Eigen achternaam na trouwen

08-03-2010 18:31 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben anno 2010 erg verbaasd dat zoveel mensen er klakkeloos vanuit gaan, dat ik na mijn huwelijk de naam van mijn man aanneem. Of anders gezegd, dat zoveel mensen verbaasd zijn, dat ik niet de naam van mijn man aanneem.

Officieel kun je je naam niet eens veranderen, voor de burgerlijke stand houd je altijd je meisjesnaam.

Eigenlijk vind ik het erg vervelend om post te krijgen met mevr Achternaam Man - Meisjesnaam. Of nog erger; hier in Engeland krijg je regelmatig post met Mr en Mrs Voornaam Achternaam Man. Daar ben ik helemaal uit beeld verdwenen!

Hoe kan ik het in mijn omgeving duidelijk maken dat ik alleen mijn eigen naam wil gebruiken?
Doddie, ik snap wel dat het lastig is als je met zo'n systeem moet werken dat geen ruimte biedt voor bepaalde opties. Het is geen onwil van jou maar van het systeem, en daar kun jij weinig aan doen

Ik vind het wel typisch dat je zegt dat je 'niemand het recht op naamkeuze wilt ontnemen' en dat iedereen van jou 'zijn eigen invulling aan mag geven'. Dat bevestigt nu juist het idee dat instanties een eigen 'invulling' geven aan bv. naamkeuze, en dat heeft niet altijd alleen met computersystemen te maken. Het is niet aan jou om mensen het recht te geven om een bepaalde naam te voeren, dat recht hebben ze op grond van de wet. Je zal het misschien niet zo bedoelen, maar het klinkt nu alsof je een soort van grootmoedig bent dat jij mensen de naam van hun keuze laat voeren, terwijl jij daar niets over te zeggen hebt. In de praktijk blijkt dat instanties (en de mensen die daar werken) echter wel invloed hierop uitoefenen, door namen ongevraagd te veranderen.
Ga in therapie!
ik zei dat ook wij wijze van spreke en niet omdat ik het idee had dat ik dat recht kon ontnemen,

Ik bedoelde het meer dat het mij persoonlijk dus niets uitmaakt wat men wil of beslist hier in.

het ongevraagd veranderen zal wel te maken hebben met het lastige uitvoeren van deze wet., Dat dus systemen daar niet altijd op voorbereid zijn en je dus in geval van het voorbeeld wat ik aangaf soms zal moeten over gaan op invullingen die officieel niet mogen, zoals in mijn voorbeeld dat ik niet die geboortenaam kan en mag veranderen in de gekozen achternaam van de man als 2e optie want dan zit ik op de plaatst waar ik de geboortenaam moet invullen. bv jansen_ peterse terwijl Jansen de geboortenaam is maar vanuit de richtlijnen nu als gehuwde naam wordt gezien en Peterse als geboortenaam. zoek je dan op peterse met de geboortedatum komt de persoon niet voor in het systeem, omdat er ooit op jansen met die geboortedatum is ingeschreven.

en dan zal men wel ongevraagd worden veranderd in de officiele manier van inschrijven.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
nb suus lost dat probleem op door alleen haar geboortenaam zonder mansnaam te noemen, Dat is de eerste achternaam EN haar geboortenaam. Zou dus prima manier zijn om niet tegen die soort verwarringen aan te lopen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Met "ingeschreven" bedoel ik dat dus ook. Niet zo moeilijk doen, Branwen...quote:_Branwen_ schreef op 08 maart 2010 @ 20:02:

[...]

Je staat er gewoon ingeschreven onder je eigen achternaam. Het enige wat er veranderd is, is dat erbij geregistreerd staat hoe je aangeschreven / aangesproken wenst te worden.
quote:Prima69 schreef op 27 maart 2010 @ 15:14:

[...]

Preken voor eigen parochie is ook nooit zo interessant natuurlijk.Ik vond het wel leuk eigenlijk, en ook wel interessant. Heb niet het gevoel dat Mrscaricos meer of minder bekeringsdrang heeft dan de gemiddelde schrijver op dit forum. Ze houdt er alleen andere, vooral minder populaire, ideeën op na.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:dubiootje schreef op 27 maart 2010 @ 14:28:

[...]

Amen!
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Ik snap dat mensen bij iemand willen horen in alle opzichten en dat ook willen tonen. Dus zelfs de naam over willen nemen als blijk van ehm.. ja ik noem het maar bezit, devotie.

Ik ben daar zelf totaal niet van. Ten eerste vind ik mijn eigen naam veel mooier en wil ik mijn eigen individu blijven ook al trouw ik met mijn partner. Leuk dat ik word opgenomen in zijn familie tot en met de naam aan toe, maar het moet geen broer zus verhaal worden waarbij we dezelfde naam hebben, ik heb toch echt een andere vader dan hij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven