Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Lovestar, over je vraag over boodschappen: ik kwam er met Yunoo (zooo handig, misschien hier ook al langsgeweest? Nog niet alles gelezen sorry) achter dat ik per maand gemiddeld 120 euro aan boodschappen uitgeef. Daar schrok ik eigenlijk wel van want ik ben maar alleen...
[quote]Lovestar schreef op 27 maart 2010 @ 15:16:

\xxx
En even een vrekkentip:

http://gratis.startpagina.nl/prikbord/

Staan altijd leuke acties en gratis dingen op
Lovestar, kijk eens op www.gratiz.nl, daar staat de actie voor een gratis setje lenzen op.

Als boodschappenbudget heb ik 150,- per maand voor 1 persoon, en dat is inclusief wasmiddelen, doucheschuim, deo en shampoo, WC papier etc. Dat lukt wel en ik eet lekker veel verse groenten en fruit. Maar in vergelijking met de levensstijl die ik eerst had is het ook wel weer oppassen. Geen duur vlees, geen kant en klaar en goed op de prijzen letten. Het is nml ook heel makkelijk om over dit budget heen te gaan.

Jumpsje: 120,- voor boodschappen voor 1 persoon is echt niet overdreven veel hoor. Natuurlijk, het kan wel voor minder maar je zit hiermee onder het Nibud budget voor een gemiddeld eenpersoonshuishouden.
quote:Jumpsje schreef op 28 maart 2010 @ 05:37:

Lovestar, over je vraag over boodschappen: ik kwam er met Yunoo (zooo handig, misschien hier ook al langsgeweest? Nog niet alles gelezen sorry) achter dat ik per maand gemiddeld 120 euro aan boodschappen uitgeef. Daar schrok ik eigenlijk wel van want ik ben maar alleen...

Is 120 per maand veel??

*krabt achter haar oren*
Ik hoop niet dat 120 euro veel is, want ik doe hard mijn best om te bezuinigen (ben van anderhalf keer modaal naar arme student gegaan, dat is wennen), maar ik zit steeds rond de 150 voor alle boodschappen inclusief drogist. Afgelopen maand 108, ben ik heel trots op
quote:vos24 schreef op 28 maart 2010 @ 08:56:

[quote]Lovestar schreef op 27 maart 2010 @ 15:16:

Ohja, geld besparen is 1, maar geld "oprapen" is 2. Voor mensen die veel van een bepaalde (voorgeschreven) medicatie gebruikt, kan je CER (compensatie eigen risico) aanvragen bij het CAK. Vooral doen!! Is 50 euro namelijk en als je het eenmaal krijgt, dan krijg je het standaard elk jaar.

Dit klopt niet hoor, als je bepaalde medicatie langdurig gebruikt, krijg je vanzelf die 50 euro terug gestort via het CAK

En er vallen veel medicatie "buiten de boot", zoals cholesterolverlagers ed.

Dus dit gaat maar voor een beperkt aantal mensen op, en je kan niets zelf aanvragen!

Nee dat is niet waar, je krijgt niet altijd vanzelf geld terug van de CAK. Ik weet niet meer precies wat zeiden toen ik vroeg of dat zo was en waarom ik er niet tussen zat. Ik weet wel dat mijn moeder bepaalde bloeddrukverlagers gebruikte en al jaren astma heeft dat zei wel automatisch in aanmerking kwam. Had geloof ik te maken met bekende medicatie.

Ikzelf kom ook in aanmerking (formulieren toevallig vrijdag op de bus gedaan). Maar dit was niet automatisch hoor!! En ik gebruik al vanaf 2007 medicatie.

Je kan op hun site kijken op een lijst welke medicatie in aanmerking komt. En voor 2009 kon je geloof ik vanaf de site invullen. Voor 2008 moest je even een belletje geven en dan stuurde ze het aanvraagformulier op. Ik heb ze maar gewoon allebei laten komen en opgestuurd.

Btw, ik zei ook bepaalde medicatie.
quote:Lovestar schreef op 27 maart 2010 @ 21:57:

Ik heb trouwens nagedacht om een keer (of regelmatig) een boodschappenpakket te geven aan een gezin die het wat minder heeft. En dan ook helemaal volstoppen met lekkere en luxe dingen. Ik voel me dan zo happy om een medemens te helpen.

Maar ik vraag me weleens af of zo'n gezin daarop zit te wachten. Ben bang dat ze eerder boos worden omdat ze niet in zo'n "hokje" gestopt wilt worden.

Lastig vind ik dat......

Ik val onder de arme mensen met bijstandsuitkering... Maar voel me zo helemaal niet en kan prima rondkomen.

Dus ik zou heel raar staan te kijken als ik zo´n doos kreeg.

Maar ik weet ook van mensen die wel werken maar het door de crisis veel minder hebben dan ik en zelfs moeite hebben om aan het einde van de maand ene brood te kopen.

En ze gaan echt niet fout met geld om.

Ik zou het alleen doen als je iemand echt kent. En dus weet of diegene het kan-zal waarderen.

Ik hoorde laatst van iemand op de tv die al jaren op minima niveau leeft een uitspraak.....

Ik kan me de luxe van trots niet permiteren....

Vind ik schokkend!!

Maar er zullen ook mensen zijn die het wel zelf zouden kunnen betalen maar denken.......geweldig nu kan ik ook een keertje naar de kroeg-zwembad-bios-enz enz

lastig dus.......

En anoniem zou ik persoonlijk ook niet doen.

Heb ik ooit eens met kerst gehad.

Harstikke blij mee! Maar wel weken zitten piekeren van wie ik dat nou had gekregen.

Is 4 jaar geleden en ik weet het nog niet.
Ik zou niet zomaar op regelmatige basis een voedselpakket aan arme mensen geven. Ik vind dat je dan nogal benadrukt dat ze arm zijn. Bovendien weet je niet wat ze nodig hebben, en straks moeten ze voedsel weggooien/lusten ze iets niet of hebben ze dure bonbons en badzout, terwijl ze niet kunnen wassen omdat de wasmachine kapot is.

Er zijn andere manieren om arme mensen te helpen, en er zijn vast ook kleinschalige meer georganiseerde acties in jouw buurt.

Als ik arme mensen zou kennen, dan zou ik ook niet zomaar een boodschappenpakket geven. Ik denk ook dat je mensen in verlegenheid brengt.

Ik zou die mensen wel regelmatig bij mij laten eten (voor de gezelligheid, maar het scheelt hen weer een maaltijd), of als ze kids hadden die regelmatig meenemen en dan eens nieuwe schoenen of een nieuwe jas geven, zonder er veel woorden aan vuil te maken.

Zou ik echt weten dat iemand op een bepaald moment geen eten meer kan kopen, gewoon echt geen geld voor een brood. Dan kwam er wel een boodschappenpakket, maar dan zou die gene zelf al aangegeven moeten hebben dat er op dat moment niets is. En ik zou dan wel kijken hoe dat meer structureel opgelost kan worden voor die persoon, want geen brood kunnen kopen zou in NL niet moeten hoeven.
quote:hiltje schreef op 28 maart 2010 @ 12:11:

Ik zou niet zomaar op regelmatige basis een voedselpakket aan arme mensen geven. Ik vind dat je dan nogal benadrukt dat ze arm zijn. Bovendien weet je niet wat ze nodig hebben, en straks moeten ze voedsel weggooien/lusten ze iets niet of hebben ze dure bonbons en badzout, terwijl ze niet kunnen wassen omdat de wasmachine kapot is.

Er zijn andere manieren om arme mensen te helpen, en er zijn vast ook kleinschalige meer georganiseerde acties in jouw buurt.

Als ik arme mensen zou kennen, dan zou ik ook niet zomaar een boodschappenpakket geven. Ik denk ook dat je mensen in verlegenheid brengt.

Ik zou die mensen wel regelmatig bij mij laten eten (voor de gezelligheid, maar het scheelt hen weer een maaltijd), of als ze kids hadden die regelmatig meenemen en dan eens nieuwe schoenen of een nieuwe jas geven, zonder er veel woorden aan vuil te maken.

Zou ik echt weten dat iemand op een bepaald moment geen eten meer kan kopen, gewoon echt geen geld voor een brood. Dan kwam er wel een boodschappenpakket, maar dan zou die gene zelf al aangegeven moeten hebben dat er op dat moment niets is. En ik zou dan wel kijken hoe dat meer structureel opgelost kan worden voor die persoon, want geen brood kunnen kopen zou in NL niet moeten hoeven.

HE-le-maal-eens!!!

En idd een keer de stad mee in nemen en iets nieuws kopen.......als jas/schoenen/broek/ en ergens lekker wat eten/drinken.

En dan bv samen met kind(eren) een bosje bloemen meenemen voor mama/papa.
[quote]Lovestar schreef op 28 maart 2010 @ 11:48:

[...]

xxx
Op die website waar ik een gratis lenzensetje besteld heb, daar heb ik gelijk ruim 200 euro uitgegeven aan lenzen ed. Dus ik denk dat ze de gratis lenzen bij mij wel eruit gehaald hebben

Prettige site overigens.

Ik zou niet weten voor hoeveel geld ik boodschappen doe (ik zou het eigenlijk moeten bijhouden) Maar 120/150 euro haal ik met gemak. Denk zelfs dat ik voor 200 euro of meer boodschappen doe Denk dat hier ook wel wasmiddel, toiletpapier inzitten.

*gaat april bijhouden*

Was benieuwd hoe de vrekken/zuinige mensen het deden.

Wow Delphicat Wist wel dat je moest bezuinigen, maar van anderhalf naar student is best heftig!

@Benmama

Wat leuk dat iemand dat voor je gedaan heeft!! En je weet nog steeds niet wie het was?? Eigenlijk is dat ook mijn insteek. Gewoon stiekem doen. Die mensen laten genieten en ik wil niet op de voorgrond. Want ik wil niet dat die mensen mij dankbaar oid hoeft te zijn. Ik doe het uit liefde/compassie voor de medemens.

Maar even eerlijk, was je er blij mee of niet??

Boodschappenpakket vind ik gewoon een leuk idee. De andere overigens ook. Maar juist daarom zou ik het anoniem willen doen, zodat mensen niet in verlegenheid gebracht worden. Enne, inderdaad niet te vaak. Want zooooooooooooo breed heb ik het nou ook weer niet

@Vos

Op hun site staat een site met een lijst van medicatie. Maar als je vriendin zoveel en zo vaak bepaalde medicatie slikt dan lijkt me sterk dat ze niet in aanmerking komt....Maar mocht dat het geval zijn, stuur alsnog de formulieren in. Nee heb je, ja kun je krijgen. Kleine moeite toch?? Kan zij/jullie wat leuks doen van het geld
quote:Lovestar schreef op 27 maart 2010 @ 15:16:

Een vraag aan de tegenstanders van een uitvaarverzekering EN die een buffer hebben: het is toch "jammer" dat je buffer van enkele duizenden euro's wegverbrand of begraven wordt terwijl het mij maar een paar euro per maand kost? Ik vind dat geen moeite, kunnen mijn nabestaanden lekker op vakantie van hun eigen geld.

Als ik vanuit ga dat ik 70 word dan haal ik mijn crematie daar wel uit hoor.

Nou, ga jij maar eens rekenen hoeveel je hebt betaald voor de verzekering en hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt voor een begrafenis. Vandaag de dag kost een simpele begrafenis 3500 euro (inclusief kist). Google gebruikt, bovenste geopend. Je betaald 6,28 per maand. Dus 75 euro per jaar. Met een gemiddelde looptijd van iets van 50 (stel dat ik het nu af zou sluiten) jaar kom je uit op 3700 euro die je betaald zodat zij 3500 betalen. Dan kan je het net zo goed zelf gaan sparen.

Mocht ik overigens binnenkort dood gaan, dan weten mijn naasten ook dat ik geen kist wil (kartonnen doodskisten bestaan tegenwoordig ook) en dat ik liever heb dat ze gezellig in het cafe gaan zitten erna. Ja, ik wil ook nog eens gecremeerd worden dus die kist is sowieso nergens voor nodig. Maar: de verzekering is inclusief kist, of je die nou wil of niet. Dus je krijgt een bedrag uitgekeerd die te hoog is voor de daadwerkelijke kosten en daar heb je wel dat geld voor betaald.

Overigens heb ik bij de begrafenissen die ik heb meegemaakt ook gemerkt dat er nog verdacht veel niet door de verzekering wordt betaald en dat je achteraf alsnog met extra kosten opgescheept zit. Kan ik dus beter zelf sparen om het te hebben zoals ik wil (ook al ben ik dan dood en heb ik niets meer te kiezen ).
Nou ja, ik heb eigenlijk de verzekering voor het geval ik TE VROEG overlijdt (dus jonger dan 40 zeg maar). Als ik van te voren weet dat ik 75 haal/word, oke. Dan spaar ik wel. Maar wie weet dat?? En kan je daarvoor je laten verzekeren

Het leven is onvoorspelbaar en ik heb geen geld nu op spaarrekening staan dat een hele uitvaart kan betalen....Daarom heb ik uitvaartverzekering.

Btw, als ik doodga nu (even afkloppen) dan komt er direct een bedrag vrij voor mijn broertje en zusje. Kunnen ze eigenlijk mijn uitvaart van betalen. Maar weet je, ik vind het wel goed zo.
over dat voedselpakket. Ik zou het eigelijk alleen maar aan bekenden geven waarvan ik weet dat die het echt nodig hebben. Hier in de stad waar ik woon, zie ik regelmatig dezelfde zwerver en soms wil ik hem wel wat geven, maar ben dan bang voor de reactie en misschien wil de zwerver het wel niet hebben en laat ik het maar.
@lovestar: ik heb ook een uitvaartverzekering, omdat ik zelf het geld niet heb en niet wil dat mijn nabestaanden mijn begrafenis/crematie moeten betalen. Dus ik snap wel dat jij ook deze verzekering hebt.
[quote]Lovestar schreef op 28 maart 2010 @ 16:43:

@Benmama

Wat leuk dat iemand dat voor je gedaan heeft!! En je weet nog steeds niet wie het was?? Eigenlijk is dat ook mijn insteek. Gewoon stiekem doen. Die mensen laten genieten en ik wil niet op de voorgrond. Want ik wil niet dat die mensen mij dankbaar oid hoeft te zijn. Ik doe het uit liefde/compassie voor de medemens.

Maar even eerlijk, was je er blij mee of niet??

Ja ik was er blij mee!!!

En niet eens zozeer om wat erin zat maar dat iemand dus blijkbaar vond dat ik dat verdiende.......... .

Ik zie mezelf namelijk helemaal niet als "arm"

Ik red me prima en ik en mijn zoontje komen niks te kort.

En ik geef liever dan dat ik ontvang dus maak soms zelf pakketjes

Maar waar ik echt enorm van heb genoten was mijn zoontje!!

De doos was echt top zwaar! Dus naar binnen gesleept en de reactie van hem! Mama!! Moet je kijken wat een groot kado!!!!

En toen uitpakken..

Bij de vruchtenhagel gilde hij nog harder dan bij de slaroom.....Echt onbetaalbaar!!!

Maar zoals ik eerder ook al aangaf..het blijft lastig.
quote:himalaya schreef op 09 februari 2010 @ 17:53:

Ik heb al heel veel mensen via hier aangemeld, schiet er zelf absoluut (helaas! ) niets mee op, maar als je ook aangemeld wilt worden heb ik een e-mail adres van je nodig. Je kunt dit sturen naar vivahimalaya @ gmail.com .

Ik meld je dan aan,.

Ik heb je hier even over gemaild, ok?

Wat enorm inspirerend allemaal dit! Ik moet echt enorm hard sparen (reis in het vooruitzicht), maar wil ook in het dagelijks leven meer besparen. Ik heb hier al heel veel goede tips gelezen. Toch vraag ik mij af: hoe doen jullie dat met je sociale leven? Al mijn vriendinnen gaan in het weekend uit, vaak eten en borrelen we wel van te voren bij iemand thuis, maar daarna toch de stad in. Dit is zo duur! En dan soms ook nog die kopjes koffie op zondag erbij... Het is ook zo lastig om altijd maar "nee" te zeggen.. en ik vind het ook heel gezellig! Maar het kost me bakken met geld..
Nou ja, nodig hebben en te kort komen zijn verschillende dingen.

Het gaat me om dat extraatje inderdaad. Slagroom, lekkere douchegel, lekkere cake erin. Schoolkoekjes.

Als je straks iets voor je deur vindt
Ja, uitgaan is heel duur.... Dus dan probeer ik gewoon een beetje op te letten dat ik niet zo veel nuttig, en als we ergens zijn waar we een rekening hebben voor de hele groep, dan geef ik naderhand geld voor mijn drankjes + fooi. Is misschien wat kniepserig, maar mijn vrienden kennen mijn situatie, en vinden dat prima zo.

Met het rondjes-systeem hoop ik altijd dat er niemand bij zit met superdure drankjes, als iedereen ongeveer hetzelfde drinkt qua prijs, is het wel zo fijn. Maar sowieso geef ik dan rondjes net als iedereen, alleen je kunt dan minder goed bepalen hoe veel je uitgeeft.
quote:El_lebel schreef op 28 maart 2010 @ 18:51:

[...]

Toch vraag ik mij af: hoe doen jullie dat met je sociale leven? Al mijn vriendinnen gaan in het weekend uit, vaak eten en borrelen we wel van te voren bij iemand thuis, maar daarna toch de stad in. Dit is zo duur! En dan soms ook nog die kopjes koffie op zondag erbij... Het is ook zo lastig om altijd maar "nee" te zeggen.. en ik vind het ook heel gezellig! Maar het kost me bakken met geld..

Zeggen 'andere vriendinnen zoeken' is wel heel abrupt he?

Je zou kunnen voorstellen om niet naar de stad te gaan, maar het te houden bij koken en eten en/of borrelen. Stel van de zomer een picknick in het park voor, of ga naar een openluchtvoorstelling ergens (mag je soms zelf eten/drinken meenemen) of naar een filmhuis o.i.d..

De zonsondergang op het strand of waar dan ook is gratis, ga daar ergens van genieten met een meegenomen fles rosé.

Wees gewoon eerlijk tegen je vriendinnen, en zeg dat je wilt/moet bezuinigen en dus niet iedere keer meer meegaat. En als je toch uit gaat, stel jezelf dan een budget. Geef geen rondjes maar koop gewoon je eigen drankjes, tot een bepaald bedrag. Op is op.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Lovestar schreef op 28 maart 2010 @ 18:53:

Nou ja, nodig hebben en te kort komen zijn verschillende dingen.

Het gaat me om dat extraatje inderdaad. Slagroom, lekkere douchegel, lekkere cake erin. Schoolkoekjes.

Als je straks iets voor je deur vindt wahaha.je kan mijn adres opvragen bij de angels
Mijn sociale leven is me inderdaad veel waard en ik zou er echt van balen als ik dat financieel niet meer zou redden.

Ik ben lid van een vereniging en ben daar zeker 1 tot 2 keer per week. Aan rondjes geven doen we niet -gelukkig- en iedereen drinkt op eigen rekening. Maar ik ben zeker 12,- per keer kwijt en laatst zelfs 18,- (en toen baalde ik wel).

Verder heb ik ook vrienden die af en toe graag uit eten mogen gaan en dat zijn echt goede restaurants. Ook terrasjes lopen in de zomer met die mensen flink uit de hand (er gaan flessen wijn door heen). Gelukkig gaan we niet meer zo vaak als vroeger uit eten en eten we ook wat meer bij elkaar thuis. Ik wil ze dus dit jaar wat vaker bij mij uitnodigen. Dan ben ik nog de sjaak want we zijn ook gewend om dan goed uit te pakken, maar dat ga ik wel op een slimmere manier wat minderen (wat handiger met vlees etc).

Ik ga er nu echter wel proberen op letten dat waar het kan, ik iets meer ga dimmen op dat vlak, zonder dat ik er echt droevig van word. Zo stelde ik vroeger zelf snel voor om even een hapje buitenhuis te doen en dat doe ik nu niet.

Maar in mijn bezuinigingsplan en budget heb ik er rekening mee gehouden dat ik hier wel geld aan wil besteden. Dus let ik extra scherp op andere posten (boodschappen en kleding etc).
quote:hiltje schreef op 29 maart 2010 @ 00:15:

Maar in mijn bezuinigingsplan en budget heb ik er rekening mee gehouden dat ik hier wel geld aan wil besteden. Dus let ik extra scherp op andere posten (boodschappen en kleding etc).Miss is dit wel het verstandigste. Want ik houd er al erg rekening mee: in de zomer zitten we al veel in het park met fles drinken/wijn en zak chips. En wij drinken allemaal hetzelfde (bier), dus het maakt ook niet uit of ik 1 rondje haal of "mijn" drankjes los af reken. Bovendien vind ik zelf mijn drankje afrekenen echt de grens. Dan geef ik liever 1 rondje en ga nadat iedereen heeft gehaald naar huis (wat soms heel laat kan zijn als je met een groep van 12 bent haha). "Gelukkig" voor mij beseffen mijn vriendinnen ook steeds vaker dat we veel te veel geld aan de horeca uitgeven en willen zij ook wat zuiniger aan doen. Maar zij willen zuiniger aan doen voor "het idee" zeg maar, ik omdat ik het gewoon echt niet heb. Lastig lastig..
Nou ik weet wel wat ik gelijk doe tegen het einde van het jaar: het opzeggen van mijn tandartsverzekering!!!

Moet binnenkort een fiks aantal dingen laten doen waarvoor ik 345 euro moet betalen. Nu betaal ik een klein tientje per maand voor de tandarts en zij vergoeden "slechts" 75% tot de hoogte van 225 euro.....Ik eindig dus alsnog met een rekening.

Heb het geld voor dit jaar eruit, maar ga ervan uit dat ik de jaren erna niet heel veel moet laten doen en wat wel moet gebeuren kan ik zelf wel betalen.

Wat is het ergste wat me kan overkomen? Vullingen en wortelkanaalbehandeling?

Ik zie wel dat ik in 2008 ruim 400 euro vergoed kreeg voor de tandarts en dat 2009 een rustig jaar was. Nu heb ik weer een rekening van 345 euro. Zou ik misschien juist een hogere verzekering nemen voor de tandarts??

Ik weet het niet meer

Iemand advies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven