Eigen achternaam na trouwen

08-03-2010 18:31 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben anno 2010 erg verbaasd dat zoveel mensen er klakkeloos vanuit gaan, dat ik na mijn huwelijk de naam van mijn man aanneem. Of anders gezegd, dat zoveel mensen verbaasd zijn, dat ik niet de naam van mijn man aanneem.

Officieel kun je je naam niet eens veranderen, voor de burgerlijke stand houd je altijd je meisjesnaam.

Eigenlijk vind ik het erg vervelend om post te krijgen met mevr Achternaam Man - Meisjesnaam. Of nog erger; hier in Engeland krijg je regelmatig post met Mr en Mrs Voornaam Achternaam Man. Daar ben ik helemaal uit beeld verdwenen!

Hoe kan ik het in mijn omgeving duidelijk maken dat ik alleen mijn eigen naam wil gebruiken?
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:04:

nb, wat me opvalt is dat veel jongeren tegenwoordig niet meer weten dat je bij gebruik van 2 achternamen eerst de mansnaam en als 2e de geboortenaam zet.Tenzij je daar niet voor kiest. Vrienden van ons hebben bv. elkaars achternaam aangenomen, allebei toegevoegd áchter hun eigen achternaam.
Man, doe niet zo moeilijk, trek gewoon een leuk pak aan.
ik vind het een hoop ruimte in beslag nemen whoopi, en erg rommelig staan op een envelop, zie er ook niets gezelligs aan eigenlijk en ervaar het als erg onhandig, maar ik snap dat jij dat anders ziet.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:mrscaricos schreef op 27 maart 2010 @ 11:29:

[...]

En mijn verloofde heeft mij daar een hele studie over gegeven, ik heb boeken gelezen over Bijbelse vrouwen en bv het boek 'Een vrouw naar Gods hart' van Elisabeth George, daar heb ik veel uit geleerd.

En als je dat allemaal leert, leest en bestudeerd moet je het in de praktijk gaan brengen en met Gods hulp gaat dat allemaal vanzelf.

Je wordt vanzelf zachter van karakter enzo.

Het is God die de vrouw zo gemaakt heeft, het is God die haar die taak gegeven heeft, en als je als vrouw daarin ongelukkig wordt zit er iets mis in jezelf en zou je eens goed moeten bestuderen hoe en waarom God de vrouw geschapen heeft.

Want echt, vrouw zijn is ontzettend mooi!! Ik had echt geen man willen zijn, en ik voel me op en top vrouw en ben zeer gelukkig!

Het is zo mooi en het huwelijk zo is ook zo mooi!!

Er ligt zoveel waarde en schoonheid in een vrouw, de Bijbel zegt haar waarde gaat koralen ver te boven, de Bijbel is niet negatief over vrouwen!

Het valt mij wel op (niet zozeer aan jou gericht trouwens) dat de hele wereld wel een mening heeft over hoe je als vrouw zou moeten leven. Als je veel werkt en goed verdient ben je een nietsontziende carrière bitch en heb je geen aandacht voor je arme misdeelde kinderen. Als je huisvrouw bent en je man volgt ben je een onderontwikkelde, ouderwetse muts, dom en onzelfstandig.

Als je geen kinderen wil ben je een egoïst, als je maar een kind krijgt dan is dat zielig, maar als je er vijf hebt dan ben je net een broedfabriek.

Werkelijk IEDEREEN heeft wel een mening over vrouwen. Over mannen hoor je dat een stuk minder. Bovendien trekken die zich daar blijkbaar helemaal niets van aan (mijn man interesseert het werkelijk geen drol wat een ander van zijn levenswijze vindt. Hoe je als man "zou moeten zijn"? Hij heeft geen idee.). Misschien zouden wij als vrouwen dat ook eens moeten doen?

Je hebt anno 2010 de keuze om je leven in te richten zoals je wil, of dat nou in het teken van god, de bijbel en je man staat, of in het teken van werk, feest en luxe. Maar wij vrouwen zijn er sterren in om de keuzes drastisch in te willen perken.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Een scheiding is bij ons NOOIT! een oplossing, want een scheiding is namelijk ook geen oplossing.....

(geweld in een huwelijk is iets anders, maar dat is bij ons niet)

Dat God mij mag neerbliksemen als ik ooit aan een scheiding mag denken......nee geen sprake van!!!
quote:whoomii schreef op 27 maart 2010 @ 12:09:

[...]

Tenzij je daar niet voor kiest. Vrienden van ons hebben bv. elkaars achternaam aangenom

en, allebei toegevoegd áchter hun eigen achternaam.Ik vind dat je dan echt niet nadenkt over de consequenties dat is administraties gezien een chaos. In bv een ziekenhuis of gemeentes kun je zo niet meer terug gevonden worden en is het niet meer duidelijk hoe het nu zit.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:09:

ik vind het een hoop ruimte in beslag nemen whoopi, en erg rommelig staan op een envelop, zie er ook niets gezelligs aan eigenlijk en ervaar het als erg onhandig, maar ik snap dat jij dat anders ziet.

Lekker belangrijk, die envelop haal je van de brief af en die gooi je weg. Kleiner schrijven of een grotere envelop nemen? Alleen de voornamen er op zetten?

Het zijn allemaal excuses om achteraf een keuze te rechtvaardigen denk ik. Het enige wat telt als je kiest is je eigen gevoel erbij toch?
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:08:

mrscaricos die veronderstelling krijg je als je aangeeft dat je je man vroeg in jullie verlovingstijd hoe jij je rol moest zijn in aanzien van de bijbel, als je zelf leest had je dat er zelf ook uit kunnen halen natuurlijk.

Ik had het ook zelf gelezen, maar mijn man heeft er studie's over geschreven, kan het zo kwaad om daar naar te vragen enzo?

Tjone zeg, mag je niks meer vragen aan je man tegenwoordig?
kan geen oplossing zijn mrscaricos maar of je er ook gelukkiger van wordt als je man bv vreeemd zou gaan en er een minnares bij heeft maar vanuit zijn geloof wel bij je blijft is bv een tweede.

Ik zeg niet dat het je gebeurd maar wel dat dit dagelijks gebeurd ook bij mensen die de bijbel lezen en naar de kerk gaan.
quote:mrscaricos schreef op 27 maart 2010 @ 12:13:

[...]

Ik had het ook zelf gelezen, maar mijn man heeft er studie's over geschreven, kan het zo kwaad om daar naar te vragen enzo?

Tjone zeg, mag je niks meer vragen aan je man tegenwoordig?zei ik dat je dat niet mocht vragen? Ik zei dat je zelfd die indruk gaf door het zo te verwoorden.
Tja, maar ook vaak genoeg bij niet gelovigen lees ik hier, en die gaan ook echt niet allemaal scheiden. Sommige vrouwen kiezen er heel bewust voor om het overspel van hun man te negeren en hun hoofd in het zand te steken. Ik ken wel voorbeelden daarvan in mijn eigen omgeving. Die vrouwen zijn niet volgzaam, en ook niet gelovig. En die man blijft, omdat hij nu eenmaal getrouwd is, vast ook wel van haar houdt, etc.
bwitches ik leg niemand een keus op ik geef aan wat ik zelf als onhandiger ervaar, ik geef zelfs aan dat ik bij opnieuw trouwen ook voor eigen achternaam zou kiezen maar dit dus wel als onhandiger ervaar

Ik neem aan dat ik dat ook gewoon kan aangeven, daaarmee geef ik niet aan datje dus daarom maar je mans naam moet aannemen.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:14:

[...]

zei ik dat je dat niet mocht vragen? Ik zei dat je zelfd die indruk gaf door het zo te verwoorden.Dat is ook zo. Maar als je ervoor kiest om je man te volgen is het ook logisch dat je hem vraag wat hij van je verwacht.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:11:

Ik vind dat je dan echt niet nadenkt over de consequenties dat is administraties gezien een chaos. In bv een ziekenhuis of gemeentes kun je zo niet meer terug gevonden worden en is het niet meer duidelijk hoe het nu zit.De instanties/organisaties hebben er anders geen problemen mee.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:16:

bwitches ik leg niemand een keus op ik geef aan wat ik zelf als onhandiger ervaar, ik geef zelfs aan dat ik bij opnieuw trouwen ook voor eigen achternaam zou kiezen maar dit dus wel als onhandiger ervaar

Nee, zo vatte ik dat ook niet op. Ik bedoelde meer dat ook dat geen reden zou moeten zijn om de naam van een ander aan te nemen.

Ik neem aan dat ik dat ook gewoon kan aangeven, daaarmee geef ik niet aan datje dus daarom maar je mans naam moet aannemen.Eens. Zo was mijn antwoord ook niet bedoeld dus.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:13:

kan geen oplossing zijn mrscaricos maar of je er ook gelukkiger van wordt als je man bv vreeemd zou gaan en er een minnares bij heeft maar vanuit zijn geloof wel bij je blijft is bv een tweede.

Ik zeg niet dat het je gebeurd maar wel dat dit dagelijks gebeurd ook bij mensen die de bijbel lezen en naar de kerk gaan.

En van een scheiding wordt je wel altijd gelukkiger?

En worden je kinderen daar gelukkiger van?

Het gebeurt ook in de kerk ja, maar het is nog altijd je eigen keuze.

Vechten voor je huwelijk, dat wordt nog zo weinig gedaan.

Daarbij geloof ik ook niet in "het huwelijk is een sprookje"

Het huwelijk is een afspiegeling van Jezus en Zijn gemeente, het is om je meer op Hem te laten lijken en om te leren onvoorwaardelijk lief te hebben, en ja ook om gelukkig te zijn, maar aan een goed huwelijk moet je ook werken!
quote:BWitched schreef op 27 maart 2010 @ 12:16:

[...]

Dat is ook zo. Maar als je ervoor kiest om je man te volgen is het ook logisch dat je hem vraag wat hij van je verwacht.

Inderdaad, en andersom heeft hij dat aan mij ook gevraagt enzo.

En heeft hij ook zijn dingen besproken.
Ik heb mijn eigen naam gehouden in mijn huwelijk, erg handig toen bleek dat ik anderhalf jaar geleden werd ingeruild. Ik was en ben nog steeds NewWoman 'Eigen Naam'.

Zo ben ik geboren en zo ga ik ook weer dood.

Mijn naam komt trouwens erg weinig voor en ik ben er blij mee.

Erg lastig is dat soms, ik kende een collega al meer dan tien jaar onder haar man's naam. Ze heette bijvoorbeeld Jansen en ik noemde haar altijd.. Jansie ie ie ieh.

En toen moest ik haar ineens anders noemen, haar koosnaampje kon ineens niet meer, lastig hoor.

En de hele discussie met Mrscarios, daar begin ik niet meer aan. Ik dacht dat je dat niet meer deed trouwens, je biijzondere geloof hier etaleren... maar ja.. zelf weten.
Kan zijn whooopie maar schets je eens een situatie waarin je als kind geopereerd bent of allergies bleek te zijn voor een bepaald iets, je gegevens staan op je geboortenaam,

Vaak weet je dat later als volwassene niet eens meer en je komt weer voor iest in het ziekenhuis en geeft je naam op, zoals in voorbeeld van die vrienden.

dan gaat een arts of adminstratief medewerker kijken of er al iets te vinden is onder die naam en gebooredatum en in geval van je vrienden kijken ze dan op geboortedatum en eigen naam, maar die blijken je vrienden te hebben omgegooid, in dit tijd echter heette ze niet zo dus neemt men aan dat er geen gegevens zijn en komt een evt medisch dossier niet naar boven.

IK vind dat zorgwekkend.

Ik denk dat je niet moet gaan schuiven met het systeem dat geboortenaam na je gehuwde naam komt want dan zal men onder geboortenaam en datum dus wel die gegevens terug kunnnen vinden.
mrscaricos ik mag hopen dat je man die normen en waarde ook aanhoud maar ik denk dat heel veel vrouwen (en mannen) best wilde vechten maar dat je weinig doet als je patner aangeeft dat het op is

Voor vechten voor je relatie moet je met zijn tweeen zijn, en je zal niet de eerste zijn die er achter komt dat er weinig te vechten valt als je partner niet meer wil en de scheiding wil doorzetten.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:30:

Voor vechten voor je relatie moet je met zijn tweeen zijn, en je zal niet de eerste zijn die er achter komt dat er weinig te vechten valt als je partner niet meer wil en de scheiding wil doorzetten.

Amen, dit is mij overkomen. Knokken kan je niet in je eentje, niet als de ander al weg is en geen enkele poging wil doen, maar liever energie steekt in een huppelkutje.

Dan sta je met lege handen.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:30:

mrscaricos ik mag hopen dat je man die normen en waarde ook aanhoud maar ik denk dat heel veel vrouwen (en mannen) best wilde vechten maar dat je weinig doet als je patner aangeeft dat het op is

Natuurlijk, zelfs nog veel meer dan ik.

Ik kan hem dus ook voor 200% vertrouwen en ik weet dat hij nooit zal vreemdgaan.

Hij vind ons huwelijk het allerbelangrijkste wat er is, en hij beschermt het hoe dan ook!

Een scheiding zal voor hem ook never nooit niet een oplossing zijn!
doddie, daarom is het juist goed dat men overal op meisjesnaam archiveert en niet op de aangetrouwde naam. En in het geval van de vrienden is de éérste achternaam de naam waarmee ze ook al als kind door het leven gingen, dus in combinatie met dezelfde geboortedatum zal hun dossier zeker gevonden worden.
tja dat 100 en 200 % heb ik er meer horen roepen.,

Dus neem mij niet kwalijk dat ik dat met een flinke korrel zout neem.

Die garantie kun je alleen geven aan het eind van je leven en dan nog alleen maar over jezelf, van je partner mag je maar hopen dat hij er eerlijk over was en niet heeft gelogen.
whoopi maar niet altijd ben je er bij om aan te geven wat je geboortenaam is. Dat is leuk aan een balie, maar een evt arts of wie dan ook die later via de gegevens moet gaan zoeken weet niet dat jij toevallig je meisjesnaam als eerste hebt staan, dus die gaat uit van wat er gebruikelijk is.

IN geval van coma kun je niet zeggen " hee wij hebben dat andersom gedaan hoor!"

want men aricheerd inderdaad op geboortenaam en gaat er vanuit dat dus de eerste naam de gehuwde naam is en de tweede de geboortenaam
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:38:

tja dat 100 en 200 % heb ik er meer horen roepen.,

Dus neem mij niet kwalijk dat ik dat met een flinke korrel zout neem.

Die garantie kun je alleen geven aan het eind van je leven en dan nog alleen maar over jezelf, van je partner mag je maar hopen dat hij er eerlijk over was en niet heeft gelogen.

Ik ken mijn man, dus ik wéét dat gewoon!!

Maar goed, ik ben weg, van forummen wordt de was niet gedaan en ik heb nog wat te wassen en te strijken want mijn man vertrekt maandag voor een paar dagen naar Peru.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven