Eitje tikken!

31-03-2010 14:24 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet of ik hem nou bij Eten of bij Kinderen moest plaatsen, maar aangezien ik denk dat jullie het meeste van eieren weten plaats ik hem maar hier

Mijn zoon heeft morgen een wedstrijd eitje tikken op school. Hoe lang moet ik zijn ei koken? Ik dacht zelf aan 10 minuten. Dan heb je toch wel een hardgekookt ei? Of moet het langer? Hij moet wel winnen natuurlijk hahaha.

En we gaan het ei natuurlijk ook na het koken nog even schilderen.
owwwww ik dacht het gaat weer om mensen-eieren.

Ehm 10 minuten is wel veel, dan heb je een betonnen ei volgens mij.
Of is het juist de bedoeling dat het een keihard ei is? Dan zou ik even bij het tuincentrum een stenen ei scoren
quote:dangeensuus schreef op 31 maart 2010 @ 14:36:

Of is het juist de bedoeling dat het een keihard ei is? Dan zou ik even bij het tuincentrum een stenen ei scoren
Als je het niet hoeft op te eten, kan 't niet hard genoeg zijn. Gewoon de maximale stand op je eierkoker gebruiken. Met 10 minuten is het medium gekookt.
Wat is eitje tikken?
Eitje tikken is leuk! Doen we thuis nog steeds.

Nooit geweten dat het echt hielp om het ei langer te koken... (volgende ei-tik wedstrijd win ik!)
bij ons morgen ook eitje tik. ik kook ze meestal 15 minuten,( als ik de tijd niet vergeet, ik heb je wel eens een half uur gekookt ) hoeven toch niet gegeten te worden
quote:elninjoo schreef op 31 maart 2010 @ 14:38:

Als je het niet hoeft op te eten, kan 't niet hard genoeg zijn. Gewoon de maximale stand op je eierkoker gebruiken. Met 10 minuten is het medium gekookt.

Niet iedereen heeft een eierkoker...

Zou 15 minuten doen!
Maar, wat is het, wat is het?
Ik heb nu 20 minuten gedaan. Moet wel goed zijn dacht ik zo.

Enne, kalk ei halen is helaas geen optie (hoewel, als hij hem mooi beschilderd valt het vast niet op )

Eitje tikken is een spelletje wat vooral met pasen wordt gedaan.
Ja...maar wat zijn dan de spelregels??
Maar wát doe je dan?
Of je geeft gewoon een rauw ei mee.
Liever elitair dan een pauper!
Dat is toch dat je twee eieren tegen elkaar tikt en degene wiens ei stuk is heeft verloren?
Het is zoals het is
quote:franknii schreef op 31 maart 2010 @ 14:49:

Ik heb nu 20 minuten gedaan. Moet wel goed zijn dacht ik zo.

Enne, kalk ei halen is helaas geen optie (hoewel, als hij hem mooi beschilderd valt het vast niet op )

Eitje tikken is een spelletje wat vooral met pasen wordt gedaan.

Hmmm.. Verrwacht dat het nu nog niet duidelijk is hoor..

Ik heb er wel iets bij in gedachten, maar weet niet zeker of dit het ook daadwerkelijk is.. Dus laat de uitleg graag aan iemand anders over..
quote:lalamien schreef op 31 maart 2010 @ 14:47:

bij ons morgen ook eitje tik. ik kook ze meestal 15 minuten,( als ik de tijd niet vergeet, ik heb je wel eens een half uur gekookt ) hoeven toch niet gegeten te worden

Ik heb net geleerd dat er zelfs recepten zijn met eieren die 3 uur gekookt zijn. Je schijnt ze dan nog gewoon te kunnen eten.

Bij eitje tikken heb je allebei een hard gekookt ei en die tik je tegen elkaar aan. De persoon waarvan het ei nog heel is mag door naar de volgende ronde. Kunst is om met de goede kant van het ei te tikken ivm de zwakheid van de luchtkamer (weet nooit welke kant dat is de puntige of ze stompe) en je te laten tikken. Dan schijn je de meeste "overlevingskans" te hebben. Heb het zelf ook al jaren niet meer gedaan, maar vroeger als kind wel!
Geef hem een rauw ei mee en laat hem dat in een onbewaakt ogenblik omruilen met die van de meester/juf!
quote:misschicken schreef op 31 maart 2010 @ 14:53:

Geef hem een rauw ei mee en laat hem dat in een onbewaakt ogenblik omruilen met die van de meester/juf!Hij is 4, dus dat gaat niet werken. Wel een erg leuke tip voor over een paar jaar!
quote:Youk79 schreef op 31 maart 2010 @ 14:51:

Dat is toch dat je twee eieren tegen elkaar tikt en degene wiens ei stuk is heeft verloren?Dan zou ik graag verliezen (en gelijk een rauw ei meenemen)
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Mag je serieus zelf een ei meenemen dan? (of naja, je zoon dan..) Dát is nog eens handig!

Een tip voor als hij toch een ei van school krijgt: zorg dat je altijd tikt of getikt word op het "scherpe" puntje van het ei.. zo heb ik nogal wat tikwedstrijden gewonnen :D

Voor de duidelijkheid: Eitje-tik wordt gespeelt door twee eieren tegen elkaar te tikken. Wie de barst heeft verliesd, wie nog heel is wint. (Dit spel kan je uiteraard doen bij school/familie/vrienden.. wie aan het eind van de rit dan nog heel is hoeft niet af te wassen oid..)
Bedankt voor de uitleg.

Dat spel ken ik. Alleen moest het bij ons op school met rauwe eieren. Ei koken werd als vals spelen gezien.

Daarom dacht ik dat dit wat anders zou zijn. Want je ei koken, dat doe je niet.
Oh, lekker mosterd! :D
Wel een leuk idee! (ook die van misschicken )
quote:Lantaarnpaal schreef op 31 maart 2010 @ 14:56:

Oh, lekker mosterd! :DDat van dat afwassen was nog niet verteld hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven