Eigen achternaam na trouwen
maandag 8 maart 2010 om 18:31
Ik ben anno 2010 erg verbaasd dat zoveel mensen er klakkeloos vanuit gaan, dat ik na mijn huwelijk de naam van mijn man aanneem. Of anders gezegd, dat zoveel mensen verbaasd zijn, dat ik niet de naam van mijn man aanneem.
Officieel kun je je naam niet eens veranderen, voor de burgerlijke stand houd je altijd je meisjesnaam.
Eigenlijk vind ik het erg vervelend om post te krijgen met mevr Achternaam Man - Meisjesnaam. Of nog erger; hier in Engeland krijg je regelmatig post met Mr en Mrs Voornaam Achternaam Man. Daar ben ik helemaal uit beeld verdwenen!
Hoe kan ik het in mijn omgeving duidelijk maken dat ik alleen mijn eigen naam wil gebruiken?
Officieel kun je je naam niet eens veranderen, voor de burgerlijke stand houd je altijd je meisjesnaam.
Eigenlijk vind ik het erg vervelend om post te krijgen met mevr Achternaam Man - Meisjesnaam. Of nog erger; hier in Engeland krijg je regelmatig post met Mr en Mrs Voornaam Achternaam Man. Daar ben ik helemaal uit beeld verdwenen!
Hoe kan ik het in mijn omgeving duidelijk maken dat ik alleen mijn eigen naam wil gebruiken?
maandag 8 maart 2010 om 18:34
Door 'm simpelweg te gebruiken en vervolgens te accepteren dat niet iedereen dat snapt. Ik gebruik mijn naam-mans naam en dat gaat over het algemeen goed. Grote uitzondering zijn een aantal tantes (familie van mij nota bene, die dus mij al meer dan 30 jaar bij mijn naam kenden) die mij sindsdien verjaardags- en kerstkaarten sturen met Sassafras Mans maan-mijn naam. Ik blijf consequent mijn post ondertekenen met en de telefoon opnemen met mijn eigen naam, maar ze zien het niet, kennelijk, dus laat ik het er maar bij.
maandag 8 maart 2010 om 18:38
maandag 8 maart 2010 om 18:41
maandag 8 maart 2010 om 18:43
Heb eigen naam aangehouden, en heb daar niets voor hoeven doen. Vul ook altijd maar 1 naam in, dus buiten familie weet men nog niet eens hoe man heet. Ook buren zien op het naambordje voornaam man+ achternaam man, voornaam ikke + achternaam ikke.
Haha, man is wel op mijn werk eens aangesproken met 'dhr Lemoos'.
Haha, man is wel op mijn werk eens aangesproken met 'dhr Lemoos'.
maandag 8 maart 2010 om 18:44
maandag 8 maart 2010 om 18:47
Ik heet volgens de burgerlijke stand Faye Meisjesnaam, maar heb bij ondertrouw gekozen voor Meisjesnaam-Man'snaam. Ik vind het niet zo bijzonder allemaal maar wel handig om dingen onder mijn man's naam te doen omdat mijn kinderen ook zo heten. Mijn man vond het ook helemaal niet een eer dat ik zijn naam deels aannam; meisjesnaam had hij net zo goed gevonden.
maandag 8 maart 2010 om 18:50
maandag 8 maart 2010 om 19:06
Wow, zoveel reacties had ik niet verwacht! Uiteraard heb ik wel gezegd dat ik graag mijn eigen naam wil gebruiken, maar blijkbaar maakt dat niet veel indruk.
Mochten we kinderen krijgen, geen enkel probleem dat ze mijn mans achternaam krijgen en ik vind het ook niet erg om dan de familie Achternaam Man te zijn.
Maar nu nog graag mijn eigen naam!
Mochten we kinderen krijgen, geen enkel probleem dat ze mijn mans achternaam krijgen en ik vind het ook niet erg om dan de familie Achternaam Man te zijn.
Maar nu nog graag mijn eigen naam!
maandag 8 maart 2010 om 19:15
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 maart 2010 @ 18:41:
Ik weet tegenwoordig niet eens meer hoe ik gezinnen moet adresseren.... Fam. de Vliet kan bijna nooit meer want óf het is een samengesteld gezin of ma heeft haar meisjesnaam gehouden. lekker makkelijk....
Als het om veel mensen gaat in samengestelde gezinnen met vier verschillende achternamen, dan zet ik alleen de voornamen op de envelop.
Met drie verschillende achternamen doe ik dat ook trouwens.
Het gaat dan wel om privépost natuurlijk.
Ik weet tegenwoordig niet eens meer hoe ik gezinnen moet adresseren.... Fam. de Vliet kan bijna nooit meer want óf het is een samengesteld gezin of ma heeft haar meisjesnaam gehouden. lekker makkelijk....
Als het om veel mensen gaat in samengestelde gezinnen met vier verschillende achternamen, dan zet ik alleen de voornamen op de envelop.
Met drie verschillende achternamen doe ik dat ook trouwens.
Het gaat dan wel om privépost natuurlijk.
maandag 8 maart 2010 om 19:21
quote:qwertu schreef op 08 maart 2010 @ 19:00:
[...]
Ik heb geen idee, maar als je iemand hebt gevonden die het wel gelukt is, stuur die dan even door naar mijn schoonfamilie alsjeblieft?
Mijn eigen familie is overigens net zo erg, maar dan andersom. Die adresseert de post gewoon aan de Fam. Qwertu, terwijl er van de drie personen in dit huishouden maar liefst twee Qlief van hun achternaam heten. Dat doen ze uit recalcitrantie en ik kan dat wel waarderen. Haha, hier ook al (ooms en tantes): mijn kant adresseert: Fam Lemoos (geen DHRLemoos), zijn kant adresseert Fam. X DHRLemoos (zelfs mijn voornaam/initiaal verdwijnt van de kaart/envelop)
[...]
Ik heb geen idee, maar als je iemand hebt gevonden die het wel gelukt is, stuur die dan even door naar mijn schoonfamilie alsjeblieft?
Mijn eigen familie is overigens net zo erg, maar dan andersom. Die adresseert de post gewoon aan de Fam. Qwertu, terwijl er van de drie personen in dit huishouden maar liefst twee Qlief van hun achternaam heten. Dat doen ze uit recalcitrantie en ik kan dat wel waarderen. Haha, hier ook al (ooms en tantes): mijn kant adresseert: Fam Lemoos (geen DHRLemoos), zijn kant adresseert Fam. X DHRLemoos (zelfs mijn voornaam/initiaal verdwijnt van de kaart/envelop)
maandag 8 maart 2010 om 19:30
maandag 8 maart 2010 om 19:36
maandag 8 maart 2010 om 19:40
quote:nessemeisje schreef op 08 maart 2010 @ 19:36:
[...]
Ik vind het zo 1920 om keuzevrijheid te veroordelen...
Ik veroordeel het toch niet?
Ik vind het ouderwets. Mag toch?
En ik neem aan de meeste mensen die ik tegenkom ook gezien het feit dat ik nog nooit met de naam van mijn man ben aangesproken of gevraagd ben welke naam ik heb.
Maar gezien je reactie neem ik aan dat jij de naam van je man wel na 1950 heb aangenomen.
[...]
Ik vind het zo 1920 om keuzevrijheid te veroordelen...
Ik veroordeel het toch niet?
Ik vind het ouderwets. Mag toch?
En ik neem aan de meeste mensen die ik tegenkom ook gezien het feit dat ik nog nooit met de naam van mijn man ben aangesproken of gevraagd ben welke naam ik heb.
Maar gezien je reactie neem ik aan dat jij de naam van je man wel na 1950 heb aangenomen.
maandag 8 maart 2010 om 19:51
Ik heb de naam van mijn man aangenomen, de meeste mensen gaan er volgens mij vanuit dat het ook mijn geboren naam is gezien de opgetrokken wenkbrauwen als ik mijn geboren naam vertel (is geen rare naam overigens).
Officieel heet ik trouwens wel voornaam mansnaam-mijnnaam, maar ik gebruik alleen zijn naam, dat leek me leuk toen we trouwden, en lekker makkelijk. Niemand noemt mij nog bij mijn geboren achternaam, alleen de gemeente geloof ik.
Volgens mij maakt het niemand ene reet uit of ik nou mijn geboren naam gebruik, mijn mans naam of een combinatie van die twee. Nou ja, volgens mij vindt mijn schoonvader het wel erg leuk.
Let jij zo op andermans/-vrouws naam dan?
Officieel heet ik trouwens wel voornaam mansnaam-mijnnaam, maar ik gebruik alleen zijn naam, dat leek me leuk toen we trouwden, en lekker makkelijk. Niemand noemt mij nog bij mijn geboren achternaam, alleen de gemeente geloof ik.
Volgens mij maakt het niemand ene reet uit of ik nou mijn geboren naam gebruik, mijn mans naam of een combinatie van die twee. Nou ja, volgens mij vindt mijn schoonvader het wel erg leuk.
Let jij zo op andermans/-vrouws naam dan?
maandag 8 maart 2010 om 19:55
Ik sta bij de gemeente sinds ons trouwen ook ingeschreven als mevr. Eigennaam-Mansnaam, omdat ik het toch stiekem wel mooi vond om "officieel" zijn naam erbij te betrekken. Ik gebruik het alleen nooit. Familie van zijn kant heeft wel behoorlijk de neiging om alleen zijn achternaam op post te zetten (ik weer met mijn eigen naam terug sturen, wat geen zin heeft).
Wat BGB zegt; het is pas sinds kort zo dat je erg veel keuzevrijheid hebt qua naamsgebruik en dat niet iedereen dat nog doorheeft. Het ervan uitgaan dat als iemand trouwt, zij meteen ook zijn naam gaat gebruiken, gaat op een gegeven moment wel weer over.
Wat BGB zegt; het is pas sinds kort zo dat je erg veel keuzevrijheid hebt qua naamsgebruik en dat niet iedereen dat nog doorheeft. Het ervan uitgaan dat als iemand trouwt, zij meteen ook zijn naam gaat gebruiken, gaat op een gegeven moment wel weer over.