aardig wat lesbische stellen met kinderen maar nog nooit van de term meemoeder gehoord. Ik weet niet , het heeft iets softigs.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Noushi, dat is gewoon de juridische term. Ik geloof dat een meemoeder geen meemoeder meer heet als ze het kind officieel geadopteerd heeft, maar tot die tijd is het mee-moeder.

Ik ken twee meemoeders (in een stel) en heb daarvan alleen de laatste zwangerschap bewust meegemaakt. De meemoeder had zelf al een zwangerschap meegemaakt (in een eerdere relatie), en ik denk dat dat heel veel scheelt, maar die leefde heel bewust mee. Misschien wel anders, meer betrokken, dan een aanstaande vader zou doen, maar dat verschilt natuurlijk per mens. En wat was ze trots na de bevalling!

Ik snap dat je jezelf niet vereenzelvigt met aanstaande vaders, want jij bent een vrouw. Je wordt ook geen vader, je wordt moeder. Je vrouw kan aan jou goed duidelijk maken hoe iets voelt (menstruatiepijn, gespannen borsten, etc), dat zal een man niet zo beseffen. Ik denk dat je van jezelf uit moet gaan, en gewoon maar voelen wat je voelt en je proberen in te leven in de euforien/ dipjes/ongemakkelijkheden die een zwangerschap met zich meebrengt.

Of gewoon een boek lezen over zwangerschap, en kijken wat er op je vrouw van toepassing is zodra dat er is. Dat doet je vrouw namelijk ook
Meemoeders? Sjonge, ze verzinnen ook elke keer wat nieuws.
quote:nouschi schreef op 18 maart 2010 @ 20:35:

Nou ken ik toch aardig wat lesbische stellen met kinderen maar nog nooit van de term meemoeder gehoord. Ik weet niet , het heeft iets softigs.Ja, het klinkt weeïg.
Grappig, die reacties op de term meemoeder. Geen juridische term, maar wel een ingeburgerde term. Het geeft voor mij perfect aan wat je wordt: geen biologische moeder, maar toch moeder. Je moedert mee, dus: meemoeder.

Iemand tips voor een andere term anders?

@tilalia2: Dank je voor je stukje. Toch maar een standaardboek kopen dan.

@reisa1978: Wat maakte het zo heftig voor hen?
In Belgie is het de juridische term. Ik heb de stukken gelezen (uitspraak rechtbank over omgangsrecht etc)
Jawel.....hier ook een meemoeder...lol! Er is idd. weinig te vinden over dit onderwerp. Toen mijn vrouw zwanger was had ik ook de behoefte om mijn evaringen te delen maar was moeilijk om mensen, buiten mijn directe omgeving, voor te vinden!

Maar natuurlijk wil ik jullie eerst feliciteren. Geniet samen van de bijzondere tijd en als je vragen hebt....stel ze gerust!
@talilia2: Dat wist ik niet. Weer wat geleerd!

@maanvrouwtje: Leuk dat je reageert.

Was jij al zwanger geweest toen je vrouw dat werd (of ben je dat inmiddels geweest)? En hoe ervaarde jij haar zwangerschap? Denk je dat het handig was dat jij een vrouw was of is dat zo'n unieke ervaring dat je net zo goed man kan zijn?

En hoe reageerde je omgeving? Ben jij nu helemaal het mannetje?
hoi vegameisje,

De zwangerschap van mijn vrouw heb ik als iets heel unieks ervaren. In het begin is het heel onwezelijk, zeker omdat je zelf niets kunt voelen. De echo's zijn dan ook echt een bevestiging. Pas als je zelf de baby kunt voelen wordt het echt wezelijk.

Ik ben zelf nooit zwanger geweest maar een zwangerschap en een bevalling op deze manier ervaren is ook heeeeel gaaf! En als je dan eenmaal dat wonder in je armen kan houden dan wordt het alleen maar mooier!

Ik zou zeggen.......geniet van alle mooie en speciale momenten!
Hoi meemoeders,

Wat wij een leuk boek vinden en wat ook bruikbaar is tijdens de hele zwangerschap is het boek van B. Claeys, Samen Mama. Echt een aanrader en allemaal vanuit ons oogpunt geschreven.

Zelf zijn wij inmiddels 12 weken zwanger en mag ik fijn meemoederen. Het bevalt me prima.
Hallo allemaal,

Wij zijn een jong stel (29 en 30 jr) die ook een grote kinderwens hebben.

En we vragen ons af waar we moeten beginnen, hoe hebben jullie je wens vervuld ?

Zoals het uitkiezen van een donor, het financiele plaatje van KID, is het verstandig om te trouwen i.v.m. het ouderschap?

We zijn erg benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen!!

Groetjes!
Onderwerp is al weer wat gezakt, maar ik ben op zoek naar vrouwen die meemoeder zijn of die dit in de (nabije) toekomst zullen gaan worden. Mijn vriendin en ik willen graag een gezin stichten over een tijd en zij zal waarschijnlijk degene zijn die ons kindje zal dragen. Ik heb hier erg veel vragen/gevoelens bij, die voor een groot deel ook betrekking hebben op hoe de omgeving op ons en op mij zal reageren. Graag kom ik in contact met stellen die dit hebben doorgemaakt/gaan doormaken. Met een beetje googlen kom ik soms op blogs uit waarop precies mijn angsten staan beschreven: het gevoel als meemoeder niet helemaal als een echte ouder gezien te worden, of in het geval van tweede zwangerschap (bij de andere vrouw dus) ineens veel meer betrokkenheid van de 'eigen grootouders'. Ik vind het lastig in te schatten wat hersenspinsels zijn en wat serieus dingen zijn waar ik rekening mee zou moeten houden in de soms ongenuanceerde visie van anderen.
@Justthe2ofUS Mijn vriendin en ik hebben net het traject doorlopen van uitkiezen van een donor (KID) etc. Wij zijn zelf in België geweest omdat de wachttijden daar veel minder lang zijn. Ik weet de prijzen even niet meer uit mijn hoofd, maar je moet wel aan een aantal honderden euro's denken per keer dat je gaat.

Inmiddels is mijn vriendin nu zwanger. Wij hebben ook lang lopen twijfelen, maar door te trouwen (of geregistreerd partnerschap) heb je wel direct 'alle rechten' als meemoeder. Klik hier voor meer info.

@NYC Ik ben zelf de 'meemoeder' in dit verhaal. Ik snap je twijfels wel. Maar je groeit er eigenlijk langzaam in mee. Na de eerste echo begon het voor mij ook echt te leven.
Ik weet niet of het boek is genoemd, maar in 'mam je wordt oma' van Carry Slee, beschrijft Carry hoe ze oma wordt van haar niet biologische kind. (Maar hoe haar kind haar wel als moeder beschouwd). Ik vond het een erg leuk boek om te lezen! Al gaat het hier wel meer om het oma worden, maar je snapt wel wat ik bedoel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven