Eigen achternaam na trouwen

08-03-2010 18:31 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben anno 2010 erg verbaasd dat zoveel mensen er klakkeloos vanuit gaan, dat ik na mijn huwelijk de naam van mijn man aanneem. Of anders gezegd, dat zoveel mensen verbaasd zijn, dat ik niet de naam van mijn man aanneem.

Officieel kun je je naam niet eens veranderen, voor de burgerlijke stand houd je altijd je meisjesnaam.

Eigenlijk vind ik het erg vervelend om post te krijgen met mevr Achternaam Man - Meisjesnaam. Of nog erger; hier in Engeland krijg je regelmatig post met Mr en Mrs Voornaam Achternaam Man. Daar ben ik helemaal uit beeld verdwenen!

Hoe kan ik het in mijn omgeving duidelijk maken dat ik alleen mijn eigen naam wil gebruiken?
BEste mrscaricos, ik; heb vrouwen dat ook stellig horen beweren dat ze hun man kende.

Ik ben te vaak tegengekomen dat ze daar toch in teleurgesteld raakte, ik zeg niet dat jij dat ook zult zijn met de jaren, ik zeg alleen dat ook jij daarin je kunt vergissen net als die andere vrouwen die zo stellig dat geloofde en wisten.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 12:43:

BEste mrscaricos, ik; heb vrouwen dat ook stellig horen beweren dat ze hun man kende.

Ik ben te vaak tegengekomen dat ze daar toch in teleurgesteld raakte, ik zeg niet dat jij dat ook zult zijn met de jaren, ik zeg alleen dat ook jij daarin je kunt vergissen net als die andere vrouwen die zo stellig dat geloofde en wisten.

Prima, maar jij kent mijn man blijkbaar écht niet, anders zou je dat niet zeggen.......

Ik ken mijn man wél, dus ik vergis me niet!
doddie, ik neem aan dat niet heel de familie in coma zal liggen en dan zal er bij de partner, kinderen of andere familieleden navraag worden gedaan naar e.e.a.
Man, doe niet zo moeilijk, trek gewoon een leuk pak aan.
Een aangezien dus veel niet een relatie aangaan met de hand op de bijbel en die daarom dus te maken krijgen met die 1 op de 3 relatie's die stuk gaan en waar niet veel valt te vechten denk ik dat mrscaricos tot een grote minderheid behoort en de vrouwen tegenwoordig de keus voor eigen naam uit realistisch oogpunt maken.

Die hebben misschien geen man die naar de bijbel leeft en die 200 % te vertrouwen is, en zelfs onder die mannen die dat wel zouden moeten vanwege hun geloofsovertuiging gaat het wel eens mis. je heb dus een uitzondering te pakken en op grond van uitzonderingen andere vrouwen adviseren die in dagelijks leven andere realiteit meemaken lijkt me niet handig.

Ik denk ook dat je tot geloof bekeren daar niet veel toe zal helpen, hooguit voor jezelf maar dan nog heb je geen invloed op je partner daarin.

Jij geloofd je partner daar wel voor de 200 % in en dat is mooi, dan heb je geluk, maar je ogen open houden en zien wat er speeld in de samenleving zou genoeg moeten zijn om in te zien dat het zo vaak niet gaat in relaties.
quote:mrscaricos schreef op 27 maart 2010 @ 12:45:

Prima, maar jij kent mijn man blijkbaar écht niet, anders zou je dat niet zeggen.......

Ik ken mijn man wél, dus ik vergis me niet!Misschien kun je een centraal topic openen over je man, dan hoef je niet overal elders off topic te gaan.
whoopie Voor die zijn nagegaan kan het al te laat zijn. die staan er niet altijd omheen als je een ongeval krijgt of ernstig letsel.

|het zijn "als als als" senario's, ik heb mijn punt gegeven dat het onhandig en erg onduidelijk is en daarom niet aan te raden.

kies maar laat het voor een ander ook duidelijk blijven want het kan anders wel eens tegen je keren.
doddie, dan verschillen we daarover dus van mening. Mijn ervaring met achternaamperikelen is dat het geen onvernogen is, maar eerder vooroordelen van individuen, of een geldkwestie bij organisaties/bedrijven, die geen zin hebben om geld uit te geven aan het aanpassen van software oid. Dit zie je in de zakelijke sector nog wel eens, maar in de gezondheidssector ben ik dat niet tegengekomen. Daar is men van oudsher erg gebrand op het kunnen traceren van patientgegevens.
helaas in tijden van resessie zal men daar inderdaad geen geld aan uitgeven en zullen bedrijven vaak eerder tot bezuigingen moeten overgaan, en kun je er dus niet op vertrouwen dat instanties voor jouw namen grill veel geld willen gaan uitgeven.

Want ik zie het ook als grill,

Je mag tegenwoordig je naam kiezen laat het officeel dan duidelijk blijven ook voor andere, daar heb je nl zelf geen last van maar instanties die er mee moeten werken wel.,
De vrienden waar ik het over had, en waar jij op reageerde, hebben dit bij hun trouwen zo vast laten leggen. Dat lijkt me toch wel afdoende.

Ik zie het niet als gril, ik zie het als uiting geven aan hoe je jezelf en je relatie ziet.
en ik zie al problemen hoe ik ze moet inschrijven als ze voor me zouden staan want ik mag het officieel zo niet eens doen en zou het dus al moeten gaan overleggen met mijn leidinggevende.

Die mogelijkheid hebben we niet en we zijn verplicht onder geboortenaam te zoeken, schrijven in op beide namen, dat wordt bij je vriendin heel lastig. Zeg jij dan maar hoe ik haar in zo'n geval moet inschrijven en ook nog terug kan vinden onder haar gehuwde naam of meisjesnaam als ik die doorkrijg. (helemaal als ze al bv op haar geboortenaam voor blijkt te komen)
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 13:14:

en ik zie al problemen hoe ik ze moet inschrijven als ze voor me zouden staan want ik mag het officieel zo niet eens doen en zou het dus al moeten gaan overleggen met mijn leidinggevende.

Die mogelijkheid hebben we niet en we zijn verplicht onder geboortenaam te zoeken, schrijven in op beide namen, dat wordt bij je vriendin heel lastig. Zeg jij dan maar hoe ik haar in zo'n geval moet inschrijven en ook nog terug kan vinden onder haar gehuwde naam of meisjesnaam als ik die doorkrijg. (helemaal als ze al bv op haar geboortenaam voor blijkt te komen)

Man en ik hebben ook beide de naam van partner achter eigen naam geplakt. Heb er tot nu toe weinig problemen mee gehad. Loop sinds kort bij de afdeling verloskunde en daar toverde ze binnen 1 minuut mijn gegevens op het scherm van een eenmalig bezoek 20 jaar geleden op een andere afdeling... (en toen was ik 6 dus meisjesnaam en ander adres) Buiten het feit om dat je net zo makkelijk in een ziekenhuis terecht kunt komen waar ze helemaal geen gegevens van je hebben als allergiëen etc. dus ik snap dat punt sowieso al niet helemaal.

Alleen als man en ik beide naam volledig opgeven kijken mensen soms even op omdat ze vaak niet eens weten dat dit mogelijk is en in gevallen waarbij men niet mee wil/kan werken laat ik mans naam achterwege dan komt het altijd goed. Ik heb er met een bepaalde gedachte voor gekozen om mijzelf zo te noemen maar ik ga er geen stampij om maken.
Nee, dat probleem zie ik ook niet zo. Mijn vader zei dat de historici mij later dankbaar zullen zijn dat ik de naam van mijn man aangenomen heb. Die reden had ik ook nog nooit gehoord trouwens.

Nu ging mijn vader helemaal wat raar doen bij mijn trouwen: ik woonde al 13 jaar niet meer thuis en toen ik trouwde vond hij dat hij me nu eindelijk afgeleverd had. Dat hij de verantwoordelijkheid overgaf!!!

MIJN vader????? Diezelfde man die mijn hele leven heeft gehamerd op zelfstandigheid en onafhankelijkheid? Mijn vader, die een gruwelijk hekel heeft aan vrouwen die zichzelf een verlengstuk van hun man vinden (en die zelf getrouwd is met het toppunt van zelfstandigheid en onafhankelijkheid, namelijk mijn moeder)? Mijn vader die al dat soort dingen hopeloos ouderwets vindt. Emoties doen rare dingen met mensen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Ik moet zeggen dat ik het dus nog niet ben tegen gekomen in jaren dat ik op administratie werk, en ik dus echt even zou moeten overleggen hoe ik in zo'n geval moet inschrijven, ik weet dat men bij gegeven uitprinten dan op 1e naam (standaard naam man) en 2e naam (geboorte naam) uitprint. Ik zou dan daarvan af moeten wijken door op 1 geboortenaam te melden en op 2 gehuwde naam, dus precies andersom, maar dan vind ik je dus niet terug op geboortenaam en geboortedatum want dat is dan veranderd in je mans naam. Ik mag dat ook niet omdat de 2e naammogelijkheid dus altijd voor geboortenaam is gereserveerd. Ik mag daar geen andere naam dan de geboortenaam invullen.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 13:49:

Ik moet zeggen dat ik het dus nog niet ben tegen gekomen in jaren dat ik op administratie werk, en ik dus echt even zou moeten overleggen hoe ik in zo'n geval moet inschrijven, ik weet dat men bij gegeven uitprinten dan op 1e naam (standaard naam man) en 2e naam (geboorte naam) uitprint. Ik zou dan daarvan af moeten wijken door op 1 geboortenaam te melden en op 2 gehuwde naam, dus precies andersom, maar dan vind ik je dus niet terug op geboortenaam en geboortedatum want dat is dan veranderd in je mans naam. Ik mag dat ook niet omdat de 2e naammogelijkheid dus altijd voor geboortenaam is gereserveerd. Ik mag daar geen andere naam dan de geboortenaam invullen.Ik vind dat behoorlijk achterhaald, dat het tweede naamveld voor je geboortenaam is. Je burgerservicenummer verandert toch ook niet als je gaat trouwen, waarom je naam dan wel in dit soort bestanden. Je zegt zelf, een op de drie huwelijken strandt, bovendien kun je er voor kiezen om níet de naam van je echtgenoot aan te nemen als je gaat trouwen en kun je ook een gezin vormen zónder getrouwd te zijn, dus er is geen enkele reden (meer) om van vrouwen een andere naam te gebruiken in administraties dan de geboortenaam.
anoniem_102506 wijzigde dit bericht op 27-03-2010 14:27
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 13:49:

Ik moet zeggen dat ik het dus nog niet ben tegen gekomen in jaren dat ik op administratie werk, en ik dus echt even zou moeten overleggen hoe ik in zo'n geval moet inschrijven, ik weet dat men bij gegeven uitprinten dan op 1e naam (standaard naam man) en 2e naam (geboorte naam) uitprint. Ik zou dan daarvan af moeten wijken door op 1 geboortenaam te melden en op 2 gehuwde naam, dus precies andersom, maar dan vind ik je dus niet terug op geboortenaam en geboortedatum want dat is dan veranderd in je mans naam. Ik mag dat ook niet omdat de 2e naammogelijkheid dus altijd voor geboortenaam is gereserveerd. Ik mag daar geen andere naam dan de geboortenaam invullen.Typisch gevalletje waarbij het programma dat het werk zou moeten vergemakkelijken een op zichzelf staand doel is geworden dat het originele doel niet meer dient... maar zoals gezegd, ik zou daar zelf niet zo moeilijk over doen als ik jouw balie stond hoewel het jammer is dat mijn naam, die ik na mijn trouwen volgens de wet overal en officieel mag gebruiken, niet in het systeem past.
quote:BWitched schreef op 27 maart 2010 @ 12:10:

[...]

Je hebt anno 2010 de keuze om je leven in te richten zoals je wil, of dat nou in het teken van god, de bijbel en je man staat, of in het teken van werk, feest en luxe. Maar wij vrouwen zijn er sterren in om de keuzes drastisch in te willen perken.Amen!
Ga in therapie!
quote:NewWoman schreef op 27 maart 2010 @ 12:28:

En de hele discussie met Mrscarios, daar begin ik niet meer aan. Ik dacht dat je dat niet meer deed trouwens, je biijzondere geloof hier etaleren... maar ja.. zelf weten.Misschien heeft ze daarom het Vivaforum wel opgezocht? Er vallen hier nog heel wat zieltjes te redden hoor (ongelovigen, ongehuwd samenwonenden, alleenstaande moeders, overspeligen en ga zo maar door)
Ga in therapie!
suuz ik heb er zelf wel ideeeen over hoe je dat wel kunt verwerken, maar punt is dat dat dan door iedereen zo moet worden ingevoerd en men dus 1 systeem aanhoud.

als je maar niet die geboortenaam veranderd (in geval men bv de 2e naam als mansnaam heeft aangenomen) omdat je dan niet meer terug gevonden wordt of dus opnieuw wordt ingeschreven als je al in het systeem zou staan.

Het moet dus duidelijk blijven wat je geboortenaam is en dan mag van mij iedereen er een eigen invulling aan geven.

en jij doet er dan misschien niet moeilijk over maar er zijn er die daar dus wel op staan.
quote:dubiootje schreef op 27 maart 2010 @ 14:55:

[...]

Misschien heeft ze daarom het Vivaforum wel opgezocht? Er vallen hier nog heel wat zieltjes te redden hoor (ongelovigen, ongehuwd samenwonenden, alleenstaande moeders, overspeligen en ga zo maar door) Preken voor eigen parochie is ook nooit zo interessant natuurlijk.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Doddie, je geboortenaam veranderen bij een huwelijk is helemaal geen optie. Je geboortenaam blijft altijd dezelfde, tenzij je die bij de rechtbank laat veranderen.

Ik denk dat computerapplicaties achterlopen op de nieuwe situatie. De enige manier waarop die zullen worden aangepast, is als de gebruikers aangeven dat ze er niet meer mee uit de voeten kunnen. Jij zou als gebruiker dus aan je superieuren of de IT-afdeling kunnen aangeven dat dit moet worden aangepast. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat jullie computersysteem geen gegevens kan invoeren volgens de geldende wetgeving.

Iets wat vastgelegd is in de wet, kun je overigens niet echt een gril noemen
Ga in therapie!
Zo, en nu moet ik er vandoor want de magnetron piept dat het eten klaar is en mijn twee engeltjes hebben honger! Ik kom me weer melden na mijn feministische boekenclubje!

Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 27 maart 2010 @ 15:29:

Zo, en nu moet ik er vandoor want de magnetron piept dat het eten klaar is en mijn twee engeltjes hebben honger! Ik kom me weer melden na mijn feministische boekenclubje!

quote:mrscaricos schreef op 27 maart 2010 @ 11:29:

[...]

de Bijbel zegt haar waarde gaat koralen ver te boven, de Bijbel is niet negatief over vrouwen!

Ik vind het wel grappig dat je hier Spreuken 31 aanhaalt (ik vind het overigens een van de mooiste fragmenten uit de Bijbel) omdat daarin juist wordt gesteld dat de vrouw niet alleen een plaats 'in huis' heeft, maar ook buitenshuis hoort te werken.

Overigens, er wordt hier nogal verwezen naar ziekenhuizen... de ziekenhuizen waar ik kom (dat zijn er nogal wat) daar vragen ze je naar je geboortedatum of BSN, dus niet naar je naam. Juist omdat dat verandert, en je geboortedatum niet.
quote:doddie schreef op 27 maart 2010 @ 15:04:

suuz ik heb er zelf wel ideeeen over hoe je dat wel kunt verwerken, maar punt is dat dat dan door iedereen zo moet worden ingevoerd en men dus 1 systeem aanhoud.

en jij doet er dan misschien niet moeilijk over maar er zijn er die daar dus wel op staan.snap dat niet iedereen zo makkelijk is als ik hierin... en wellicht heb ik recentelijk zelf iets teveel stampij gemaakt bij ICT over een programma dat ik moet gebruiken en m.i. totaal niet doet waarvoor het is aangeschaft (wat het wel doet is mij heul veul extra en onzinnig werk verschaffen) waardoor ik iets feller dan normaal uit mijn hoekje kom
bsn wordt sinds kort pas ingevoerd en mede hierdoor, er zijn echter genoeg burgers die daar weer niet aan mee willen doen (privacy ed)

En uiteraard heb je gelijk dat een computerprogramma dan niet up to date is maar wat men al aangaf is bezuining vaak de reden dat je het met verouderde systemen moet doen.

Ik wil ook niemand dat recht op naamkeuze ontnemen maar het is dan wel eens lastig te verwerken zolang het maar duidelijk blijft hoe iets zit voor iedereen, dat is het enige wat ik ermee wilde aangeven, dat een ander ook nog snapt hoe het zit.

Ik wil dus ook helemaal geen geboortenaam veranderen maar wil ik het eruit laten rollen zoals een klant het wenst krijg ik dat alleen voor elkaar als ik dus die geboortenaam zou veranderen of ander optie je krijgt jansen (geboortenaam en keus van een vrouw om als eerste naam te gebruiken) peterse (mans naam als tweede)en vervolgens weer jansen als de geboorte naam, dus op regel 1 beide namen als gekozen gehuwde naam en op de optie van 2e naam dus die geboortenaam aanhouden. dus jansen peterse-jansen

Nou ja genoeg over hoe je het verwerkt bij administraties. Ik hoop dat men in ieder geval bij inschrijving wat meer begrip heeft voor dit soort gestuntel burocratie.

Het is geen onwil maar even puzzelen .

En gril moet je me maar vergeven, uiteraard zie ik het ook niet zo zwaar. Het was uit een gevoel " doe niet zo moeilijk" maar groot gelijk als het mag van de wet dat je dan ook dat recht neemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven